November 5., reggel: Két személyautó és egy kisteherautó ütközött össze a Ferihegyi gyorsforgalmi úton. A kisteherautó felcsúszott a szalagkorlátra, de a másik két kocsi is súlyosan megrongálódott. Három embert vittek kórházba, az ellátásukban korábban a tűzoltók is segédkeztek.

Október 28., este: Négy autó ütközött össze a Ferihegyi gyorsforgalmi út kispesti szakaszán a BKK szerint. Az úton a műszaki mentés idején csak egy sávon haladhatott a forgalom.

Szeptember 12., reggel: Baleset miatt le kellett zárni a Ferihegyi gyorsforgalmi utat a KÖKI-nél. Egy személyautó és egy kisteherautó ütközött, az emiatti útlezárás a környéken nagy dugókat okozott. A balesetben ketten sérültek meg könnyebben.

Havi rendszerességgel lehet ilyen és ezekhez hasonló híreket olvasni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető – és úgy tűnik, a 21. századi autózásra tökéletesen alkalmatlan – gyorsforgalmi útról. 


Nagyobb térképre váltás

Kevés fővárosi van, aki nem járt már erre, de azok kedvéért: egy 2x1 sávos útról van szó, ahol lakott területen kívüli körülményeket engedélyez a KRESZ, ugyanakkor kevés helyen lehet 90-nel repeszteni, sok a 70-es és 50-es tábla. Ez érthető is, az úton vannak beláthatatlan kanyarok, hidak és felüljárók, de még egy elnyújtott aluljáró is, amit két irányból betonfal szegélyez.

Beszorultak a sérültek

Két személyautó ütközött a a Ferihegyi repülőtérre vezető úton vasárnap délután. A baleset a Liszt Ferenc-repülőtér 1-es terminálja előtt történt, és mindkét autóba beszorultak a sérültek. A baleset miatt torlódásra és lezárásra kell készülni. (2014.05.25.)

Persze ezek a körülmények csak a balesetveszélyesség egy tényezőjét adják: ott van az is, hogy ugyan kevés az előzési szakasz, a reptérre/reptérről sietők nyakra-főre előzgetnek, és sokan nem tartják be az előírt sebességet, simán mennek 100 km/óra fölött. Ezzel egyetértett az általunk megkérdezett szakértő is, aki szerint a gyorsforgalmi út szimplán

balesetveszélyes, életveszélyes, alkalmatlan.

A számok ezt mondják

A rendőrség honlapjáról elérhető baleseti statisztika szerint az utóbbi 1 évben 10 súlyos baleset történt az útszakaszon, ebből egy halálos (viszonyításul a párhuzamos Üllői úton hét súlyos karambol volt, és egyben sem halt meg senki).

Rácz Ferenc igazságügyi közlekedési műszaki szakértő elmondta még, hogy „a magyar közlekedési kultúrának és mentalitásnak nem megfelelő az útszakasz. Egyszerűen azért, mert ahol 90 kilométer óránként a megengedett sebesség, ott a magyar ember 100-zal vagy gyorsabban közlekedik. Ilyen sebességnél a frontális ütközés olyan, mintha az ember legalább 200-zal menne a falnak [ez így nem teljesen igaz, az ütközés hatása 100 km/órának felel meg – a szerző]. És a legfontosabb: nincs menekülő útvonal” – mondta a szakértő. 

Karambol a Csévéző utcánál

Budapesten a Ferihegyi repülőtérre vezető úton két személyautó frontálisan ütközött a Csévéző utcánál. Az egyik autó vezetőjét és a másik autó két utasát is a tűzoltóknak kellett kiszabadítaniuk a járművekből. A balesetben öten sérültek meg. (2014.04.15.)

Hozzátette, ha a közlekedés tervezői egy gyorsforgalmi utat terveznek, az legyen is az, ne halálút. Ne adják a nevüket alkalmatlan projektekhez, még ha a megrendelő ezt is szeretné. Ne arra gondoljanak, hogyan lehet kitolni az autósokkal – lásd: forgalomcsökkentés csak ellehetetlenítés által –, hanem hogyan lehet segíteni őket, és megoldani, hogyan legyenek biztonságban.

