Manapság egyszerre közhelyes és forradalmi megállapítás, hogy a nők a fogyasztói társadalom legbefolyásosabb és legerősebb célcsoportja. Hiszen a hölgyek az élet minden terén egyre erősebben és karakteresebben vannak jelen - így az interneten is.

De vajon ténylegesen mennyit, illetve mely napokon és órákban neteznek leginkább a nők? Milyen oldalakat és milyen gyakorisággal látogatnak legszívesebben a gyengébbik nem képviselői?

Nem titok az sem, hogy az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt a 25-35 év közötti kisgyerekes fiatal anyák jelenléte a világhálón. Számukra ugyanis a szellemi kondíciót legtöbbször (és nem ritkán sajnos kizárólag!) a netes felületek biztosítják: a hírportálok, az aukciós portálok, a fórumok, a blogok, a csevegőszobák, a tematikus oldalak, stb.

De vajon az internet, mint szolgáltatásteremtő platform milyen hatással van a gyermekükkel otthonlévő anyák életére? Hogyan és milyen módokon segíti a kapcsolattartást a külvilággal számukra a korlátlan világháló?

Ismert tény továbbá, hogy az internet-adta lehetőségek révén nagyobb tér nyílik az alaposabb tájékozódásra, információszerzésre, majd ezt követően a tudatosabb vásárlásra, fogyasztásra. A folyamatosan fejlődő webáruházak hazai és nemzetközi világa a nap 24 órájában bárki számára (így az átmenetileg otthonukba „zárt” nők számára is) megannyi alternatívát kínál a vásárlásra, eladásra.

De vajon milyen egy igazán "nőbarát” webshop? Mi alapján és milyen gyakran, illetve mit és mekkora összegben vásárolnak legszívesebben a hölgyek ezeken a netes felületeken?

Köztudott az is, hogy egy ideje az online aukciós portálok reneszánszát éljük: az elsősorban magánforgalmakat lebonyolító netes felületek – gazdasági és társadalmi okoknak köszönhetően - drasztikus forgalom- és felhasználó-növekedést produkáltak a közelmúltban. Gombamód szaporodnak az otthon feleslegessé vált, de mások számára még értékes tárgyak tulajdoncseréjét elősegítő internetes oldalak.

De vajon miért lett az egyik piacvezető online aukciós portál épp a családos, kisgyerekes anyák százezreinek kedvence? Miféle szenvedély, mánia, rajongás képes kialakulni bennük egy ilyen profilú internetes szolgáltatással kapcsolatban?

A visszajelzések szerint az online aukciós portálok többek között arra biztosítanak lehetőséget az anyáknak, hogy otthon maradva is aktív pénzkeresőként járuljanak hozzá a család életéhez. Így tudnak továbbra is hasznos, értékes tagjai maradni családjaiknak azok a nők, akik napjaik nagy részét átmenetileg a négy fal között töltik.

De vajon a rendszeres vagy alkalmankénti aukciózás milyen mértékben járul hozzá ténylegesen, havi vagy éves szinten a családi kasszába befolyó bevételekhez? Hogyan lesz a kezdeti, rendszertelen hobbitevékenységből kenyérkereső, rendszeres elfoglaltság?

A tapasztalatok alapján az online aukciós portálok fórumai segítenek a nőknek a világgal való folyamatos kapcsolattartásban is, vagyis abban, hogy a kisgyerekes anyák előtt úgymond ne záródjanak be a külvilág kapui. A hasonló érdeklődési területű vagy azonos problémákkal küszködők itt ugyanis korlátlanul megoszthatják egymással gondolataikat, illetve új ismeretségeket, barátságokat köthetnek.

De vajon mennyire alkalmasak a kizárólag netes felületek a valódi közösségteremtésre? Hogyan lehet felhasználónevek mögé bújva, illetve hang és arc, valamint valódi személyes kontaktus, találkozás nélkül egymásnak tényleges segítséget nyújtani bármilyen kérdésben?

A statisztikák egyértelműen mutatják, hogy az online aukciós portálok sok százezres regisztrált felhasználói csoportjaihoz jelenleg is nők százai csatlakoznak napi szinten. Az általuk listázásra kerülő tárgyak, termékek pedig havi szinten milliós nagyságrendben keresik új gazdájukat az interneten.

De vajon melyek a legkedvesebb női termékcsoportok és ún. női slágertermékek eladói és vásárlói szempontból az online aukciók végtelen láncolatában? Hogyan alakítja, befolyásolja a kínálat a keresletet (és fordítva) a netes aukciós portálok áruválasztékának tekintetében?

Végül érdekes felfedezés, hogy az eladásra kínált termékek online aukciós oldalain a nők szűkszavú, tényszerű leírás helyett nem ritkán komplett élet- és családtörténeteket közölnek. A napjuk nagy részét otthon töltő anyukák egy része ugyanis nehezen tud egy (sajátságos szabályokkal rendelkező) internetes helyzetben egyszerre személytelen maradni, fegyelmezetten dolgozni és pénzt keresni akkor, amikor a lakókörnyezete vagy a szociális körülményei nem segítik őt érzelmileg, lelkileg megfelelően.

A fenti megállapítások és kérdésfelvetések alapján felmerül tehát a kérdés:
Vajon az aukciós portálok hihetetlen sikere és népszerűsége leginkább abban rejlik, hogy a gyerekes anyák számára ezek a felületek biztosítják az átmenetet a babavilág és a munka között?

A 2009. december 9.-ei „A Netező Nők Napja avagy döntéshozók szoknyában” című egész napos szeminárium keretében többek között a fenti megállapítások és kérdések kerülnek elemzésre Karafiáth Orsolya írónő, költőnő, közéleti jelenség, valamint hazai online marketing szakemberek részvételével.

Tollár Mónika, tanácsadó írása