Bemutatjuk a 21. század hat legizgalmasabb koncepcióautóját, amely forradalmasíthatja az autóipart.

Az autógyártók néha a legmerészebb álmaikat valósítják meg, amikor koncepcióautókat terveznek – írja a Robb Report. Ezek a járművek nemcsak lenyűgözőek, hanem megmutatják, milyen lehet a közlekedés jövője. Nézzük meg a 21. század hat legizgalmasabb koncepcióautóját, amelyek valóban forradalmasíthatják az autóipart.

1. Audi Rosemeyer (2000)

Az Audi Rosemeyer koncepcióautó 2000. június 1-jén mutatkozott be, és fényes alumínium külsővel kápráztatta el a közönséget, amely az Audi TT és R8 modellek stílusjegyeit viseli. Az autó tervezése Bernd Rosemeyer, a legendás Auto Union pilóta előtt tiszteleg, aki 1936-ban Európa-bajnoki címet nyert és 268 mph-s sebességre is képes volt. Az autó motorháztetője alatt egy tekintélyes, 8,0 literes W16-os motor dübörög, ami előrevetíti a Volkswagen-csoport későbbi csúcsmodelljeit, mint a Bugatti Veyron és a Chiron.

2. Dodge Tomahawk (2003)

A Dodge Tomahawk valóban újradefiniálta, hogy mit is jelent koncepcióautónak lenni, amikor 2003-ban bemutatkozott a négy keréken gördülő, motorkerékpár formájú járművel. Az autót hajtó Viper-származéku V-10-es motor olyan erőt rejtett, amely akár egy sportautót is meghajthatott volna. A Tomahawk tervezése során Freeman Thomas, a DaimlerChrysler akkori fejlett tervezésért felelős alelnöke és csapata szabadalmaztatott független felfüggesztési rendszert és forradalmian új kormányberendezést alkalmazott.

A legmeglepőbb talán az volt, hogy egy módosított 8,3 literes V-10-es motort építettek be, melyet négy vékony gumiabronccsal szereltek fel, így a jármű kinézete a sci-fi filmek futurisztikus járműveire emlékeztetett.

Bár a Tomahawk soha nem lett közúti jármű, lenyűgöző megjelenése és mérnöki megoldásai felejthetetlenné tették mindenki számára, aki valaha is látta. A Tomahawk debütálása egy olyan évben történt, amikor szintén színre lépett a látványos Cadillac Sixteen, a Ford 427 és a GM Hy-wire, ezzel még emlékezetesebbé téve azt a kiállítást az Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon.

3. Cadillac Sixteen (2003)

A Cadillac Sixteen bemutatása 2003-ban a Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon nagy figyelmet keltett. A modell a 1930-as évek luxus Cadillac járműveinek stílusát idézte meg, és betekintést nyújtott abba, milyen irányt tervez a Cadillac a luxusautók piacán. A járművet egy hatalmas, 13,6 literes V16 motor hajtotta, amely 1000 lóerős teljesítményt nyújtott, és egy négyfokozatú automata váltóval volt felszerelve, amely a hátsó kerekeket hajtotta.

A Cadillac Sixteen nemcsak erőteljes volt, de elegáns megjelenésével is kitűnt, továbbá a henger-deaktiváló technológiájának köszönhetően gazdaságos üzemanyag-fogyasztást ígért, ami különösen figyelemre méltó ekkora motor esetében. Bár a Cadillac Sixteen végül nem került gyártósorra, a modell jelentős hatást gyakorolt a márka további terveire, különösen a V-sorozat megjelenésére, amely a mai napig fontos eleme a Cadillac kínálatának. Az autó öröksége és az általa képviselt innovációk továbbra is érződnek a Cadillac újabb modelljeiben.

4. Maserati Birdcage 75th (2005)

A Maserati Birdcage 75th valódi mestermű, amely a 60-as évek legendás versenyautóinak stílusát ötvözte a modern technológiával. A modell megalkotásában a Maserati, a Pininfarina és a Motorola együttműködött, hogy egy 21. századi koncepciót hozzanak létre, amely méltón tiszteleg elődje előtt. Az autó tervezését a Pininfarina 75. évfordulójára időzítették.

A Maserati Birdcage 75th a Maserati MC12 GT1 versenyautójának alkatrészeire épült, szénszálas alvázzal és középre szerelt V12-es motorral.

Az autó különlegessége, hogy az előtető ajtóként is funkcionál, ami még látványosabbá teszi a be- és kiszállást.

A dizájn elemek, mint a púpos kerékívek és az ablakok, amelyek a bonyolult alvázat tárják fel, tisztelegnek a múlt nagy Maserati Birdcage modelljei előtt, miközben a jövő technológiáját és stílusát hozzák el.

5. BMW M1 Hommage (2008)

A BMW M1 Hommage egy igazán különleges koncepcióautó, amely a legendás M1 modell modern újraértelmezése. 2008-ban mutatták be a Concorso d’Eleganza Villa d’Este kiállításon, az eredeti M1 szuperautó 30. évfordulója alkalmából. Ez az autó ötvözte a klasszikus dizájnelemeket a 21. század technológiájával, így egy futurisztikus sportautóként jelent meg a közönség előtt.

A BMW M1 Hommage tervezése során nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az autó megjelenése vizuálisan lenyűgöző legyen, ezzel inspirálva a jövőt.

Chris Bangle, a BMW híres tervezője volt az, aki megálmodta ezt a modellt. Az M1 Hommage bemutatása után sokan remélték, hogy a bajor márka létrehoz egy 21. századi zászlóshajót, amely az eredeti, Giugiaro által tervezett M1 modellt követi.

Bár az új M1-es soha nem került sorozatgyártásba, a rajongók számára mégis különleges pillanat volt, amikor 2022-ben a Villa d’Este kiállításon újra egyesült az eredeti Paul Bracq által 1972-ben tervezett Turbo koncepció, a sorozatgyártású M1 és az M1 Hommage. Ez az esemény nemcsak a múlt iránti tiszteletadásról szólt, hanem arról is, hogy a BMW hogyan képzeli el a jövőt, és hogyan tudja ötvözni a hagyományt a modern technológiával.

6. Jaguar C-X75 (2010)

A Jaguar C-X75 egy hibrid szuperautó, amely először a 2010-es Párizsi Autószalonon mutatkozott be, és azonnal lenyűgözte a közönséget. Az autó ötvözte a lenyűgöző teljesítményt és a gyönyörű dizájnt a környezettudatos technológiákkal, így méltó versenytársa lett a Porsche 918 Spydernek.

Sajnos 2012-ben a projektet leállították a világgazdasági helyzet miatt. Azonban 2015-ben újra feltűnt a James Bond-filmben, a Spectre-ben, mint Mr. Hinx autója, ami tovább növelte hírnevét. A filmben használt négy kaszkadőr autó egyike később eladásra került.

(Borítókép: Jaguar C-X75. Fotó: Getty Images)