Ne zárjuk a mászó dedet járókába!
| 2007.05.11. 09:30 - hanna
Szerdán délután a Grilla Stúdió picike előadója csordultig zsúfolódott. Az egészséges mozgásfejlődésről tartott előadást Knob Tímea, a Heim Pál Kórház gyógytornásza, DSGM (Dévény-módszer) szakember. Láthatóan ez a téma felettébb érdekelte a jövendő és gyakorló szülőket. A jelenlevő gyerkőcök jóvoltából nem csak a kivetített rajzokon lehetett a mozgásfejlődés stádiumait megfigyelni, minden fázist be is mutattak.
Az előadás alaptézise az volt, hogy semmit nem szabad erőltetni: a gyermek a maga idejében eljut a mozgásfejlődés minden szakaszába. Csak akkor kell aggódni, ha valamit kitartóan rendellenesen végez, vagy ha átugrik egyes fázisokat, ugyanis minden szakasznak megvan az egyes izomcsoportokat nyújtó, erősítő hatása, melyekre majd a következő mozgásforma építhet.
Ezért is tartotta az előadó nagyon károsnak, hogy a magazinok sokszor tévesen jelölik meg a mozgások kialakulásának normális idejét – tipikus például, hogy egy éves korra már az önálló járást írják, ezzel aggodalmat okozva a kevésébé szupergyors gyerekek anyukáinak, noha ha 18 hónapos korig önállóan jár a gyerek, az még teljesen normális. Inkább olyan apróságokra érdemes figyelni, hogy hogyan tartja a lábfejét, hogyan támaszkodik, hasizomból próbál felülni, vagy támaszkodva, egyszerre az ellentétes kar-lábbal mozog, vagy nem, és ezért rossz az egyensúlya, ha már mászik, és leállítják, akkor felkapja-e a lábacskáit, vagy leteszi a talpát.
A legfontosabb, hogy amíg nem mozog, addig ne kínozzuk hason fekvéssel, mert csak unja, ha nem lát semmit, legfeljebb, ha közben szórakoztatjuk is. Ne használjunk bébikompot, kisszéket (amíg nem ül), ne tartsuk sokat az ülő pozícióba állított autósülésben a pici babát, kenguru helyett inkább az életkornak megfelelően kötött kendőben vigyük. Ha már mászik, akkor pedig ne zárjuk járókába: hadd gyakorolja a mászást, ha mozogni akar, ne pedig a túl korai felállásban kelljen a mozgásigényét kiélnie.
Az előadást követően csak úgy záporoztak a kérdések – az egyik lényeges kérdés a cipőválasztás volt. A gyógytornász hangsúlyozta, hogy az oly népszerű Siesta cipők boltozatemelő kialakítása káros, ugyanis három éves korig nem kell a boltozatot emelni, inkább játékos lábfejtornával erősítsük a gyereket, ha tartunk a lúdtalptól. Ha nagyon bedől a bokája, akkor erős kérgű, ferde talpú, de belül sima cipőt válasszunk.
A mozgásfejlődés részletes menetét egy későbbi cikkben ismertetjük. Addig elküldhetitek a kérdéseiteket, amelyeket továbbítunk Knob Tímeának.
Az előadás alaptézise az volt, hogy semmit nem szabad erőltetni: a gyermek a maga idejében eljut a mozgásfejlődés minden szakaszába. Csak akkor kell aggódni, ha valamit kitartóan rendellenesen végez, vagy ha átugrik egyes fázisokat, ugyanis minden szakasznak megvan az egyes izomcsoportokat nyújtó, erősítő hatása, melyekre majd a következő mozgásforma építhet.
Ezért is tartotta az előadó nagyon károsnak, hogy a magazinok sokszor tévesen jelölik meg a mozgások kialakulásának normális idejét – tipikus például, hogy egy éves korra már az önálló járást írják, ezzel aggodalmat okozva a kevésébé szupergyors gyerekek anyukáinak, noha ha 18 hónapos korig önállóan jár a gyerek, az még teljesen normális. Inkább olyan apróságokra érdemes figyelni, hogy hogyan tartja a lábfejét, hogyan támaszkodik, hasizomból próbál felülni, vagy támaszkodva, egyszerre az ellentétes kar-lábbal mozog, vagy nem, és ezért rossz az egyensúlya, ha már mászik, és leállítják, akkor felkapja-e a lábacskáit, vagy leteszi a talpát.
A legfontosabb, hogy amíg nem mozog, addig ne kínozzuk hason fekvéssel, mert csak unja, ha nem lát semmit, legfeljebb, ha közben szórakoztatjuk is. Ne használjunk bébikompot, kisszéket (amíg nem ül), ne tartsuk sokat az ülő pozícióba állított autósülésben a pici babát, kenguru helyett inkább az életkornak megfelelően kötött kendőben vigyük. Ha már mászik, akkor pedig ne zárjuk járókába: hadd gyakorolja a mászást, ha mozogni akar, ne pedig a túl korai felállásban kelljen a mozgásigényét kiélnie.
Az előadást követően csak úgy záporoztak a kérdések – az egyik lényeges kérdés a cipőválasztás volt. A gyógytornász hangsúlyozta, hogy az oly népszerű Siesta cipők boltozatemelő kialakítása káros, ugyanis három éves korig nem kell a boltozatot emelni, inkább játékos lábfejtornával erősítsük a gyereket, ha tartunk a lúdtalptól. Ha nagyon bedől a bokája, akkor erős kérgű, ferde talpú, de belül sima cipőt válasszunk.
A mozgásfejlődés részletes menetét egy későbbi cikkben ismertetjük. Addig elküldhetitek a kérdéseiteket, amelyeket továbbítunk Knob Tímeának.



Kommentek
2007.05.11 11:10:01p.eszter
Miénk is úgy örökölte a kompot, csak úgy, mint sok mást a féltesójától. Meg is volt sértődve anyósom, mikor egyszer észrevette a hálószobában a sarokban összecsukva, hogy miért nem használjuk. Ez azután volt, hogy vigyázott Petire. Hogy került a hálószobánkba??? :D:D:D
De leszerelt kerekekkel etetőszéknek tényleg bevált. :)
2007.05.11 11:14:58sincity
Az én lányom csak akkor volt hajlandó hason maradni, ha ő maga tornázta át magát abba a helyzetbe. Szóval fél éves koráig, ha vért izzadtam és minden szórakoztató dolgot kitaláltam neki, akkor sem volt hajlandó hason 2 percnél tovább maradni. Pánikoltam rendesen, hogy nem lesz elég erős a nyaka meg a háta. Viszont most mennem kell, mert épp a radiátorcsövön mászik felfelé...
2007.05.11 11:27:37zsebi
sincity, ez ismerős, nálunk sem volt nyerő a hasonfekvés. Én halálra idegeskedtem magam, hogy sosem fog így járni :))))))))) a védőnő meg a gyerekorvos meg nyugtatgatott, hogy tök normálisan fejlődik a lány :)
Alvómackó, az OK, hogy nevelésben nincs egység, de elvileg az ortopédia nem azon múlik, hogy anyának milyen nevelési elvei vannak....
Tori, mi lányunk hasfájós volt, ennek ellenére csak azután tudtuk hasra tenni, hogy kinőtte a hasfájást, viszont kendőben oltári nagyokat aludt, míg én főztem vagy pakolásztam :)))
2007.05.11 11:45:57Tori
sincity, nyakat a hintázás is erősít és még egyéb jótékony hatása is van
2007.05.11 11:59:02zsuli
OFF: segítsetek kérlek! (a védőnőm nem elérhető)
Ha a gyerek leesik 50 centiről, semmi külsérelmi nyom nincs, csak az egyik orrlyukában icipici vér, akkor is el kell vinni röntgenre, vagy csak figyeljem?! És ez pont a déli alvás előtt, tehát a gyerek bealudt szopizás közben. Egyszer nem hagytam még fent egyedül, tényleg csak egy pillanatra fordultam el...basszus!!!
2007.05.11 12:03:53Tori
zsuli, figyeld a légzését! Alvásban egyenletes, időnként van egy kis lélegzetszünet, pár másodperc után egy nagy sóhaj, és szuszi tovább. Így alszik egy egészséges gyerek (rendszerint).
Amúgy együttérzek, az enyém a játszón szintén a déli alvás előtt (a fáradtságtól) esett a feje tetejére, betonra, miközben megpróbált egyedül bemászni a babakocsijába. Két hüppögés után elaludt, én meg sírógörcsöt kaptam. Megröntgenezték, semmi baja. A doki mondta, hogy számított némi repedésre (másfél éves volt a gyerek), de szerencsénk volt. A Tiéd mire esett? Mármint testrészre. Arc?
