Már tudjuk, Árpa Attila élete nem 28 éves korában kezdődött, amikor kreatív igazgató lett, hanem tinédzserkorában is csibész volt. Árpa Attilára a szokottnál jobban szeretnek jelzőket keresni az újságírók, a saját kifejezése a médiapunk. Áttekintjük a producer-műsorvezető pályáját, hogy kiderüljön, mi a legjobb jelző.

„Mi volt ezen a héten Árpa Attilával? Nem írt róla a bulvársajtó semmit”- vetette fel még 2004-ben az Index fórumán egy Pistike nevű olvasó, pedig abban az időben nem volt jellemző a producer toxikus jelenléte a sajtóban. Árpa Attila nevére Kiszel Tündénél is jóval több találatot jelez a Google, amíg az előbbire 315 ezer helyen, az utóbbi neves médiaszemélyre 211 ezer helyen hivatkoznak.

A műfaj mégsem igzalmas

Az igazi Árpamérgezés a Mokka megújulásának idején kezdődött, amikor a Koffeinmentes új műsorvezetője az útját kereste olyan eszközökkel kísérletezve, mint késés az élő adásból, érdektelenség az interjúalannyal szemben, a lényegtelen és a logikus kérdések kiszámíthatatlan váltogatása.

Kísérletező személyisége a parkolócégek lefasisztázásában úgy látszik, lenyugodott, a műsorvezető megtalálta a saját hangját és saját bevallása szerint elunta magát a műsorban, ráébredve, ez a műfaj mégsem olyan izgalmas.

Árpa, a képregényhős

Nézze meg Árpa Attilát!

Árpa Attila évekkel ezelőtt a Népszabadságban médiapunknak nevezte magát, azóta láthatóan hosszú utat tett meg, amíg a média szalonpunkjává alakult. Ezt az izgalmas pályát szeretnénk felidézni, mert az életmű napról-napra bővül. Egészen tavaly őszig, amikor az Absolute Man legelső számában (a magazin kreatív igazgatója Árpa) a tinédzserkorára is kitérő interjú jelent meg, úgy tűnhetett, Árpa Attila élete 28 éves korában kezdődött, amikor az RTL Klub kreatív igazgatója lett.

A férfiaknak szóló férfimagazin szeretetinterjúja éppen erre a világított rá, amikor az interjúalanyt képregényhősként jelenítette meg, akinek a gyerekkorát a megszokott dramaturgia szerint senki sem ismerheti. Árpa ott mondta el elsőként és azóta utoljára, hogy németországi tiniévei alatt igazi „csibész” volt, rövid ideig börtönben is ült.

Anettka farokkal

Árpa ambíciózus családból származik, a fiú az édesapa, Árpa József nyomdokaiban több területen is kipróbálta magát. A kreatív igazgatás néhány év alatt kifutotta magát, addigra Árpa saját bevallása szerint megtanulta, hogyan lehet sztárt csinálni, és miután a Való Világ producere elhagyta a csatornát, lerántotta a leplet a csatorna működéséről Ha én ezt a Klubról elmesélem című könyvében, de nem súlyosan. Obersovszky Péter Öljétek meg a Tévémacit című, a konkurens csatornát leleplező írásával ellentétben legalábbis Árpa el tudta kerülni azt, hogy a leleplezettek pereljenek.

A könyv megjelenése idején a szerző úgy nyilatkozott, szerinte sokan azt hiszik, ő Anettka farokkal, vagyis nem hisznek abban, hogy ért ahhoz, amit csinál. Egyúttal előrevetítette, éppen a filmezés foglalkoztatja leginkább, emellett saját imidzsének megteremtésére is gondot fordított. Több újságíró vidáman idézi még ma is, ahogyan akkoriban Árpa felvette a telefont: „Beszéljünk röviden, mert egy autóban száguldok épp, amelyiknek nincs teteje.”

Példaértékű tevékenység

A pr-ban példaértékű tevékenységet folytató Árpa Attilának egy évvel később, 2004-ben bemutatták az Argo című filmjét, amelyik iránt a nyilvánosság nagyobb érdeklődést mutatott, mint amennyire a kritikusokat motiválta arra, hogy elemezzék.

A médiavagány nem sokkal később már olyan, nem túl hosszú életű tömegszórakoztató műsorok producere lett, mint a Buzera, vagy a Csaó, Darwin, és olyan ügyek mellé állt, mint a ’No Speed Limit On Highways!’, mozgalom, amelynek célja az volt, hogy eltöröljék a sebességkorlátozást a magyar autópályákon, hiszen a valóságban a vezetők nem szokták betartani a sebességhatárt. Az akció egyúttal egy energiaital reklámja is volt. Egyéb különös helyzetben is felbukkant a médiamenedzser, a Sztárvár című műsor egyik műsorában a Molnár Anikóról készült bábfigurával randizott.

Csak a nősülésről nem beszélt

Árpa szívesen beszél a Budapest Wolves amerikai futballcsapatról, amelynek Gyurcsány juniorral együtt megszállott játékosa, a luxusautók iránti vonzalmáról, autóvásárlásairól, csupán egyetlen esetben utasította vissza, hogy nyilatkozzon a sajtónak, amikor 2005 nyarán megnősült. Amikor felvetődött, hogy a felesége, Árpa/Tomán Szabina gyereket vár, akkor a Velvetnek viccből azt állította, négyes ikrei lesznek. Lánya, Amira születése után azonban már nem látott előnyt abban, ha titkolózik, úgy tudjuk, az eladási számok alapján sikeres könyvet jelentett meg Gesztesi Károllyal és Bochkor Gáborral közösen az apaság élményéről.

Az író-producer-vagány pályájának egyik állomása a Viasat3 televíziónál volt, amikor 2006-ban az amerikai, majd német mintára elindította a Topmodell című reality-t, melynek színvonala a műsort ért kritikák szerint messze elmaradt az eredetitől, a produkció láthatóan pénzhiánnyal küzdött, és nézettsége sem volt kiemelkedő.

A műsorgyártás jobban fekszik

Árpa nagy dobása inkább a TV2-höz köthető. Amikor a képernyőre vágyott a producer, akkor elsőként az Activity műsorvezetőjeként szerette volna kipróbálni magát, de végül jó néhány jelentkező közül Csiszár Jenőt választották. A tavaly novemberben megújuló Mokkában Liptai Claudia műsorvezetőtársa lett, és a kommentelők szerint Havas Henrik nyomdokaiban a konzumalpári stílust igyekezett megvalósítani.

Emlékezetes beszélgetései közé tartozik, amikor például reményét fejezte ki, hogy Dér Heni hamarosan szeretkezni fog. Szívesen említenénk a Salman Rusdie-val folytatott beszélgetését is, de technikai okokból néhány értékes gondolat a stúdióban ragadt. Sváby András távozása után Árpa Attila lett az Interaktív kreatív vezetője, és mint elmondta, a műsorgyártás amúgy is nagyon fekszik neki, hiszen abban élheti ki a kreativitását. A munkásságának áttekintése után bizonyára már tudják, ez a kijelentés ijesztő, vagy megnyugtató-e.