Mérsékelt felhajtás mellett és a sírva vigadás jegyében zajlott a tizenkettedik MAHASZ díjkiosztó gála. A hologramos zsiráf végleg eltűnt, a Hooligans duplázott, az Emil.Rulez pedig nem nyert, de hajtogatott egy papírrepülőt.
"Nem hallunk, Laci!" - hangzott el az első tisztán érthető mondat a rendezvény elején, nagyjából négy perccel azután, hogy Szűcs László, a MAHASZ elnöke megkezdte borongós és furcsaságokkal átszőtt beszédét.
Szűcs úr rögtön az elején leszögezte, hogy a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének elsődleges célkitűzése, hogy megszabadítja a hamisítványoktól a piacot. Majd a hologramos MAHASZ-zsiráf krónikájával szórakoztatta a nagyérdeműt, s nem sokkal azután, hogy zsiráfhang-utánzásra buzdította a jelenlévőket - melyet a hátam mögül egy "Ő egy vicces színész?" bekiabálás színesített - hamarosan megtudtuk, hogy az idei évtől a bólogató zsiráfos matrica végleg eltűnik a hanghordozókról. Az Arany Zsiráf-díjat Fonogramra keresztelték át, és a zeneiparhoz nehezen kapcsolható kérődző szobrát egy mikrofont formázó díjra cserélték le.

"Hangfelvétel volt, van és lesz"

Tekintse meg képeinket!
Tizenhatig számoltam, aztán feladtam a "hamisítás" névszó különféle szófaji változatainak strigulázását, s pihenésképp végigpásztáztam a nézőteret: a sok közömbös tekintet közül oázisként emelkedett ki Hajós Andrásé. Az Emil.Rulez színeit képviselő showman ugyanis előrehajolva, alkarját a térdén nyugtatva, arcán őszinte érdeklődéssel figyelte a beszédet. Melyből többek között kiderült, hogy a "világ nem a hanghordozókról, hanem a hangfelvételről szól".

Ettől kezdve a hangfelvétel szó előfordulási arányát vizsgáltam, és miután ez sem volt kevesebb, mint a "hamisítani" lexémáé, arra gondoltam, hogy a hamisítók és a hangfelvétel lehetnek azok a kulcsszavak, melyeknek leginkább közük lehet a szövetség eladási nehézségekből fakadó frusztráltságához. Végül megtudtam, hogy mégsem itt van a kutya elásva, hanem ott, hogy megbomlott a kereslet és a kínálat közti egyensúly, vagyis "az emberek egyre több zenét használnak, ám egyre kevesebbet fizetnek érte" és hogy "a mértéktelen másolási lázat a fiatal kezdők sínylik meg". A szomorkás bevezető végén feljajdult a sötét jövőkép is: ha mindez így megy tovább - Megasztár ide vagy oda - csökkenni fog a felfedezettek száma. A MAHASZ-elnök bevezetőjét végül a régi május elsejéket megidéző, reményteljes fordulattal zárta, miszerint "hangfelvétel volt, van és lesz".

Elkezdődött a díjátadó gála

szerény díszletek között, tréfálkozó technikával: a kivetítő képe rendre megakadt, a konferanszié szerint azért, mert a DVD-lejátszó az izgalomtól beforrósodott. A jelöltek listáját a tavalyi lemezeladások mutatói és a szakma határozták meg. Izgalmat nem igazán lehetett látni az arcokon, igaz, a félhomály jótékonyan takart.

A nézőteret a jelöltek töltötték ki, az első sorban pedig a nagy öregek - DJ-k, lemezkiadók, rádiósok - ültek, akik azért jöttek, hogy átadják a díjakat. Kedvelt retorikai eszközeik mellett szerelésük is hűen idézte a nyolcvanas éveket, ami most újra trendi, tehát ebből a szempontból is példaként tornyosultak a hátsó sorokban helyet foglaló fiatal zenészek előtt.

