A budaörsi Auchanban, pár jégbe fektetett lazac és csomagolt bacon között beszélgettünk a Coming Out című film rendezőjével, Orosz Dénessel, és a főszereplő Csányi Sándorral, aki egy olyan rádiós műsorvezetőt alakít, aki nyíltan vállalja másságát. Ebben a hiperben forgatták ugyanis a film egyik jelenetét, amiben annyi történik, hogy Csányi Sándor és a rikítókék nadrágos Karalyos Gábor egy bevásárlókocsit tologatva összetalálkozik a rohamrendőrnek öltözött Mucsi Zoltánnal. Ezt a talán 6-8 másodperces jelenetet vagy másfél órán keresztül forgatták, és mindössze annyi izgalom történt közben, hogy a húspultnál le kellett szedni a "sertéscomb szeletelve" táblát. Lehet, hogy attól talán túl életszerű lenne a film.
A kibuzulás témája rizikós, de nem visszás
A film szerint Erik – Csányi karaktere – éppen esküvőjére készül a Karalyos Gábor által megformált szerelmével, környezetükben pedig mindenki tudja és elfogadja, hogy melegek. Aztán jön a csavar, és Erik, miután találkozik egy nővel (Tompos Kátyával), akihez vonzódni kezd, hirtelen rájön, hogy ő heteró. Vagyis a Coming out egy meleg férfi viccesnek beállított küzdelméről szól, ahogy próbálja először magának, majd később valószínűleg környezetének is bevallani, hogy márpedig ő igazából heteró. Mi egy kicsit visszásnak éreztük a sztorit, és nem azért, mert arról szól, amiről, hanem mert ezt a filmet egy olyan országban forgatják, ahol nem egyszerű melegnek lenni. Erre készül egy film, amiben a főszereplő kibuzul és heteró lesz, akiket nyilván könnyebben fogad el a társadalom. Többek közt erről is kérdeztük a film rendezőjét, Orosz Dénest.
"Természetesen érezzük a történet veszélyeit, de a film sztorija azért nem ilyen egyszerű. Vannak benne imádnivaló melegek, akik nem változnak heteróvá, Erik pedig – aki időközben rádöbben a nők iránti vonzódására –, a történet után is jóban marad velük. Tény, hogy itthon ez egy tabu téma, de pont ezért azt gondolom, hogy nem szabad elmenni mellette. Szerintem nem mindig kell egy közönségfilmnek hamis mesevilágot ábrázolnia. Igenis lehet beszélni benne azokról a dolgokról is, amik körülöttünk zajlanak – akár egy abszurd ötleten keresztül” – mondta Orosz, aki hozzátette, hogy számára az az izgalmas, ha egy vígjátékon keresztül foglalkozik a mássággal.
Kérdésünkre, hogy az nem meselvilág-e, hogy egy melegből heteró lesz, Orosz elmondta, hogy szerinte a másságra egy fordított szituációban akár jobban is rá lehet mutatni. "Ott van például a Túl a barátságon, vagy ezer másik film, ami az ellenkezőjét mutatja meg. Az engem alkotóként azonban más érdekel."
280 millió Ft-ot kapott, de nem a téma miatt
Orosz Dénes szerint nem a film témájától függ, hogy a Coming out kapott állami támogatást, méghozzá 280 millió Ft-ot. "A téma nem azt az üzenetet hordozza, hogy az a jó, ha valaki heteró, és úgy van rendjén, ha egy melegből heteró lesz. Ez egyáltalán nem így van. A film arról szól, hogy valaki egy identitásválságot él meg. Az üzenete pedig az, hogy "vállald önmagad, bárki is vagy: heteró, meleg, zsidó, roma, vagy bárki. Csak ebben az esetben lehetsz boldog, más esélyed nincs."
A rendező elmondta, hogy a heteroszexuális jeleneteket sem tartja jól bemutathatónak, vagy indokoltnak, főleg nem egy vígjátékban, pont ezért nem lesz csókjelenet sem férfi és férfi közt. Annyit azért hozzátennénk, hogy Tompos Kátyát viszont megcsókolja majd Csányi a filmben.
Egy csók elriasztaná az embereket
Csányi a Velvetnek is azt mondta, hogy szerinte a hetero férfiakat igenis zavarná a férfi és férfi közti csókjelenet, mert míg a Túl a barátságonba ez belefért, egy vígjátékba már nem. "Egyszerűen elriasztja az embereket. Fontos megemlíteni, hogy ez nem egy meleg film. Ez a film egy férfi meg egy nő szerelméről szól, a hátteret pedig egy meleg társaság szolgáltatja. Sokkal inkább a humoros és a szórakoztató része van kihangsúlyozva. Nem egy szocio-filmet akarunk csinálni, éppen ezért ezek nem is férnek bele. Egy vígjátékba belefér, hogy van egy verekedés, de az már nem fér bele, hogy mutatunk egy törött orrot. Azt gondolom, hogy ha két férfi elkezd a filmben smárolni, akkor az túlmegy egy bizonyos határon, amit mi nem akarunk túllépni."
A főszereplő szerint a film lényege nem az, hogy egy melegből hetero lesz, hanem az, hogy az embernek válallnia kell saját magát, szerinte pedig szórakoztatóbb a sztori így, mintha arról szólna, hogy egy heteró férfi meleg lesz, ugyanis az már rétegfilm lenne. "Pont ettől a fordított coming out helyzettől lesz tök jó humora a filmnek, attól, hogy minden ki van csavarva. Nyilván sokkal több olyan van, hogy egy heteróból lesz meleg, és kevesebb a fordított helyzet. De nem is a realitás érdekelt itt minket. Van olyan is, hogy valaki zsidóból kikeresztelkedik, vagy ateistából megtér, vagy hívőből ateista lesz. A lényeg, hogy az embernek a saját útját kell járnia."
Tök mindegy, hogyan élnek mások három házzal arrébb
Hangsúlyozták, hogy a filmben nem akarják erősíteni a meleg sztereotípiákat, vagyis Csányi nem fog pipiskedve járni és affektálva beszélni. Az Aktívban mégis láttunk egy olyan jelenetet a filmből, ahol Csányi pont így viselkedik, de kiderült, hogy ez egy lényeges pontja lesz a filmnek: "Mikor a főszereplő ráébred, hogy nem meleg, hanem heteró, akkor elkezdi magát visszacsinálni, és elkezdi mondogatni magának, hogy meleg vagyok, meleg vagyok, majd az összes sztereotípiát megcsinálja, ami ellen egyébként ő is tiltakozik a filmben" – mondta Csányi.
Az eddig mindig "ügyeletes királyfi" szerepeket kapó Csányi korábban az Origonak azt nyilatkozta, hogy azért támogatja a melegek házasságát, hogy szívják meg ők is. Nekünk elmondta, hogy természetesen viccnek szánta ezt a megjegyzést, hisz már ő is régóta nős, de szerinte senkinek semmi köze ahhoz, hogy a másik hogyan és kivel él. "Szerintem ez tök formális kérdés, hogy a melegek összeházasodnak vagy sem. Nyilván ez az öröklésnél, meg hasonlóknál számít. Ha együtt akarnak élni, éljenek együtt. Nekem ahhoz semmi közöm, hogy ki kivel él. Nekem attól nem rosszabb, ha ők összeházasodnak. Az emberek túl sokat foglalkoznak azzal, hogy valaki máshogy él. Tök mindegy, hogy hogyan élnek mások három házzal arrébb, az a lényeg, hogy én hogy tudom az életemet kezelni."