"A fiúk ostobák, dobáld meg őket", "A fiúk büdösek". Ilyen feliratok állnak egy amerikai gyártó pólóin, és az üzlet virágzik annak ellenére - vagy talán éppen azért -, mert ezek a feliratok tiltakozásokat váltottak ki az Egyesült Államokban, és több nagy amerikai kiskereskedelmi cég nem hajlandó tovább árusítani a pólókat.
Nézd meg a többit is.
A feliratos darabokat már három éve gyártja és forgalmazza a David and Goliath elnevezési floridai vállalat, de most ezek hirtelen a figyelem középpontjába kerültek, mert egyesek vitatni kezdték, hogy vajon a feminizmus sértheti-e a férfiak jogait, és hogy egy póló lehet-e az elnyomás eszköze. "A David and Goliath termékei eddig is ismertek voltak a fiatalok körében, de ilyen reklámot nem tudtam volna finanszírozni" - nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek Todd Goldman, a kifogásolt trikókat gyártó vállalat alapító-elnöke.

A cég 20 dolláros pólói gúnyolják a szőkéket, a macskákat, a dohányzókat, az ázsiaiakat, a vegetáriánusokat, a fontoskodó lányokat, a barátságtalan tinédzsereket, a volt fiúpartnereket és még sok mást.

Az ostoba fiúk a legnépszerűbbek

Jelenleg a bírálatok nyomán az a legnépszerűbb darab, amelyen "A fiúk ostobák, dobáld meg őket!" felszólítás látható, és a felette lévő rajzon egy Todd névvel jelzett fiú felé repülnek a kövek. Néhány kiskereskedelmi cég eltávolította ezt a mintát kínálatából, de helyette mást vesz gyártótól, miközben a David and Goliath honlapján múlt héten eladott mintegy 250 ezer T-shirtből 200 ezer viselte éppen ezt a nyomatot.

Nem gondolják komolyan

Nézd meg a többit is.
Tod Goldmann cégtulajdonos úgy látja, hogy pólói pusztán a hétköznapi iskolai jópofáskodást tükrözik. A fiatalok életmódjával foglalkozó kutatók némelyike egyetért ezzel, és úgy ítéli meg, hogy egy ilyesféle felirat nem más, mint ami egykor a hajhuzigálás volt. A korosztályt érdekli a másik nem, de nemigen tudja, mit mondjon neki, ezért a flörtnek ezt a viccesnek tartott formáját választja, szó sincs tehát a hímek elnyomása elleni női lázadásról. Más kutatók szerint a fiatalok általában szeretik tüntető módon - például pólófeliratok útján - megosztani másokkal nézeteiket.

A férfi-ellenes kultúra része?

A vitát egy Los Angelesben és Seattle-ben sugárzott rádióműsor váltotta ki, amelynek műsorvezetője szerint a feliratok veszélyeztetik a férfiak önértékelését, és annak a férfi-ellenes kultúrának a részét alkotják, amely részben oka a fiúk gyengébb iskolai eredményének. Goldman, a pólók gyártója határozottan cáfolja, hogy ilyen szándékai lennének, de egyes kiskereskedelmi láncok máris levették polcaikról a David and Goliath termékeit. Ennek ellenére - vagy éppen ezért - Goldmann arra számít, hogy cége forgalma a tavalyi 25 millió dollárról idén 35 millióra emelkedik, míg vásárlóinál a pólók forgalma megtízszereződik majd idén.

A feliratos pólók divatja az Egyesült Államokban legalább a vietnami háború idejére nyúlik vissza. A Legfelső Bíróság 1971-ben eltörölte egy férfi büntetését, aki egy bírósági tárgyaláson a pólóján durvaságot is magában foglaló, sorozásellenes felirattal jelent meg, és körülbelül azóta kaphatók mindenféle aktuális felirattal pólók.