Tai-chi-teszt: ehhez az én életem nem elég stresszes

| 2008.10.10. 08:00 - gyb

Tegnap 60 perces tai-chi próbaórán vettem részt.

Életemben nem próbáltam még a keleti harcművészetek és egyéb távolról bevett mozgásformák egyikét sem, részben azért, mert a pápával már-már egyetértve nehezemre esik azonosulni az ezek mögött meghúzódó filozófiákkal. Anélkül meg az egész csak egy vicc (ennek megfelelően a 60 perc tai-chi alatt legalább háromszor majdnem el is röhögtem magam, de emiatt szégyenkezem).

Mindenesetre, ha komolyan bírnám venni magamat tai-chizás közben, akkor az azért lenne jó nekem az oktató szerint, mert megőrizném az egészségem, javulna a tartásom és a keringésem, jobban tudnék koncentrálni, harmónia alakulna ki a testemben és a tudatomban egyaránt, valamint a tudatommal általában is jobban tudnám kontrollálni a testem (vagy mi, ezt lehet, hogy rosszul értettem). Hogy kicsit közelebbről hogyan néz ki 60 percnyi tai-chi, és hogy én abszolút anti-trendi módon milyen régen meghaladott irányelveken alapuló testedzésre vágyom a keleti filozófiák helyett, azzal a hajtás után szeretném traktálni önt.

Az ember életének első tai-chi órája abból áll, hogy kis terpeszben helyezgeti át a súlyát egyik lábáról a másikra, miközben a karjait vagy magastartásban, vagy maga elé kinyújtva tartja, mintha egy fatörzset ölelne át. Ez nagyjából az egész. Ennek a képzeletbeli fatörzsnek a helyén van egyébként az ember erőtere, amit egy páros gyakorlat során éreznünk is kellett egymás előtt a partneremmel. Igen, partnerrel mentem, pontosabban ő vitt magával. Nem nagyon lett volna kedvem ugyanis fél óra után egyből egy vadidegen erőterébe nyúlkálnom, mint ahogy erre a csoportból sokan rákényszerültek. Amit a tai-chiból ennyi idő alatt megismertem, az gyakorlatilag megegyezik azzal, amit gyerekkoromban az "Idősebbek is elkezdhetik" c. tévéműsorban "légzőgyakorlat" címszó alatt mutattak be mindig az adás végén. Aminek a szükségességét nem kérdőjelezem meg, csak ezt tudom otthon egyedül is csinálni korlátlan mennyiségben óránként nulla forint fizetése mellett. Sőt, szoktam is.

Namost, én egy kifejezetten izzadós típus vagyok sajnos. Hazafelé a lépcsőn feljövet leizzadtam, de a 60 perc tai-chi alatt nem. Az oktató mondta is, hogy ezek a mozdulatok annyira nyugtató hatással vannak az emberre, hogy gyakran előfordul, hogy a tai-chizóknak gyakorlat közben ásítaniuk kell, tehát ásítsunk csak nyugodtan mi is. Ezen a ponton először is megint az jutott eszembe, hogy éppen ásítani is tudok otthon egyedül ingyen, másrészt meg azt állapítottam meg, hogy belőlem teljesen hiányzik ez a harmónia iránti kétségbeesett vágy és ez a mániákus stressz-fóbia, ami a XXI. század emberét vezérli. Én abszolút jól érzem magam a testemben harminc éves létemre, és valószínűleg nem elég stresszes a munkám meg a magánéletem, mert ha én egy bizonyos összegért és időráfordítással részt veszek valamiben, akkor abban éppen az izgalmat keresem, azt, hogy felélénkítsen, leizzadjak tőle. A nyugit, befelé fordulást, harmóniát a kínaiak nélkül is meg tudom szervezni saját kezűleg.

Ennek megfelelően futni szoktam járni, szigorúan szabadba, nem futószalagra, és ettől - harmónia helyett - kifejezetten úgy érzem magam, mintha vészhelyzetben lennék, leizzaszt és kikészít, és én éppen ezt az extrém állapotot szeretem benne. Ahelyett, hogy ásítanék közben, drasztikus módon kimeríti azokat az energiáimat, amikkel szerintem stresszelnék, ha erre nem használódnának el. Viszonylag sok "különórát" próbáltam már ki, de a sima kondizás nekem unalmas és a labdajátékokhoz ugyanannyira nincs affinitásom, mint a keleti filozófiákhoz. Marad a futás.

Számomra is meglepő módon azonban, ami ezen kívül eddig a legjobban bejött, az egy modern táncra alapozó, annak az elemeit a klasszikus balettel vegyítő torna/edzés volt. Alapjában véve itt sem csináltunk mást, mint kar és lábemeléseket - na jó, voltak benne ugrások is - viszont öt perc után mégis leizzadtam, az első pár héten pedig nem bírtam felvonszolni magam az emeletre az izomláz miatt. A tai-chiról úgy jöttem ki, mintha mi se történt volna, legfeljebb egy kicsit jobban lenyugodtam (bár előtte se voltam éppen ideges), a tánc-tornáról viszont úgy, mintha tényleg csináltam volna valamit. Mindezt ráadásul olyan zenére, amihez érzelmi kötődés fűz és amit szabadidőmben magamtól is hallgatok, nem az "Esoteric Sounds Vol. 17" CD-re.

A környezetemben viszont ennek ellenére kifejezetten tartolt a tai-chi, a jóga, a pilates és a többi. Vajon én maradtam egyedül a kontinensen, akinek az ázsiaival szemben továbbra is az európai teljesítménycentrikus sport- és mozgáskultúra a szimpatikusabb? Kétségtelen, hogy a futás ízületgyilkos tevékenység, de nem lehet, hogy én mégis annak köszönhetem, hogy érzem magam annyira jól, hogy ne kelljen keleti filozófiákhoz folyamodnom? Nem lehet az, hogy bármilyen sporttal elérhetjük azt a harmóniát, amihez az egyedüli út a tegnapi oktató szerint a tai-chin keresztül vezet?

Kommentek

  • 2008.10.10 08:48:48belzebubó

    Biztos lesz olyan aki cáfol,de eddig én taichizni, a 70 év feletti leginkább kinai nyugdijasokat láttam reggelente a lakótelepek kertjében,közösen.Őket viszont minden nap,utána üldögélnek a padon és pletyóznak.

  • 2008.10.10 09:30:19andie

    Nem véletlen mondják, hogy mindenki találja meg ezt a mozgásformát, amit élvezettel végez.

    Gyb! Neked most önismeretből 5-öst adok! :-)

    Emellett a nyitottságra is, mert honnan tudnánk, mi a jó nekünk, ha nem próbáljuk ki a lehető legtöbb mozgásformát.



    Nekem - legnagyobb meglepetésemre - bejön a futószalagon kocogás. :-) Amellett pedig igen, a tánc.

  • 2008.10.10 09:31:06andie

    nem ezt, hanem AZT a mozgásformát!

  • 2008.10.10 09:49:54safranek

    "Nem lehet az, hogy bármilyen sporttal elérhetjük azt a harmóniát, amihez az egyedüli út a tegnapi oktató szerint a tai-chin keresztül vezet?"



    De, lehet, sőt biztos. Nem biztos, hogy a Te UTAD a tai chi.

    Én jártam A Shaolin Kolostorba Kerepesre, ott mondta a Mester valkinek, akinek hasonló kérdései voltak. Ha neked jobban bejön a squash, a foci vagy a futás akkor csinálja azt.

    A lényeg, hogy utánna azt érezd: de jó esett!

  • 2008.10.10 09:50:55Yocoo

    a vén kurva istenbe!

    hová lett a kommentem??????????????

