Magyarországon sajnos nem túl elterjedtek az animált kirakatok, sőt úgy általában az alaposan végiggondolt, ügyesen összeállított karácsonyi kirakatok sem. Persze találtunk néhány üdítő kivételt, meg egy mozgót is, de messze nem költenek annyit a boltok a hangulatra, mint például azok az áruházak, ahol minden évben már az is külön program, hogy felkapcsolják a karácsonyi fényeket.

A megfelelő karácsonyi vásárlóhangulat megteremtéséhez nagyban hozzájárulhat egy-egy jól berendezett karácsonyi kirakat, különösen akkor, ha a potenciális vásárlókat a kirakat elé szögező animált kirakatokról van szó. Ilyen kirakatból összesen egyet láttunk budapesti túránk során, amikor a Fashion Street, Váci utca, Andrássy út szentháromságot jártuk be, hogy a legmenőbb márkák kirakatait nézzük végig.

Általánosságában elmondható, hogy itthon a márka ismertségétől, a forgalmazott termékek árától teljesen függetlenül hanyagolják a komolyabb karácsonyi kirakatok berendezését. Láttunk persze egy pár jól sikerült darabot, például a Tommy Hilfiger óriásgömbjeit vagy a hazai kedvencünket, a Byblos kirakatát, amiben volt jegesmedve meg csillogó repülőgép is.

Külföldi példa pedig lenne rengeteg, hogy milyen kirakatot érdemes csinálni, és miért jó, ha egy áruház a karácsonyi időszakban érdekes kirakattal áll elő. A párizsi Lafayette áruház kirakatát minden évben neves tervezők találják ki, és minden évben hatalmas tömeg gyűlik össze az áruház előtt aznap este, amikor bemutatják a karácsonyi szezonhoz tartozó kirakatokat. És persze végig a vásárlási időszakban emberek csak azért látogatják meg az áruházat, hogy a kirakatban gyönyörködjenek. Valószínűleg a kirakatot nézők mérhető százaléka be is megy az áruházba venni valamit.

A Lafayette kirakata:

A Printemps Haussmann kirakata:

Hasonló a helyzet Londonban is, ahol az Oxford Streeten csíphetünk el egy pár jól kitalált kirakatot. A Hyde Park túloldalán található Harrods áruház a párizsi Lafayette-nél is komolyabban készül a karácsonyi időszakra. Ők karácsonyi felvonulást szerveznek minden évben, így jelzik a karácsonyi vásárlási időszak kezdetét, valamint az áruház épületét is feldíszítik. Idén Liz Hurley kapcsolta be a fényeket.

És persze nem hagyhatjuk ki az Egyesült Államok nagyon ismert áruházát, a Macy'st sem, itt is komoly kirakatot rendeznek be karácsonyra, sőt egyesítik az európai hagyományokat, a nagyszabású kirakat mellett még karácsonyi felvonulást is tartanak november közepén, amikor leleplezik az aktuális kirakatot.

De minden komolyabb nagyvárosban megtaláljuk az érdekes, színes, mozgó karácsonyi kirakatokat. A neves divatmárkák mellett a játékgyártók rendezik be előszeretettel a kirakataikat mozgó életképekkel. Ilyen például a Steiff is, akik plüssállatokat gyártanak aranyáron. Az egyik düsseldorfi kirakatukról van egy jó videó a YouTube-on.

A különféle karácsonyi kirakatok után keresve feltűnt, hogy Ausztráliában egészen másképpen közelítenek a karácsonyhoz, mint például a német nyelvű területeken, ahonnan szinte csak tradicionális macis, forralt boros, hóeséses, jászolos videókat találtunk.

Az ausztrál karácsonyi videókra a durva elektronikus zene a jellemző, a kirakatokat meg semmihez sem lehet hasonlítani. Egyértelmű kedvencünk az idei szezonból az, amiben hányó gyerekek vannak.

Hányó gyerekfejek Melbourne-ből:

A másik a Fenwick áruház newcastle-i anyaboltjának kirakata, amiben a paráztatásra helyezték a hangsúlyt, és bedrogozott, gonosz Mikulással, manókkal és hóemberekkel, illetve egy pár sanda szemű plüssállattal igyekeznek távol tartani a bolttól a gyerekeket.

A Fenwick parakirakata:

Mint említettük, az animált karácsonyi kirakatok elég elterjedtek, meglepően sok videót találtunk például Torontóból, ahol a videók alapján szintén a németes, klasszikus karácsonyt részesítik előnyben az extrém, modern verziókkal szemben .

Ha önnek is van kedvenc karácsonyi kirakata, ne habozzon beküldeni a kommentek között!