A Francia-Alpokban lezuhant a Germanwings fapados légitársaság 4U9525 jelű járata kedden délelőtt 10:37-kor – írja a BBC. A Reuters szerint 144 utas és hatfőnyi személyzet volt a fedélzeten: 67-en németek, 46-an spanyolok, de egy belga utast és egy német diákcsoportot is említettek. Az Airbus A320-211 Barcelonából tartott Düsseldorfba, úgy tudni, lezuhanás előtt vészjelzést is leadott. A roncsok magasan, 2000 méteren szóródtak szét nagy havas területen, a mentőalakulatok csak helikopterekkel tudnak az apró darabokra szétesett roncsokhoz jutni.

Valószínűleg nincs túlélő

A Germanwings elismerte a gép elvesztését, de hozzátették, még nem tudják, mi vezetett a katasztrófához. François Hollande elnök a baleset után nem sokkal elmondta, nincsenek túlélők, szinte biztos, hogy mindenki meghalt (azt azóta a francia rendőrség is megerősítette). Az elnök így fogalmazott:

A baleset körülményei, amik még nem tisztázottak, arra utalnak, hogy nincsenek túlélők.

kilencezer métert zuhant 8 perc alatt

Először egy nagy hangot hallottunk, aztán hirtelen semmit. Először azt gondoltam, vadászgépek voltak, amik gyakran tartanak gyakorlatokat a térségben. A repülő mindössze két kilométerre innen zuhant le, magasan egy hegyen (Pierre Polizzi, kempinges).

A világ légiforgalmát monitorozó Flightradar Twitter-oldalára is kitették a gép utolsó ismert pozícióját. A Süddeutsche Zeitung szerint délelőtt 11 órakor szakadt meg az összeköttetés az Airbusszal, ekkor 6000 méter magasan szállt. A Bild szerint a gép 11 ezer méterről 8 perc alatt csapódott a 2000 méter magasan fekvő alpesi hegyeknek, egy helyi szerint egyenesen egy sziklafalnak.

A gép a netet már körbejárt grafikon szerint relatíve gyorsan vesztett a magasságából, 3584 láb/perces volt a zuhanása. Mindenesetre az időjárás nyugodt volt a Meteoalarm vészjelzési térképe szerint. A Weather.com szerint felhős az idő a térségben, mostanság kezdett esni az eső (magasabban a hó), ami nem kedvez a mentőcsapatoknak.

Nem ez az első lezuhant fapados

Az európai fapados légitársaságok az olcsó jegyek ellenére szigorúan ellenőrzik gépeiket, a nagy fapados forradalom kezdete óta mindössze egy ilyen repülő zuhant le. 2008-ban 154 ember halt meg, amikor a Spanair Madridból Gran Canariára tartó járata balesetet szenvedett. Az Airbus ezen típusa, az A320 amúgy 11 balesetet szenvedett 1988-as forgalomba állása óta.

Az 500 fős mentőosztag két négyzetkilométeres térségben talált roncsokat, a durva, hegyvidéki helyszínt csak légi úton közelíthetik meg (esetleg többórás gyaloglással). Az első holttesteket már lehozták helikopterekkel, de napokba fog telni, míg mind a 150 ember maradványait a völgybe viszik. 

A mentésben résztvevőket is kiborította a látvány. Az egyik mentőtitszt a 20minutes.fr riporterének nyilatkozott. Nagyon kevés tüzet láttak, a gép szerintük nem felrobbant, hanem a becsapódástól zúzódott szét apró darabokra.

"A törmelék 500 méter szélességben szóródott szét egy völgyben. Azt már megszoktam, hogy helikopterbaleseteknél ilyen körülmények vannak, de ehhez foghatót még sosem láttam" - mondta az egyik mentő. Egy másik hozzátette, hogy teljesen lesokkolták a körülmények, sok ceruzát, füzetet látott a baleset helyszínén.

A koraesti órákban megtalálták a gép egyik fekete dobozát, a szakértők azonnal elkezdték az adatok megvizsgálását, de egyelőre nem tudni, hogy mikorra várható bármi eredmény.

A gép egészen apró darabokra tört szét, a mentők azt mondják, a legnagyobb darab sem nagyobb egy kisebb autónál. A France Info légifelvételt készített a baleset helyszínéről, itt látható lent, annak ellenére csak erős idegzetű olvasóinknak ajánljuk, hogy nincs rajta semmi konkrétan durva dolog, csak az, hogy egészen kis darabokra forgácsolódott szét a gép.

Néhány órával a videó elkészülte után a hatóságok lezárták a baleset helyszíne körül légteret is, így már teljesen elzárták a műveleti területet a külvilág elől. A környező utakat már koradélután teljesen lezárták.

egy iskoláscsoport is a gépen volt

Egyes hírek szerint az áldozatok közt két csecsemő, más hírek szerint egy teljes német iskoláscsoport is van. Úgy tudni, a vesztfáliai Haltern am See iskolájának, a Joseph-König-Gymnasiumnak 16 tanulója és 2 tanára volt a gépen. A helyi lap szerint az iskolából mindenkit hazaküldtek, kríziscsoport alakult, sőt mentők is érkeztek az iskolához. A Bild szerint egy évek óta tartó cserediákprogramból tért haza az osztály, ami március 17-24. között zajlott.