Rendőrök is sérültek

Halálos kimenetelű közlekedési baleset történt 2014. február elsején 11 óra 15 perc körüli időben Budapesten, a Ferihegyi út külső, főváros felé vezető szakaszán. Az eddig rendelkezésre álló adatok szerint egy személygépkocsi szalagkorlátnak ütközött. A Velvet értesülései szerint hárman ültek az autóban, és egy fiatal, huszonéves nő vesztette életét a balesetben. Úgy tudjuk, a nő rendőr lehetett, ám ezt a rendőrség sajtóügyeletese cáfolta. Azt viszont hozzátette, az autóban ülő másik két személy valóban rendőr, ők szabadnapjukat töltötték szombaton. Arról, hogy ki vezetett, nincsenek információink. A rendőrség az érintett útszakaszon már befejezte a helyszínelést, az útlezárást feloldották. (2014.02.01.)

Itt megoldás lehetne, ha az egyenes, belátható szakaszokat minimum háromsávosra szélesítenék, és lehetőség lenne biztonságban elhagyni a gyorsforgalmit veszély esetén. Arra a felvetésünkre, hogy esztétikailag és minőségileg is kifogásolható a gyorsforgalmi, azt válaszolta, hogy amikor arra jár, lélekben már a repülőn ül. Ettől függetlenül persze nem lenne hátrány a legújabb szabványoknak megfelelő korlátokkal és a nagy forgalomnak megfelelő burkolattal ellátni az utat. 

Kilenc kocsi ütközött

Négyen megsérültek, amikor egy személygépkocsi több járműnek is nekiütközött szerda reggel Budapesten, a ferihegyi gyorsforgalmi úton; a Ferihegy felé vezető oldalt a helyszínelés idejére lezárták. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a balesetben két gyerek, egy 12 éves kislány, és egy 4 éves kisfiú is megsérült, őket megfigyelésre a Baleseti Intézetbe vitték – mondta el Győrfi Pál a mentők szóvivője. A baleset összesen kilenc gépkocsit érintett. (2013.08.07.)

És ha már repülő, elmesélte azt is, amikor 1989-ben először járt Bangkokban, szinte ugyanilyen gyorsforgalmin ment be a repülőtérről a városba. Két évvel később már az út fölé épített magas úton, vagyis az eredeti út feletti felüljáróra épített úttal bővítették a gyorsforgalmit, a régi megtartása mellett. Nyilván ez nálunk gazdaságilag kivitelezhetetlen, pedig a rávalót busásan befizeti az autós társadalom – véli a szakértő.

Megkerestük a BKK Közutat, hogy az ő kezelésükben áll-e az út, ha igen, akkor pedig milyen terveik vannak az útszakasz biztonságossá tételére, és ezek mikor valósulhatnak meg. November 5-én elküldött kérdéseinkre 12 nap alatt kaptunk választ, a következőket:

  • A BKK idén tanulmánytervet készített az út fejlesztéséről, ami „vizsgálta a út jövőbeli hálózati szerepét, feltárta a meglévő problémákat és javaslatot tett a út ütemezett fejlesztésére".
  • Szerintük az út fő funkciói a 4-es főút forgalmának bevezetése, a reptér közlekedési kapcsolata és a XVIII. kerületi lakóövezetek megközelítési útvonala.
  • A megoldások: megszüntetnék az út jelenlegi zárt kialakítását, és 2x2 sávos, szintezett csomópontokkal ellátott utat kell építeni, szervizutakkal. Így a burkolatot is felújítanák úgy, hogy egybenyitnák a Gyömrői úti szervizúttal azt [itt jelenleg összesen hat sáv van, így ez megoldható lenne – a szerző].
  • Sok-sok pénzt fog mindez igényelni, ezért a beruházás több ütemben valósulhat meg, és még vizsgálják, hogy EU-s pénzt lehívhatnak-e ehhez, mivel még nincs forrás minderre. A BKK jövő év elején akarja beterjeszteni a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés elé, és még jövőre elindulna az engedélyezési és kiviteli tervek készítése.