  • 2008.10.10 10:14:30morisilwen

    Azt hiszem, kedves cikkíró, fenti szösszeneteddel kitöltötted magadról a lelki-szellemi szegénységi bizonyítványt... Nem az a baj, hogy neked nem jött be a tai chi, hanem az, ahogyan szemellenzős, korlátolt és ostoba módon elítélsz valamit amiről halvány gőzöd sincs. Nyilván egyetlen KEZDŐ szintű alkalom SEMMIT nem mutat meg egyetlen mozgásforma, sport vagy bármi valódi lényegéből. Ostoba előítéletekkel és elvárásokkal elmentél valahova, előre elhatározva, hogy ez egy hülyeség és majd jól lefikázod a cikkedben, mert te személy szerint nem kedveled a keleti kultúrát. A tai chi-t a futáshoz hasonlítani kb. akkora műveletlenség, mint összehasonlítani Mozartot a kortárs festészettel. Persze mindkettő művészet, csak éppen ennél több közös pontjuk nincs is. Szerintem a cikkedből nem az derül ki, hogy kipróbáltál valamit, neked nem jött be de attól még ez másnak jó lehet - s mint elkötelezett újságíró bemutatod a többi embernek, hogy van ilyen is a világon, -hanem még a minimális objektivitás és jóindulat is hiányzik belőle. Szerintem hanyagold a klaviatúrát, mint közizlés formálásra alkalmatlan személy. Vagy inkább írj arról ami neked tetszik, és akkor legalább nem egy halom negatív ostobaságot dobsz a gyanútlan olvasókra.

  • 2008.10.10 10:17:17vargatom

    A tai chi ugyanúgy használható "élesben", mint szinte bármelyik másik harcművészet. Nagyrészt az ember hozzáállásától függ, hogy mit kezd vele, egészségmegőrzéstől a megvilágosodás kereséséig.

    Ahova például én jártam tai chit tanulni, oda jó néhányan vittünk fogvédőt és boxkesztyűt is. Nem volt kötelező, de mi akik akartuk, kaptunk is lehetőséget használni.



    Ami meg ezt a bejegyzést illeti, csak gratulálni tudok a cikk szerzőjének és az oktatónak is, sikerült egy nagy büdös semmit összehozniuk. Ettől aztán senki nem lett okosabb.

  • 2008.10.10 10:20:29Zlot

    Csak egy tobb ezer eves kulturat sikerult most leszolni. Mintha a yogarol valaki azt mondta volna hogy esti tv torna.

    Tobb eves Tai Chi utan allithatom, nem csak a fatorzs olelgetesrol szol az egesz. Az lehet hogy nem jott be elsore, de ahogy olvasom a cikkbol, nem is probaltad hogy kicsit is megertsd.

    Amugy meg semmi baj a futassal, fallabdaval, es barmi mas testmozgassal. Ha valaki azt varta hogy a Tai Chi-tol majd leizzad es kimerult lesz, az tevedett. Ez nem ugyanaz.

  • 2008.10.10 10:41:50fourgee

    Kedves Gyb, két észrevétel:



    1. amikor meg akartam szerezni a jogosítványt, azt hittem hogy egyből Forma-1-es autóba ültetnek, de aztán először a KRESZ elméleti tanfolyam jött... hát, nagyot csalódtam. :)



    2. ne azon gondolkodj hogy most mit csinálsz, hanem nézd meg azokat a kínai nyugdíjasokat akik egész életükben napi X időt thai-chi-vel is foglalkoztak, aztán döbbenj le... Rugalmasabbak, lazábbak, egészségesebbek, mint sok 40 év körüli magyar, pedig ezek a kínaiak 70 felett vannak...

  • 2008.10.10 10:59:10heart-shaped box

    egyetértek morisilwen-nel és fourgee-vel, én buddhista vagyok, és ez kicsit sértő is talán...

  • 2008.10.10 11:05:58lepratelep

    Egyetértek az előttem szólókkal... a kedves cikkíró talán még szellemileg nem elég érett ehhez a sporthoz. Ha meg nem terhelte meg fizikailag, menjen mélyebbre. Én mondjuk még csak lelkes kezdő vagyok, 4 éve tai chi-zom, de sok pozitív hatást fel tudnék sorolni, mind fizikai, mind szellemi téren.

    És amíg futás, biciklizés közben ki tudom kapcsolni az agyam, a tai chi, legalábbis ha nem üres mozgást akar az ember produkálni, meglehetős szellemi összpontosítást is igényel. Szóval kinek ez, kinek az. Bárki tudna 100 mozgásformáról fikázni, ami nem jött be neki. Az meg, hogy egy kis lépcsőzéstől leizzadsz...

  • 2008.10.10 11:06:51shiva1

    egyetértek az előttem szólókkal. Ráadásul az ingerültségük is jogos, mert a cikkírónak fogalma sincs a tai ji-ról és csak egy jópofizós, "trendi" írást tudott kiizzadni magából. Az ilyen írások tényleg károsak a gyanútlan olvasókra. Gondolom két kuncogás között már azon gondolkodott: legalább milyen klassz blog lesz belőle!

  • 2008.10.10 11:08:07grafoline

    morisilwen, köszönet!!!:)



    Kizárólag azért regisztráltam most hogy egyetértsek, s inkább ne kommentáljak.

    Ez a lenyűgözően tirpák cikk pont azt az objektivitást tükrözi, mint a kritikusét, aki nem megy olvassa el, nem megy el az előadásra sem, "nehogy már hagyja magát befolyásolni!"

    Tényleg azt hiszed, hogy másfél óra alatt birtokában vagy a tudásnak és tapasztalatnak egy hiteles bírálathoz abban, amit évszázadok óta emberöltőkön át fejlesztettek és műveltek Keleten?

    Gratulálok:(



  • 2008.10.10 11:52:25Té, mint Tamás

    Összeszedett, rendes írás, mindössze egy elütéssel. Még élvezetes is. Fejlődik a Velvet!

  • 2008.10.10 11:57:10VicGilson

    Az teljesen igaz, hogy mindenki találja meg a saját sportját. Ha te megtaláltad a sajátodat - a futást -, akkor nincs gond. Sőt: az teljesen jó.

    De eltekintve a kissé 'fikázós' hangnemtől is van ebben a cikkben egy-két furcsaság.



    Először is a 'honnan tudnánk mi a jó nekünk, ha előtte nem próbáljuk ki'.

    Ennyi erővel a bérgyilkosságot is kipróbálhatná az ember...

    Jó: ez sarkított példa, de a lényeg az, hogy azért vagyunk emberek, hogy a tetteinket képesek legyünk előzőleg mérlegelni.



    Neked semmi érdeklődésed, affinitásod a tai chi iránt, csak 'elcipelt' rá a párod.

    Namost ennek így - igazi érdeklődés nélkül - semmi értelme. Ez természetesen nemcsak a tai chi-ra igaz.



    Másrészről az jön le, mintha 60 perc foglalkozás után el tudnád dönteni, hogy ez nem jó semmire.

    Feltételezem futásban sem első alkalommal teljesítetted a 100m/10mp-et.

    Olyan, mintha azt várnád, hogy lemész kondizni 70 kilósan, és már az első edzés végén szálkás 120 kilósan jössz ki.

    Minden sporteredményben hosszú évek munkája van.



    Nem mellesleg a tai chi nem csupán a formagyakorlatokról, hanem a párosgyakorlatokról, az energetizálásról (chi kung), ill. a fegyveres küzdelemről (pl. kard) is szól.

    Végső soron pedig a harmóniáról, a testi-szellemi-lelki egyensúlyról.