A délutáni órákban mécseseket gyújtottak Josef-Koenig-Gymnasium előtt, ide jártak a géppel lezuhant gyerekek.

A Daily Mail azt írja, hogy a csereútról hazainduló diákcsoport kis híján lekéste a gépet, mert az egyik gyerek a spanyol szállásadójánál felejtette az útlevelét. A szállásadó viszont kirohant a reptérre az útlevéllel, így az utolsó pillanatban elérte a csoport a gépet.

Magyar áldozatról egyelőre nem tud a magyar külügy.

Egy szemtanú látta a zuhanást: "Nem láttam túl sokat, csupán 2-3 másodpercig tartott,

a gép nagyon alacsonyan repült, azt gondoltam: jézusom, ez a gép így nem jut át a hegyeken. Nem sokkal ez után egy hatalmas robbanást hallottam."

 – mondta el Sébastien Giroud, a Le Figaronak. 

Egy svéd focicsapat megúszta

A gépen kellett volna utaznia egy harmadosztályú svéd focicsapatnak, a Dalkurd FF-nek, de az utolsó pillanatban úgy döntöttek a játékosok, hogy nem szállnak fel a gépre, mert túl sokat kellett volna várniuk Düsseldorfban a csatlakozásra, ezért inkább müncheni és zürichi átszállással mentek haza.

Estére megérkezett a helyszínre az Airbusokat gyártó cég vezérigazgatója, de egyelőre nem terveznek sajtótájékoztatót.

Nagyjából este nyolc körül sikerült azonosítani az első áldozatot. A Daily Mail úgy tudja, hogy a düsseldorfi opera egyik művésze, Oleg Bryjak az.

Előző nap gond volt a géppel

Egyelőre nem tudni, hogy bármi köze van-e a keddi tragédiához, de a kedden lezuhant géppel hétfőn gondok voltak. A gépet a düsseldorfi reptéren órákon át kellett javítani, mert meghibásodott a Nose Landing Door nevű alkatrész, ami az a kis ajtó, ami akkor nyílik ki, amikor a gép első futóművét kiengedik vagy behúzzák.

A gép végül hétfőn délelőtt 10 körül tudott először repülni, a keddi tragédiáig semmi gond nem volt vele. A Lufthansa elismerte a meghibásodást, és azt is mondták, hogy a hibát a hétfői felszállás előtt maradéktalanul kijavították.

Közben a Germanwings több pilótája nem volt hajlandó felszállni, személyes okokra hivatkozva, ezért a cégnek kedd estig nagyjából 30 járatát kellett törölnie. Az utasokat más társaságok gépeire foglalták át, vagy vonatjegyet váltottak nekik.

Már gyászolnak a légitársaságok

A Lufthansa Twitter-oldalán annyit írt, ha igazaz a hírek, akkor ez fekete nap a társaságnak. A Germanwings a Twitteren erősítette meg a történteket, fekete-fehérre cserélte a logóját a Facebookján, de az itt megtalálható dolgozói is sorra teszik ki a gyászképeket. A légitársaság honlapja napközben le is halt a nagy érdeklődéstől, dél körül így nézett ki a nyitóoldaluk:

Egy közeli falu, Seyne-les-Alpes tornatermében ideiglenes halottasházat állítottak fel. A hozzátartozók közben elkezdtek gyülekezni a düsseldorfi és a barcelonai reptéren. Arturo Mas katalán kormányfő szerint azt mondta, hogy a hozzátartozókat elviszik a baleset helyszínének közelébe, a legközelebbi faluba. Közben valamennyi érintett állam vezetője megszólalt és együttérzését fejezte ki, így tett a spanyol miniszterelnök és király, a francia elnök és a német kancellár is.

Spanyolországban háromnapos országos gyászt rendeltek el a baleset után.

Korábban is volt műszaki gond

Az adott Airbust 1991-ben állították be a Lufthansa flottájába, 2003-ban repült először Germanwings-gépként. Utoljára 2013 nyaárn vizsgálták át az utolsó csavarig alaposan a gépet. A kapitány 10 éve vezetett gépeket, ezzel a típusú Airbusszal 6000 órát repült. 

A pilóták fóruma, a Pprune.org megemlíti, hogy egy Airbus A321-es tavaly novemberben azért vesztett hirtelen magasságot, mert szenzorai (Pitot-csövei) fagytak be, amik így fals magassági adatokat küldtek a központi számítógépnek. Ez lett az Atlanti-óceánba 2009-ben lezuhant Air France-gép veszte is. A gép akkor 1000 métert esett percenként, mire a személyzet kikapcsolta a számítógépet és visszanyerte az irányítást.

Mit kell tudni a Germanwingsről?

A Germanwings GmbH egy Németországban bejegyzett légitársaság, központjuk Köln, bázisreptereik Köln-Bonn, Stuttgart, Hamburg, Berlin-Tegel és Düsseldorf. A cég tulajdonosa a német Lufthansa, 1997-ben a vállalat részeként jött létre, majd szimpla részlegből 2002-ben tették önállló céggé. Flottájuk 42 darab Airbus A319-100-as, 17 darab Airbus A320-200-as és 21 darab Bombardier CRJ900-ból áll. (Forrás: Wikipedia)