A tegnapi, demonstratív jellegű biciklis felvonulás apropóján a Velvet ismert személyiségeket kérdezett meg arról, hogy lehetséges-e ebben a városban a bicajos közlekedés. Soma és Hajós András szerint elviekben igen, de a túlzott agresszió miatt ők nem mernek tekerni a belvárosban, Stohl András csak legyint és vezet, Till Attila pedig még esőben is.
Az európai autómentes nap alkalmából alapos underground aknamunkával - értsd: blogok, szórólapozás, matricázás - sikeresen népszerűsített kerékpáros felvonulást láthattunk szerda este.

A Velvet - profiljának megfelelően - kíváncsi volt arra, hogy volt-e a tüntetésen sztár. A megkérdezettek közül senki nem volt kint, és egyedül Till Attila és Hajós András tudott róla, de más elfoglaltságuk miatt nem tudtak szolidaritást vállalni a bringásokkal. A több ezer felvonuló között statisztikailag kellett volna lenni egy-két hírességnek is, de a Velvet két, helyszínen levő munkatársa egyet sem látott, ezért felhívtunk néhányat.

Soma üzenete: Ne légy agresszív, de azért tartsd készenlétben a középső ujjad!

Soma tegnap reggeltől estig dolgozott egy forgatáson, ezért kimaradt a bringás mókából, pedig biztosan élvezte volna a közösségi élményt. Főleg, mivel saját bevallása és asztrológusa szerint dupla levegő jegyű, ami a bicajon körbeveszi és simogatja. "Az autómentes napból annyit érzékeltem, hogy a falumban, ahol lakom, le volt zárva az út. Ez nem annyira jött be." - mondja. "Kicsit el is gondolkodtam, hogy mi lenne, ha valóban betiltanák egy napra az autókat. Pont volt nálam nyolc váltásnyi gönc, ami két bőröndöt foglal el, ezért bicajjal semmiképp nem mehettem volna. Lejátszódott az agyamban, ahogy két cekkerrel utazom a munkába a HÉV-en, és útközben adok vagy ötven interjút, és kiosztok hatvan autogrammot" - agyalt Soma, majd hozzátette: "A díva élete macerás."

soma

Somának jelenleg egy Csepelje van, a hiperszuper mountainbike-ját ugyanis valaki elkötötte a kertből. "Nagy bringás voltam régen, aminek oka még hajdúnánási fiatalságomra vezethető vissza. Ott ugyanis nem sok szórakozási lehetőség volt akkoriban. Arrafelé a biciklizés alapjárat volt" - meséli. "Azóta is imádom a biciklizés által nyújtott szabadságélményt. Sajnos én nem tehetem meg, hogy biciklivel járjak" - sajnálkozik Soma, akit mostanában egy autó hirdetési plakátjáról igéz minket óriási méretben városszerte.

Ennek ellenére Soma, az igazságos nem áll sem a biciklisek sem az autósok pártján. "Mindenki szokott figyelmetlen lenni, nem attól függ, hogy mivel közlekedik" - mondja. A városi utakon tapasztalható nagyfokú frusztrációra rögtön egy példát és megoldást is szolgáltat olvasóinknak. "Pont az autómentes napon történt meg, hogy az egyik lezárásnál várakoztam, és bejött elém egy ideges gépkocsis, pedig én előbb indexeltem, mint ő. Mérgemben megmutattam neki a jobb középső ujjamat, amire ő bevágott elém, és benyomott egy satuféket. Kb. két centin múlott, hogy neki ne menjek. Ebben az az aggasztó, hogy egyes autósokban olyan szintű az agresszió, hogy még azt is megkockáztatják, hogy nekimenjek."

Lássuk Soma megoldási képletét: "A legkisebb szintű agressziót sem szabad elindítani. Mondhatnám: agresszió, állj! Egyedül a "ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel" elvet követve lehetne változtatni az itthoni elrettentő közlekedési morálon" - javasolja.

Tilla abszolút elkötelezett

Keleti oldal, nyugati oldal
Ilyen is ritkán van
Till Attiláról köztudott, hogy nagy bringás. "Most nem tudok beszélni, mert forgatok, de a témában azt hiszem mindent elmond az álláspontomról, hogy ma esik, de én biciklivel jöttem dolgozni." (Megjegyzés: Soma is épp forgatáson volt, úgyhogy ebből lehet következtetni, hogy min dolgoznak éppen, de mi ezt nem árulhatjuk el.)

Stohl közömbös

A mániákus autós hírében álló Stohl Andrást is telefonvégre kaptuk, hátha kifakad a biciklis szó hallatára, de nem ez történt. Stohlt kicsit sem izgatta fel a téma, így csak annyit tudott hozzáfűzni: "Az égvilágon semmi bajom sincsen a bicajosokkal, csak több bicikliút kéne." Köszönjük.

Hajós, nem bicajos

Hajós András volt olyan kedves, hogy megosztott velünk pár gondolatot a közlekedés témakörében. "Régebben sokat bicajoztam, de az még egy másik világ volt. Újlipótvárosi gyerekként a környék adta magát, sokat tekertünk a Margit-szigeten például" - meséli. "Az, hogy ma nem kerékpározok, sok mindennek köszönhető. Biztonságtechnikai okokból nem szívesen közlekednék a körúton biciklivel. Őrület, hogy mi folyik a budapesti utcákon. Aztán meg egy öltönyös állással nem lehet összeegyeztetni a bringázást."

Az ősi autós-bringás ellentétel kapcsolatosan megosztotta velünk, hogy ő inkább autós. "Frászt szoktam kapni a bringásfutároktól, akiket egyébként tökre becsülök, mert nem piszkítják a várost, meg kemény munkát végeznek, de annyira merészen kerülgetik az autósokat, hogy az már sok. Én meg sosem tudom, hogy meg tud-e állni kellő időben és helyen. Próbálok rájuk figyelni, de nagyon idegesítenek. Én szelíd vezető vagyok, kerülöm a konfliktusokat."

Hajós is osztja Soma nézeteit, miszerint túlságosan frusztrált és agresszív ez a város. "Őrület, ami itt van" - mondja. A bringás tüntetésről így nyilatkozott: "Nem érdekel, de csak azért, mert undorodom a tüntetésektől, történjen az bármilyen nemes cél érdekében is. A tüntetés csúnya és számomra ellenszenves dolog, nem bírom, ha az emberek felvonulnak" - kaptuk a választ aktuális kérdésünkre.

Sztárjaink üzenetét a biciklizésről röviden összefoglalva tehát: állítsuk meg az agressziót, építsünk biciklisutakat, és akkor minden jóra fordul.