    És persze néhány évtized gyakorlásról :)

  • 2008.10.10 12:09:09nmthdmart

    Tisztelt szerkeztő úr nem igazán értek a Tai-chi-hez sem a keleti kultúrákhoz.ÁM ezen ismeretek nélkül is teljesen biztos vagyok abban hogy ön egy feljebb való többszöri kielégitése (feljebbavló férfi)(kielégitése orálisan)

    okán kerülhetett abba a bizonyára igen kényelmes irodai székbe melyből az itt fellelhető kulturális hulladékot szegény és tudatlan olvasó közönségére zúdítja...Üdvözlettel Németh Ádám

  • 2008.10.10 12:09:16a katona fehérben

    Ez nem teszt, mivel alig tudtam meg belőle valamit a tai-chi-ről, ellenben rengeteget a cikkíróról, viszont nem rá voltam kíváncsi, amikor idekattintottam. (Nem mintha olyan ritka madár lenne a félrevezető címadás.)

    1/5

  • 2008.10.10 12:12:58vényesssy

    lepratelep:

    "Én mondjuk még csak lelkes kezdő vagyok, 4 éve tai chi-zom, de sok pozitív hatást fel tudnék sorolni, mind fizikai, mind szellemi téren."

    Megtennéd, hogy megteszed?

  • 2008.10.10 12:20:10andie

    "minimális objektivitás és jóindulat"



    jesszum, nagyon bírom, amikor valaki személyes sértésnek vesz egy szubjektív blogbejegyzést, amilyenből százmillió születik naponta itt a kibertérben.



    Az, hogy ez az index aloldala, attól ez még blog.

    Mikor fogja már fel valaki, hogy ez nem újságírás.

    Én is írok blogot, nyilvános, publikus, leírom, ami nekem tetszik, csak azt kb. max 10-en olvassák, nem 10 ezren. :-D



    Annyi hülyeséget leírtak már ide, amit objektívnek akartak a szerzők beállítani.

    De ha egyszer bevallottam szubjektívek, és személyes élményeiket írják le, akkor ennek megfelelően kéne reagálni erre.

    Nem?

  • 2008.10.10 12:21:47gyb

    Elismerem, sőt, a posztban is előrebocsátom, hogy korábbi tapasztalataim alapján averziókkal viseltettem a tai-chi ellen. Mégis elmentem kipróbálni, hátha bejön.



    Nem jött be, de ettől még nem hiszem, hogy szégyellnivaló lenne, ha valaki olyasmit is kipróbál próba-szerencse alapon, ami kezdetben nem szimpatikus neki. Kíváncsi lennék, hogy a nem hozzá-, hanem beszólók közül hányan próbáltak már ki olyasmit, amihez nem éreztek kedvet. fourgee jogosítványos hasonlatára azzal reagálnék, hogy vajon hányszor kell megennem az egész tányér finomfőzeléket ahhoz, hogy végre legyen erkölcsi alapom arra, hogy mondhassam, hogy komolyan nem ízlik?



    Részben azért mentem el a tai-chi-re, mert egy hozzám igen közel álló személy megkért, részben meg mert tisztában vagyok vele, hogy hosszú távon sokkal hasznosabb/egészségesebb lenne tai-chi, mint az "ízületgyilkos" futás.



    Ennek ellenére megint a számba adják az olvasók, hogy mit gondolok, most pl. Zlot, aki szerint leszóltam egy többezer éves kultúrát. Pedig annyit fogalmaztam meg, hogy amit én egy sport/mozgás különórától elvárok, azt a tai-chiben nem találtam meg. Ennyi erővel aki tai-chizik, az pedig Európát szólja le, ami szintén többezer éves kultúra bölcsője. VicGilson megállapításával szemben azt sem mondom, hogy "nem jó semmire", azt mondom, hogy olyan problémára ad választ, ami nem nekem jelenleg nem probléma, és hogy ami nekem jelenleg probléma, arra meg nem.

  • 2008.10.10 12:29:58inovak

    Én nem thai chi-zem, hanem capoeira-zom, ami egy Brazil harcművészet. Ott mindig azt tanítja a mesterem, hogy tiszteljük a másikat, másoknak a kúltúráját. Az amit itt képernyőre mert vetni a kedves szerkesztő, az a teljes alapvető kúltúra hiányát jelzi nála. Nem is értem, hogy a főszerkesztő, hogyan engedhette megjelenni ezt a cikket...

  • 2008.10.10 12:31:41belzebubó

    Ha már itt összejött ennyi Keletet jól ismerő ember megmondaná esetleg a következőket?

    Mitől ilyen borzalmasan túlstresszeltek az ázsiaiak? Ezen belül a kinaiak,taiwaniak,szingapúriak,japánok különösen? Mindezt annak ellenére,hogy valóban nap mint nap taichizni látom őket?

    Miért utazik egy (nem egy,sok) buddhista szerzetes business classon egy Szingapúr-Yangon (régen Rangoon)távolságon,ami fél lábon is kibirható?Hogy létezik,hogy lenyúlja a wc-ben kirakott szappant szerzetes ruhában amit a stuwi könyörög vissza tőle?

    Miért lökik fel egymást a metrón,úgy,hogy televiziómüsorban kérik meg a lakosokat,hogy legyenek jobban tekintettel egymásra? Miért a legfontosabb,hogy milyen autója,táskája,stb-je van,miközben magát buddhistának vallja és valóban gyakorolja is a vallást? Ezek nagy része buddhista vallású ázsiai, sokuk taichizik és ennek ellenére a kiegyensúlyozottságnak és harmóniának a szikráját sem látom bennük,csak mosoly nélkül lökik fel egymást a shoppingmalllokban és a pénzüket pedig európai luxuscikkekre költik miközben folyamatosan mennyit keresel,mennyiért bérelsz lakást,milyen autód van,stb. kérdésekkel bombáznak,a buddhista miniszobrokkal kidiszitett taxik sofőrjeitől a mandarin tanárig. Szóval akkor hogy is van ez?

  • 2008.10.10 12:38:58egyszalmakutya

    mennyi indulat. részben azért is biciklizek, taiji-zok, focizok, hogy ezek a mérgek végre eltűnjenek. van olyan taiji edzés ahol leizzadsz. örülök, ha mozgunk. csík mindegy mit.

  • 2008.10.10 12:41:37Daily Shark

    Ha picit is utánanéztél volna előtte, el se mész, mert erről a mozgásformáról általában megtudható, hogy ez nem azoknak van, akik leizzadni meg erőlködni szeretnek.



    Az már más kérdés, hogy jól érezhetően zsigeri averzióid vannak Ázsiával, a keleti kultúrával és minden ehhez köthetővel szemben. Gondolom, sose jártál arrafelé, tehát mindez azokból a közhelyekből táplálkozik, amit innen-onnan összeszedsz róla.

    Ilyen hozzáállással fölösleges volt rá az időt vesztegetned, csak hogy megmutasd, hűdemilyen nyitott vagy, mert eleve hülyeségnek tartod, de azért mégis kipróbálod.



    És ahogy előre vártad is (ennyit a nyitottságról), nem jött be.

    Persze ettől még le lehet írni egy objektivitást nélkülöző fikázást, csak kérdés, érdemes-e... :)



    Mondom ezt attól függetlenül, hogy nem tajcsiztam soha.



  • 2008.10.10 12:42:16Nugath

    Aki objektivitást vár a Velvettől, minek olvassa? A thai-chi-ről nem sokat tudok, de azt modnom mindneki csinálja azt amiben jól érzi magát. Személy szerint jókat mosolyogtam a cikken, de ettől még nem hiszem hogy a thai-chi csak faölelgetésről szólna. A velvet arra van hogy szórakoztatsson, nem arra hogy tudomáynosan hiteles laírásokat adjon bármiről.

  • 2008.10.10 12:52:01krumplicukor

    Nekem csak egy kérdésem lenne: hol voltál edzésen? Ugyanis az a gond, h mostanság a tai-chi nagyon trendi lett és nagyon oda kell figyelni arra, h milyen edzőhöz mész, mert sajnos sokan azért nem annyira jók.



