Elképesztően sok dolog történt a budapesti tömegközlekedéssel az elmúlt néhány évben: elég csak az új arculatra, a megújuló járműparkra, a Bubira vagy a Futárra gondolni. A Futár netes verzióban és okostelefonos alkalmazáson keresztül is elérhető – úgy döntöttünk, teszteljük utóbbit, és megírjuk az ezzel kapcsolatos tapasztalatainkat.

A szerkesztőségben akadt, aki még csak most ismerkedett meg az alkalmazással, és olyan is, aki már az előző verziót is lelkesen használta (például én). Azért az előzőt, mert a BKK nemrég jött ki a 2.0-s verzióval, ami a szemmel látható ráncfelvarrás mellett számos olyan technikai javítást is tartalmazott, amit a korábbi felhasználók jeleztek vagy csak hiányoltak.

Mire jó a Futár 2.0?

Az alkalmazás két legalapvetőbb funkciója egyszerűen: útvonalat tervezhet, illetve megnézheti, hogy mikor érkezik a megállójába a busz/villamos/HÉV/stb. Előbbi esetében külön jó, hogy a tervezési beállításoknál azt is megadhatjuk, ha éppen bringával vagyunk: nemcsak a kerékpáros útvonalakat listázza, hanem azokat a járműveket is, amiken (természetesen jegy vagy bérlet ellenében) szállíthatjuk a kerékpárunkat (ilyen többek között a 60-as jelzésű fogaskerekű és a HÉV) – ez nálam külön pluszpont.

Mire használjuk?

Az alkalmazást használó kollégákkal egyeztetve kiderült, hogy útvonaltervezés miatt valahogy ritkán vesszük elő az appot, viszont jól jön akkor, amikor kíváncsiak vagyunk, a busz vagy villamos mikor érkezik a megállóba. Ehhez kapcsolódik az egyik legjobb funkció: elmenthetünk megállókat, így azokat egy koppintással előhívhatjuk a Kedvencek fülről – így én biztosan nem fogok többet hiába futni a HÉV-re a 4-6-os villamosról a Margit hídnál.

Az appot újonnan használó kollégáknak az volt a közös első benyomása, hogy kicsit túl van bonyolítva a felület. 

Mondjuk péntek éjjel buliba indulva hasznos volt, hogy meg tudtam nézni, elment-e már az utolsó troli. Sajnos igen, úgyhogy gyalogoltunk.

– jegyezte meg egyik kollégánk.

Egy másik kolléganőnk szerint kicsit túlbonyolították az alkalmazást: szerinte felesleges az, hogy akár többféleképpen is megnézheti egy adott járat menetrendjét, ő csak azt akarja látni, hogy mikor jön a busz. Mint kiderült, azért játéknak sem utolsó.

Amúgy a funkcióját nyilván betölti, nem hazudott, tényleg akkor jött a a busz, amikor kellett, és jó unaloműző volt, hogy hazáig néztem a buszom ikonját a térképen.

– tette hozzá.

Amiket nem szerettünk benne

A korábbi verzióban több olyan dolog is volt, ami kicsit zavart minket, szerencsére ezek javítását a frissítés tartalmazta. Ilyen volt például az, hogy:

  • korábban egy járat útvonalát és a rajta aktuálisan közlekedő járműveket csak több lépéses kereséssel lehetett előhívni. Ezeket most már a nyitóképernyőn láthatjuk, így azt is megnézhetjük például, hogy 29-es vagy 65-ös busz fordult-e ki a sarkon.
  • amennyiben egy járat a kiindulóponthoz közel eső megállójában álltunk, akkor (amennyiben a sofőrök még indulás előtt bekapcsolták a Futárt a járművön), konstans azt mutatta, hogy 3 perc múlva érkezik a járat a megállóba – ez sokszor volt bosszantó a Flórián téren a 9-es buszra várva, de ahogy néztük, ez is javult.

   

Min lehetne Még javítani?

Próbáltuk azt is összeszedni, hogy mi az, amit még hiányolunk az alkalmazásból vagy éppen máshogy csinálnánk, mint ahogy most van. Íme!

Útvonaltervező

Kíváncsiságból megnézem, hogyan vinne haza engem a szerkesztőségből (Flórián tér), és a 9-es buszhoz a sokkal messzebb lévő Raktár utcát ajánlotta, pedig a Flórián téri megálló csak egy perc sétára van. Nem tudom biztosan az okát, de valószínűleg az lehet a háttérben, hogy utóbbihoz aluljáró vezet, az alkalmazás pedig azt nem ismeri, így jóhiszeműen a zebrán terelne engem a Raktár utcához.

Honnan indul a buszom?

Forgalmas csomópontoknál (Nyugati tér, Boráros tér, Szentlélek tér stb.) tudnia kell, hogy a tér melyik részéről megy az adott busz, ugyanis nem egy „nagy" pötty alá osztották be őket, hanem indulási hely alapján (ami amúgy tök jó és logikus). Ez akkor nem gond, ha tisztában van vele, mert egyébként érthetőek a jelzések, viszont ha először jár arra, akkor sok idő el fog telni ezzel, hogy végigkoppintja az összes megállót jelző pöttyöt, hogy megtalálja azt, ami önnek kell. 

Ezt részben orvosolja a Megállók almenü, de az jutott eszünkbe, hogy az olyan megállóknál, ahonnan csak egy busz/villamos/stb. indul, lehetne a pöttyökön egy járatszám, így tudjuk, hogy az-e az, amit keresünk vagy sem. Ugyanígy magukon a járműveken is lehetnének számok, így rögtön láthatjuk az interaktív nyitótérképen, hogy milyen járművek tartanak felénk.

Hamburgermenü

Egyéni preferencia, de én nem annyira kedvelem a hamburgermenüt. Hogy az mi? Általában három csíkkal jelölt ikon az alkalmazáson belül, ami koppintásra menülistára nyílik. Mivel csak 5 almenüt tartalmaz, így szerintem simán elférne a képernyő alján is – hasonló változtatás volt egyébként a Facebook-alkalmazásában is pár hónapja.

Apropó, képernyő alja!

Bár az alkalmazás grafikája nekem nagyon bejön, egyetlen dolog zavar: ezek pedig a térképes oldalon az oldal alján található ikonok. Nem mindegyik egyértelmű, és csak sokadik bökésre jegyeztem meg, hogy a listára hajazó ikon mit is jelent. Amennyiben a hamburgermenü marad fent, úgy szerintem lent simán kiférne az ikonok mellett, hogy mit csinál gombnyomásra (pl. „Jelenlegi helyzet" vagy „Zoom"). 

Kijelzők

Nem szorosan az alkalmazáshoz kapcsolódik, de mivel egy „család", így megemlítem a személyes vesszőparipám, miszerint a Blaha Lujza téri villamosmegállóban lévő kijelzőn én még soha nem láttam azt, hogy a villamosok mikor érkeznének, csak azt, hogy a bkkinfo.hu oldalon még több utazási információ vár minket. De nem pont ezeknek a bemutatására szolgálnának a kijelzők? (A BKK válasza szerint egyébként az ok az, hogy a Nagykörúton közlekedő villamosok nincsenek felszerelve Futárral.)

MindenT összegezve

Elmondható, hogy nekünk már a Futár bevezetése is nagyon tetszett, az pedig, hogy egy alkalmazással is könnyítik az utazásunkat, még szuperebb. Nincs több megállókban fagyoskodás!

A BKK Futár elérhető iOS-ra és Androidra, illetve Windows Phone-ra is.

Advertisement