A Neoton Família zenészei kiborultak, de csak a koncert után. A művészek és a csalódott rajongók Csepregi Éva honlapján panaszkodnak, és nem értik, miért kellett megalázni őket az MTV Icon-on. Volt, aki a szöveget sem tudta és az is megtudtuk, hogy nem lehet így átdolgozni a Neoton számait. Az idősebb generáció szidja a fiatalabbat, akik nem hagyják szó nélkül az osztást.

Bár a helyszínen még élvezték a régi dalaikat feldolgozó produkciót, azt MTV Icon című műsora Neoton Famíliának szentelt koncertjét, a zenekar tagjai utólag rájöttek, mégse volt az olyan jó. „Kicsit megváltozott a véleményünk, mikor megnéztük az adást. Tulajdonképpen elmondhatom azt - nem akarok senkit megsérteni a zenész mivoltában -, hogy a Neoton az énekéről volt híres. Az MTV Icon-on viszont nem úgy szólaltak meg a dalok, ahogy elvártuk volna. Voltak olyanok, akik a szöveget nem tanulták meg. Szövegtévesztések voltak, és az énekelés tisztasága is hagyott kivetnivalót maga után."  

Végvári Ádám elégedetlen volt a fellépők felkészültségével, szerinte az MTV által is beadott 1990-es koncertjük, amin Jakab György egy szál zongorával lép fel, feladta a leckét a következő generációnak. „Az a felvétel nélkülözi az utómunkát, úgy adták le, ahogy akkor ott elhangzott. Ha ezt valaki megnézi, kiderül, hogy mi a problémám, és mit várok el, hogy énekeljen valaki egy koncerten." 

Részlet egy koncerttudósításból

Végvári Ádám a The Unbending Trees Pago Pago feldolgozása alatt jókedvében még a fotelből is kicsúszott, annyira élvezte a teljesen kifordított változatot.

Csepregi Éva a Kozma Orsi - Váczi Eszter - Behumi Dóra trió Vándorének előadása alatt perdült végleg táncra, innentől kezdve a közönségnek abban a látványban lehetett része, hogy a Neoton velük együtt tombol - saját dalaikra! Utána elmondták, hogy amennyire tartottak attól, mi kerekedik majd dalaik feldolgozásából, annyira élvezték a koncertet, és személyesen köszönték meg a fellépőknek, hogy ilyen nagy lelkesedéssel és jókedvvel nyúltak hozzá dalaikhoz.

Forrás:brandtrend.hu

Végvári számára az is kiderült - miután otthon megnézte a felvételt -, hogy a hangszerelés ugyanolyan fontos, mint a dal szövege. „Csak akkor szabad áthangszerelni egy dalt, ha az jobb lesz, mint az eredeti vagy legalább ugyanolyan színvonalú. Ami a helyszínen tetszett, azok a rock feldolgozások voltak. Otthon ezekről is kiderült, hogy nem voltak megfelelőek. A 220 felett-ből nem lehet punk nótát csinálni. Még egy példa: a Pago-Pago egy vidám dalt, nem lehet szomorúan elénekelni, mert ez nem egy szomorú dal. A Hegyirablónál viszont az volt sértő, hogy azt mondták, majd megnézzük honnan lopták ezt. Ezt minimum kikérem magamnak. Az pedig, hogy a Zorallból valaki rosszul mondja el, hogy miről szól a dal, az már tényleg nonszensz." 

Külsőség és beltartalom

A zenész a végén azt sem tudta eldönteni, hogy kollégái dicsérik, vagy cikizik az együttest. Végvárinak az is feltűnt, hogy a két héttel későbbi LGT-nek nem volt ilyen negatív visszhangja. Mikor arra kértük, hogy próbálja meg összefoglalni, szerinte minek köszönhető ezt a hozzáállást, így fogalmazott. „Komoly baj van a magyar popzenében. Valami nem stimmel, nincsenek helyén a dolgok. Vannak tehetséges zenészek és zenekarok, de valahogy eltűnnek. Lehet az a bajom, hogy nem szeretem az alternatív zenét, bár nem szoktam címkézni. Van jó és van rossz zene, kész." 

Hogy tovább elemezzük a probléma okát, mélyebbre szálltunk, többek közt így látott napvilágot az a gondolat is, hogy manapság sokkal több a külsőség és kevesebb a beltartalom a zenész szerint. „Ma egy fiatalember azt látja a Greendayben, hogy hogyan gitároznak, de azt, hogy ezek miként szólalnak meg, már nem megy át. A zenészlét igenis egy szakma. Kíváncsi lennek van-e olyan zenész, aki képes 10 évet várni arra, hogy sztár legyen. Ha ennyi tapasztalat nincs mögötte, akkor sajnos semmit nem ér."  