    Nekem mázlim volt, teljesen véletlenül kerültem egy nagyon jó csoportba, két éve csinálom és hidd el, h az első óra után elég nehezen kecmeregtem haza. Pedig nem voltam edzetlen. A tai-chi ugyanis egyáltalán nem nyugdíjasoknak való reggeli torna, ez egy teljes tévedés (bár tudom, h ezt a képet alakították ki/alakult ki róla az utóbbi években), hanem egy nagyon komoly küzdősport.



    De tény, h ez nem az a mozgásforma, amiben egyik napról a másikra látványos sikereket lehet elérni, nagyon sok kitartás kell hozzá, de szépen építgeti az izmokat/erőnlétet tapasztalataim szerint. (Meg még egy csomó mást is, és nem, nem kell taoistának lenni hozzá. Ha ezzel jöttek neked az első órán, akkor oda nem is kell többet visszamenni. A légzőgyakorlatok meg nagyon bonyolultak, nem is értem, h miért ezzel kezdtetek, úgyse fogod se érteni, és nem is fogod tudni normálisan megcsinálni.)

  • 2008.10.10 12:52:48Daily Shark

    Mi volt ebben szórakoztató?



    Valaki kipróbált valamit, amit eleve hülyeségnek tartott, aztán gúnyolódott rajta egy kicsit, miközben kifejtette, miért is rossz, és miért a jó az, ha leizzad. Mindezt a magyar blogírás átlaga körüli stílusban...

  • 2008.10.10 12:59:05horadi

    "...valószínűleg nem elég stresszes a munkám meg a magánéletem."



    Hát kedves gyb, nem is sejted, mennyire irigyellek!

    Cseréljünk, akkor tuti be fog neked jönni a tai-chi adta nyugalom! :-(

  • 2008.10.10 13:16:57madz

    ebben a cikkben nem a szubjektivitása a bántó, az még humoros is. hanem a tiszteletlen hozzáállás egy olyan dologhoz, amit nem ismer.

    nem kell szeretni a taijit. semmi nem kötelező. de hülyeségnek beállítani, ez már kicsit sok.

    én évekig taijiztam,de még elég kezdő voltam. nem cáfolatként írom, hanem hogy árnyaljam a képet: az edzésen tényleg úgy tűnt, hogy csak kis apró mozgásokat végzünk, aztán mégis tiszta izomláz voltam az elején. szinte az összes izmot átmozgatja és nagyon jó stressz ellen. vannak olyan iskolák (pl a chen) amik harcművészetként is működnek. a spirituális háttere engem nem nagyon érdekelt, de ha valakit érdekel ez a qi-dolog, az is ott van.

    ja és lehet vagánykodni a szablyával meg a karddal :)

    na szóval én egyszer elmentem step-aerobikra és végigbénáztam az órát, betegre röhögtem magam és kiváló cikket tudtam volna belőle kanyarítani. viszont nem sugallnám azt, hogy mekkor baromság ez az egész, hiszen körülöttem láthatóan sokaknak bejött, biztos van benne valami...

  • 2008.10.10 13:32:30morisilwen

    Hát azért örülök, hogy átment a lényege annak amit írtam. Persze, hogy nem azzal van a baj, ha valakinek nem tetszik egy adott mozgásforma, vallás, filozófia, bárakármi. Mindenkinek joga és lehetősége van választani azt amit a maga számára jónak érez, amivel azonosulni tud, stb. Csak könyörgöm a stílus amiben a véleményét kifejti az ember! Sajnos a közízlés és a médiák színvonala immár a bányászbéka hátsója alatt van, azt hiszem nem nem kéne ezt még lejjebb tornázni. A cikk korábbi címe az elmebetegeknek szóló mozgásformáról a Media Marktos "hülye azért nem vagyok" szlogenű viccesnek szánt, szerintem szimplán sértő jópofasággal vetekszik.

  • 2008.10.10 13:34:20Falke

    Tényleg gáznak tűnik, mivel hiányzik belőle az önirónia, ahogy azt az előttem szóló is...amúgy meg eleve gáznak állítottad be, mert majdnem elröhögted magad, tehát nem voltál nyitott, akkor meg minek mentél oda, hogy írhass egy ugyehogyszar-cikket? Az meg, hogy egy alkalom után úgy érzed, nem sajátítottad el a filozófiát, azt implikálja, hogy te azonnal átláttad és el is utasítottad ezt a filozófiát. Mintha az olyan egyszerű lenne. Mondom ezt én, aki úszni szoktam, és szerintem is mókásak a tai-chi mozdulatok.

  • 2008.10.10 13:35:55abdul

    Ez ki a faszt érdekel, hogy most mi van veled, és éppen mit próbáltál ki?

    És az miért pont elmebetegeknek ajánlott?

    Fuss el a gecibe, tapló!

  • 2008.10.10 13:46:26Nugath

    morisilwen:Médiák??? Tudom hoyg ez nem nyelvhelyességi blog, de vagy média vagy médiumok.



    A blog arravaló, hogy ez ember leírkálja a saját véleményét, még akkor is ha hülyeség esetleg. Nem érzem hogy enniyre bántó lenne a eleti filozófia számára az írás. Már az elején le van szögezve hogy az író nem hisz ebben, ennyi.

  • 2008.10.10 13:48:18Nugath

    és látom én sem tudok írni: hoyg>> hogy, eleti>>keleti és a le van szögezve meg micsoda germanizmus. bocsi

  • 2008.10.10 13:48:44andie

    "médiák"

    na igen, jó hogy nem már médiákok!

    helyesen, média :-)

  • 2008.10.10 13:49:23andie

    Nugath

    végre, valalki :-)

  • 2008.10.10 14:02:11madz

    teljesen rendben van, hogy egy blogba az ember a szubjektív véleményét írja le. de egy blog azért nyilvános, hogy a kommentekben meg mi mondhassuk el a véleményünket. ha valaki pl ír egy rasszista cikket, ahhoz is szíve joga, de én a kommentemben megmondhatom neki, hogy 'rasszista vagy, haver'. hát itt meg azt mondhatom meg, hogy 'tiszteletlen és felszínes vagy, haver', bár természetesen ehhe szíve joga és nem mondom azt,hogy ne legyen a vagy ne írjon ilyen cikkeket

  • 2008.10.10 14:09:06madz

    lemaradt 2 db z

  • 2008.10.10 14:12:44Falke

    madz, ott a pont, köszönjük.

  • 2008.10.10 14:19:23gillian

    krumplicukor!



    Hova jársz? hosszabb ideig kerestem JÓ tai chi tanárt, de nem találtam :-(((

  • 2008.10.10 14:24:58shadowmaster

    gillian:

    www.chen.hu

    Oktatásokat tartja:Han Kui Yuan

  • 2008.10.10 14:25:41shadowmaster

    Üdv mindenkinek!



    Én is a cikk hatásra regisztráltam, és elolvasva a hozzászólásokat, szeretnék pár dologra reagálni:

    "Tisztelt BGY"

    1. Azt gondolom, hogy semmilyen 60 perces edzés kipróbálása nem jogosít fel senkit, hogy más embereket elmebetegnek tituláljon.

    2. Abból kiindulva, hogy 60 perces az edzés, és ha valóban az Ön cikkében leírt mondatokat mondta el az oktató, akkor valószínűleg az oktatónak annyi köze volt a tai-chi-hoz, mint terhes tevének a kosárlabdához.

    3. Ez támasztja alá, hogy kezdők esetében "Fa állással", nincs értelme kezdeni, talál olyan oktató lehetett, mint az oroszból átképzett angol tanár, aki 1 leckével jár előrébb, mint a csoport.

    4. A tai-chi valóban elsősorban az elme edzésére helyezi a legfőbb hangsúlyt, tehát csak odafigyelve lehet edzeni, azaz a holnapi cikkírásra gondolva nem fog menni.

