Az interneten már többen is megírták, fórumokban jelezték, szóbeszéd tárgyává tették, hogy az elmúlt két-három hétben, mintha valami nem lenne rendben a londoni fapados utazásokkal.

Már most szólunk: tankoljon fel élelemmel és vízzel, meg vegyen a hóna alá egy nagy adag türelmet.

A zord időjárási körülmények nem csak hazánkban nehezítik a közlekedést, hanem az angoloknál is. Az elmúlt hetekben többször volt olyan (például ma is), hogy lezárták a reptereket, vagy egyes járatok jelentős késéssel tudtak indulni, érkezni.

Budapesten pedig elbontották a 2B terminálon lévő konténereket, ahol eddig a fapados járatokra bonyolították a beszállást, és busszal kell utazni a repülőig. A tapasztalatok alapján ez még kicsit döcögősen megy.

Például a Ryanair talán legnépszerűbb reggeli, 6:25-ös járata az FR8354-es az elmúlt napokban mindig később indult Budapestről, átlagosan 30-40 perccel később, pedig talán még gyorsabb, rendezettebb is lett a beszállítás. De a Wizz Air járatai is 20-30 perccel később szálltak fel a tervezettnél. 

A reggeli havazások is rátettek egy lapáttal arra, hogy lassabban menjen a beszállítás, a gépek lassabban szállhassanak fel a futópályáról, a levegőben pedig a turbulencia is gyakori kísérő.

Legutóbb 50 perccel később szálltunk fel: ebből először 15 percet töltöttünk a buszon, a gép mellett, nyitott ajtókkal, majd közel fél órát ültünk a gépen, az utolsó 10 percet sötétben, ami az éjszakai repülésre jellemző, biztonsági okokból lekapcsolták a fényeket. Hát móka volt.

A London melletti Stansteden az elmúlt egy évben egyre több embert fogadnak, egy-egy eső, havazás megnyújtja a leszállásokat, az érkezéseket, és a jól kitalált, beosztott menetrend borul. Az ősszel például 40 percet vártunk a kiszolgálószemélyzetre egy esőzés miatt, mert nem volt elég lépcső és ember a gépünkhöz, hogy levezényelhessék a megérkezésünket. Ha pedig több gép egyszerre érkezik, akkor az Egyesült Királyságba való bejutás is lassabb: a határnál, a papírok ellenőrzése előtt legalább fél órával számoljunk, akkora a sor.

A legfontosabb tanács az lehet, hogy ha transzferjáratra, buszra, vagy vonatra váltunk jegyet, adjunk magunknak még egy plusz órát a reptéren, mert legalább ennyivel később jutunk ki onnan.

Hazafelé sem egyszerű

Állítólag Lutonban sem jó a helyzet, a Hunglia Online-on jelent meg egy cikk, melyből kiderült, hogy már a beléptetésnél akadtak gondok a brit reptéren, de a kálvária itt nem ért véget. A köd ellenére is elindultak a debreceni reptérre, ahol az érkezés után még egy jó órát köröztek, de az utasokat nem tájékoztatták. Végül több órás késéssel Budapesten landolt a gép, és csak ezután hívtak buszokat, hogy hazaszállítsák az utasokat.

Luton környékén amúgy útépítési munkálatok miatt erősebb a forgalom, így aki a reptérre igyekszik a britektől hazafelé, annak ajánlott előbb indulni – a check-in 40 perccel indulás előtt zár, figyelmeztet a Wizz Air.

A légitársaság a Velvet kérdésére megerősítette a fenti esetet:

„A Wizz Air W6 7854 számú, London Luton repülőtérről Debrecenbe tartó járata 2016. december 26-án Budapesten szállt le, mivel a debreceni repülőtéren az időjárási körülmények (sűrű köd) nem tették lehetővé a leszállást. Az utasokat értesítették a döntésről és annak okáról, majd biztosították számukra a Budapest-Debrecen közötti transzfert. A Wizz Air őszintén elnézést kér az érintettektől az időjárás okozta kellemetlenségért, azonban az utasok és a személyzet biztonsága elsődleges fontosságú számunkra.”

További kérdésünkre, hogy miért indulnak később a járatok Ferihegyről, ezt közölték:

„A Wizz Air megerősíti, hogy a Budapest Airportot érintő építési munkálatok ideje alatt minden járat menetrend szerint közlekedik. Bármely, az üzemeltetést érintő változás esetén a Wizz Air időben értesíti az utasokat a szükséges tudnivalókról.”

Nem a kiszolgálószemélyzettel, vagy a konténerváros elbontásával van gond

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője a Velvet kérdésére elmondta: nem azzal van a gond, hogy az ún. bádogvárost felszámolták. A kiszolgálószemélyzetek megfelelő kapacitással végzik munkájukat, elegendő lépcső és busz is van a repülőkhöz. Az egyetlen gond az időjárás: a havazás és köd miatt már eleve késve érkeznek egyes járatok Budapestre, és ez magával hordozza a tényt, hogy később is tudják folytatni az útjukat.

Fontos információ, hogy minden légitársaságnak szorosan megtervezett közlekedési útvonalai vannak, és előfordul, hogy egy gép azért nem tud felszállni, mert lekéste az adott vonalra érvényes szabad légterét, más járat repül a légifolyosóban.

Ekkor akár egy órával is csúszhat az indulás ideje, ebben az időben erre is fel kell készülni.

Az elmúlt hetek statisztikái szerint az időjárási tényező mellett a legtöbb gond az olyan utasokkal volt, akik becsekkoltak, de időközben úgy döntöttek, mégsem szállnak fel a gépre. Ahhoz, hogy az adott személy bőröndjét le tudják venni a gépről, a többi bőröndöt újra át kell vizsgálni a gép indulása előtt.