2007.05.11 12:09:05Alvomacko
zsuli: az első gyereknél mi hasonló esetben orvoshoz rohantunk (vér az orrban). Vasárnap, ügyelet. Órákat töltöttünk ott és nem volt semmi baja. Hála istennek.
Ha eszik, alszik, nem nyűgösebb, mint máskor, akkor nincs nagy baj. Még arra figyelj, hogy nem aluszékonyabb-e az átlagosnál.
Szerintem nem lesz semmi baj, ilyenek bármikor előfordulhatnak.
Nekem a Nagy a csúszda tetejéről, másfél méter fordult le egyszer. Éppen babapiskótát rágcsált én meg joghurttal etettem a kicsit. Gondoltam, hogy jobb, ha a csúszda tetején üldögél az én higany gyerekem, onnan legalább nem szalad el. Ki gondolta volna, hogy egyszercsak ledől onnan, mint egy krumpliszsák... De akkor sem lett semmi baja.
2007.05.11 12:17:35iricc
50 cm-ről nagyon ritkán szokott bajuk esni, legalábbis nekem ezt mondta egy doki, amikor a lányom nyomott (szintén alvás előtti fáradtság miatt) egy fejest a konyhában a kőre. Igaz ő már 3 éves volt akkor.
Gumiból vannak ezek a kis csimoták, és jobbára "hülyeszülő-biztosak" :-)
Intő jelek (ha felébredt):
nagyon gyanús aluszékonyság,
hányás
szédülés (szédelgés)
nem fókuszáló tekintet
vagy bármi más gyanús, ami az eséssel lehet összefüggésben. Akkor sipirc a kórházba (megröntgenezik, elmondják hogy ejnyebejnye, esetleg bent tartanak, és legkésőbb másnap mehettek)
2007.05.11 12:19:32zsuli
köszi a megnyugtatást, bízom a jó kemény fejében...Amúgy valószínűleg a keze tompíthatta az ütést, mert alig hallottam, pedig mellette álltam...Most meg persze becsengetett a postás, úgyhogy kezdhetem elölről az altatást - de legalább addig is tudom, hogy jól van...
2007.05.11 12:27:09Tori
A szomszéd gyereke egy nagyobb esés után pár napig szédült és az egyik oldalon kevésbé koordináltan használta a végtagjait, úgyhogy pár hétig hordták kontrollra, de hál'isten nyom nélkül múlt el az egész. Ebben a korban még nagyon könnyen regenerálnak. Egy haverom gyereke a 2 méteres galériáról esett le, de még zúzódás se lett rajta. Mienk is bucskázott le párszor a galesz lépcsőjén. Mindig az a másodperc a leghosszabb, ami a landolás vége és a sírás kezdete közt van. Abba mindig belehalok kicsit.
2007.05.11 12:46:58babó
a mienk is esett mostanában ágyról néhányszor, ronda felelőtlen szülőnek érezzük magunkat néha. szerencsére egy perc hüppögés után viháncol tovább. a legrosszabb az, amikor az egy másodperces félrenézés után visszanézel és a leesést már éppen látod. brrr.
hason fekvést nálunk is utálta, forogni nem akart. fél évesen csak nézett rám kedvesen a szőnyegről, körülbástyázva játékokkal, hogy mit akarok. ha otthagytam, hogy kepesszen a játékok után, fogta magát és elaludt. :))
aztán rögtön az ülésből való felállással és felüléssel kezdte. valójában a forgást is csak azért gyakorolta be, hogy hasraforduljon és visszatolasson ülésbe, majd felálljon. mászni meg csak azért, hogy eljusson a kapaszkodóként szolgáló egyik bútortól a másikig. most kezd rövid távon önállóan indulni (13 hós)
amúgy ez a hasizomból felülés mikor aktuális? mert ő még mindig hasról tolat vissza.
járóka nekünk sem volt, mert kicsi a lakás, viszont a nappaliban lévő kiságyában sokat volt, jól belátta a terepet, sétikált benne, meg eljátszott egy ideig ha dolgom volt. szóval szerintem rövidebb időre nem rossz a járóka sem, ha valami központi helyen van, ahol érdekes dolgok történnek. mert valljuk be, néha idegtépő levakarni magunkról a picit házimunka közben, és időnként sírás a vége. nekem sose jött össze, hogy mindent akkor csináljak, amikor alszik :(
a komp monnyon le. bár egy ismerős családban, ahol ikrek a lányok, és egyszerre kezdtek jobbra balra orraesni, megértem, hogy néha betették őket. persze biztos meg lehet oldani máshogy is.
2007.05.11 12:47:47p.eszter
Jajj ne is mondd! Én télen tehetetlenül néztem végig, ahogy a gyerek legurul fél emeletet, aztán csönd. Kiderült, hogy agyon volt öltöztetve, és a sáljából próbált kikcmeregni. :D
Egy hete meg ugrált az ágyon, s hova is akarna arccal előre leesni? Arra az egy m2-re, ahol nincs a szobájában szivacstégla. Én csak álltam, mint a sóbálvány, férjem meg a szoba túlvégéről valahogy odaért és elkapta a bokáját, így csak a homloka koppant kicsit. Máig se értjük, hogyan ért oda.
2007.05.11 12:52:46zsuli
A csengetés olyan jól felébresztette a gyerkőcöt, hogy kivettem a kiságyból, leültettem magam mellé, hogy meg tudjak ebédelni, közben folyamatosan dumál és röhög...Valószínűleg tényleg én ijedtem meg jobban...
A járóka nekünk (egyelőre) nagyon bejön, mióta megszületett, napközben abban van (egybe konyha-nappalis a lakás), így állandóan lát, könnyű megnyugtatni énekléssel, verssel, ha vmi miatt nem tudok odamenni hozzá. Igaz, ő még csak gurul, nem mászik, hogy utána mi lesz?...
2007.05.11 12:53:18Tori
babaszoba.hu-n elég jó összegfoglaló van arról, melyik korban milyen mutatványra számíthatunk. Oldalt asszem a Mit tud a baba? feliratra kattintasz, megadod a gyerek korát hónapban, és kapsz egy leírást.
2007.05.11 12:55:11p.eszter
Tori, én ismerem azt az oldalt, de több babás ismerőssel megvitattuk már, hogy egyikünk babájára sem illett túlzottan. Lehet, hogy épp az a 4-5gyerkőc a kivétel. :D
2007.05.11 12:55:25iricc
eszter én egyszer a fiam után ugrottam át egy jó másfél méteres kerítést mint a gepárd (vagy valami állat, ami nagyot ugrik :-)))
nekem rettenetesen sokat esnek/keverednek bajba a gyerekeim, én már nagyon edzett vagyok...
2007.05.11 12:58:56yucu
az én fiam most lett egy éves, és a család és a környezet minden kéretlen jótanácsa ellenére sem erôltettem semmit. igaz, faros, császáros baba volt, így hordtam ilyen dévény-féle tornára, ami jó volt, de ezen felül semmivel nem gyötörtem. napra pontosan hat hónaposan fordult csak meg elôször önállóan, 8.5 volt, amikor mászni kezdett, rögtön fel is állt, azóta mászik mint a villám, az elsô önálló lépéseket az egyéves szülinapja után tette meg, teljesen maga, napról napra többször próbál lépegetve megtenni távokat. lehet, hogy lusta vagyok, de pár éve végignéztem, amikor egy nô a rokonságból az alig egyévessel 3 órán keresztül sétálgatott fel-alá kétrét hajolva, mert a gyerek rászokott erre. nem gondolom, hogy ettôl hamarabb, vagy ügyesebben fog járni. na persze nem vagyok szakember, elsô gyerek, de már nem vagyok nyeretlen kétéves se, a barátnôim már mind letudták a maguk 2-3 csemetéjét, azért figyelgettem... mind más, tényleg.
2007.05.11 13:00:07p.eszter
Iricc, én is kezdek megedződni. Már méla egyhangúsággal figyelem, ahogy naponta kb. 5x esik át a küszöbökön rohanás közben, megbotlik a játékokban, de ez a repülőrajt má' sok volt. :D Talán a sokadiknál már nem parázok.
Egyéként Ti nem vagytok attól rosszul, mikor hancúr közben akkora ívbe tudják homorítani a hátukat, hogy azt hiszed, mingyá' kettétörik a gerincük? Mindig derékfájást kapok, ha látom, meg persze le is sápadok. Vagy csak az én gyerekem csinál ilyeneket?
2007.05.11 13:03:45szeszter
na segítsetek: a mi lányunk még mindig nem tud átfordulni a hátáról a hasára. Ha picit segítek neki, akkor megy, de teljesen egyedül nem. 13 hós, ezt leszámítva mindent teéjesen "normálisan" csinál.