    5. Egy tai-chi edzés alatt legalább annyira meg lehet izzadni, mint más fittnes edzések alatt, és én még soha nem tapasztaltam, hogy tai-chi edzés közben elálmosodnék, sokkal inkább az ellenkezője.

    6. Az útakról pedig annyit, hogy az igazából a példázat úgy szól, hogy egy hegycsúcsra számtalan út vezet fel, és egyiket sem lehet az igaz útnak mondani, tehát az oktató erről is rosszul beszélt.

    7. A finomfőzelékes példára visszatérve, pedig egy általános iskolai finomfőzelék után azt kijelenteni, hogy rossz a finomfőzelék, bizony botorság, hiszen a nagyi álltal készített finomfőzelék lehet hogy köszönő viszonyban sincs a menzaival.



    A tai-chi jótékony hatására egy egészen friss felmérés tudok példaképpen mondani, amely egy a SOTE-TF közreműködésével történt felmérés, amelyet egy phd diplomához végeztek több száz tai-chi gyakorló, élsportoló, és kontroll csoport közreműködésvel. A kutatásban résztvettek pszichológia és fizikai teszteket végeztek, amely szerint több dologban a tai-chi gyakorlók bizony az élsportolókat is legyőzték, tehát szignifikáns eltérést tapasztaltak. Ezek közül leginkább ott mutatkozott ki, hogy a Tai-chi-sok sokkal egészségesebbnek mutatkoztak, illetve el is hitték magukról, hogy egészségesebbek, és a stressztűrő képességük is magasabb volt. Valamint az isomzat, és a szalagok beszűkülése idős korban kevésbé alakul ki.



    Belzebubó:

    Visszakérdeznék, hány keresztény ember ölt. Azaz attól hogy valaki Keletről jött, és budhistának, taoistának valjja magát, még nem biztos hogy a tanitások szerint él. Továbbá egy prekoncepció alapján álltalánosítani igen veszélyes dolog, hiszen kivetjük a nyugatiakat, akik azt hiszik, hogy M.o.-n minden ember jól lovagol, hiszen lovas nemzet vagyunk.

    Sajnos kinában a kultúrális forradalom során a mesterek nagy részét megölték, börtönbe vetették, vagy elküldték követ törni, így rengeteg tudás veszett el.

    Többek között ennek esett áldozatául a tai-chi is, mivel ennek gyakorlása kínában tiltott volt, egyedül a Yang stílus volt engedélyezve (amely egy egyszerűsített formája a tai-chi-nak), és annak is lesősorban az egészségvédő gyakorlatai.

    Valamit a mai modern keleti emberekk sokkal inkább nyugatias életet élnek, mivel amerikát majmolják.

  • 2008.10.10 15:15:58gyb

    Kedves MasterShadow! Megtisztel, hogy elismétli azt, ami a posztszövegben és a késöbbi hozzászólásomban is ott van, sőt egy felméréssel is alátámasztja: hogy a tai-chi egészségesebb, mint a futás. Kérem, hogy tiszteljen meg azzal is, hogy megmutatja, pontosan kit és hol titulálok én elmebetegnek - ezt ugyanis szintén mintha tölem idézné, csak a forrás hiányzik. Nyilván azért, mert nem mond ilyet a szöveg.



    Nem mond ez a poszt többet, mint hogy nekem egy óra alapján nem jött be a tai-chi. Egy belső harmóniával élő embert én úgy képzelek el, hogy ezt nem veszi személyes sértésnek vagy támadásnak, és nem képzel mögé összeesküvést meg rossz szándékot, nem lát bele olyanokat, amik nincsenek odaírva, még akkor sem, hogy ha ő van olyan szerencsés, hogy a tai-chi-nek köszönheti az egészségét és jó kondícióját.



    Mindenesetre most ünnepélyes ígéretet teszek, hogy ha felesleges energiák helyett kimerültséggel fogok küszködni, újra próbát teszek majd a tai-chival, több órát véve - egy másik oktatótól.

  • 2008.10.10 15:26:30belzebubó

    shadowmaster! Nem prekoncepció,jópár éve köztük élek :))nem azt mondja Keletről jött és annak vallja magát,hanem én jöttem közéjük és ezt látom nap mint nap.És nem Kinába,mert ott még a mopszokat is császári csökevénynek tartották úgy mint ahogy a taichit nem tartották elég komcsinak, ezzel ellentétben azok a kinaiak akik leléptek Chang Kai Sek-kel Formosara vagy előtte még Szingapúrba megtartották a tudást.Mégis úgy élnek és úgy viselkednek egymással ahogy fent leirtam. Csak kinyitom a szememet és ezt látom. Olyanokat kérdeznek tőlem amit szintén leirtam.Úgy tartják a maidjeiket (azt hiszem ez magyarul a cseléd) mint a kutyákat,ablaktalan szobában,hidegvizes fürdővel mindezt a trópusokon.A miniszterelnök pedig azt nyilatkozza az újságban,jó lenne ha a kinaiak havi 1 szabadnapot adnának a maidjeiknek,mert szinte mindenkinek van maidje annyira olcsón dolgoznak a filippinók és indonézek.Igy európai ember nem tartja a háztartási alkalmazottját,mert lesittelik.Ja, és nem 25 évesek,hanem idősek kérdezgetnek az anyagi helyzetemet illetően,a havi keresetemről,leginkább a taxisofőrök.De azért talán egy buddhista szerzetes ne lopjon már folyékony szappant és ne járassa le magát egy repülőn és egy 2,5 órás repülőúton birja ki,hogy nem businessen megy,egy böszme Rolex-szel a karján,főleg akkor ha a világ legszegényebb országába utazik.Ennyit a buddhista életszemléletről testközelből.Ha eltöltenél köztük pár évet,akkor most nem engem oktatnál ki otthonról,hanem rájönnél más az amit erről az egészről Európában hisznek.

  • 2008.10.10 15:31:34madz

    gyb, az index címlapon úgy van kitéve a cikk, hogy 'Tai-chi-teszt: csak elmebetegeknek'. na talán ebből gondoltuk...

  • 2008.10.10 15:36:15madz

    és belzebubó, ha egy buddhista szerzetes szappant lop vagy bizniszklasszon utazik, a nem a vallását minősíti, hanem őt (meg legfeljebb azt, hogy nem veszi túl komolyan...). a pedofil katolikus papok sem a keresztény vallást minősítik

  • 2008.10.10 15:36:43madz

    miért nem jön ki a kommentem?

  • 2008.10.10 15:47:54angyalom

    Hova a picsbe lett a kommentem?????? ;((

  • 2008.10.10 15:49:48angyalom

    Na akkor még egyszer leírom tömören és röviden előzetesen taglalt álláspontomat, ami nem jelent meg: Mindenki menjen haza, vagy aki más kultúrát majmol, húzzon el arra a vidékre, és majmolja ott, itt pedig legyünk magyarok!!!

  • 2008.10.10 15:53:27shadowmaster



    Tisztelt GYB

    Elsősorban a stílus volt számomra a probléma. Lsd.

    “Anélkül meg az egész csak egy vicc”

    “hogy én abszolút anti-trendi módon milyen régen meghaladott irányelveken alapuló testedzésre vágyom a keleti filozófiák helyett,”

    A lelki harmóniában élés nem azt jelenti, hogy amennyiben a véleményemmel ellentétes állításokra nem regáljak, hanem elsősorban azt, hogy átgondolt érveléssel ennek az ellenkezőjéről próbáljam meg meggyőzni a másik felet.



    Belzebubó:

    Ha figyelmesen elolvasod, amit neked írtam, akkor láthatod, hogy ugyanarról beszélünk, tehát, hogy Európában egy romantikus vélemény van a keleti emberekről, mint ahogy sokan amerikában úgy gondolják, hogy Magyarországon még mindíg karikás ostorral járunk lovon.

    És egyetértek madz-vel, hogy ha egy buddhista lopja a szappant az nem a budddhizmust minősíti, hanem a személyt.

