horoszkóp

Húszhónaposan kezdett csak el járni, beszélni is alig tud

2009.04.29. 19:07

Orsolya az iránt érdeklődik, normális-e, hogy kisfia húszhónaposan kezdett csak el járni és az anya, apa, nem szavakon kívül nem tud beszélni, még szótagokat sem mond. A szakértő szerint a gyermekorvos hibázott, a továbbiakban pedig célirányos fejlesztést javasol.

Kérdés:

Egy előadás kapcsán komoly aggájaim lettek 2 éves fiammal kapcsolatban.Már a mozgásfejlődésénél is aggódott a gyerekorvos, mert 13 hónaposan állt fel először, s csak 20 hónaposan kezdett el járni. Ekkor megnyugtatott, hogy nincs baj, de a mai napig nem mer sem egy lépcsőfokról, sem egy magasabb útpadkáról kapaszkodás nélkül lelépni. Mint megtudtam, ez összefügghet a beszédfejlődés lemaradásával, és az én fiam, bár mindent elmutogat nekünk, de az "apa, anya, nem" szavakon kívül semmit nem mond, még szótagokat sem /a másik fiam ennyi idősen történeteket mesélt/. Nem tudom, ennek fejlesztésével már most kell-e foglalkoznunk vagy csak lassabb az átlagnál, valamint igaz-e hogy ez utalhat egy későbbi dyslexia esetleges kialakulására.

Válasz:

Ha egy gyermek 20 hónaposan kezd el járni, akkor nem elegendő aggódni, cselekedni kell! A gyermekorvos hibát követett el. A szülők általában nem tudják eldönteni, hogy egy probléma elsősorban egészségügyi, pedagógiai, vagy szociális természetű-e, gyermekorvost keresik fel, ha baj van, így a gyermekorvos felelőssége kiemelt jelentősségű! Korrekt tájékoztatás esetén fel kellene hívnia a szülő figyelmét arra a tényre, hogy kompetenciája nem terjed ki a gyermek pedagógiai, fejlődéslélektani aspektusú vizsgálatára, így összességében nem mondhat véleményt a gyermek fejlettségével kapcsolatban!

A mozgás szerveződése valóban kapcsolatban áll a beszédfejlődéssel, mint ahogy valamennyi funkcióterület egymással kölcsönhatásban fejlődik. A tanulási zavar veszélyeztetettség jelenlévő probléma kisfiával kapcsolatban, szerencsére az agyi érési folyamatok lezáródásáig (kb. 5-6 éves korig) a teljesítményprofil még hatékonyan befolyásolható, így a beszéd, szenzomotoros tapasztalatok, észlelés, testséma stb. területeken a hátrány többnyire behozható, de csak rendszeres, célirányos fejlesztés eredményeképpen. Első lépésként a teljesítményprofil feltérképezését javaslom, állapotfelmérés alkalmával.