A védőnő anno javasolta, hogy próbálja forgatni törölközővel a földön, akkor majd rájön a taktikára, de Blanka ahogy fordítottam volna, annál jobban ellenfeszült. Ha most a hátára kerül nem igyekszik megfordulni, vagy próbálkozni, inkább sír (gondolom kiszolgáltatottnak és védtelennek érzi így magát, mivel tisztában van vele, hogy nem tud megfordulni).
MIT TEGYEK?
2007.05.11 13:04:20yucu
a járóka azért hasznos bír lenni, nekem is van, klasszik rácsos, nem ez a hálós izé, és hát úgyse marad meg benne a kölök órákat. de ha becsenget valaki, inkább ordítson benne 2 percet, mint hogy valami csacskaságot m?veljen, míg átveszek egy ajánlott levelet...
2007.05.11 13:05:57Tori
p.eszter, az én gyerekem szinte mindenben 1-4 hónappal előbbre jár, de én anélkül is szupergyereknek tartom a sajátomat. :) Viszont annak, akit megnyugtatnak a statisztikai adatok, tök jól jöhet. Talán úgy is lőtték be a cikkeket, hogy a lassabban fejlődő gyerekek anyukái ne tojják össze magukat. :)
Nálunk Apa a billegő széken ülve, hátrafelé kinyújtott karral kapta el egyszer a galeszról leforduló gyereket. Mai napig nem érti. Megesküdött, hogy ha valaki megkérdi, meg tudja-e csinálni, határozott nemmel válaszol. Csak nem volt ideje latolgatni, hátranyúlt és elkapta a lányát. :) Utána két napig fájt a válla, de baromi büszke volt magára! :D
2007.05.11 13:07:32kovvacs
Siesta kontra nem Siesta
azaz
emelt lábbetétes vagy nem ügyben:
Most aztán megin meg vagyok áldva ezzel a véleménnyel. Vszínű ez korunk egyik olyan témája, amiben mindkét oldal teljesen meg van győződve, Te meg mint anya, döntsd el, hogy mi a csudát csinálj. (Vannak ugye ilyenek szép számmal, pl. mikor adj a gyereknek tejet vagy glutén tartalmú ételt.)
Én olyan változatot hallottam ortopéd orvostól, miszerint a gyerkőcnek:
- legjobb mezítláb
mert akkor szépen összehúzza magától a lábát egy picit, és akkor erősödik a talpboltozat
(hehh: kertben szigorúan tilos az allergológus szerint, mert darázsba léphet és nagy baj lehet belőle),
- cipőben képtelen összehúzni annyira a lábát, ami neki jó lenne - mert ha képes, akkor a cipő hajó, és leesik a lábáról
- minek következtében akkor legyen boltozatmegemelős.
Összefoglalva: legyen sokat mezítláb, ha pedig cipőben van, akkor Siesta (vagy hasonló).
És az is tök logikusnak látszik, ami a postban van.
Köss rá madzagot.
Hááát....
2007.05.11 13:08:44yucu
lencsilany: az én fiam is utoljára a kórházban aludt hanyatt, meg néha a babakocsiban, de mélyen, hosszan csak a kiságyban, hason sikerül neki azóta is. hát ez van.
viszont nagyon szép fejformája van, mindenben van valami jó... :) ha már a nagy kerti, babakocsis szunyák elmaradtak...
2007.05.11 13:13:21Tori
kovvacs, mezítlábazásról is kérdeztem a gyerekorvost. Azt mondta, egyenetlen talajon hasznos, egyenesen (beton, padló, stb) káros.
2007.05.11 13:14:11kovvacs
Járóka nekünk is gyorsmegőrző volt, mint yucuéknál. Viszont a második gyereknél erősen gyanítom, hogy többet lesz benne, mint a nővére volt - egyszerűen azért, hogy a nővérétől megvédjem. Húsz hónap lesz a korkülönbség, nem várhatom el az idősebbtől, hogy egész biztosan ne csináljon valami hülyeséget a kicsivel. Az más, ha már járni fog.
2007.05.11 13:18:49kovvacs
Tori áááá, sehogyse sikerül ezt nekem jól csinálni. Igaz, szőnyegpadló az nem teljesen egyenletes, de ööö, á.
Pedig épp ma egyeztem ki magammal, hogy _nem_ veszem meg a második szandált 8-9e Ft-ért, hanem idebenn mezítláb/tapadós zokniban fog rohangálni a hölgy. CSAK egy gumicsizmát szerzek be neki max 3e Ft-ért, hogy ki tudjam vinni a zuhogó eső után fél órával is, és ne menjen gallyra a kicsi szandika. Most akkor mi a fenét csináljak? :(((((
2007.05.11 13:23:34Tori
kovvacs, ebből már egyikünk se jön ki jól. :) Én mondjuk azt csináltam, hogy régi plédeket gyűrve raktam a padlóra, azon közlekedjen a gyermek. Nyáron meg darázsveszély ide vagy oda, mezítláb fog anyámék kertjében közlekedni. Generációk nőttek fel pucér talppal, pedig nem volt kevesebb darázs. Viszont nagymamám rózsakertet tartott, tüske volt a talpamban néhány. :)
2007.05.11 13:49:22iricc
szeszter vidd el egy dévényeshez, meg fogja mondani, hogy kell-e valamit csinálni vele, vagy nem (gyanítom kell).
az én lányom hipotóniával született, elég nagy utat jártunk be (még most sincs vége), de egy biztos, a dévényesek nagyon értenek hozzá.
szerintem inkább vidd el, és mondják azt,hogy semmi baja, mint hogy ne jusson megfelelő segítséghez, ha mégis szükséges lenne.
az én személyes tapasztalatom az, hogy a védőnők és a gyerekorvosok nem túl felkészültek ezen a téren... (de ez csak személyes tapasztalat)
2007.05.11 14:03:39szeszter
iricc: köszi, és vidéken is találok ilyet?
2007.05.11 14:10:29Belli
EZ a Siesta kontra mezítláb téma engem is érdekel. Péter már három éves, és erősen hasonlít az apukájára, aki keményen lúdtalpas. Az ortopéd azt mondta, mindegy a talpbetét léte vagy nem léte, csak a bokáját fogja a cipő 4 éves koráig, hogy ne billegjen. Sima talajon nem javasolta a mezítlábazást.
A kicsilányunk egy éves lesz hamarosan, neki találtam tiszta bőr cipőt, amiben klasszul tud mászni, és felállni is. Azon vacillálok, hogy jó lenne a nagynak is. Mit gondoltok erről?
2007.05.11 14:18:15kovvacs
Tori, jut eszembe, lúdtalp. Emléxem, kb. 10 éves lehettem, vittük az öcsémet ortopédiára, mert a gyerekorvos küldte, hogy lúdtalpas. Anyám bevitte a húgomat is a rendelőben a dokihoz, mert neki gyanús volt. Pár perc után kiszóltak, hogy ugyanmár, jönnék be én is egy kis mezítlábas sétára, hogy lássák, mi a helyzet, ha már így gágognak a tesóim. Erre mit csináltam: mezítláb minden igyekezetemmel összehúztam a lábamat, hogy még véletlenül se legyek olyan, mint ők. Legyintettek, hogy na neki nincs lúdtalpa. Utána meg évekig törtem a fejem, hogy normális vagyok-e vagy sem. De hát a gyerek az gyerek, és presztízskérdés volt, hogy én, mint nagy nővér, jobb legyek valamiben náluk :P
2007.05.11 14:20:46kovvacs
Belli, ezt passzolom.
Még neki lehet állni keresni anyagokat a neten, hogy ki mit mond erről. Nyilván inkább szakemberek nyilatkozatait olvasnám el.
Aztán vszínűleg még a mostaninál is tanácstalanabb lennék...
2007.05.11 14:22:29yucu
iriccnek igaza van, el kell vinni. az én gyerekem se volt teljesen rendben, egyik lábfeje erre állt, másik arra, a térdeit nem lehetett összezárni, de a gyerekorvos és társai szerint ez nem téma, faros gyerekek ilyenek, majd kinövi... háááát. én inkább elvittem, és érdekes módon 1-2 kezelés után szemmel látható volt a javulás.
2007.05.11 14:25:28marcangoló
Szeszter, mit jelent az, hogy minden mást csinál. Pontosan mit? Iricc, a Dévény módszer nem mindenható. Tök jó pl. hypotóniára, de sokal kevésbé hasznos, ha a gyerek feszes. Veszprémben van korai fejlesztő központ (ha akarod, megkeresem neked a címet). Ott van mindenféle szakember (gyógytornász, konduktor, gyógypedagógus), jelentkezz be, vidd el egy mozgásvizsgálatra. Ha nem egyértelmű a helyzet, évente kétszer a kollégáim is vizsgálnak ott.