  • 2008.10.10 15:54:46belzebubó

    madz! Ez igy igaz,de nem kell azt hinni,hogy minden ami keleti és ami onnan jön az megkérdőjelezhetetlenül jó.A taichi is lehet,hogy jó azoknak akik abban a kultúrkörben élnek. Egyébként ők magukról mondják,hogy we are overstressed,lehet,hogy nekik pont ezért jó. A Dalai Láma pedig azt mondta az európai útján,hogy Európának ott van a kereszténység.

    Azért mert valaki nem magasztalja csak azért, mert keletről jön az is lehet egy nézőpont.gyb-vel már én is vitáztam,de jelen esetben ő tükröt állitott magának és azt mondta,jó ez annak akinek...,de nekem nem.És ezt is el fogadni.kell

  • 2008.10.10 15:55:50gyb

    madz, a címlapot nem én írom, nem én szerkesztem - és amint most kiderült, még csak nem is nézem. Intézkedem az ügyben.

  • 2008.10.10 15:57:43shadowmaster

    angyalom: Nekem annyi jogom van M.o-n tai-chi-zni, mint neked néptáncolni.



    Belzebubó:

    Valóban Európának ott van a kereszténység, de nekem pedig az nem jött be, illetve ennyi erővel kesereghetnénk azon, hogy hogyan jön össze a szappanlopás és a metrón lökdösődés a keresztény életszemlélettel.

  • 2008.10.10 15:59:01gyb

    Ja, hogy nem is a Velvetcímlapon van ez, hanem az Indexen. Akkor is intézkedem.

  • 2008.10.10 16:00:57gaozhenhu



    Kedves GYB!



    Nagy Károly vagyok, a Magyar Kungfu Egyetem vezetője. Meg talán buddhista is... Nem hibáztatlak a kommentedért.

    A Tai Ji Quan-ról semmit sem tudsz és szinte biztos vagyok benne, hogy ilyen szintű tudással rendelkezik az a "tanár" is, akinél voltál.

    Ezennel meghívlak hozzánk, próbálj ki nálunk egy Tai Ji órát. Yang és Chen stílusú között választhatsz. A Chen stílusban váltakozik a gyors és a lassú mozgás, Neked ezt javasolnám. A kezdő csoport 1 hónapja indult, péntekenként 17:30-tól vannak a foglalkozások. Ugyanazt fogod csinálni, amit a többiek, egy többszörös kína- és világbajnok kínai Mester irányításával és ha az első 20 perc alatt nem izzadsz meg, megkövetlek nyilvánosan, itt, a Velvet-en.



    Üdvözlettel



    Nagy Károly



    P.S.: ha pedig valaki mindenféle erőtérről meg ásítozásról beszél neked egy kungfu órán, az még kezdőnek sem mondható...

  • 2008.10.10 16:01:41shadowmaster

    Köszönjük!



    Egyébként visszatérve a tai-chi hatására abban egyetértek, hogy az általános nyugati ember számára nehéz elfogadnia, hogy 2 évet kell edzenie, ahhoz, hogy az első igazán kézzelfogható eredményt elérje.

  • 2008.10.10 16:03:43madz

    belzebubó, én már leírtam, hogy a taiji spirituális háttere baromira nem érdekel, egyszerűen olyan mozgásforma, ami nekem bejön. hogy ezt épp KÍnában találták ki, arról nem tehetek. személy szerint az összes vallásról (buddhizmus, keresztény, zsidó stb) azt gondolom, hogy eszement baromság, de tiszteletben tartom, hogy mások nem így gondolják esetleg (feltéve, ha ők is engem).

    gyb írásával pont az a bajom, hogy nem magán ironizál, hanem egy általa tök ismeretlen dolgon.

  • 2008.10.10 16:04:00angyalom

    Jogod az van, csak ne csodálkozz, ha kilógsz a sorból.... Ha egy kultúra ennyire megragad, akkor kövesd teljes mértékben,és gyakorold ott,ahol ez része az emberek életének... Én gyb-vel teljesen egyetértek, magyar ember magyar szívvel semmi extrát nem talál a kelet kultúrájában. Megnézem mert kíváncsi vagyok, oszt csá... Én is jártam számos helyen, de soha nem akartam más nép csatlósa lenni. Magyarnak születtem...

  • 2008.10.10 16:04:47madz

    gyb, szerintem is a chent válaszd! :)

  • 2008.10.10 16:06:09madz

    jajj, angyalom, ezt már úgy vártam :) és te mit sportolsz? footballt?

  • 2008.10.10 16:08:00angyalom

    Nem én wolleyball-ozom :D

  • 2008.10.10 16:08:39gillian

    shadowmaster!

    Köszönöm.

  • 2008.10.10 16:11:36Falke

    "soha nem akartam más nép csatlósa lenni"-... azt hiszem, a nyitottság más népek kultúrájára valóban egyenértékű a csatlóssá válással, és persze eleve úgy kell hozzáállni, hogy nincs benne semmi extra, mi is lehetne, hiszen mi magyarok vagyunk, nekünk már senki nem taníthat semmit, kicsit odaállunk nézelődni, aztán magyar szívvel elutasítjunk bármi újat-mást. köszi. ez nagyon tetszik.

  • 2008.10.10 16:14:29gyb

    ShadowMaster, a stílus azért ilyen, mert ha egy szép száraz wikipédia-ismertető esszét rittyentek ide szabatos körmondatokkal, azt senki nem olvassa el. Így viszont jó sokan hallanak a tai-chiról, valamennyire arra is rákényszerülnek, hogy önmagukat hozzám mérve átgondolják a hozzá való viszonyukat, ami szerintem egy pozitív dolog. Ha ennek az az ára, hogy néhányan engem mint velejéig megátalkodott sátánista fikázót képzelnek maguk elé, az szerintem belefér, egészségükre.



    Éppen az "anélkül az egész csak vicc" kitétel az én olvasatomban azt jelenti, hogy ha valaki nem tud ráállni arra filozófiára, ami mögötte van, annak veszett fejsze nyele az egész tai-chi. Szerintem mi ketten abban is egyetértünk, hogy a tai-chi-nek integráns része a mögötte álló gondolatvilág, ez a mondat pedig ezt fejezi ki. Én is hiszek/tisztelek/gyakorlok olyasmit, ami a kívülállónak, aki nem érti, hogy mi van mögötte, csak bohóckodásnak tűnik, legyen most erre példa a kortárs tánc (ezért van belinkelve az a videó is). Nyilván vannak, akiknek ezek a mozdulatok nem jelentenek semmit, ők írnak is róla ezerszer maróbb kritikát, mint amilyen ez a fenti poszt. Én meg elviselem, mert ez van, vagy egyenesen örülök, ha akármilyen szinten szó van a Danza Contemporanea de Cubától Frenák Pálig valakiről.

  • 2008.10.10 16:17:26gyb

    gaozhenhu, azt hiszem, ez egy olyan ajánlat, amit nem utasíthatok vissza - tehát köszönöm, és mindjárt írok egy emailt

  • 2008.10.10 16:17:49angyalom

    Azért az arányokra kíváncsi lennék.... Mindig vannak emberek, akik majmolnak ilyen-olyan kultúrát, de a nagy többség nem "tájcsizik", nem böjtöl, és nem fordul kelet felé napi 600*. Én úgy gondolom,hogy ez nem elfordulás. Erre meg, hogy:"nekünk már senki nem taníthat semmit" az a véleményem, hogy az utóbbi évtizedek média ömlése okán tartunk ott, hogy másoktól várjuk a megoldásokat, és nem a saját jól bevált módszereink szerint élünk.....

