A klasszikus crossover műfaj hazai nagymenője, Edvin Marton örülhet, mert olimpiatörténetet írt: két műkorcsolyázó is az általa szerzett feldolgozászenére adta elő győztes kűrjét 2006-ban Torinóban.

Jevgenyij Pljuscsenko az Edvin Marton-féle Keresztapa-feldolgozásra táncolva nyerte el az aranyat férfi egyes műkorcsolya kategóriában, és a páros műkorcsolyában győzedelmeskedő oroszok (Tatjana Totmjanyina és Makszim Marinyin) a Marton által átdolgozott Rómeó és Júliára korcsolyáztak - adta hírül a Reuters, ezért Marton nyomába eredtünk.

Edvin Marton (alias L. Edvin Csűry, született Csűry Lajos) úgy is tudott nyerni a téli olimpián, hogy nem indult titokban curlingben. A hegedűvirtuóz pénteken ünnepelte harminckettedik születésnapját, és talán ennek köszönhető, hogy megenyhült, és visszahívta a Velvetet, így tudtunk vele beszélgetni, pedig akár meg is sértődhetett volna múltkori stíluselemző cikkünkön.

Nem szerénykedik

Edvin Marton galéria erős idegzetűeknek

"Ami most történt az olimpián, olyan még nem volt az olimpia történetében" - kezdi erős felütéssel Edvin Marton. "Zürichben van egy világhírű jégrevü, az Art on Ice, ahol felléptem, én írtam nekik nyitózenét. Korcsolyázók lépnek fel és élő zene van. Pljuscsenkóval itt találkoztam, de Seallel is, neki aztán én játszottam most az esküvőjén Mexikóban" - kezdi magyarázni, hogy hogyan került kapcsolatba a korcsolyázással, de ennél a résznél le is esett a Velvet álla, mert ezt azért nem gondoltuk volna róla. "Nem kell meglepődni," - folytatta Marton, "az én projektjeim főleg külföldi dolgok. Budapesten élek, de Németországba vagyok leszerződve, és a német szerződéssel több mint húsz országban játszom, tévéshow-kban lépek fel, így volt módom megismerkedni például Lou Begával, Zuccheroval, a Bad Boys Blue-val is".

A stílus maga az ember

Edvin Martontól megtudtuk, hogy ő a klasszikus crossover egyik jeles egyénisége, és hogyha ezt a stílust el szeretnénk képzelni, akkor gondoljunk az Apocalyptica zenekarra vagy akár Vanessa Mae-re. "Promóciós dolgokkal is szoktam foglalkozni: TV-showkban lépek fel, újságokban szerepelek, olyan vagyok, mint egy popegyüttes."

Mégis milyen zenéket kever a crossover? "Amit csinálok, az modern hangzású fúziós zene, mindenféle stílusok keverednek benne. Vannak drumandbass alapok, de R'n'B alapok is. Szoktam Beethovent feldolgozni, de vannak saját zenéim is."

Élőben a csarnokból

Edvin Marton jövő pénteken fellép a műkorcsolya-zárógálán Torinóban a Palavela csarnokban. a Rómeó és Júliát fogja előadni saját feldolgozásban, azt a verziót, amire nyertek a korcsolyázók, csak talán jobban fog hangzani, mint a korcsolyaközvetítéseken. Emellett külön számal készülnek Pljuscsenkóval a Toscából. Ennek biztos nagyon fognak örülni az orosz műkorcsolya-bajnokok, hiszen a Reuters hírügynökség is megírta, hogy az aranyérmes Jevgenyij Pljuscsenkónak és a párosban aranyérmes oroszoknak (Tatjana Totmjanyina és Makszim Marinyin) kedvenc zenei előadója Edvin Marton. Nyilván nem az orosz MTV-ről ismerik a számait, hanem a személyes ismeretség révén kedvelték meg a Marton-stílust.

Segített az imidzsválasztásban

A Reuters információja szerint Totmjanyina és Marinyin elsőként Edvin Martont hívták fel fergeteges győzelmük után, hogy megköszönjék neki a szép zenét, amit neki írt. Edvin Marton budapesti otthonából nézte a korcsolyázókat, és nagyon örült, hogy ilyen sikerhez adhatta nevét. Elmondta, hogy harminc különféle változatban írta át nekik a Rómeó és Júlia című számot, így tehát volt miből válogatniuk. "A Keresztpa-imidzset én ajánlottam Pljuscsenkónak, együtt dolgoztuk ki a zenét amikor itt volt Magyarországon, hogy minden mozdulat tökéletesen passzoljon a muzsikához" - avat be Marton a kulisszatitkokba. "Nemcsak Pljuscsenko volt itt a stúdióban a zenekészítési folyamatnál, hanem a Totmjanyina-Marinyin páros edzője, Oleg Vaszilijev is, aki mellesleg az aranyérmes páros nőtagja, Tatyana Totmjanyina férje."

Torinóban nem playbackel

Marton köztudottan tehetséges előadóművész, annyira, hogy akár széttárt karokkal is képes hegedülni. Megkérdeztük, az olasz gálán élőben fog-e fellépni. "Igen, a hegedű élő lesz, ami azért nagy dolog, mert a tévéközvetítéseknél ez ritkán fordulhat elő. A tévéközvetítések alatt általában azért szokott sokszor playback lenni, mert nem mindig lehet megoldani a hangosítást kellő minőségben." Marton hárommillió dollár értékű Stradivarijával fog fellépni. Ez persze nem az övé, hanem egy svájci bank tulajdonát képezi, és - mielőtt még bárki kísértésbe esne, hogy egy sikátorban leüsse hegedűjével sétáló Edvin Martont -, külön testőrök vigyáznak rá.

Nem pisztácián hízott tulok

Marton amúgy egy világpolgár, hiszen tizenhárom éven keresztül volt kollégista, bejárta már a világ kollégiumait. "Bejártam mind az öt kontinenst. Tanultam New Yorkban, ott nagyon rossz volt a kollégiumi szobám, alig fért el az ágyam. Nyolc évig Moszkvában tanultam, ott érettségiztem, de Bécsben is részesültem képzésben. A legjobban a budapesti kollégium tetszett, a balettintézet kollégiuma, mert ott volt egy saját szobám, és egyedül tudtam lenni a gondolataimmal" - meséli.

Megkérdeztük, hogy ezek után Pesten lakik-e mire hangjában némi értetlenkedéssel válaszolt: "Persze, miért tudsz jobb helyet?" Buda - válaszoltam, mire pontosított, hogy Budán lakik. "Magyar állampolgár vagyok, itt szeretek lakni. Van lakásom külföldön is, de itthon van a stúdióm, itt a családom, ide járok squasholni, meg uszodába, hát hova máshova költöznék?"

Martont promóciós zenei tevékenységei közepette igazán izgalmas munkákra is fel szokták kérni: "Múltkor játszottam egy vízesésnél, de írtam már zenét karneválra. Nem volt nehéz inspirálódni, hiszen itthon is van karnevál: a Dunakarnevál."

Martont legközelebb Nagykanizsán láthatja fellépni áprilisban a hazai klasszikus crossover-kedvelő közönség.