2007.05.11 14:27:35yucu
ja, hogy világos legyen, szóval vagy a dévény alapítványba, vagy valakihez, aki ezt a módszert csinálja. de a gyerekorvosok egy része sok mindent sarlatánságnak tart, amit nem az egyetemen tanult 30 éve... tisztelet a kivételnek. (amúgy nem vagyok egy olyan biomami, ha értitek, mire gondolok, de nem is zárkózom el semmitôl, amirôl látom, hogy másnál bevált, egy próbát megér)
2007.05.11 14:30:49yucu
na és persze nyilván van még nem kevés fajta kezelés, gyógytorna, ami hasznos lehet, nem csak a dévény-féle létezik, csak én azt ismerem, arról van közvetlen tapasztalatom.
2007.05.11 14:36:54marcangoló
Hát igen. Az a baj, hogy a szülők nagy része csak arról tud, amit az ismerősök meséltek, esetleg, amit a neten ajánlottak. Közben meg, ami az egyik gyereknek jó, még nem biztos, hogy a másiknak is. A szomorú az, hogy nem szokták a szakemberek bevallani, hogy bocs, ez nem az én asztalom, vidd már el inkáb egy konduktorhoz/gyógypedagógushoz, stb. A gyerek meg nem fejlődik, a pénz meg csak megy el. Ja, és a fejlesztések nagy része ingyenes lenne, ha tudnának róla. Ez is megérne egy posztot, lehet, hogy be is vállalom, ha nem gáz, hogy már valahol már megjelent. Esetleg átpofozom.
2007.05.11 14:46:13yucu
oké, talált, persze én is a barátnômtôl hallottam, aki hasonló cipôben járt... de ô pl elmesélte azt is, hogy ugyanezt a tornát elkezdték "sztk"-s keretek közt is, de nem bírta a gyerek, ott nincs idô barátkozni, nyugtatgatni, gyorsan átdögönyözik, az meg ordít, jön a következô... mert ugye ez nem mindig fájdalommentes, fôleg elôször. szóval inkább fizetett ô is.
de azzal is egyetértek, hogy kevés, aki bevallja, hogy ezt ô nem tudja eredményesen kezelni...
2007.05.11 14:51:10marcangoló
Yucu, az még mindig ugyanez a módszer, bárhol is csinálják. Azért nem csak az sztk-s és az otthoni létezik. Aki olyan szerencsés, hogy a fővárosban lakik, annak legalább 4 speciálisan korai fejlesztéssel foglalkozó intézményt tudok, plusz még jó néhány alapítványt. A legtöbb helyen van Dévény torna. (Kivéve a Petőt. :-))
2007.05.11 15:15:12Tori
Ja, párom üzeni, hogy ő életében egyszer lépett darázsba, amikor a mezítláb rohangálás után fel akarta venni a cipőjét, de az már foglalt volt, és fent nevezett állat (már a darázs, nem a párom) nehezményezte az őt elnyomni készülő lábat... szóval a cipő se garancia, arról nem is szólva, hogy ha már a darázscsípéstől félünk, a talp hányadrésze a testfelületnek.
2007.05.11 15:27:30Aurin
nekem egyszer egy százas szög tapasztotta oda a papucskámat a lábamhoz, olyan masszívan, hogy felül a lábfejemnél átjött....
észre se vettem addig, amíg nem szóltak rám, hogy valami kandikál...
no para, kihúztam, némi arcszesz rá és kész....
(7 éves voltam...) nem lett gáz belőle, pedig lehetett volna...
2007.05.11 15:34:27p.eszter
Bocs Mindenki! nagyon OFF: Eszter! Írtam üzenetet iwiw-en. ON
2007.05.11 15:40:26marcangoló
Nekem egy vasvillába sikerült belelépnem anélkül, hogy észrevettem volna. Akkor derült fény az esetre, mikor a szép fehér sportcipőmben (mer abban megyünk a tehenekhez a tanyára) állt a vér...
2007.05.11 15:56:40Csöre
Nektek miből van a lábfejetek, te jó ég! Én sóderen sem bírok mezítláb gyalogolni. Úgy látszik, Nálatok fakírok is vannak a felmenők között. Lehet, hogy jövedelmező lenne ezt az adottságot kiaknázni?
2007.05.11 16:15:33szanna
Csöre! Hozzá lehet szokni a mezitlábazáshoz. Egy-két nap, és kérges lesz a talp.
2007.05.11 17:07:55jidele
nyári táborban a biztonsági őrök gyűjtést akartak nekem rendezni, hogy vegyenek egy pár cipőt;)
2007.05.11 17:28:40Csöre
Szanna! Tudom én, de hát ahhoz ugye egy-két nap fogcsikorgatás szükségeltetik... Én a fakírkodást egyébként az átszúrom-a-lábam-és-észre-sem-veszem típusú hozzászólásokra értem. Aurin, egyébként nagyon vagány voltál, de (nem Te, hisz gyerek voltál) óriási felelőtlenség nem rohanni ilyenkor a tetanuszért. Én azért nem ismertem az egyik nagymamámat, mert fiatalon, egy kicsi (=Apukám) és egy már felnőtt gyereket itthagyva távozott ebből az árnyékvilágból - vérmérgezést kapott répapucolásból kifolyólag.
2007.05.11 18:26:52titi
Érdeklődve és félve olvastam a fenti posztot.
Panna lányom születése óta konduktor felügyelete alatt áll (aminek nagyon örülök). Korababa mivolta indokolja a folyamatos figyelmet. Havonta járunk, a doktornő nagyon-nagyon kedves, példátlanul.
Nem merem viszont soha megkérdezni (mert válaszolna), hol is kellene tartania a lányomnak 13 hónaposan, 32 hétre születetten? Mire kellene fokozottan figyelnem, mi az, ami "gyanús"?
2 hónapja lettem figyelmes arra, hogy előre lépés helyett keresztezi a lábait. Szóltam neki, neurológushoz küldte, aki teljesen rendben találta a lányomat. (A neurológus is olyan rendes volt, hogy könnyes lett tőle a szemem.)
Most már 1 hónapja felül Panna és 1 hete néha kapaszodva feláll egyedül.
Ha sétálunk, érezhetően nem ő tartja meg a teljes súlyát és az egyik lábát kifelé tartja és a belső élén jár. Nem tudom, ez baj-e? Mi az, ami aggodalomra (azaz fejlesztésre) érdemes?
Egyáltalán: milyen a korababák mozgásfejlődése?
2007.05.11 19:30:21Claire. Z. M.
Nekem a kisebbik lanyom tartotta nagyon furan bokatol lefele a labat, majd az orvos azt mondta, nem kell aggodni, ez azert van, mert olyan nagy baba, hogy amig a pocakomban volt az utolso par hetben, csak ugy fert el, hogy a ket kis talpat "osszetapsolva" tartotta, es igy a talpa egy reszen az izmait nem hasznalta. Panikoltam rendesen, de megnyugtatott, ahogy talpra all, a sajat sulya rendbehozza dolgot, es O kifejezetten kerte, csakis betetes nagyon jo minosegu cipot vegyek neki. Hal' Istenek azota sincs semmi gondom a labaval, pedig igazi nagy lany mar:))
2007.05.11 21:45:44druantia
A nyakára tekeredett köldökzsinór miatt (ami sokáig lefogta a pocakomban) elég gyengék voltak a Peti nyakában meg a hátában az izmok, de szerencsére ő nagyon szeretett hason feküdni, úgyhogy egy hónap alatt teljesen rendbejött. Amúgy meg nagyon jó az alkata, igazi kis izomgombóc széles vállakkal és szerintem egész ügyes is.
Korán forgott, ült, és hat hónapos meg két napos volt, amikor először felállt. A felállással párhuzamosan tökéletesítette a mászás-technikáját. Mindig egy kis öntörvényű örökmozgó volt, szerintem már így marad. Most múlt tíz hónapos, egy hete tette meg éppen az első önálló lépéseket. Igaz, hogy még nem sokat, először csak egy-két lépést, de ma pl. ötöt! Pedig soha nem erőltettem semmit, nem gyakorlatoztattam, nem befolyásoltam. Csak hagytam, hogy menjen, amerre akar, meg amerre tud.
Szerintem jó, hogy korán adtam neki nagy teret meg szabadságot. Már egy ideje simán le tud mászni az ágyról: egyszerűen letolat. Felmászik a fotelba, az asztalra, stb. Ha néha hülyeségeket írok itt a Porontyon, vagy hibásan küldöm el a hsz-emet, az általában azért van, mert éppen fennforgás van, lehet, hogy éppen a csillárról szedem le a gyerekemet :-).
