Szingapúr, Malájzia és Bali piacain kóboroltunk, hogy felderítsük önöknek a hamis cuccok kínálatát. Cikkünkből megtudhatják, melyik hamis árut hol érdemes megvenni, mennyibe kerül egy hamis napszemüveg, vagy mit csinálnak az ausztrálok a hamis DVD-vel. Arra azonban sosem derül fény, hogy miért gyártanak annyi hamis órát.

Minden elismerésem az ázsiai embereké. Azt eddig is tudtam, hogy a világ hozzánk közelebb eső felét ők látják el mindazzal, ami rajtunk van, most azonban csodálattal tapasztaltam, hogy a világ másik részét is ellátják mindezek hamisítványával. Eddig is hallottam persze, hogy a Távol-Kelet a hamisított termékek kánaánja, és a kínai piacon magam is kaptam ízelítőt mindebből, a látvány azonban sosem taglózott le. Annál nagyobb izgalommal vetettem magam bele az eredeti ázsiai piacok kínálatába, lenyűgözött ugyanis a termékek ára és sokfélesége, és az általam ismert "hamis termék" kategória hamarosan három, jól elkülöníthető részre vált az agyamban.

Tekintse meg képeinket!

Szingapúr

Alaposan kidolgozott elméletem szerint először is vannak a jó minőségű hamisított termékek, a láthatóan hamis termékek, és a silány hamis termékek. Mindezek közül az első kategória örvendezteti meg leginkább az ember szívét, az ide tartozó tárgyak többsége ugyanis rendkívül jó minőségű, és pusztán árában tér el az eredeti terméktől, - ráadásul ez az a kategória, ami nálunk egyáltalán nem elérhető. Az első birtokomba került hamis termék egy Szingapúrban vásárolt Paul Frank óra volt, melyért 12 szingapúri dollárt (kábé 8 amerikai) adtam ki. A termék szép és kitűnő minőségű, szemtanúk szerint ugyanezt árulják az amerikai márkaboltban, több mint tízszeres árét. Garantáltan soha senki nem fogja megmondani, hogy nem eredeti. Szingapúr mellesleg a jó minőségű hamis termékek aranybányája, mindazok mellett hogy nem hamis termékekből is van minden, ráadásul olcsóbban, mint Európa legnagyobb bevásárlóvárosaiban. Ha kivásároltuk magunkat, az aprót a bevásárólóközpontok előtt költhetjük el. Ha azonban elég lelelményesek vagyunk, és nem akarunk a magas páratartalomban hosszan bolyongani, magunk is felfedezhetjük az Orchard Road végén azokat a plázákat, ahol szívünket megörvendeztető áron vásárolhatjuk meg az eredetiségi bizonyítvánnyal elllátott hamis termékeket. Érdemes például elmerülni az igen fejlett szemüvegkeret-kínálatban.

Malajzia

Malajziában már változik a kép, ugyanis minden még ennél is sokkal olcsóbb. Az eredeti termékek az itthoni ár feléért vásárolhatók meg, de ha még ezt is sokalljuk, akkor érdemes ellátogatni a Kuala Lumpur-i Chinatown piacára. Itt minden óra 10 ringgit, minden napszemüveg, parfüm és cipő pegig 30 ringgites áron fut. (1 dollár nagyjából 4 ringgit). Akármeddig élek ezen a földön, biztos, hogy soha nem fogok annyi órát látni összesen, mint a Kuala Lumpur-i piacon, és az órák ilyen hatalmas számára egyszerűen nem találok magyarázatot. Nem jellemző, hogy a helyiek órát hordanának (márpedig ezen a piacon csak ők vásárolnak), mégis minden második standon hatalmas halom órával találkozunk.

Egyik ismerősöm értesülése szerint az óraipar válságban van, mert mióta a mobiltelefon mutatja az időt, senki nem vesz órát. Meg nem erősített hírek szerint az óragyártók most egyeztetnek a mobilosokkal, hogy olyan mobilokat készítsenek, amelyekben az óramutató funkció vásárlás után rögtön elromlik, máskülönben az óráknak végleg leáldozik. A Kuala Lumpur-i piacon a világ összes órájának hamisítványa megvásárolható, de legnagyobb mennyiségben a Swatch, illetve ennek párja a hamis, de mégis eredeti Gwatch. A hamis órák legnagyobb vásárlói a lefátyolozott arcú hölgyek (az ország lakosságának 53 százaléka mohamedán). Cipőből a Nike és a Puma a legmenőbb, ebből a legtöbb másolat egészen gyatra, de gondosan ott van mindegyiken a "valódiságot" igazoló címke, parfümből pedig a Boss a menő. Ezen kívül megdöbbentő számú napszemüveg sorakozik a standokon - a helyiek ezt sem nagyon hordják.

