2013. szeptember 1-je óta él a budapesti taxirendelet, ami a taxik egységes megjelenése mellett rögzített, fix viteldíjat is jelent. Akkor a legalább 30%-os emelés melletti, egyik legtöbbet hangoztatott érv a benzinárak folyamatos emelkedése volt. Azóta a benzinárak csökkennek, a fix tarifa mégsem változik. 

A fix tarifa óta az alapdíj 450 forint, ezen felül kilométerenként 280 forintot, várakozáskor pedig percenként 70 forintot kell fizetni. 

Egy kis benzinár-történelem

A Nemzeti Adó-és Vámhivatal oldalán megtalálhatóak a korábbi években alkalmazott üzemanyagárak. Minimális keresgélés után megtalálhatóak a 2013 szeptemberi adatok. Ekkor 427 forintba került a benzin literenkénti ára, míg a gázolajnak 428 forint volt litere. Abban az évben egyébként áprilisban volt a legmagasabb a benzinár, 442 forintot kellett fizetni a benzin, 439 forintot a gázolaj literéért. Decemberben viszont már a 400 forintos lélektani határ alá, 397 forintra esett a benzin litere, de a gázolaj is akkor volt a legolcsóbb a maga 417 forintos árával. 

2014-ben újra 400 forint felé mentek az árak, de a novemberi 417 forintos benzinár 387 forintra esett vissza decemberre, a 421 forintos gázolajért pedig már 405 forintot kellett fizetni az év utolsó hónapjában.

Tavaly már 400 forint alatt maradt a benzin

2015-ben már egyik hónapban sem ment 400 forint felé a benzin és a gázolaj ára. A legtöbbet augusztusban kellett fizetni, akkor 390 forint volt a benzin és 383 forint a gázolaj ára. Viszont decemberben már csak 332 forintot kellett fizetni a benzinért és 340 forintot a gázolajért. 

Vagyis a fix tarifa bevezetése és tavaly december óta majdnem száz forinttal csökkent a benzin és a gázolaj ára. A fix tarifa viszont még mindig ugyanannyi. 

Ráadásul a Holtankoljak.hu átlagárai szerint jelenleg 322 forint a benzin, és 308 forint a gázolaj átlagára, ami jóval több mint száz forintnyi különbség a fix tarifák bevezetésekor érvényes árhoz képest. 

Megkérdeztük a Főváros Önkormányzatát, hogy esetleg tervezik-e mindezt csökkenteni. A sajtóosztálytól megtudtuk, hogy a tarifa ügyében az érdekképviseletek, a fuvarszervező társaságok és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közös konszenzusos javaslata került rögzített hatósági árként beépítésre a rendeletbe.

„A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapították meg, tekintettel a piacon addigra kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredménye. Jelenleg nincs napirenden a rendelet módosítása" – közölte a Főváros Önkormányzata. 

A taxis vállalkozások költségeinek csupán 10%-a a benzin

Az ügyben megkérdeztük az Országos Taxis Szövetséget is, akik szerint a képlet korántsem olyan egyszerű, hogy a csökkenő benzinárak csökkenő hatósági árakat jelentenének. A szövetség elnöke elmondta, hogy a rendelet bevezetése előtt az egyre szaporodó fuvarszervező cégek egymással szembeni árversenye miatt a taxis egyéni vállalkozások folyamatosan veszteséget termeltek, eladósodtak és adó-és járulékfizetési problémákkal kellett szembenézniük. A 2013-as tarifák kidolgozásakor a vállalkozások fenntarthatóságát, a piaci fizetőképességet és Európai Uniós gyakorlatokat is figyelembe vettek, amik szerint a tarifa úgy alakulna, hogy 

1 kilométer = 1 liter üzemanyag ára.

Vagyis ha a 2013 szeptemberi benzinárat nézzük, még alacsony is a hatósági fix ár. Metál Zoltán azt is elmondta a Velvetnek, hogy a taxis vállalkozások működési költségeinek mindössze 10%-a az üzemanyag költség, az egyéb kötelezettségek, mint a biztosítások, évenkénti műszaki vizsgák, képzések, taxióra beszerzése és annak működtetési költségei, gépjármű beszerzés, bérlet, lízing, fuvarszervezési díjak, droszthasználati díj, a vállalkozással összefüggő adó- és járulékfizetési kötelezettségek, mosatás, javítás, stb teszi ki a maradék 90%-ot.  Ezek a költségek folyamatosan növekedtek, ezért az üzemanyag árak csökkenése nem kompenzálja a növekvő költségeket, így nem keletkezett ,,extra profit" az ágazatban.

Az elmúlt időszak üzemanyagárainak csökkenései még mindig nem érte el a 280 forint alatti árat, ezért a szakmai szervezetek nem támogatják és nem is tartják indokoltnak a rögzített hatósági árak módosítását

– mondta Metál, aki azt is megjegyezte, hogy a BKV és a Volán is hasonló árpolitikát követ, vagyis az üzemanyagárak csökkenése után sem lettek olcsóbbak a menetjegyek.