Az áfacsökentéskor a kereskedők által kitalált és jól bevált vevőfosztogató módszerhez nyúltak a taxisok. Emlékezetes, hogy hiába csökkent idén januárban 25 százalékról 20 százalékra az áfa, alig akadt olyan üzlet, ahol levitték volna az árakat. A kereskedők jó része lenyelte a pénzt. A taxisok most a benzin árával játszák el ugyanezt a játékot.
Az igazság pillanata
Tavaly júliusban még magyarázkodni kényszerültek, hogy a 230 forintos benzinárakhoz szabták korábban a viteldíjakat, ezért muszáj lesz emelni, mégpedig nem is kicsit. Akkor többnyire 170-180 forintba került egy kilométer, az áremelés után 200-210 forintot kellett fizetni ugyanazért. A szerződéses ügyfelek 194 forintért is utazhatnak, a balekok viszont, akik az utcán intik le a kocsit, 240 forintot fizetnek.
Most eljött az igazság pillanata, újra 260 forint a 95-ös benzin. Joggal vetődhet fel az utasban, hogy miért fizet ugyanannyit, mint a magasabb üzemanyagár idején. A taxisok megmagyarázták ezt is.
Nem csökkentik, magyarázzák
Megemelkedtek a közterhek. Különösen az érintette érzékenyen a taxis vállalkozókat, hogy dupla minimálbér után kell fizetni az egészségügyi és a nyugdíjjárulékot - panaszkodott a Taxi2000 irodavezetője, Hoppál Ferenc.
Az autók lízingdíja átlagosan 10 ezer forinttal emelkedett a forint romlása miatt - toldotta meg Lengyel Sándor, 6x6 Taxi igazgatója. A benzin úgyis csak a költségek egyharmadát teszi ki, így ha be is építenék a tarifába az árcsökkenést, akkor sem lenne jelentősen olcsóbb a fuvar. Mégis megfontolják a lehetőséget, bár legalább két hét, amíg átállítják valamennyi taxamétert, addig pedig újra az egekbe szökhet az üzemanyag ára.
A City Taxinál nem respektálják a felvetést, sőt, mint azt Szőnyi Tibor szakmai igazgató elmondta, jövő év elejétől mindenképp gondolkodnak egy inflációkövető áremelésen. Addig is sajnálkoznak, hogy a Fővárosi Közgyűlés rendelete miatt nem kérhetnek kilométerenként 240 forintnál többet azoktól, akik az utcán intik le a taxit.
Till Attila megértő
Till Attila műsorvezető rossz időben megázna a biciklijén, ezért ősztől tavaszig sokat taxizik. Ő azon kevés utasok egyike, aki megértő a taxisokkal.
Nehéz megélhetés az övék - mondja Tilla, majd nyomban felsorolja, milyen lépésekkel oldaná meg a taxiskérdést: be kellene vezetni a fix tarifát és el kellene takarítani a hiénákat a repterek és a pályaudvarok elől. Till Attila szerint ezek az intézkedések visszaadnák a taxizás rangját Magyarországon.