Turistakerülő és kevésbé szokványos nyári sorozatunk harmadik részében a múlt kapja a főszerepet. Ha emlékeznek, korábban bemutattuk Komárom-Esztergom megye három különleges tavát, aztán a Dunakanyar felé vettük az irányt és a szó szerint beugrottunk az erdő sűrűjébe, Szentendrén és Visegrádon szurdokban kalandoztunk, valamint egy eldugott hajótemetőt is meglátogattunk.

Ezúttal lovagokkal, a hét vezérrel, és XIX. századi borospincékben nosztalgiázunk a Kőszegi-hegységben. Szintén egy olyan túrát terveztünk és jártunk is be, ami – aktívan ugyan, de – megtehető egy nap alatt Nyugat-Magyarországon, kicsit Ausztriába is átlépve.

A denevérkolónia úgy döntött, visszarepül a Középkorba

Aki szereti a régi várak hangulatát, annak különleges kirándulás lesz megnézni Léka várát. Ez a magyar határ közvetlen közelében van, Kőszegtől mindössze 15 percre autóval, itt. A fellegvár szépen felújított, 8 euróért (ami körülbelül 2500 forint) látszólag azt kapja az ember, amire számít: zegzugos folyosók, ódon várfalak, kormos konyha, kínzókamra, kerekasztal, várkápolna, és az egykori lovagok szelleme.

Ami viszont váratlanul ért minket, az a denevérek tömege.

Kiderült ugyanis, hogy éppen ennek a XIII. századi várnak a padlását szemelte ki Közép-Európa egyik legnagyobb denevérkolóniája. Így bármerre jár az ember a várban, – a pincétől a toronyig – hallhatja a rengeteg denevér éles, sikító hangját, napközben is. Illetve az ablakból látni lehet, ahogy repkednek a vár körül. (De nem kell megijedni, a jegyben nincs benne denevérsimogatás, az állatok közvetlen közelébe nem engedik a látogatókat.) Aki azonban mégis kedvet érez hozzá, és felmenne a padlásra, minden szombaton van vezetett denevértúra, 15 fő felett.

Mind a hét vezér kútjából lehet inni

A vártúra után egy nem kevésbé különleges erdei kalandra vállalkoztunk. Visszatérve Magyarországra a Hétforráshoz zarándokoltunk, ami az erdő mélyén van, a Kőszegi Tájvédelmi Körzetben. Kisebb, kátyús utakon egy darabig megközelíthető autóval, majd a parkolóból még legalább fél órányi sétára. (Itt jegyezzük meg, hogy nem tanácsoljuk a strandpapucsot erdei túrához – nekünk legalábbis nem vált be.)

A forrás a rőtfalvi völgykatlanban fakad, a Millennium évében, 1896-ban készült, ekkor nevezték el a hét magyar vezérről. Álmos, Előd, Ond, Kond, Tas, Huba és Töhötöm nevét kis kőtáblákon olvashatjuk. A tiszta, finom víz jól esik a gyaloglás után és

akár mind a hét vezérből vihetünk haza egy flaskával.

A rutinosabbaknak ennél jóval nagyobb túrákat is tehetnek az erdőben, például az országos Kék-túra vonala is áthalad a területen, és számos érdekes látnivaló akad még.

Ne kerülgessük tovább Kőszeget!

Hiszen a határszéli város önmagában is megér egy kirándulást. (Akár egy ausztriai túrába is beépíthető, Bécs 110 kilométerre, Graz 130 kilométerre, Eisenstadt pedig – a mondás szerint – csak egy kőhajításnyira található Kőszegtől.) A városnak nagyon színes múltja van, ami az épületeken érezhető a legjobban. Szinte minden második ház műemlék, a színes épületek között jó élmény sétálni. Műemlék-jellegük ellenére minden háznak funkciója van, ezért

érdekes kettősségben keveredik a múlt és a jelen.

A legjellegzetesebb a Jurisics-tér, a vár, ahol remekül lehet elmélkedni Jurisics Miklós várkapitánynak a törökökkel szemben tanúsított hősiességéről. De nem rossz program a Jézus szíve templom előtti nagy téren fagyizni, és a szökőkút szélén ücsörögni sem.

Ősi borospincék bújnak meg a gesztenyésben

Következő állomásunk: a cáki pincesor. A Kőszegi-hegység környékének egyik legjellegzetesebb színfoltja, a Gesztenyés utcában. Mesebeli zsúptetős borospincék (pontosan nyolc) sorakoznak a domboldalban – a XIX. században építették valamennyit, mára már műemléknek számítanak.

A pincesor tulajdonképpen egy miniskanzen, néhány épületbe be is lehet menni, különböző régi szőlészeti-borászati eszközöket láthatunk. De elég lehet annyi is, hogy az öreg gesztenyefák alatt hűsöljünk, egy pohár borral.

Pláne egy sűrű nap, - vártúra, denevérek, erdei zarándoklat és városnézés - után.

Köszönjük a figyelmet a sorozatot folytatjuk!

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Menekülünk a tömeg elől: megnéztünk egy várat, és nagyon jól tettük

Szerzőnk ezúttal Kőszeg környékét járta be, egy középkori vár denevéres padlásától XIX. századi borospincékig.