Egy hétéves kisfiú anyukája arról számol be, hogy a gyermeke gyakran kiabál osztálytársaival, néha pedig agresszíven viselkedik. Órákon nehezen figyel és nem szeret egyedül lenni. A tanácsadó véleménye szerint a megoldás kulcsa nem egy-egy terület különálló fejlesztése. 

Kérdés:

Kisfiam hétéves, első osztályos. Fogadó órán a tanító néni két problémáról számolt be. Az egyik, hogy Bence nagyon erőszakos, gyakran kiabál a társaival, időnként agresszív. Inkább a felnőttek társaságát keresi, gyakran akar segíteni a feladatok elvégzésében, de ha nem őt választja a tanító, akkor zaklatott lesz, ami a teljesítményére is rányomja a bélyegét. Ezt a tulajdonságát otthon is ismerjük, a testvérével is erőszakos, agresszív, és velünk is alkudozik, nem fogadja el a szabályokat. Jártunk pszichológusnál is emiatt, aki a nem következetes nevelésre vezette vissza a dolgot. Kisgyermek korában nem igazán korlátoztuk őt, ha igen, akkor is inkább a figyelmét igyekeztünk elterelni a számára káros dolgokról. Egészen a kezdetektől megfigyelhető volt nála, hogy nem tudott egyedül játszani, nem szeretett egyedül maradni, állandó társaságra volt szüksége. Ez most is megvan, és zsarolással, fenyegetéssel próbálja rávenni a testvérét, hogy játsszon vele.

A másik gond a figyelmével van. Már korábban is felfedeztük, hogy Bence amolyan elvarázsolt kisfiú, időnként mintha nem hallaná, amit mondunk neki, vagy csak egy részét fogja fel a feladatnak. Az iskolában is eltelik úgy 45 perc, hogy azt sem tudja, hol van. Elég lassú az öltözködésben, evésben, és egyéb tevékenységekben. Emiatt már középsőben elvittük a nevelési tanácsadóba, ahol ayres-terápiát alkalmaztak nála. Talán ennek hatására javult a mozgása, megtanult biciklizni, úszni, korcsolyázni. Azt gondolom, hogy Bence figyelemzavarral küzd, amin nagyon szeretnék valahogyan segíteni. Az iskolában a saját feladatai elől igyekszik kibújni, nem jelentkezik, csak, ha "felnőttes" feladat van. A számokat időnként fordítva írja, de számolni megfelelően tud.

A tanító nénivel együtt attól félünk, hogy kiközösítik a gyerekek Bencét, illetve attól, hogy lemarad a tanulásban. Kérem, hogy segítsen abban, hogy otthon hogyan kezelhetjük megfelelően a magatartási gondjait, illetve milyen gyakorlatokkal lehet a koncentrációját javítani. Mindemellett a nevelési tanácsadó vagy pszichológus látogatásán gondolkodom.


Válasz:

Az alacsonyabb szintű feladattudat, erőszakos viselkedés és a gyengébb figyelmi teljesítmény, illetve hallási figyelem gyakran egymást erősítő tényezők, így a megoldás kulcsát sem egy-egy terület különálló fejlesztése jelentheti. Felmerült egyéb (pl. iránytévesztés) részfunkció zavara, így célszerű lenne kisfia teljesítményprofilját feltérképezni. Javaslom, hogy keressék fel a területileg illetékes nevelési tanácsadót, mindenképpen szakember irányítása mellett vállalja a célirányos feladatok gyakorlását!