  • 2008.10.10 16:20:27belzebubó

    Akkor gyb reméljük kipróbálja az igazit is.A business class-on utazás meg azért ütött sziven,mert naponta irja az újság,hogy Burmában jelenleg több a patkány mint ahány ember él a tavaszi természeti katasztrófa miatt és megeszik a rizsföldön a termést,pedig igy is éheztek és egy ilyen cikk felolvasása után meglátok egy buddhista szerzetest Rolex-szel a businessen Yangonba menet,mindezt azután,hogy gyüjtés volt a cégünknél a megsegitésükre,de úgy tudom,sok más cégnél is volt.Jártam ott és nem volt rajtam semmilyen ékszer a buddhista szerzetessel ellentétben.Főleg nem sok tizezer dolláros.

    Ugyanez vonatkozik az európai jótékonyan gyüjtött pénzekre is,azt sem lehet tudni hová mennek pontosan,de nem kell azt hinni,keleten mert buddhisták zöldebb a keritésük és olyan nagyon megértőek és segitőkészek egymással.

  • 2008.10.10 16:20:38madz

    "saját jól bevált módszereink" :) mire gondolsz konkrétan?

  • 2008.10.10 16:26:36angyalom

    Pl.,hogy nekem nem kell "tájcsi", és koplalás ahhoz,hogy jól érezzem magam,meg stresszt oldjak. Kimegyek e tanyára, egy jót rotakapázok,fogok két 3,5-es pontyot über fasza csendben, eszem egy jó kis bajai halászlevet, megiszom a házi páleszt mellé(nem berugik!), elénekelem a gyerekkel az érik a szőlőt, és Kossuth rádiót hallgatok evezés közben. De sorolhatnám.

  • 2008.10.10 16:30:25belzebubó

    "ha valaki nem tud ráállni arra filozófiára, ami mögötte van, annak veszett fejsze nyele az egész tai-chi."

    Tudod én is azt hittem Európából,hogy ez a filozófia tükröződik a mindennapi életükben,az emberek egymásközti viszonyában de köztük élve nagyot kellett csalódjak. De biztos most lesz valaki aki azt mondja,hogy nem jól csinálják és azért olyan stresszesek.

  • 2008.10.10 16:33:42belzebubó

    angyalom! Te a ramadan idején az 1 hónapos koplalásról beszélsz?

  • 2008.10.10 16:40:45angyalom

    igen

  • 2008.10.10 16:44:04belzebubó

    De ugye azt nem gondolod komolyan,hogy 1 hónapig nem esznek.Vagy ez igy jön le Európában?

  • 2008.10.10 16:51:31alopex_lagopus

    Tai-chi - testi-lelki-szellemi egység, béke, jóakarat. Ehhez képest elég sok hozzászólás olyan vehemens, mintha a Tai-chi helyett a Velvetre járná epét h...ni az írója. (Ezt egyébként is megfigyeltem máshol is, hogy elsősorban a leszólás, a "fikázás" az, amiért előnyben részesítik ezt a helyet a naplóírással szemben. Feszültséglevezető.



    Az, amit belzebubó feszeget, számomra is elég érdekes kérdés, miért nem olyanok...

    A közmondásos keleti nyugodtság, udvariasság, előzékenység nem volt megtalálható azokban az emberekben, akikkel találkoztam. Vagy csak nem Tai-chiztak eleget.









  • 2008.10.10 16:56:47angyalom

    Nem,szó sincs róla!! Van egy kedves ismerősöm,aki ennek a vallásnak a szülöttje,tőle tudom,hogy megy ez a böjtölés dolog. Tisztelem érte,és a saját népe között a saját életét éli. Nem akart egy európait se rávenni szokásaira, és nem kezdett rábeszéli,hogy ez miért szép és jó, és én se ami szokásainkra. Teljesen jól megértjük mindennek ellenére magunkat amikor találkozunk. Nem majmoljuk egymást. Na nem tudok többet nyilatkozni ez ügyben,vár a fiacsom. Meg már úgy is mindent elmondtam :) Szép du-t evrybodry

  • 2008.10.10 17:11:02gaozhenhu



    Kedves VEÉR FARKAS!



    Te pedig a kínai nyelvről és annak PINYIN átírási rendszeréről nem tudsz semmit. Bölcsebb lettél volna, ha hallgatsz...



    Gao

  • 2008.10.10 17:15:29shadowmaster

    alopex_lagopus:

    Azt gondolom, hogy valóban azok a hozzászólások, amelyek indulattal, és nem ideillő szavakkal vannak fűszerezve, azok nem kiegyensúlyozott emberektől származnak. Mindazonáltal a saját igazad megvédése kultúrált formában igenis összeillik azzal a világszemlélettel, mint ahogy egy mélyen hívő keresztény sem fogja önként a másik orcáját is odatartani a következő pofonhoz, mivel szerintem azt sem szó szerint kell érteni.

    Sajnos a keleti emberekről kialakult idealizált, romantikus elképzelésünk cseppet sem fedi a valóságot, náluk ott jelenleg elsősorban a nyugati életmód (terepjáró, pénz, nagyobb lakás) ami trendinek számít, és a nagy átlag e szerint él, és csak egy kis csoport próbálja meg a hagyományaikat megőrizni, ez sajnos az emberi természetből fakadóan természetes. Gondolom ők is eljutnak majd egyszer arra, hogy rájönnek, hogy ez az életmód nem jó, és visszatérnek a gyökereikhez, mint ahogy nálunk is kezd elindulni, miszerint az emberek kezdenek inkább magyar árut vásárolni, még ha drágább is. Ilyet pár évvel ezelőt nem nagyon lehetett elképzelni.

  • 2008.10.10 17:19:04shadowmaster

    Kedves VEÉR FARKAS!

    És a vallásokról sem.

  • 2008.10.10 17:19:31belzebubó

    Akkor azt is tudod,hogy napfelkeltétől,napnyugtáig tart.Az újság megirja itt pontosan hány óra hány perckor kel és nyugszik,mert ugye nem ugyanakkor Daubaiban és pl.Jakartában.Gondolom a mecsetbe járók ezt onnan is megtudhatják,de ezt ramadankor megirja az újság percre.Amikor lement akkor pedig esznek és isznak is,persze nem alkoholt.Ha beirod a google-ba,ramadan buffet,láthatod,hogy este viszont nem akárhogy esznek és hány szálló csinál minden este ramadan büfét,ahová jó előre le kell foglald a helyedet.Nem tudtam lementem a szállóban és nem volt már hely.És ezt egy hónapon át minden nap.Próbálkoztam vacsorázni egy kimondottan amerikai láncban a Planet Hollywoodban,de ott is ramadan bufé volt minden este és ekkor csak úgy hordták ki a tányérokat a muszlimok.Ez kb. este 10-ig tartott.Reggel még a napfelkelte előtt megint esznek és isznak és igy húzzák ki estig.Tehát nem 1 hónap teljes böjt,hanem napfelkeltétől napnyugtáig. Naplementekor pedig ahol épp vannak,mondjuk az autópályán a leállósávban a kamionsofőrök és esznek kempingasztalnál.Maláj kollégák ezt úgy csinálják,hogy reggel esznek,visszafekszenek,majd délben bejönnek dolgozni és igy kibekkelik 6-ig.Tehát csak azt akartam mondani,hogy ez nem igazi böjt,csak akkor amikor a nap fent van.Felmentést kap a beteg,öreg vagy nő amikor megvan,de azokat a napokat be kell hozza amikor már jól van,1 éven belül.

  • 2008.10.10 17:24:36alopex_lagopus

    Shadowmaster, holnap szívesen válaszolok, de most elszólít a kötelesség. Most csak annyit, hogy egyetértek azzal a bölccsel, aki mikor mondták neki, hogy az egyik utcában egy rúgkapáló ló van, és mit csináljanak, nem lehet mellette elmenni, akkor az azzal párhuzamos utcán ment a célja felé.