Mivel mellettem aludt az elejétől fogva, nálunk a kiságy csak leesésgátlóként szerepelt, a nagy ágyon volt helye mindenre, a kiságy rácsában meg is tudott kapaszkodni. Amikor "kinőtte" helyigényileg a franciaágyat, hagytam, hogy a földön másszon. Először csak az én szobámat lakta be, de pillanatok alatt elfoglalta a lakást.
Van járókája meg bébikompja is (a babakocsit ezekkel együtt adták), a járókában életében talán ötször lehetett, mindig vészhelyzetben (amikor sürgősen ki kellett szaladnom ajtót nyitni, vagy ilyesmi), a bébikompot meg a fürdőben használom. Amikor zuhanyzom, és nincs, aki figyeljen rá, akkor beleteszem, és így legalább nem turkál a vécében, a lefolyóban meg a szemetesben, mert nem éri el :-).
Szerintem jó, hogy korán adtam neki nagy teret meg szabadságot. Már egy ideje simán le tud mászni az ágyról: egyszerűen letolat. Felmászik a fotelba, az asztalra, stb. Ha néha hülyeségeket írok itt a Porontyon, vagy hibásan küldöm el a hsz-emet, az általában azért van, mert éppen fennforgás van, lehet, hogy éppen a csillárról szedem le a gyerekemet :-).
2007.05.11 21:49:52druantia
Most pedig már alszik :-). Nem tudom, miért vagyok ilyen lüke, valahogy sikerült a végére másolni az egyik bekezdést. Tök jó, hogy éppen a hülyeségemet ecsetelgettem benne :-).
2007.05.11 21:59:06szeszter
marcangoló: az alatt, hogy "minden mást csinál" értem: hasról hátra 4 hónapos kora óta simán megfordul, felállni is önállóan megtanult, mászik, kézenfogva sétál, tehát ezekre a mozgás dolgokra gondoltam.
Viszont valszeg a mi hibánk is, hogy ezt a hátról -hasra dolgot nem "feszegettük", ti. mivel nem tud átfordulni nem is raktuk egy idő után a hátára, hogy ne "kínozzuk". Viszont minimális segítséggel át tud fordulni. (két ujjal megtolom picit a fenekét:)
Arra gondoltam, hogy egy hétig megpróbálok vele itthon trenírozni, és ha nem látok eredményt, akkor viszem vkihez, aki tud segíteni.
Mit gondolsz?
2007.05.11 22:05:51druantia
Titi, engem is érdekelne a koraszülött babák mozgásfejlődése. Nagyon amatőr vagyok a témában, de most született a családban egy kisfiú, szintén a 32. hétre, és nagyon érdekelne, hogyan fejlődnek ezek a kicsik általában. A valós vagy a korrigált életkoruk szerint ügyesednek? Akkor ennek ez a kisbabának van nyolc hét haladéka?
2007.05.11 22:06:54yucu
szeszter, az enyém is segítséggel fordult át sokáig, aztán most egyévesen úgy pörög-forog, mint a csík...
2007.05.11 22:10:07Dr. Han Fastolfe
Mi a baj a kenguruval? Mi olyan helyekre visszük benne, ahol babahordóval kényelmetlen, mert sokat kell gyalogolni (pl IKEA), esernyőkoncsink még nincs. Elől lóg, előrefelé néz, szereti.
Imádja még a hátihordót: csöves hátizsákszerű cucc, amivel a hátamon trónol. Van, hogy el is alszik benne. Ez se jó? A kendő nekem nagyon nem szimpatikus. 6 hónapos, már mászik, félig felül magától, ha megtámasztjuk oldalról akkor ülni is tud, de ezt nem erőltetjük amíg magától meg nem tudja tartani magát (ereje van hozzá, csak az egyensúlyérzéke nem fejlett még szerintem). Igaz, ő ritka erős baba, 1 naposan már hasonfekve emelte a fejét, pár hetesen meg már meg is tartotta több másodpercig.
2007.05.11 22:11:19lencsilany
Csöre, még egy lábfej sztori: tizenévesen, vidéki rokonoknál, rálépett a lábamra egy ló! Néhány percig önállóan próbáltam rávenni, ugyan szálljon már le róla, aztán segítséget kértem. Igazából nem is fájt és SEMMI nyoma nem maradt!
2007.05.11 22:52:20kim.bauer
Knob Timit személyesen ismerjük a Heim Pálból, a fiamat rendszeresen kezelte, mikor bent feküdt a neurológián, és amellett, hogy rendkívül jó szakember, egy kedves, vidám, nagyon jófej lány; a fiam imádta, pedig sokszor fájdalmas volt, amit csinált. Nagy része volt abban, hogy a fiam a strokos bénulások után gyorsan javult. Ezúton is köszönjük.
2007.05.11 23:33:55kovvacs
Nemtom, nekünk is van kengurunk, és amíg könnyebb volt a lyány, sokat volt benne. Most meg kiránduláskor megy a hátizsákba:)
2007.05.12 08:18:01Pekkus
Titi, csak most olvastam a hozzászólásodat, és próbálok válaszolni. A fiam most lesz 5 éves és szintén 32 hétre született. Mi nem jártunk konduktorhoz, de gyakorlatilag nem sokban tért el a fejlődése egy "normális" babáétól. Néhány dolgot talán picit később csinált, de az sem volt vészes, nálunk az üléssel voltak gondok (elég későn tanulta meg), de nem görcsöltem rá, szerencsére ment minden a maga útján. 2 évesen, amikor bölcsibe került, már senki nem monda volna meg, hogy korababa. Ja, és beszélni olyan 20 hónaposan kezdett, de 2 éves korára azt is behozta. Szóval szerintem nincs ok aggodalomra, és a dokikkal nekem is nagyon kellemes tapasztalataim voltak mindenhol. Valahogy úgy éreztem, hogy tényleg nagyon odafigyelnek az én ici-pici fiamra, és hihetetlen kedvesen közelítettek felé.
Testsúlyban 10-12 hónapos korára érte utol a többieket (ezzel kapcsolatban döbbenetes dolgokat tudnék mesélni a védőnőnkről, aki közölte, hogy a gyereknek fél éves korára kell megduplázni a súlyát, és fogjuk vissza az evést. Az én fiam 1770 g-mal született :)).
Nekem csak 1 gyerekem van, de úgy vettem észre, hogy nagyon nagy különmbség nincs. Persze nagy szerencsénk is van ezzel.
2007.05.12 08:36:45Bombi
Druantia,a baratnom kislanya szuletett 32.hetre,a kicsi lany harom hettel nagyobb az enyemnel.Hat honaposak voltak a kolykok,amikor eloszor talalkoztak es kb.attol az idotol emlekszem,hogy szinte teljesen egyforma mertekben fejlodtek.A kislany hamar behozta a "hatranyat".Mindketten szinte egyidoben ultek/alltak es kevessel a masodik karacsonyuk elott indultak el,a lanyom 13honapos volt.
Ez a kislany termeszetesen jart tornara gyogypedagogushoz,kicsi es torekeny maradt,de ez szerintem inkabb a szulok termetenek tudhato be(mindketten alacsony termetuek),mint a koraszulesnek.
2007.05.12 08:41:38Bombi
...es meg egy pelda,ez a kislanyka elobb beszelt,mint Kisbombi.
2007.05.12 08:46:41marcangoló
Titi, annak alapján, amit írsz, hogy keresztez lépésnél, és hogy nem a talpán jár, azért azt gondolom, hogy kéne némi torna. Amikor neurológusnál voltatok, nem állította fel? A konduktor ír ki tornát havonta?
Amúgy nem tudok olyat, hogy lenne koraszülöttekre objektív mérce, hogy egy adott korú babának mi mindent kellene tudnia, de kb. 2 éves korig érdemes a korrigált életkorral számolni. Igazából helyzettől, az eltérés fokától függően sokkal ikább egyéni elbírálás van náluk. Pl. egy nagyon kora babánál (mondjuk 27. hétre születettnél) lehet az is nagy eredmény, ha egy évesen mászik, egy későbbi, enyhébben eltérő babánál elvárható, hogy feláljon. Pekkus, nem törvényszerű, hogy egy gyerek simán, magától behozza a lemaradást, sajnos nagyon sok gyerekorvos és védőnő is így áll hozzá, és az első, nagyon szenzitív hónapok kimaradnak a fejlesztésből. :-(
Nehéz általános szabályt találni, de ha egy gyerek 3 hónaposan hason nem emeli a fejét, 6 hónaposan még nem forog (legalább hasról hátra vagy vissza), akkor érdemes elvinni szakemberhez (leginkább neurológushoz, de lehet gyógytornász, konduktor, gyógypedagógus is). Még az is jobb, ha nincs semmi vész, mint hogy egy- másfél évesen kapcsoljon a szülő, hogy nagy lett az elmaradás.
