Bakács Tibor Settenkedő meggyőződéssel állítja, hogy nemzeti büszkeségeink a hazai prostituáltak, mert az egész világon a legjobbak, mégis az utcára zavarjuk őket. A magát kovásznak tituláló kritikus az első formálódó Szexmúzeum kurátora lesz, és mint interjúnkból kiderül, testtel, szívvel és lélekkel az ügy mellett áll, bár úgy tartja, a falu legkapósabb kecskéje is érdekesebb, mint az ő celebpofázása.

„Magyarország az a hely, ahol a kurvák annyira kicsi kisebbség, hogy képviseleti szinten nem téma velük foglalkozni. Annyi bajunk van az életünkkel, hogy hol érdekelnének bennünket a lányaink? Amikor elkezdtünk foglalkozni a Szexmúzeum ötletével, úgy láttam, ez lesz a kitörési pont, hogy az általános, hazai képmutatást megtörjük”- mondta Bakács Tibor Settenkedő.

Néztem a pornófilmeket, aztán jött a bűntudat

Nézegessen szexmúzeumi kurátort!

Az újságíró, esztéta évek óta járja az országot, és előadásokat tart a magyar pornóipar főbb mozzanatairól. Annak érdekében, hogy az oktatás ne csak az elméletre terjedjen ki, Settenkedő szívesen mutat be pornófilmeket az óráin. Nem lepődtünk meg, amikor megtudtuk, hogy Bakács Tibor az első, épp formálódó hazai Szexmúzeum kurátora lesz. Reményei szerint az intézmény alkalmas lesz a hazai prüdéria felszámolására, egyben azt a hiányt is pótolja, hogy a pornónagyhatalomként is ismert országunk más európai országgal szemben nem rendelkezik átfogó erotikus gyűjteménnyel. Mielőtt ezt részleteznénk, az esztétát arról kérdeztük, miért szívügye a pornó és a prostituáció.

„Úgy kezdődött, hogy néztem a pornófilmeket, aztán jött a bűntudat, hogy miért nézem azokat órákig. Később megérett bennem a gondolat, hogy szeretnék a prostitúcióval foglalkozni, mert mocsokság, amit a kurváinkkal művelünk. Kicsapjuk őket az utcára, pedig vannak erre európai szabványok, hogy mit is tehetnénk. A stichelés a Forma-1-en magyar nagydíj idején egyszer volt engedélyezett, ahol aztán furnér deszkalapokon jót nyomhatsz, de egyébként elzárkóznak a kérdés megtárgyalásától. Amikor ezekről a problémákról beszélgettem emberekkel, és például a feministákkal is, kiderült a számomra, hogy iszonyatos képmutatás van a magyarokban.”

Kis nemzet, és Trianon miatt nem áll fel a farka

Nem szívesen szakítottuk volna meg Bakács Tibor gondolatmenetét kérdésekkel, így az esztéta hosszan részletezte, ami a kérdésről eszébe jutott. „Van egy kis nemzet, amelyiknek Trianon miatt nem áll föl a farka, mégis hihetetlen mennyiségben árasztja el Európát a pornófelvételeivel és mintáival. Erről kérdeztem Kovit, aki megadta a megdöbbentő választ. Azért favorizálják a magyar nőket nemzetközi szinten, mert a mi lányaink hazudják a legjobban a szerelmet. Az ungharo jelzőt mindenhol ismerik, a magyar nő nagyon nagy különlegességnek számít. De a férfi is. Mondok erre egy hamis szimbólumot a filmművészetből: a hollywoodi filmben a kalandor, a csábító magyar származású, lásd Casablanca. Nem biztos, hogy ennek bármi köze lenne a valósághoz, de ez a toposz beépült a gondolkodásba. El kellene jutnunk odáig, hogy kijelentsük, nemzeti büszkeségünk az, hogy a legjobb kurvákat állítjuk elő a világon. Jogosan kérdem, ugye: miért pont Budapesten nincs szexmúzeum?”

Európa első szexmúzeuma Amszterdamban nyílt a nyolcvanas évek közepén a piroslámpás negyed közelében. Az intézményt évente körülbelül ötszázezren látogatják. A világ legnagyobb erotikus múzeuma Berlinben található, amelyet Beate Uhse nyitott meg. A szintén kilencvenes években nyílt barcelonai szexmúzeumban elismert kortárs, spanyol művészek alkotásai is láthatók. A párizsi szexmúzeum tárgyaiban az alapítók szerint rengeteg a humor, a brit erotikus tárlat pedig inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy az emberek a szexualitáson keresztül építik fel a kapcsolatainkat, a szeretetüket is azon keresztül tudják a legjobban kifejezni.

