A Tate Modern londoni kortárs művészeti múzeum új kiállításának részét képezte volna Gary Gross fotója, melyen akkor mindössze 10 éves Shields meztelenül, erősen sminkelve, profikat megszégyenítően pózol a kamerának. A rendőrség kérésére azonban a kiállítás megnyitása előtt kivették az anyagból túlságosan provokatívnak ítélt képet. Shields öt évvel később a Kék lagúnában is pucérkodott, akkor szexszimbólum lett tőle.

A rendőrség gyermekpornográfia gyanúját vetette fel, ezért eltávolították a londoni Tate Modern múzeum új kiállításáról Brooke Shields amerikai színésznő gyermekkori fotóját, amelyen meztelenül látható. A neves kortárs képzőművészeti múzeum a rendőrség közbenjárására zárta le azt a termet, amelyben csak ez a kép volt kiállítva. A Scotland Yard szóvivője szerint az esetleges törvénysértést és „a látogatók megzavarását" akarták megakadályozni ezzel a lépéssel – írja a BBC.

A Pop Life: Egy anyagias világ művészete címet kapott tárlat többi része csütörtökön nyílt meg az érdeklődők előtt. Ennek részét képezte volna a Richard Prince művész tulajdonában lévő Spiritual America című fotó, melyet Gary Gross amerikai fotográfus készített 1978-ban az akkor már gyerekmodellként és gyerekszínészként dolgozó Brooke Shieldsről, a kislány édesanyjának beleegyezésével. A fotón az akkor tíz éves kislány meztelenül, olajozott testtel és erősen kisminkelve látható, miközben felnőtt modelleket is megszégyenítő magabiztossággal néz a kamerába. Bár Brooke Shields öt évvel később A kék lagúna című filmjével vált világhírűvé; amiben szintén csaknem teljesen meztelenül szerepelt, tízéves kori meztelenkedése most kiverte a biztosítékot, míg ugyanez 15 évesen szexszimbólummá tette.

A gyermekben rejtőző nőiesség

A fotó létezése nem újdonság, sőt már korábban is kiállították: egy fotósorozat részét képezi, melyet Louis Malle 1978-as Pretty Baby című filmjének kampányához is használtak – a filmben Shields játszotta a főszerepet – , és először a Photo Magazine-ban jelentek meg.

A képeket készítő Gary Gross reklámfotós nem először dolgozott az akkor már a Ford Models istállójában jegyzett, rendszeresen foglalkoztatott gyerekmodell Shieldsszel. Ekkoriban Gross épp egy The Woman in the Child (kb. A gyermekben rejtőző nő) című projektjén dolgozott, melyben úgy szerette volna megmutatni a pubertás előtt álló kislányokban rejlő nőiességet, hogy felnőtt nőkhöz hasonlóan fotózza őket. A sorozat nem csak pucér fotókból állt, a részét képezték a Sheldst felöltözve, átlagos kislányként ábrázoló képek is. A teljes anyag először a Little Women című kiadványban jelent meg, majd a Sugar and Spice, egy Playboy-kiadvány is lehozta, később pedig Charles Jourdan galériájában a New York-i 5. sugárúton kiállítás is volt a nagyításokból.

Shields anyja 450 dolláros szerződést írt alá lánya fotóiról, melyben minden jogot átenged Grossnak. 1981-ben az akkor már felnőtt Shields megpróbálta visszavásárolni a negatívokat, és be is perelte a fotóst, azt állítva, hogy anyja valójában csak egyetlen megjelenésre adott engedélyt a szerződésükben. Kétévi huzavona után azonban a bíróság Gross javára ítélt, elismerve a régi szerződés érvényességét, és kimondva: „az említett fotók nem minősülnek szexuálisan kihívónak vagy pornográfnak, és nem serkentenek promiszkuitásra. Egy nemi érés előtt álló kislányt ábrázolnak, aki ártatlanul pózol a fürdőkádban”.

Visszafelé sült el a szexuális forradalom

Közel 30 évvel később azonban már nem ennyire megengedő az erkölcs. A Tate Modern a fotót eleve egy elkülönített szobában tervezte bemutatni, amelynek bejáratánál ráadásul tábla figyelmezteti a látogatókat, hogy meglehetősen kényes témáról van szó. De maguk sem voltak biztosak a dolgukban, ezért – mint a kiállítás egyik kurátora, Jack Bankowsky a BBC-nek elmondta – jogi tanácsadók véleményét is kikérték. Szerették volna elkerülni ugyanis, ha az - egyébként konkrét szexjelenetekkel tarkított és esetenként pornográf anyagú műveket is bemutató - kiállítás hírét nem árnyékolná be a fotó miatti vita.