Szeszter, sokkal jobban tudsz segíteni, ha nem a fenekénél tolod, hanem a kezénél vezeted. Jobban rásegít a mozgás tanulására. Általában kétféleképpen segítjük a fordulást: vagy a kezet húzzuk (előbb- utóbb már csak tartod a gyerek kezét, ő húzza magát át), vagy az ellenétes oldali lábat fogod meg (térd körül, alatt kicsivel), és billented át a csípőjét. Előbbinél a lábakat tanulja meg irányítani, utóbbinál a felsőtestet. Hasra érkezve többnyire beszorul a kar, ha egész picit megemeled a vállat, már ki tudja húzni.
Nem tudom, mennyire sikerült érthetően leírni. Majd megcsinálom énBlankámon, aztán lefényképezem. :-)
2007.05.12 09:16:59eszter
p.eszter, válasz ment.
titi, én is úgy tudom, hogy nincs semmiféle korrigált fejlődési ütem korababáknál. A barátnőm kisfia nem koraszülött, és fele ennyit sem tudott, mint Panna, 19 hónaposan állt fel, majd rá pár hétre indult el. 14 hónaposan csak kúszott. Azt is tanácsolnám, remélem jól teszem, hogy bár érdemes tanácsot kérni, ne 100 helyre rohangálj. Nehogy Te is összezavarodj. Ha az általad említett szakemberek szerint szépen fejlődik, és a szemmel láthatólag megbízol bennük, akkor tarts ki emellett a pár ember mellett. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lépj tovább, ha tényleg aggódsz, de a fent említett példa is igazolja, hogy pontosan SZAKEMBEREK állítanak különböző dolgokat (siesta-mezitláb-akármi).
A kengurú vs kendőben elég egyértelmű a válasz: a kenguruk többsége (tudom, hogy van nagyon sok jó is) nem állítható, szorítható, feszesíthető. Szemmel láthatólag a korán belerakott gyerekek lógnak benne. Egy idő után pedig olyan izmaikat készteti működésre, ami még nem a kompetenciájuk. Olyan, mint a korai járatás. A kendőt ezzel szemben olyan szorosra húzza az ember, és úgy támaszt meg vele testrészeket, ahogy a babának jó. Az pedig, hogy nem szimpatikus, nem biztos, hogy egy elég ütős érv.
2007.05.12 09:50:26titi
Nagyon köszönöm mindenkinek a kedves és megnyugtató és szakértő (!) válaszokat.
Igazából nem aggódni akartam (természetesen), inkább már azt sem tudom, mire figyeljek még jobban.
Tornáztattam Pannát, amíg lehetett, de a járás tanulásában már nemigen lehet segíteni.Ezért igyekszem jobb híján jól odafigyelni.
Nem mászik például és négykézláb sem nagyon tudja megtartani magát (kb. fél percig).
Szerencsére nem hasonlítgatom semmiféle etalonhoz és alapból hagyom a maga ütemében fejlődni, mindenféle szempontból (nagyon jól kommunikál pl.).
Rendes időre született gyerekemnél is a "gyerekjobbantudja" elvet követtem.
De amit meg lehet tenni, azt szeretném megtenni.
Nna, végtére is! Köszönöm, hogy meghallgattatok és válaszra méltattatok!
2007.05.12 10:13:01marcangoló
Eszter, tőlem rendszeresen megkérdezik, hogy nem szorítja-e a babát, nem fáj-e neki a kendőzés. Általában azt mondom, hogy de, azért is nézelődik benne ilyen békésen, meg alszik, meg ilyenek. Amúgy igazad van, tulajdonképpen azért vannak a szakértői bizottságok (pl. a Mozgásvizsgáló), hogy ne kelljen ezer helyre rohangálni, egymásnak ellentmondó infókat meghallgatni, és objektíven megmondják, hogy az adott gyereknek mi a legjobb fejlesztési mód. Mert az tényleg nem várható el, hogy egy adott szakember ne a saját módszerét dicésérje és ajánlja, még ha nem is az a tuti a gyereknek.
Titi, azért ha egy gyerek nem nagyon mászik, nem elég, hogy megtartsa a testsúlyát négykézláb (4 ponton támaszkodva), akkor nem lehet elvárni tőle, hogy állva elbírja magát. Hol hallottad, hogy nem lehet a járás tanulásában segíteni?! Vagyunk mi ismerősök a wiwen?
2007.05.12 11:06:21mókusfácán
Csöre: szomszédokkal ne foglalkozz:)))))))
(Engem azért szóltak meg,mert még nem eszik kenyeret, tejes dolgokat-ételalergi halmozódás van apa családjában.)
Járás: sajna én hiába lassítanék a gyereknél,nem megy: mióta 6 hósan felállt,azóta itthon tologat mindent:etetőszéket, létrát, széket, az udvaron meg a kocsiját, kismotort, szóva mindegy csak mozogjunk!
Ilyenkor mit lehet tenni??
A derekam meg sajan leszakad.Elkövettem ezt a jártatásos hibát!
A kompot nagy nehezen tudtam lehárítani a család mindenáron akart adni egyet! Mondjuk hála az égnek messze lakunk, és nem tudták csakúgy ideadni,m i meg midnig otthonhagytuk véletlenül!:)))
De szerintem az a jó, ha a gyerek csinálja önnállóan.Nem kell siettetni. A kis manók úgyis tudják,hogy mi a jó nekik.
Cipős vélemény meg azért nincs egységes,mert arról sincs egységes vélemény, hogy a fiúknál most akkor húzzuk vagy ne húzzuk; a fütyis témára gondolok!
2007.05.12 11:09:47marcangoló
Kira, ha menni akar, hadd menjen! :-)
A fütyit meg úgyis húzzák előbb- utóbb...;-)
2007.05.12 12:31:07koneko
Bocs, hogy viszatérek erre, de a holdkomp nagyon gáz. Unokaöcsémet abban "tárolták" 7 hónapos korától. Aztán amikor hozzám került 13 hónaposan, még mászni sem tudott rendesen. Két év gyógytorna kellett hozzá, hogy a merev, befelé forduló bal lábát rendesen tartsa, használja. Most kilenc évesen még mindig előjön a probléma, ha fáradt.
És ami még borzasztóbb volt számomra: nem tanult meg esni. Még öt évesen is, ha elesett, nem emelte a kezét, hogy védje magát, csak eldölt, mint egy zsák krumpli. Folyton a száját, állát zúzta össze.
2007.05.12 12:38:14titi
marcangoló, szívesen leszek ismerősöd az iwiwen (eddig még nem éltem ezzel a modern lehetőséggel)
A férjemen keresztül jelöllek.
A doki néni és a védőnő mondta, hogy nem tudok segíteni a járás tanulásában. A genetikai kód irányít.
Ha mégis lehet segíteni, akár óránként fejen is állok a siker érdekében :))
Egyébként én is lelkes hordozókendős vagyok. Állítólag jót tett Pannának, nagyon lazák az izmai. (A neurológus szerint ezért nem tudja megtartani magát. Rögtön angol spárgázik.)
2007.05.12 13:49:03marcangoló
Titi, megtaláltál :-). Megverhetem a védőnődet és a gyerekorvosod? Vajon mire találták ki a mozgásfejlesztést, ha eleve elrendeltetett minden a genetikai kód révén? Ha tényleg lazák, akkor neki való lenne pont a Dévény- féle gyógytorna. A többit majd wiwen...
2007.05.12 17:07:39titi
:)
Előbb írtam amoda, most látlak itt.
Nem ismerem a Dévény-féle gyógytornát, de akkor most utána járok!
2007.05.12 18:00:05Hicudzsi
zsuli!
hogy van a kicsi?
most olvastam az esést.
2007.05.12 18:09:46Hicudzsi
Hogy miért engedélyezik még mindig a bébikompot?
Mert mindig lesznek olyan szülők akiket nem érdekel, hogy káros ha egész nap abban hagyják a gyereket. Ugyanis ezzel rengeteg időt takaríthatnak meg MAGUKNAK, nem kell foglalkozni a büdös kölökkel, elteperget magában ide meg oda a lakásban.
(Nem azokra gondolok akik hébe-hóba használgatják. Bár szeritnem a legjobb ha elő sem fordul a gyerek közelében egy ilyen cucc se...)
Lehet, hogy nem kellett volna hozzászólnom ma baromi harapós vagyok...
