Zajvédő falat építtet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Balaton déli partszakaszain. A Zrt. honlapján azt írják, a falakat a vasúti közlekedés okozta zaj és rezgés szempontjából kritikus helyeken húzzák fel, azaz Balatonvilágoson, Siófokon és Zamárdiban.

A tervezet egy összetettebb fejlesztési elképzelés része, amelynek során teljes hosszában helyre hozzák a déli vasútvonalat. Bővebb információért megkerestük Loppert Dánielt, a NIF Zrt. kommunikációs vezetőjét, de cikkünk megjelenéséig sajnos nem tudott részletesebb tájékoztatást adni.

A Balaton déli partján futó, 30-as számú vasútvonal a nyári időszakban az ország második legforgalmasabb vonala. 50 éve nem újították fel a pályát, ezért a sínek állapota jelentősen leromlott. Amellett, hogy a vonatok 100 km/óra helyett sokszor legjobb esetben is csak 60-nal tudnak menni, a késések is gyakoriak lettek.

A tervek szerint jövőre a teljes vasúti pályát megújítják, így újra minimum százzal haladhatnak majd a vonatok. A sebességnövelés zajnövekedést ieredményez, ezért lesz szükség a zajvédő falakra. Ezeknek a falaknak viszont hátrányuk is akad.

A 2011-es Tárnok – Székesfehérvár vonalon felhúzott zajfogó fal építése körül kialakult elégedetlenségről szóló beszámolókból kiderült, hogy sokaknak fontosabb a látvány, mint a funkció; a lakevelence.hu-n megjelenő írás szerint a panaszkodóknak nem tetszett sem a fal maga, sem az, hogy miatta nem látják a tájat. A kápolnásnyékiek egy része úgy vélekedett, tesznek ők a zajra, szeretik otthonukból nézegetni a vonatokat, akkor is, ha hangosak. A zajt már megszokták és nem is bánják – derül ki egy 2011-es iho.hu cikkből.

Az a fal valóban nem nyújt túl esztétikus látványt, magas (nagyjából 3 méter), szürke és betonból készült. Ha az ember olyan címkéket akar keresni, ami a természeti látképet a lehető leghatásosabban dúlja szét, ezzel a három szóval biztosan célba ér. A falak közt vonatozva az utazók semmit nem látnak abból a tájból, amiért odautaztak.

Valószínűleg ebből tanulva a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a balatoni, összesen 4 kilométer hosszú zajvédő falat a képen látható módon tervezte meg. 1,7 méter magas lesz, szürke helyett sárga és zöld színekben fog tündökölni, a felső része pedig átlátszó anyagból készül, így az is előfordulhat, hogy az ember még az állomás elhagyása előtt képes lesz látni, hogy a világ melyik részén tartózkodik éppen.

Meg szerettük volna kérdezni az ügyről az érintett települések polgármestereit, de sajnos egyiküket sem tudtuk elérni.