Jézussal fogok példálózni, mert provokátor volt

Ezenkívül az intézményeken kívül Prágában, Koppenhágában és Hamburgban is létezik szexmúzeum. A hazai gyűjtemény alapításának ötlete néhány évvel ezelőtt, Kazincbarcikán vetődött fel, amikor a város vezetése azt fontolgatta, hogyan lehetne nagyobb tömegeket vonzani a borsodi városba, ahova turisztikai célból senki nem látogat el. A kazincbarcikaiakat végül nem hozta lázba, hogy a városban erotikus gyűjtemény létesüljön, Bakács és néhány barátja azonban nem szeretett volna lemondani a szerintük korszakalkotó öltetről.

A képmutatásra még visszatért az újságíró néhány alkalommal a beszélgetésünk alatt, így ennek a gondolatnak nagyobb hangsúlyt adunk ebben az interjúban. „Jézussal fogok példálózni, aki gyakran vette körül magát rossznőkkel. Hogy miért volt neki az fontos? Mert provokátor volt. A zsidó társadalom egyik legnagyobb problémája a farizeusság volt: a belső önképük nem volt azonos azzal, amit az életükben megvalósítottak. Ezt látom a mi problémánknak is.” Bakács Tibor Settenkedő úgy véli, a prüdéria felszámolásáért már azzal is meg lehet tenni az első lépést, hogy az erotikus gyűjteményt létrehozzák, mert az intézmény léte már „tematizálja a közbeszédet”.

Mi kell a nőnek? Nem mindegy?

Nézegessen szexmúzeumi kurátort!

„Abban hiszek, ha létezik a szexmúzeum, akkor a magyar társadalom kénytelen lesz gondolkozni rajta. Most mit tesz? Hülye viccekben fogalmazza meg magát. Elmondom a leghülyébb macsóviccet, amiből érthető lesz, hol tartunk most, és mennyi minden áll még előttünk. - Tudod, mi jó a nőnek? - Nem mindegy?”

Bakács Tibort egyelőre hiába kérdeztük arról, milyen feladatot szeretne ellátni a formálódó szexmúzeumban, a szerepéről Sándor Pál filmrendező és producer klasszikusai közül jutott eszébe egy gondolat. „Pali azt mondta rólam: Baki a kovász. Nem lehet pontosan meghatározni a szerepét, de jó, ha benne van. Biztosan a személyiségem szerkezetéből fakad, hogy mindenhol, ahol vagyok, az induló fázisban van szerepem: Magyar Narancs, Wanted, Mediawave.” Említhetünk olyan törekvést is, amelynek jellemzően a záró fázisában volt jelen Bakács Tibor Settenkedő: a Kultiplex bezárása és lebontása ellen tiltakozó Dózerfesztivál vezető arca volt a magyar sajtóban. A kovászos hasonlat után rátértünk arra, mit láthatunk majd az első hazai erotikus gyűjteményben, ha a reménybeli intézmény megnyit.

A punk határán mozognak

Mint azt Bakács Tibor elmondta, a múzeum a szexualitás magyar történetét dolgozza majd fel. A tárlat anyagából megismerhetjük majd a tájegységi jellegzetességeket, ezek alapján összeáll Magyarország szextérképe. „Ami az eddig összegyűjtött néprajzi anyagot illeti, aki látja, elkábul. A magyar paraszt sokat unatkozott a réten, és faragott mindenféle figurákat. Egyes faragványok már a a punk határán mozognak.” Az esztéta még hosszan részletezte a gyűjteményt. Mint elmondta, a szexualitás történeti dokumentálásának egyik módja lesz, hogy a Wikipedia mintája nyomán elindítják Szexwikit, amelyet mindenki legjobb tudása szerint bővíthet. Beszélt egy faluról is, ahol minden férj titokban ugyanazzal a kecskével lépett félre, és arról is, mennyivel pikánsabb falvédők is léteznek azokhoz képest, amelyek népi bölcsességek hímzésével a falusi házak ebédlőjébe szokás kiszögelni. „De mindezt inkább látni kellene, a legtöbb tárgy sokkal érdekesebb, mint az én celebpofázásom”- zárta hirtelen monológjai sorát Bakács Tibor.