horoszkóp
SZT 4669 troli3

Kritizáltuk a megállóneveket, jön is a változás

2014.12.16. 16:09

A múlt héten kifogásoltuk a BKK megállónév-adási gyakorlatát, de a sajtóosztályukra nem lehet panaszunk, mert a vasárnapi trolis posztra egy jó hosszú és részletes választ írtak. A legfontosabb információt azonnal belefrissítettem az eredeti anyagba, de most ebben a posztban minden részletet elolvashat.

Szóval a téma az, hogy a 70-es, 74-es és 78-as trolik körúti megállóinak nevét idén megváltoztatták. Eddig nyilván Teréz/Erzsébet körút volt a nevük, most Király/Wesselényi utcának hívják őket. Azaz a trolin ülve az ember megy végig mondjuk a Király utcán, és amikor egyszer csak bemondják, hogy „Király utca”, az azt jelenti, hogy ott kell leszállni a Nagykörúthoz. Nem tűnik túl logikusnak, de bizonyos szempontból mégis az.

A névváltoztatás okát eltaláltam – az volt az értelme az módosításnak, hogy a trolimegálló neve ugyanaz legyen, mint a vele azonos kereszteződésben levű villamosmegállóé. Ezt így fogalmazta meg a BKK sajtóosztályától érkezett precíz válasz:

Az elv lényege: az egy csomópontban található megállók a térségben található többi csomópont megállójának nevétől eltérő egységes nevet kapnak, hogy a megállók helyszínének azonosítása könnyebb legyen. Mivel az azonos csomópontot kiszolgáló megállók azonos nevet kapnak, ezért lényegében a csomópontoknak van egységes elnevezésük. Ezenkívül törekszünk arra is, hogy a csomópontoknak egyedi nevük legyen, tehát egymástól néhány száz méteres távolságban ne szerepeljen azonos névvel több csomóponthoz tartozó megálló. A megoldás előnye, hogy az egy helyszínt, csomópontot kiszolgáló megállók a nevük alapján azonosítják magát a csomópontot –  elhelyezkedésüket –, valamint jelzik, hogy összetartozó megállók, azaz közel, átszállási távolságban találhatók egymástól.

Bizonyos más megállóhelyeknél (vagy csomópontoknál) szintén ezt az elvet követték, így tűnt el például a Körúthoz hasonlóan a Dózsa György út neve is a Dózsa György utat keresztező trolik menetrendjéből. De vannak olyan megállóhelyek is, ahol viszont kettős nevet választottak, pl. az Izabella és a Király utca kereszteződésében. Ezt a gyakorlatot logikátlannak minősítettem, de a BKK nem ért ezzel egyet:

Szeretnénk leszögezni, tisztában vagyunk azzal, hogy a megálló-elnevezéseket illetően valóban sok módosítást hajtottunk végre, azonban ezeket mind az egységesség, a rendszerszerűség mentén tettük, vagyis rendszertelenségről aligha helyénvaló beszélni. Ha valakinek egy új név esetleg nem szimpatikus, azt meg tudjuk érteni, mert sok szempontot kell egyszerre figyelembe vennünk, azonban következetesen mindig az egységes csomóponti elnevezési elvek szerint haladtunk. Amennyiben ügyfeleinktől több észrevétel, igény érkezik, ugyanezen elvek mentén igyekszünk azokat figyelembe venni. A névmódosításokat a gazdaságosság szempontjait is szem előtt tartva jellemzően menetrendváltáshoz vagy valamilyen nagyobb hálózatmódosításhoz kapcsoljuk.

Szimpatikus, hogy a BKK felvállalja azt, ami nekem is az érzésem volt a változtatások kapcsán – a módosításokkal a környéken ritkán járóknak (turistáknak) akarnak kedvezni a helyi lakosokkal szemben. A jelek szerint fel is voltak rá készülve, hogy a teréz- és erzsébetvárosi lakosok bosszankodni fognak emiatt egy kicsit:

Természetes, hogy a vonalon régóta közlekedő, jelentős helyismerettel rendelkező ügyfelek számára az új nevek megszokása nehézséget okozhat, azonban a helyismerettel nem rendelkező, a tájékozódásban nagyobb segítséget igénylő ügyfeleinket az új, egységes nevek segíthetik a gyorsabb tájékozódásban.
20243403 aefb1c0e6ee002dfe374be3df30a813a xl
Fotó: Indafotó / I9-62 KäpCity

De a lényeg az alábbi mondat, amit a tegnapi posztba is belefrissítettem:

A Király utcánál a korábbi Teréz körút (Zugló felé Erzsébet körút) és az Izabella utca megálló nevét felülvizsgáltuk, mivel ezek a keresztező járatok (a 4-es, 6-os villamos, illetve a 73-as és 76-os troli) esetében nem feleltek meg (hiszen ezeken járatokon Király utca volt az elnevezés mindkét csomópontban), új nevek bevezetését határoztuk el.
Mivel több észrevételt is kaptunk a cikkükben is említett két csomópont nevét illetően, ezért a bővített, kettős elnevezés alkalmazását tervezzük a közeljövőben: így Király utca/Erzsébet körút és Wesselényi utca/Erzsébet körút elnevezést fogjuk bevezetni.

Ha ön ezt idáig olvasta, az valószínűleg azt jelenti, hogy ön is ebben a körzetben lakik vagy gyakran jár a VI. vagy a VII. kerületben, mert azért a többieknek valószínűleg nem annyira lenyűgöző a téma, mint mondjuk nekem (soha nem laktam máshol Budapesten belül, csak Erzsébetvárosban). Szóval ha ismeri ezeket a helyeket és/vagy szokott közlekedni a hetvenvalahányas trolikkal, akkor még a következő pár információ is érdekes lehet önnek, ezt a három pontot is odatette még a BKK a tájékoztató aljára.

  • A Nefelejcs utca/István utca és a Rottenbiller utca/István utca név bevezetése azért volt szükséges, mert mindkét csomópontban áthaladnak keresztező járatok, amelyeknek a Rottenbiller utca és Nefelejcs utca elnevezés kevés információt jelentett volna, mivel az említett utcákon járnak. A Dembinszky utca névre amiatt esett választásunk, mert a 30-as buszcsalád megállójának nevét nem kellett megváltoztatni, és a Dózsa György út utótagot sem kellett szerepeltetni, így meglehetősen hosszú nevet kaptunk volna. A 74-es troli a Dembinszky utcát a Dembinszky utca csomópontban éri el, ezért a név a korábbi elveknek is megfelel.
  • Az Ajtósi Dürer sor megálló nevét korábban, még 2012-ben módosítottuk a Dózsa György út névről annak érdekében, hogy a csomópontban lévő többi megállóval azonos neve legyen. A 74-es troli abban a csomópontban éri el Zugló felé az Ajtósi Dürer sort, vagyis a név nem helytelen, és a korábbi elveknek is megfelel.
  • A megállókat az utóbbi néhány évben mindig egy elérni kívánt végleges állapot szerint nevezzük át, köztes megoldásokat alapvetően nem alkalmazunk, ezért egy megállónak a neve sem változik gyakran. A város egészét tekintve természetesen több alkalommal lehet találkozni megállónév-módosulással, de ezek – néhány egyedi kivételtől eltekintve – más-más megállókat érintenek.

Na ezzel valószínűleg tényleg kiveséztük a témát, köszönjük a levelet a BKK-nak és további szuper trolizást kívánok mindenkinek.