Dévény tornát szeressük, mert pár kezelésen belül kigyógyították a lányomat a féloldali nyaki hipotóniából :) Bár nem értettem miért kell még hozni-vinni hozzájuk hónapokig, mikor tök jól mozgott, abba is hagytuk.
2007.05.12 18:16:12marcangoló
Titi, vannak itt többen, akiknak hipotón volt a gyerkőce. El tudják mesélni, hogy fájdalmas, de hatékony...
Hicudzsi, eltűntél mostanában. Hát, ha már elkezdtek egy fejlesztést, nem szívesen hagyják abba.
2007.05.12 18:50:39hanna
Lea is szerzett ma reggel egy kék púpot a halántékára, holnap mindenki megcsodálhatja.
H
2007.05.12 19:19:51Hicudzsi
Marcangoló!
Két okból nem vagyok: egyik, hogy ismét béka feneke alatti ahangulatom, másik, hogy kijött anyukám két hétre.
Az, hogy itt van nagyon jó, mert már azt terveztem, hogy hazarepülök gyerekestül, mert nem bírom :)
2007.05.12 19:26:34titi
A hipotón a laza? (nem eléggé tónusos, azaz laza?)
Azért kellene a lányomnak ilyen torna, hogy hamarabb járjon vagy azért, mert az eddig leírtak alapján gáz van vele?
(Hicudzsi, az iwiwes képed igen jól sikerülhetett, mert benyomásra a megtekintése óta még csak azt sem tudom elképzelni rólad, hogy magad alatt vagy. Ez számomra is több szempontból tök érdekes.)
2007.05.12 19:50:38zsuli
Hicudzsi: köszi, az első esésen és az első ijedtségen túl kellett esnem...Szerencsére semmi vész, az aluszékonyság annyira nem jellemző, hogy utána jó darabig el sem aludt, csak dumált. És azóta mondja az "ó"-hangot is :) Bár ez nem bizots, hogy azzal függ össze :)
2007.05.12 20:36:40marcangoló
Zsuli, szerintem minden baba esik egyet, kettőt. Lőrinc egyszer úgy esett fejre, hogy ott ültem mellette. Nem vagyok rá büszke, szerencsére baja nem lett.
Hicudzsi, legalább egy kis felüdülést jelent az anyukád. Most nekem is az volt, pedig három nap után elegem szokott lenni belőle...
Titi, az csökkent tónusú. Ez beidegzési zavar, többnyire enyhébb- súlyosabb szülés körüli sérülés eredménye. Én azért kérdeztem, mert kifelé forgatja a lábfejét, és mert nem tartja meg magát négykézláb. De ezek is lehetnek egész kicsi eltérések, meg komolyabbak is. Az, hogy mikor tanul meg járni, az végül is mindegy, csak jó lenne, ha nem maradna semmi nyoma, hogy egy kicsit másként fejlődött.
2007.05.12 20:48:34Alvomacko
Most komolyan azt gondolom, hogy mi nagyon szerencsések voltunk, meg hogy én nagyon trehány anya voltam.
A Kicsi is hipotóniás volt. De 4560 gr-al született és én ennek tudtam be. Voltunk neurológusnál, aki nem mondott nagy bajt, mondta, hogy tornáztassuk egy kicsit. Bevallom, hogy nem igazán nyúztam a tornával, csak egy kicsit.
Ő is lassan fejlődött, de mindig is nagyon súlyos gyerek volt, így az akkori eszemmel nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget. De ha ma lenne ilyen "nehéz" babám, akkor biztos, hogy tornáztatnám.
Szóval azt hiszem, hogy szerencsénk volt, hogy nem lett semmi komoly baj.
Amúgy 14 hónapos elmúlt, amikor elindult. A Nagy 10 és fél hónaposan már egyedül járt.
2007.05.12 20:54:08marcangoló
Alvomacko, valószínűleg egy csomó gyerek van, aki kicsit lassabban fejlődik, de előbb- utóbb mindent megcsinál. Azt a legnehezebb eldönteni pár hónaposan, hogy ha ráhagyod, akkor is megfelelően fejlődik, vagy mégsem, de akkor meg már egy csomó idő elveszett.
2007.05.12 21:11:48Alvomacko
marcangoló: igen, pont ezért nagy szerencse, hogy mi jól döntöttünk, hogy ráhagytuk.
2007.05.13 09:34:58Hicudzsi
Titi!
Nem azért kell a torna, hogy gyorsabban járjon vagy ilyesmik. Sőt még a "kötelező" mozgásformák sem "kötelezőek" a Dévénynél.
Sokáig úgy nézett ki, hogy a lányom kihagyja a kúszás-mászást. Járni is csak 15 hónaposan kezdett el.
(Beszélni meg 2,5 éves kora után.)
A torna "csak" a hipotóniát oldotta fel semmi másban nem egrecíroztatták :)
(Aranyos vagy, de a külső mosolyom sajna bazinagy belső viharokat takar.)
Zsuli!
Mivel tegnap már minden rendben volt, meg a csajok is hamar megnyugtattak, ezért nem írtam de orrában pici várnál már rohannák legküzelebb az ügyeletre.
Nekünk is voltak eséseink, és volt, hogy rongyoltam be a szülinapomon a Bethesdába a fiammal, mert esés után hányt egyet, de persze az esetek nagyrészében a megfigyelés elegendő. Ha a gyerek elesett és utána aluszékony, szédeleg, sírós, vér van a fülében/orrában hány, öklendezik vagy csak bukik - kórházbamenet.
Marcangoló! Az is a jó, hogy anyunak nagy újdonsűg minden ami itt van :) Én mutogatok, ő lelkendezik :)
2007.05.13 10:10:32manci
Az én gyerekem is esett egyet 2 napja: itt volt a barátnőm a 2 és 3 éves gyerekeivel, kért egy kávét és amíg csináltam, nem figyeltem a lányomra (14 hónapos). Valahogy természetesnek vettem (én, az amúgy mindig paramama), hogy a barátnőm szemmel tartja. Nem tartotta. Egyszercsak sírás a nappaliból, gyerek a lépcső alatt ül és bőg. Fogalmam sincs, hanyadik fokról eshetett le. Szerncsére fél percen belül abbahagyta a sírást, nem találtam rajta semmi külsérelmi nyomot és perceken belül tovább játszott, szaladgált, így megnyugodtam némileg. A tanulságokat azért levontam.
2007.05.13 16:16:08szeszter
marcangoló: most sikerült elolvasnom a válaszodat. Köszönöm! Az edzést elkezdtük, ahogy megfigyeltem Blankánaka felső test-kar verzióval van a nehézsége. Rámegyek a kézzel segítős változatra, amit írtál, aztán majd meglátjuk mi lesz, ha 1 héten belül nem látok változást, akkor keresek Vp.-ben szakembert.
2007.05.13 20:56:58marcangoló
Szeszter, remélem, csak egy kis rásegítés kell, és menni fog.
2007.05.13 21:07:11subidubidu
Sziasztok,
Az én nagyfiam éppen az utolsó hivatalos pillanatban, de mindent megcsinált. Most visszük mozgásfejlesztésre (is) a hiperaktivitása miatt, mert bár bicajozik és fára mászik, de mint kiderült, nem tudott mozgásokat utánozni. És a mozgásfejlesztő mondta, hogy biztos utált hasalni piciként, mert a nyakizmai hipotónok. És tényleg üvöltött (de hasaltattuk).
A másik két fiam is lassabban csinál(t) mindent. De az anyjuk nyolc hónaposan még megtámasztva is alig tudott ülve maradni, nem forgott, amolyan "letesszük, ott marad" baba volt. Aztán 15 hónaposan fölállt és aznap már az utcán járt. Szóval ez lehet örökletes is.
2007.05.13 22:36:45mzperx
Sziasztok,
Egy kérdésem lenne, mert hamarosan nálunk is aktuális lesz az első cipőcske megvásárlása.
Szóval, márkákban csak a Siesta és a gagyi létezik, átmenet nincsen? (csak mert a Siestán kívül mást nem hallok emlegetni... max. ritkábban a Deichmann-t)... Ráadásul ahogy olvastam itt (is), nem is biztos, hogy a Siesta a legjobb választás. :S
Deichmann?
Ha mégis a Siesta vagy egyéb magas árfekvésű cucc lenne a tuti, OK, azt is megveszi az ember, de csak a marketingért nem feltétlenül fizetnék extra ezreket...
2007.05.13 22:49:50marcangoló
Szia Mzperx, nem jöttél piknikezni.;-) Én már kezdem azt hinni, hogy bármilyen bokát jól tartó, kicsit megemelt peremű, lehetőleg bőrből készült, de szellőző, hajékony talpú cipő megteszi. Annak idején úgy voltam, hogy első cipőnek veszek valami márkásabbat, de végül sima bőr szandit vettünk. Sajnos, nem tudom már a márkát. A legutóbi Kismama újságban volt első cipő összehasonlítás, ott voltak a közepes árfekvésből is.
