Az énekes bőrszíne, évek alatt tudatosan kialakított imázsa és a férfi-női határon mozgó külseje mind fontos szerepet játszottak karrierjében. A tudósok mégse tudták eldönteni, Jackson művész-e, vagy inkább műalkotás?
Michael Jackson, a neves hollywoodi popsztár nemcsak a zenei ipart, a sajtót és a bíróságokat foglalkoztatja, hanem újabban a tudományt is. A connecticuti-i New Haven-ben ugyanis több amerikai egyetem 18 tudósa megvitatta a Michael Jackson-jelenség társadalmi, szexuális és művészi vonatkozásait.

Gyereksztár fiúcskából bukott díva

Az énekes karrierje gyermeksztárként indult, s Jackson azóta tudatosan egy olyan imázs kialakításán dolgozott, amely ellentétes a szokásos elvárásokkal, s ebben központi szerepe volt a bőre színének - állapította meg Seth Clark Silberman, a Yale-egyetem tudósa, aki könyvet ír a popsztárról.

Todd Gray fotográfus arról számolt be, hogy Jackson megkérte őt, manipulálja úgy a róla készített fényképeket, hogy bőre világosabbnak tűnjön. A zenei élet menedzserei azt akarták, hogy Jackson férfiasabb benyomást keltsen a fényképeken. A popsztár azonban mindig azokat a fotókat részesítette előnyben, amelyeken állatokat csókolgat vagy egy Miki-egér babát ölel át.

Művész, vagy önmaga műalkotása?

Egybehangzó álláspontot nem tudott kialakítani a tudósok gyülekezete. Miközben Silberman Jacksont a huszadik század legnagyobb fekete crossover-művészének - vagyis a különböző határokon, például a nemek és a felnőtt- és gyerekkor határán egyensúlyozó művésznek - tekinti Jacksont, addig Megan Burns művészetkutató "saját maga teremtette műalkotásként" értékeli a popsztárt.