Engem leginkább Szigeti Ferenc harcsabajusza és Benkő László fehér sála kapott meg, a félhomályban pedig sokáig azt hittem, B. Tóth László jobbján Popper Péter ül, aztán kiderült, hogy valójában a Bartók rádiós Maloschik Róbert az. Ő tartotta egyébként a legeredetibb, monty pythonos humorban gazdag felvezető szöveget. Az év hazai pop albumára jelöltek felsorolása közben újfent a kategóriában nominált Emil.Rulez zenekarra tévedt a tekintetem. A basszusgitáros Hegyi György kezében hirtelen feltűnt egy gondosan meghajtogatott papírrepülő, amit sokáig lóbált, majd amikor kiderült, hogy Ákos elhappolta előlük a díjat - akinek ez már a tizedik - a repülő hirtelen eltűnt. Az eseményt követő lakomán igyekeztem megkeresni a zenészt, hogy megtudjam, milyen szerepet szánt a papírjátéknak, ám a gitáros Hajósostul-repülőstül eltűnt.

Hónaljmirigy, Patrícia, Emilio és a kakaórockerek

Klikk a képre!
A díjazottak nyomába eredtem, hogy kiderítsem, hogyan viszonyulnak a zsiráfból lett fonogramhoz. A szórakoztató kategória győztes Irigy Hónaljmirigy elmondta: jól esik nekik, hogy a szakma, melyet immár tizennégy év óta ócsárolnak, még mindig szereti őket.

Éppen meg akartam szólítani Emiliót, az év felfedezettjét, amikor felbukkant mellette Viva-Patrícia. Amint meglátta, hogy kollégám Emilióra szegezi kameráját, spontán a piknikus alkatú fiatalember nyakába ugrott, majd a kép rögzítése után jótékonyan átengedte nekünk. Emilio - akit három éve Brüsszelben már kikiáltottak a legjobb jazz dobosnak - a kitartás, türelem és alázat triumvirátust tartja a siker titkának.

Távozásunk előtt a Hooligans együttest szembesítettük azzal a szerkesztőségünkbe érkezett feljelentéssel, miszerint a zenekar a Liszt Ferenc téren rendszeresen kakaót iszik. Csipa, az énekes így kommentálta a hírt: "Endi, a dobosunk bárhová megy, kakaót iszik, állandóan a városban mászkál, szereti mutogatni magát. Ő egy kakaórocker." S hogy minek tulajdonítják a szerencsét, hogy az idei díjkiosztón egyedül ők dupláztak? "Sikerült elkapnunk egy fonalat, ami a magyar közízlésnek megfelel" - vélekedett Csipa. "A titok mindössze ennyi: óvodás dalokat kell írni."

A Fonogram-díj nyertesei
Magyarok

1. Az év hazai rock albuma: Tankcsapda: Élni vagy égni
2. Az év hazai pop albuma: Ákos: Andante
3. Az év hazai rap vagy hip-hop albuma: LL Junior: A tűz mindig tombol
4. Az év hazai modern rock albuma. Hooligans: Szenzáció
5. Az év hazai dance albuma: Anima Sound System: Aquanistan
6. Az év hazai hagyományos szórakoztató zenei albuma: Irigy Hónaljmirigy: ValóságShokk
7. Az év hazai jazz albuma: Oláh Cumó Árpád: My Time
8. Az év hazai world music albuma: Balkan Fanatik: Balkan Fanatik
9. Az év hazai felfedezettje: Emilio: Nagyon nagy világ
10. Az év hazai dala: Hooligans: Királylány

Külföldiek

1. Az év külföldi rock albuma: Nickelback: The Long Road
2. Az év külföldi pop albuma: Pink: Try This
3. Az év külföldi rap vagy hip-hop albuma: Outkast: Speakerboxxx/The Love Below
4. Az év külföldi modern rock albuma: The Rasmus: Dead Letters
5. Az év külföldi dance albuma: Kosheen: Kokopelli