Végvári Ádám

A nagy igazságok után azt is megtudtuk, hogy a rajongók nem tudnak plakátot olvasni, mert arra számítottak, hogy valójában egy Neoton koncertben lesz részük. Ennek is köszönhető a csalódások magas száma. Zsuzska, a matek tanár, így öntötte szavakba bánatát Csepregi Éva honlapján „Amikor beszélgettünk egy hete Somogyváron, kérdeztük, hogy ti is játszotok-e Siófokon. Azt mondtad, hogy valószínűleg nem, de nem tudod, hogy miért nem. Én már rájöttem: mindenkit leiskoláztatok volna ott! Egyszerűen iszonyat volt, amit ott átéltem! Nagyon sűrűn felnéztünk hozzátok és láttuk, hogy ti is iszonyatosan szenvedtek. Én azt is megértettem volna, ha egyszerűen elfuttok, elmenekültök. Nem is értem, hogyan bírtátok ki ezt a kínzást. Tudom, hogy jó képet kellett vágnotok. Gratulálok, hogy bírtatok. Azt figyeltem a közönségben, hogy nagyon sok ember miattatok jött el, azt hitték, hogy ti játszatok, és becsapva érezték magukat, nagyon nagy volt a csalódás. Ezentúl csak arra a koncertre megyek, ahol titeket hallhatlak és nem ezeket a felfuvalkodott, öntelt, sztárocskákat."

Miután közvetítettük Végvári és a rajongók véleményét, megkérdeztük az ügyben érintett egyik zenekar énekesét, Hajós Kristófot is. A The Unbending Trees frontembere nem értette a reakciókat és hangsúlyozta, hogy igenis bírják a kritikát, de itt nem erről van szó. „ A műsor készítőinek külön kérése volt, hogy a kapott, illetve választott dalt a zenekar teljesen másra, azaz a saját képére formálja. Nem az eredeti lekörözése volt a cél, hanem a meglepetés. Semmilyen versenyről nincs, és nem is lehet szó. Miért ne lehetne a „Kétszázhúsz felett"-ből punk dal? Miért ne lehetne kipróbálni a Pago-Pagot szomorúan? Ez semmi más, mint újraértelmezés. Van, akinek tetszik, van, akinek nem."

Hajós úgy gondolja, „biztos, hogy könnyebb lett volna befogadni ezeket a produkciókat, ha előtte egy kicsit utánanéz az ember, hogy kik lépnek fel. Szerintem ez a műsor elsősorban nem a Neoton rajongóinak szólt, hanem az MTV Hungary nézőinek, ők pedig, az utólagos reakciókból leszűrve igenis élvezték a műsort. Azzal teljesen egyetértek, hogy a szövegtévesztés gáz. Mindenesetre nagyon jól éreztem magam, nem bántam meg, hogy elmentünk, és szerintem teljes mértékig vállalható produkciót nyújtottunk."

Ruttkai Bori kontráz

A külső megfigyelők szerint benne voltunk a három kiemelt produkcióba. Az, hogy neki, személy szerint nem tetszett, előfordulhat. Lehet az is befolyásolta, hogy nem voltam szimpatikus neki a nyilatkozatom alapján. Én bármikor felvállalom, hogy a paródia, és az önparódia szerves részem - reagált az énekesnő vádjaira.

Csepregi Éva blogján nehezményezte, hogy a fellépő zenekarok nemcsak nem sajátították el - szó szerint - a hagyatékot, de még ki is figurázták őket. "Különösen fura volt Ruttkai Bori hozzáállása, aki egy internetes riportban kicsit lekezelően azt nyilatkozta, hogy ott kell kezelni a Neotont, ahová való, és ez nem valami nagy elismerés. Ők átdolgozták a Don Quijotét, de rosszul énekelve, idiótán táncolva hozzá. Ez majdnem lejáratás. Megdöbbentő, hogy a szakértők ilyet nyilatkoznak, hogy nem tudják, számukra nem derül ki, hogy a 220 felett, és a Santa Maria miről szól. Dér Heniék, Kozma Orsiék megtették, ami tőlük telt, tényleg szívvel lélekkel álltak a dalokhoz. Anna and the Barbies-ék lehet hogy jó rappesek, de az egyetlen Párizsi lányunk, ami egy első rappes nóta a magyar popzenében, nem beszélve a Sandokánról, nem akart az istennek se megszólalni. Ezek voltak a könnyű zene nehéz pillanatai, nem csak nekünk, de a rajongóinknak is " - mondta az egykori zenekar, egykori énekesnője, nem elfogadva az idő múlását.