Klikk a képre!

Indonézia

A napszemüveg-óra-parfüm triumvirátusa Indonéziában is szilárd lábakon áll, a Nike cipő ide valahogy nem jutott el, igaz, errefelé a vietnami papucson kívül nem nagyon hordanak másféle lábbelit. Bali szigetén azonban a felsorolt három termék mellett két másik erős pillér támasztja alá a hamis termékek egyre jobban burjánzó piacát. A becslésem szerint 15 évre előre felhalmozott, nem túl széles választékú árukészlet többnyire az ausztrálokat hivatott kiszolgálni, akik a téli évszakban tömegesen költöznek át Balira, fehér bőrükkel, vörösesszőke hajukkal és sörhasukkal erős kontrasztot szolgáltatva a gyönyörű, filigrán, barna bőrű balinézek mellett. Az egyik erős pillér a hamis DVD-k piaca, nem létezik olyan film, ami ne lenne kint DVD-n, mielőtt vetíteni kezdik a moziban. Ez egyébként azért különösen hasznos, mert Indonéziában nem mutatnak be olyan filmeket, melyeknek nem bírnak "nevelő hatású tartalommal", DVD-n azonban minden elérhető. A hamis DVD-k egységesen egy dollárért vásárolhatók meg hivatalosan, de ebből az árból engednek, ha az ember többet vásárol egyszerre. A DVD piac elsősorban az ausztrálok szórakoztatására jött létre, akik a film megvásárlásakor rögtön DVD-lejátszót is bérelhetnek.

A másik erős pillért Paul Frank hamis majmos pólói alkotják. A vigyorgó majomfej nálunk még csak most kezd divatba jönni (bár elterjedését nyilván gátolja majd az ára), az ausztrálok azonban már évek óta megbolondulnak érte. A balinézek érdekes módját választották az értékesítésnek, általában "Haló, vegyél valamit, haver!" (Hallo, bájszamszing méjt!) vagy "Haló, piszok olcsó!" (Hallo, bladicsíp) szavak kíséretében árulják a félelmetes portékákat, kínosan ügyelve arra, hogy lehetőleg ne kelljen elmozdulni arról a székről, ahová reggel leültek. Ennek ellenére be kell vallanom, hogy soha egy ausztrált sem láttam makis pólót vásárolni, de úgyanígy órát vásárolni sem, és parfümöt szagolni is csak egyetlenegyszer. Pedig ausztrál tényleg sok van, a balinézek pedig nem élnek rosszul. Szóval rejtélyes ez az egész.

Komoly ipar
Az Európai Unióba naponta 5000 konténer érkezik Kínából, így a távol-keleti hamis termékek bejutásának az esélye igen nagy - mondta el a Velvetnek Fekete Zoltán, a Magyar Márkaszövetség főtitkára. A hamis és hasonmás termékek egyszerre okoznak kárt az államnak, a gyártónak, a kereskedőnek és a fogyasztónak is. Az állam és a gyártók együtt próbálnak küzdeni a hamisított termékek visszaszorításáért, de egyelőre nem sok sikerrel, a rendelkezésre álló eszközök és lehetőségek ugyanis szűkösek. Itthon is szoktak razziák lenni, többek között a Józsefvárosi piacon is, de ez maximum akkor eredményes, ha a felügyelőt egy rendőr is kíséri. Régebben jobbára luxustermékeket, drága illatszereket, ruhákat, divatcikkeket hamisítottak, mára gyakorlatilag mindent, az autóalkatrésztől a gyermektápszerig, sőt gyógyszerekig, a piacon például hamis Viagra is található. A FBI főigazgatója tavaly egy konferencián úgy nyilatkozott, hogy a terrorizmust már régóta a hamisítás táplálja, ezen ugyanis sokkal nagyobb haszon van, mint a lány- vagy fegyverkereskedelmen.