2007.05.14 07:55:41druantia
Mzperx, van még jópár "márka" a Siestán kívül. Amit én ismerek, az a Szamos Kölyök gyerekcipő, ami régen Dr. Leó néven futott. Ők maguk jobban el tudják magyarázni, mit tud ez a cipő, úgyhogy bemásolok egy bekezdést az oldalukról:
"Gyermekcipőink elősegítik az egészséges láb kialakulását és fejlődését. A felnőtt kori lábdeformitások az esetek többségében kisgyermek korban még a megfelelő lábbeli használatával korrigálhatók. Ezt a korrekciót segíti elő speciális gyermekcipő választékunk. Döntött (suppinált) sarokkal, magasan vezetett erősített kéreggel és felsőrésszel készülnek ezen cipőink, melyek a gyermek lábának stabilitást, biztonságot kölcsönöznek. A speciális sarok segíti a boltozat kialakulását, a gyengült talpizmokat pedig aktív működésre serkenti. A gyermek esetleges jellemző láb- vagy lábszárfájdalma így a cipő használatával megszűnik."
A cipőboltos csaj, akinél a Peti cipőit veszesm, sokat konzultál ortopéd orvosokkal, úgyhogy eléggé megbízom a véleményében. Azt mondta, hogy Szamos cipőt olyan gyereknek érdemes venni, aki már tud járni, mert elég kemény a talpa, és a járni tanuló babák megtanulnak ugyan járni benne, csak kicsit nehezebben. Ha jól tudom, ezért is gyártják 20-as mérettől. De a kemény talp szintén edzi a lábat meg a bokát, úgyhogy ez is jó valamire. Állítólag.
A csaj azt mondta, első cipőnél igazából az számít, hogy tartsa jól a lábat, és a talp elférjen benne. A kérges sarkat (ami merevített) ő egészen 12 éves korig ajánlja. Én olyat vettem a Petinek, ami jól fogja a bokáját, bőr, nincs benne (Siesta-szerű) betét és hajlítható a talpa. Nem emlékszem, milyen márka, de nem volt drága, olyan 5-6 ezer lehetett.
Most már a Scholl is gyárt gyerekcipőket, ráadásul kivehető betéttel, amit ha kiveszel, növeli eggyel a cipő méretét, tehát gyakorlatilag nő a cipő a gyerek lábával. Elég drága, és ha belegondolok, amire kinövi, addigra tutira szét is rúgja, úgyhogy nem tudom, talán nyúzós cipőnek lehet utána haszálni, de tényleg jónak néznek ki, és szépek is.
Nemrég volt egy cipős poszt, ott biztos mondtak ennél okosabbakat is, szerintem nézd meg ott :-).
2007.05.14 08:34:36napos oldal
Én marcangoló javaslatára a szigethalmi piacot céloztam meg, és nagyon jó kis szandált vettünk a kislányomnak, masszív, talpa hajlítható, nagyon tartja a bokát, belül bőr, és csak 3000 ft volt.
2007.05.14 08:37:13napos oldal
Na, még nem akartam elküldeni.
Az eladó szerintem nem olvas ortopédiai szaklapokat, de jónak tűnik a cipő igencsak. Láttam valahol egy 5000 ft-os Siesta kisszandált, az sokkal instabilabbnak tűnt nekem.
2007.05.14 09:06:40manci
Hát nekünk az első siesta cipőcske nagyon bevált, mióta kinőtte meg csak szívok a cipővásárlással. Vettem egy szakértőnek tűnő boltostól egy Linea M márkájú cipőt 7000-ért, állítólag a siestából vált ki a cég. Rápróbáltam a lányom lábára és teljesen jónak tűnt. Aztán észrevettem, hogy bukdácsol benne. Azt hiszem az lehet a baj, hogy egy kicsit bő rá, még akkor is, ha az utolsó lyukba csatolom. Érdekes módon a boltban még ez egyáltalán nem tűnt fel. Vagy ennyit tágult volna a cipő?
Na mindegy, biztos ami biztos alapon vettem inkább egy újabb siestát. Ez meg mintha szűk lenne elől, bár ebben legalább nem botorkál a lányom! De mi van, ha tényleg szorítja vagy deformálja a lábát?Én már nem tudom mit csináljak!!!
Ja! Vettem egy falcon márkájú benti szandált is. Attól sem vagyok elájulva. Ti hogy vásároltok megfelelő méretű cipőt? A legszájbarágósabb válaszoktól sem fogok megsértődni! :)
2007.05.14 09:24:53druantia
Manci, én segítséget kérek az eladótól, vagy viszem anyámat :-).
Komolyan, a megfelelő méret kiválasztása egyelőre nekem is gondot okoz. A gyerek ugye még nem beszél, minden cipőt egyformán visítva akar lerúgni, ha olyanja van, nekem meg nincs rutinom, mivel első baba. Azt hallottam, hogy ha az ujjad befér a sarka meg a cipő közé, akkor jó a cipő. Én kívülről mérem rá először, a cipő talpát odafordítom a Peti talpához, így ki lehet zárni egy csomó cipőt :-).
Nekem meg a zokni problémás. Mindig félek, hogy begyűrődik a talpa alá, vagy a sarkához, és nyomja a lábát.
2007.05.14 09:49:46napos oldal
ó, szíváshegyek...
2007.05.14 10:00:12bonyolult
talpát papírlapra tenni otthon, körülrajzol elnagyoltan, kivág, magával visz. ha nem lepkefing vastagságú a papír, még jobb. (ha túl hajlékony, akkor nem tűnik fel, hogy nem jól fért be a cipőbe.)
ha sikerül betenni a cipőbe a mintát (a kezed befér a behejezésnél), és nem gyűrődik körben, akkor tuti elfér a lába is, rápróbálni csak ez UTÁN, megkíméled pár felesleges kínzástól.
felpróbáláskor szempont: könnyű-e ráadni (kétévesnél: egyedül fel-le tudja-e venni), szorítható, lazítható még jobb, mert zoknivastagságtól függetlenül, meg ahogy nődögél a lába, még jó lesz egy darabig.
tényleg legyen nagyobb, mint a pont jó, mert gyorsan nő a lábuk, és mert nem fognak szólni, hogy "anya, nyom!"!!! Max utólag fedezed fel, ha egyáltalán, valami külső jelből, mint vízhólyag, vagy botladozás, ha nem jó a cipő neki!
2007.05.14 10:00:46bonyolult
ááá, behelyezés, persze!
2007.05.14 14:47:45manci
Köszi, csajok! Remélem, legközelebb ügyesebb leszek! Az lehet a probléma alapja, hogy elég széles a lányom lábfeje, plusz gyakorlatilag egy sorban helyezkednek el a lábujjai. Tudom mindenkinek, de biztos értitek: neki nem hegyesedik a lába, hanem olyan kis egyenesre szabott. Azt hiszem, legközelebb kockaorrú cipőt veszek...
2007.05.14 23:24:27Csöre
mzperx, én még mindig Salus-hívő vagyok! Kábé felébe kerül a Siestának, és tényleg ortopéd orvosok útmutatása alapján készül. (És - bár gyógyászati segédeszköz boltban kapni, nem ortopéd gyógycipő!) 19-es mérettől létezik.
Manci, mi úgy választottunk zárt cipőt, hogy ugyanabból a márkából ráróbáltam egy szandált. Azon jól látszik, mennyire férnek el a lábujjacskák, nem túl szűk-e a talp stb. Így vettem végül 1 számmal nagyobbat a tervezettnél: bár belefért a lába, de a szandálon látszott, hogy csak éppenhogy...
Mellesleg nem tudom, hogy a Salamander hogy áll bébicipőkkel, de nagyobbacska gyerekcipőben tuti, hogy gyártanak különböző szélességűt. Tehát pl. 36-os cipőt vehetsz keskenyet, közepeset és széleset.
2007.05.15 00:19:34Tori
manci, a Scholl polcokon drogériákban vannak mindenféle kiegészítők, és van olyan tapasz, amit cipő sarkához belülről kell ragasztani, ha pl kijárna belőle a sarkad, vagy ha picit lötyög a lábbeli, hogy ne dörzsölje ki a bőrt. Nekem majdnem fél szám különbség van a két lábam közt, úgyhogy majdnem mindegyik lábbelimben van ilyen (már a kisebbik lábamnál). Esetleg, ha emiatt bukdácsol a gyerek, ez segíthet. Persze lehet, hogy csak túl merev még a cipő talpa, nem hajlik.