A magyar rali sport első osztálya jelenleg egyetlen női pilótát jegyez, Simon Viktóriát. A 26 éves pilótalány civilben éppen szakvizsgájára készül, két éve végzett az egyetemen és ha nem ül éppen autóban, dr. Simon Viktória néven pszichiáterként tevékenykedik.
"Az autókat mindig szerettem, de teljesen átlagos lányként indultam én is" - vázolja a kezdeteket. "Jogosítványt csak 19 éves koromban szereztem, és utána rögtön megkaptam életem első autóját, egy Trabantot. Azzal száguldoztam a Mecsek oldalán, és rögtön

bele is szerettem a vezetésbe,

tulajdonképpen olyan, mintha oda ragasztottak volna a kocsi üléséhez, és azóta nem tudnék felállni. Én vagyok az a típus, aki még a vécére is autóval megy".

Tekintse meg képeinket!
Simon Viktória 2001-ben indult először egy amatőrversenyen. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy volt, aki bevezesse a rali világába, hiszen édesapja is versenyzett, a vezetés mellett pedig megalakította az Orvosi Egyetem Sportklub Autósport Szakosztályát. Az egyesület és dr. Simon Lajos nevéhez a legrangosabb hazai futam, a Budapest Rali létrejötte kötődik. Édesapjától nem csak a rali iránti szenvedélyét, hanem szakmáját is örökölte Simon Lajos ugyanis szintén pszichiáter, lánya tehát több területen is nyomdokaiba lépett. "Ez nyilván alkat kérdése is, hiszen az öcsém például sem a rali, sem a pszichiátria iránt nem érez affinitást, nekem pedig kiskorom óta egyértelmű volt mindkettő." - mesélte Simon Viktória, aki jelenleg a pszichiátria minden területén szeretne tapasztalatokat szerezni, bár leginkább a pszichoterápia érdekli.

"Régóta tudtam, hogy ralizni szeretnék. 2003-ban kaptam versenyzői engedélyt a másodosztályba, itt egy Suzukival indultam, a Magyar Suzuki Kupában. Az évad minden versenyén elindultunk és célba is értünk, ez volt a lényeg. Utána viszont nem sikerült szponzort szerezni, így az idei évet szinte teljes egészében szponzor-vadászattal töltöttem. Végül rendkívüli szerencsém volt, mert egy olasz csapat, - Olaszországban sokkal nagyobb hagyománya van a női ralinak, van például női bajnokság is, -

éppen egy női csapatot keresett itthon,

így megtaláltuk egymást. Nekem a navigátorom is nő, Veszprémi Éva, akik a férjével, Veszprémi Barnával már vagy harminc éve erősítik a hazai rali mezőnyt, sőt fiuk Roli is ifjú titánként az elsőosztályban versenyez. Rengeteget tanulok az egész családtól, Évával a kapcsolatunk szinte anya-lánya viszonyhoz hasonlít a legjobban." - mondta el a pilótalány, aki szerint érdekes, hogy bár női pilóta kevés van, a navigátorok között egyre több a lány, sőt sokan úgy gondolják, erre a szerepre a nők sokkal alkalmasabbak. "A ralira egyelőre kétségkívül a férfidominancia jellemző világszerte. Bár más országokban több a nő. Az olasz helyzetet már említettem, de múltkor Szlovákiában voltam egy versenyen, és ott is több nő versenyzett."

Simon Viktória a fárasztó, ám szerencsésen végződő szponzorkeresés gyümölcseként idén szeptemberben végre elindulhatott a Mecsek ralin, ami a már említett Trabis élmények miatt amúgy is szívéhez közel álló terep. Mint mondja, neki még nincsen kedvenc pályája, hiszen még nem volt alkalma mindet kipróbálni, minden verseny, minden útvonal újdonság a számára. Gyakorolnia sem könnyű, hiszen Budapest környékén ebből a szempontból mostohák a körülmények. "Először féltem, hogy az első osztályban nem fognak elfogadni" - mondta Simon Viktória arra kérdésre, hogy lelkesen fogadják-e a nőket ebben a sportban. "De érdekes módon ez egyáltalán nem így volt, mindenki elismerését fejezte ki, így igazából sokkal

jobban zavart a tapasztalatlanságom,

Klikk a képre!
mint az, hogy nő vagyok. A versenyen tehát jól fogadtak. A magánéletben, amennyiben szóba kerül, hogy versenyzem, természetesen kíváncsiságot, sokszor értetlenséget, de mindenképpen érdeklődést vált ki az emberekből. A barátaim általában vagány dolognak tartják a hobbimat, aki ismer, annak a rali már teljesen összefonódott velem." - mondta lelkesen, miközben elmagyarázta, hogy a rali, és a tereprali nem ugyanaz. A raliban három osztály van, az amatőr versenyeken bárki indulhat. A másod-, más néven junior osztályban a versenyzés a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség által kiadott hivatalos versenyzői engedélyhez kötött. Többnyire a junior osztályban elért eredmények alapján kaphat valaki engedélyt a rali első osztályban való versenyzésre. A raliban, bár a gyorsasági szakaszokon elért időeredmények, tehát a "gyorsaság" számít, végső soron egy "hosszútávú, megbízhatósági verseny" hiszen a gyorsasági szakaszokat közutak kötik össze, amelyeken autózva a KRESZ-t be kell tartani, sőt ha valaki hamarabb ér a kijelölt pontra - ami azt jelenti, túl gyorsan ment - büntetést kap.

"Az autóversenyek között a rali a szívem csücske, a Forma-1 és egyéb pályaversenyek különösebben nem kötnek le. A raliban nem a nagy sebesség a lényeg, hanem a dinamika. Sok a kanyar, változatosak a pályák, ez egy lendületes, változatos sport. Nagyon szeretek vezetni, jelenleg a szabadidőm 80-90 százalékát a ralinak szentelem, de egyelőre nem sajnálom, hiszen egy nagyon-nagy gyerekkori vágyam teljesült ezzel. Én a rali szerelmese vagyok."