  • 2008.10.10 17:50:39belzebubó

    shadowmaster! Én úgy látom,hogy a gyökereiktől nem távolodtak el teljesen olyan mértékben mint az európaiak,ünneplik a Hungry Ghost fesztivált,égetik a játékpénzeket szeptemberben,piros boritékokban adnak pénzt kinai újévkor,házasságkor (mármint a házasok a még nem házas férfiaknak-régi szokás ez is) a halottaiktól is még úgy búcsúznak mint régen,hogy a ravatal mellett esznek és hivják meg a hozzátartozókat (akkor is illik pénzt adni a temetésre), 3-4 napon át szokott ez tartani, illetve reggelente a főstölőkkel kiállnak a buddhista üzlettulajdonosok és kérik,hogy hozzon szerencsét (nagy bevételt) az a nap. Ez a terepjáró,nagy lakás,stresszelés a pénz miatt,luxusmárkák hordása együtt él a reggeli taichizással és a többi régi gyökereikkel,legalábbis ott,ahol a kommunizmus nem tette ezt tönkre teljesen.Kinában ahol ezeket a régi szokásokat ki akarták tiltani és részben sikerült is, pedig a legújabb tanulmányok szerint a legnagyobb probléma az lesz,hogy felnőtt közel fél milliárd ember akik most lesznek felnőttek és egyik sem ismeri azt a fogalmat,hogy megosztom valakivel amim van,mivel ez a rengeteg ember testvér nélkül nőtt fel,a hirtelen jött "jólét" pedig nem arra ösztönzi őket,hogy ezekhez a régi gyökereikhez forduljanak.A szülők mindent megpróbálnak nekik megadni,mint egyedüli gyereknek és ez leginkább az anyagiakban nyilvánul meg.A kinaiak saját maguk félnek az általuk "önző generációnak" nevezett utánpótlástól.Igy én szkeptikus vagyok abban amiben Te hiszel.

  • 2008.10.10 20:09:05VilágosKékHarisnya

    Fú,



    látom, gyb beleestél a viperafészekbe nyehhhehhe :))



    Hogy itt mennyi hozzáértő van, sőőőőőt, van, aki több évszázados gyakorlattal csak azért regelt be, hogy bevau.





    Nos, akkor hadd szólok én is. :)



    Alig 12 év jógával a hátam megett.



    Az első, amit mondanék, azoknak szól, akik vonyítanak, mint aki beszorult imígyen, hogy "vááááááá leszóltál egy többezeréves kultúrát vááááááááá és te egy bunkóóóóóó vaaaaaaaaaagy".

    Nos. Aki ilyen jól ismeri a keleti kultúrákat, az bizonyára tudja, hogy minden lény tisztelete az alap.

    Hát, ez már eleve bukta volt a hozzászólóknak. :)



    Aztán jön a 33 éves zsidó pasi tanításairól szóló besztszeller egy sora: ne ítélkezzetek, hogy ne ítéltessetek. (az az vesse rá az első követ című izét már nem is mondom....)



    És jöjjön most az én magam szerény véleménye:



    Szia gyb. :) Jót vigyorogtam a cikkeden. :)

    Hát igen, sem a tai-chi, sem a jóga nem könnyű. Meg kell érezni... pont arra a lassúságra és "nemizzadós" dologra, amire neked most nem sikerült.

    Mi "nyugatiak" annyira rohanunk és annyira gyorsak vagyunk mind fejben, mind az életmódunkban, hogy sokunknak emiatt nem jön be sem egyik, sem másik.

    Nekem is nagyon nehéz volt a jóga. Egyrészt pont amiatt a "lassúság" és "banyek, itt nem is rohad le rólam a trikó" fíling miatt, azaz a lassú mozdulatoktól függetlenül az agyam szüntelenül kerepelt és ez a kettőség volt nehéz. Másrészt egyes gyakorlatok nehezen mentek, fájtak a bekötött izmaim és van olyan gyakorlat, ami csak akkor megy, ha tényleg "jó állapotban" vagyok. Szellemileg, idegileg, lelkileg, testileg egyaránt.



    Jó dolog, hogy kipróbáltad. Még akkor is, ha egy közeli ismerős (barát?) elvárásának engedelmeskedve tetted.



    Attól, hogy úgy érzed, nem való neked ez, attól nem vagy sem jobb, sem rosszabb, sem több, sem kevesebb.

    Lehet, hogy én bármikor lenyomok egy "tevét", meghalnék, ha minden nap dzsoggingolnom kéne :)



    Üdv és ha legközelebb megint egy olyan helyre hívnak meg, ami ismeretlen a számodra, csak bátran. :)



    VilágosKH

  • 2008.10.10 20:11:45VilágosKékHarisnya

    VISZONT meghalnék, ha minden nap....



    bocsika

  • 2008.10.10 20:30:37VilágosKékHarisnya

    basszus, csak nekem van időm ILYENKOR csicseregni??? :)))

  • 2008.10.10 23:57:00vargatom

    Mint írtam, nem csak lassú békés nyugis tai chi van, úgy általában a harcművészet/küzdősport fronton elég széles a skála és szerintem mindenki találhat kedvére valót... Van még régi magyar vívás is, annak akit ez érdekel :)

  • 2008.10.11 14:38:10Falke

    Én elmegyek uszodába, ott senki se baszogat filozófiákkal. BTW nem fogok róla szellemeskedő posztot írni a blogomba.

  • 2008.10.11 18:01:41angyalom

    Tisztel Veér Farkas! Én se "kurvaanyáztalak" le Téged, Te se barmozz engem, ok?

    Attól, hogy pálesz szót használom, nem vagyok kevésbé magyar, mint ahogy Én azt gondolom.... Na csá!

  • 2008.10.13 13:51:17sub

    Ajánlok pár filmet a témában:



    www.youtube.com/watch?v=eGWJxJndw6o

    www.youtube.com/watch?v=eIc5NIfrnJs

    www.youtube.com/watch?v=J4w_62WX9Rk



    Idős Chen stílusú Tai Ji mesterek formái közé egy kis lökőkéz.

  • 2008.10.22 16:50:06alopex_lagopus

    shadowmaster én válaszolok, de szerintem már csak az ígéret miatt :)

    Sok keresztény - és nemkeresztény - odatartja a másik orcáját is. A magyarok közül is.

    A hagyomány örzése nálunk azért is nehezebb, mert kevesebb van belőle. Négyezer év több, mint ezer... És más európai országban sem olyan szépemlékűek a hagyományok. Egyébként ez a kereszténykedés érdekes. Nekem Olaszországban mindig olyan érzésem volt, hogy emberközelibb az Isten. Nálunk, Magyaro.-n merev, rugalmatlan. Úgy gondolom, mindenféle sallang és romantika nélkül, a keleti gyakorlatok és gondolatok a mindennapokat jobban segítik elviselni/elfogadni, mint a mieink. Csak egy apró példa: nálunk súlyzóznak az izmokért, míg arra a test ellensúlyát tartják a legjobbnak. Tapasztalatból mondom, az utóbbi jobb, és nekem pl. elég :)



    Vajon kapunk élménybeszámolót a meghívás után? :)

  • 2008.10.22 17:33:28gyb

    Igen, ha minden a tervek szerint halad, a hosszú hétvége után lesz olvasható a folytatás.

  • 2009.01.02 09:48:43Avenarius professzor

    az írásod ostoba, korlátolt és ártalmas.

    a kommentjeid alapján pedig sértődös és igenis stresszes személynek tűnsz. jó futást a szmogban!

  • 2009.01.04 13:59:51_karmapolice_

    "az írásod ostoba, korlátolt és ártalmas."

    pontosan.

Shopline

C-Travel ajánlatok

Hirdetés

KIPUFOGÓ KLINIKA
Ha csörög, ha zörög, ha lejárt, ha lóg, hozza hozzánk! Kipufogó-Műszakivizsga-Gyorsszerviz
hirdetés