Egy topmenedzser nő topmodern: nem szállítgat családot, egyedül autózik, viszont biztos, hogy a retiküljén kívül még egy laptop-táska és egy sportszatyor is lóg a vállán. Mindezt, és még számos egyéb dolgot figyelembe vettek a Volvo tervezőnői, amikor megalkották az YCC-t (Your Concept Car). A Velvet ugyancsak nő riportere gombokat nyomogatott, ülést állítgatott, menni azonban nem ment a világ egyetlen, minden munkafázisában női döntések alapján készült autójával.
Az YCC egyedi tanulmányautó, melynek segítségével a Volvo új ötleteit és megoldásait mutatja be a világnak, áll a sajtóanyagban. A bécsi sajtótájékoztatón a nőkből álló svéd tervezőcsoport két tagja mutatta be az autót.
"Amikor a férfiak meglátták, először meglepődtek, azt hitték ugyanis, hogy valami cuki rózsaszín dolog lesz. Nagyon mókás projekt volt" - kezdett bele a termék ismertetésébe Tatiana Butovitsch Temm kommunikációs vezető. 2001 őszén született meg a Volvónál gondolat, hogy a következő tanulmányautót egy kizárólag hölgyekből álló fejlesztőcsapat hozza létre. A projektben részt vettek ugyan férfiak is, a döntéseket mégis kizárólag nők hozták. "Odamentünk az igazgatóhoz az ötlettel, aki rábólintott, nekünk meg elkerekedett a szemünk" - ismertette a kezdeti lépéseket az egyik tervezőnő. Az YCC egyetlen mintapéldánya tizennégy hónap alatt készült el, most pedig körbeutazza a világot.
Ülések a moziból
|
|
Tekintse meg képeinket!
|
|
"Tárolási hely, tárolási hely és még több tárolási hely" - utalt a belső tér kialakításában szem előtt tartott legfőbb szempontra Tatiana Butovitsch Temm, és valóban: a tanulmányautóba legalább annyi kis rekeszt, tároló részt, elhúzható kis ajtót, ki-be cipzározható tasakot építettek be, mint egy átlagos méretű szekrénybe. A kéziféket és a sebességváltót automatizálták és a helyükre is tároló részeket raktak, a hátsó üléseket pedig úgy alakították ki, mint a moziszékeket: fel-le hajthatók, amivel még több tér szabadulhat fel.
Szuggesztív tekintetű pillangó
Miután elöljáróban a tervezők mindezt elmondták, begyakorlott mozdulatokkal lefejtették az addig diszkréten elrejtett autóról a fehér leplet, és láthatóvá vált a the one and only.
Egy helyes, arisztokratikus kisautó állt előttünk, amikor azonban szárnyas ajtaja felnyílt, átváltozott szuggesztív tekintetű pillangóvá.
Leereszkedő küszöb és automata parkológomb
Ki parkol jobban?
|
Egy reprezentatív felmérésben nőket és férfiakat kérdeztek parkolási szokásaikról a Volvo munkatársai. A nők 50%-a úgy nyilatkozott, hogy semmilyen problémát nem okoz neki a parkolás, míg 50% bevallotta, hogy nem nagyon tud parkolni. A férfiaknál ugyanez az arány 98% és 2% volt. A felmérés gyakorlati része végül meglepő eredményt mutatott: a tényleges arány mindkét nem esetében 50-50 százalék volt.
| |
Rakodótér kipipálva, de milyen egyéb tulajdonságokkal bír egy nőknek szánt szuperautó? A hátsó ablak például majdnem az autó leghátsó pontjáig ér, így tolatáskor nem kell tippelgetni a távolságot. Ha kinyitjuk az ajtót, a küszöb szépen leereszkedik, így latyakos időben, világos színű ruhában sem rajzolódik vízszintes sárcsík vádlinkra. A külsőségek után ejtsünk néhány szót az elektronikáról: kedves dolog, hogy az autó maga tesz jelentést, ha valami meghibásodik, s ezt egyúttal a szerviznek is elküldi. Így mire odaérünk, az overallos fiatalemberek már felkészülve fogadják a problémát, nekünk pedig nem kell zavarbaejtő kérdésekre hozzáértőnek tűnő válaszokat adnunk.
A tervezők által legérzékenyebbnek tartott ügy a parkolás. Nos, ha akarjuk, az autó megméri a rendelkezésünkre álló helyet és magától belavíroz, ehhez a vezetőnek mindössze a gáz- és a fékpedált kell kezelnie. "Kívülről senki sem látja, hogy nem te csináltad" - húzta alá a trükk jelentősségét az egyik tervezőnő.
A száraz technikai adatok közül csak annyit jegyeztünk fel, hogy az YCC motorja 215 lóerős és hogy az ajtaja mellé két golyós szelepes töltési pontot helyeztek el, egyet a tanksapkának, egyet pedig az ablakmosó folyadéknak, a motor meg valahol mélyen jól el van rejtve.
Lófarok és magas sarkú cipő
|
|
Klikk a képre!
|
|
A formatervezők két, kifejezetten női külsőségre is odafigyeltek: az egyik a hátul összefogott lófarok, a másik pedig a magas sarkú cipő. Utóbbiról ugyan minden oktató elmondja, hogy használata kerülendő, egy vállalatvezető nőtől azért mégsem várhatjuk el, hogy vietnámi papucsban járjon dolgozni. A pedálokat (gáz és fék) állítható saroktámasztóval látták el, a fejtámlák közepében pedig egy lófarok-kompatibilis mélyedést alakítottak ki.
Kívülről a kocsi alapvetően fémes csillogású, de a fényviszonyok függvényében árnyalatokat változhat a színe, belül pedig olyan a hangulata, mint egy nappalinak. Az üléseket egyébként nyolcféle könnyen cserélhető huzattal látták el (rózsaszín nincs).
Mindezek után más nem volt hátra, a Velvet tudósítója beült a szuggesztív tekintetű pillangóba, megtámasztotta cipőjének sarkát, lófarkát a külön erre a célra kialakított mélyedésbe helyezte és elképzelte, hogy egyszer mindez tényleg megvalósul.