Az elmúlt negyven évben megduplázódott Franciaországban az egyedül élők száma, akikről a társadalomban kialakult kép ma már inkább pozitív.

A Le Figaro című párizsi napilap hétfői elemzése hangsúlyozza: míg 1962-ben még csak a franciák 6,1 százaléka élt egyedül, 2004-ben ez az arány már 14 százalék volt, s 8,3 millió embert jelent. Ha ehhez hozzáadjuk a gyermekeiket egyedül nevelőket, az elváltakat, az özvegyeket vagy az olyan agglegényeket és hajadonokat, akik szüleikkel egy háztartásban élnek, számuk eléri a 15 milliót.

Az Európai Unió országaiban 18 százalékos az egyedül élők aránya. A legmagasabb Svédországban (28 százalék), a legalacsonyabb Belgiumban és Hollandiában (15 százalék).

Franciaországban az egyedül élők több mint fele 55 éves, elvált és gyakran gyermeke is van, ami megnehezíti egy új pár megtalálását. Ráadásul a francia egyedülállók 52 százaléka több, mint három éve van egyedül.

Annak ellenére, hogy az egyedül élés nemcsak a szingliket érinti és a legtöbb esetben nem választott, hanem elszenvedett élethelyzet, társadalmi elfogadottsága egyre pozitívabb: az emberek inkább egy sajátos szellemi állapottal járó életmódnak, mintsem családi állapotnak tekintik, amely egyfajta átértékelődéssel is jár.

"A homoszexuálisok egyre inkább a heteroszexuális párok életét szeretnék élni, míg a heteroszexuálisok szeretik az egyedülálló homoszexuálisok életmódját átvenni, hiszen manapság már nem a házasság a sikeres élet kulcsa" - állítja Serge Chaumier szociológus.

Véleménye szerint az egyedülállók nem annyira a pártalanságtól, mintsem a gyermektelenségtől szenvednek. Az hogy a szerelem nem örök, hanem csak átmeneti állapot életünkben ma már közhelynek számít.

Az egyedül élők negyven százaléka kifejezetten jól viseli helyzetét, elsősorban a nők. A társadalmi elvárás úgy akarja, hogy mindenáron párban éljünk. De ahhoz, hogy valaki párban biztosan boldog legyen, előbb egyedül kell lennie - vélik manapság a szakértők.

Boldogan vagy boldogtalanul, a magányos életmódból kiválóan boldogulnak egyes iparágak és a reklámpiac: mini adagokat kínáló élelmiszeripari termékek lepték el az üzleteket, turista- és ingatlanirodák, képes magazinok specializálódnak az egyedül élők igényeire.