Érzelmi biztonságunkat keressük a parfümben

„Az emberek azokat az illatokat szeretik, amelyek szép vagy érdekes emlékeket idéznek bennük. Öntudatlanul az ember az érzelmi biztonságát keresi az illatokban. A régi szerelmed illata, ha megcsap az utcán, óhatatlanul visszahozza az emlékeket”- mondta Zólyomi Zsolt hazánk egyetlen parfümöre a Novotel Hotelben.

 

Maga az esemény, amiért a hotelbe ellátogattam, nem volt érdekes a Tejben-vajban számára, a Francia gazdasági év záró sajtótájékoztatóját tartották, amelynek levezetéseképp azonban Zólyomi Zsolt francia parfümteszttel készült, hogy mindenki kipróbálhassa magát, mennyire „használja az orrát a mindennapokban.” A tesztben szereplő három illat közül kettő meglehetősen hasonított egymásra, az egyikben kókusz, a másikban egy egzotikus gyümölcs szerepelt, amelynek az illata a liszttel teleszórt gyúródeszkára emlékeztetett, de némi gondolkodás után sikerült kitalálnom, melyik melyik. Csupán néhány résztvevőnek sikerült összepárosítani a parfüm illatmintáját a kártyán felsorolt összetevőkkel.

„Az efféle tesztek arra is jók, hogy rávilágítsunk, az emberek nem használják az orrukat. Száz éve rajta volt az ételen, hogy meddig jó? Gyógyszeren rajta volt? Mégis tudták az emberek. A modernkori, nagyvárosi civilizáció nagyon kényelmes, elvesztegette azt a képességét, hogy figyeljen az illatokra. Az orr a legősibb érzékszerv, érdemes fejleszteni”- vélte a parfümör. Ha valaki szeretné fejleszteni az „illatmemóriáját”, annak a parfümör két módszert ajánlott. „A szaglást is lehet gyakorolni, mint ahogyan a zenész skálázik. Egyrészt elkezded tudatosan figyelni a környezetedben érezhető szagokat, illatokat, és egy idő után egyre inkább figyelni fogsz rá. A másik módszer, hogy fogsz különböző illatok – kozmetikumokból, krémekből, tusfürdőkből egy kis darabot – azokat egyenüvegekbe teszed, és megszagolod naponta. Idővel fejlődik a szaglásod.”

Zólyomi Zsoltot a parfümök trendjéről is kérdeztem, mostanában ugyanis a szokatlan, kreatív illatok kezdenek előtérbe kerülni szemben a szokványos gyümölcsös és virágillatok. A parfümör szerint az új trendek alakulását inkább a kisebb márkák kezdeményezik, mint a luxus divatházak. „Ha a kreatív kicsik kihoznak valamit, azt biztos, hogy a nagy divatházak árgus szemmel figyelik.” Mint elmondta, a nagy divatházak javarészt marketingszempontokat figyelembe tartva meghatározzák, milyen illatokat szeretnének piacra dobni. Az illatok megalkotásában résztvevő szakemberek tehát „alkalmazott művészként” dolgoznak, de amikor nincs megkötve a kezük, saját részre, vagy szűkebb vevőkörnek megalkotják a kreatív illataikat. „Ebben szárnyalnak.”

Oszd meg másokkal is!
Mustra