Magányosak a babakocsiban menetiránnyal szemben ülő babák

Úgy tűnik, nagyanyáink ügyesebben választottak babakocsit, mint mi. Két generációval ezelőttig azok a babakocsik voltak divatosak, amikben a gyerekek a menetiránynak hátrafele utaztak, a szüleik felé nézve. Séta közben az anyák és apák gyakran nézhettek gyerekeik szemébe. Rájuk mosolyoghattak, megmutathattak érdekes dolgokat út közben és beszélhettek hozzájuk.

Az elmúlt pár évtizedben azonban azok a babakocsik lettek divatosak, amikben a gyerek előre néz, az utca és a menetirány felé. A mai szülők hosszú órákat, gyakran napokat töltenek a tökéletes babakocsi kiválasztásával, olyan szempontokat is figyelembe véve, mint a kerekek mérete, a kárpit színe, a bevásárlókosár mérete, vagy akár a pohártartó. És mindeközben a gyerekek preferenciáját nem veszi figyelembe senki. Pedig úgy tűnik, a gyerekek semmit nem szeretnének annyira, mint a szüleik arcát látni!



Két friss tanulmány eredményei is azt bizonyítják, hogy a babakocsiban eltöltött, gyakran hosszú órák alatt a kicsik magányosabbak, mint azt eddig hittük, és nem kapják meg azt a visszajelzést a külvilágról, amire szükségük lenne. Bár figyelik az utca eseményeit, nem tudják megfigyelni szüleik reakcióit, és így nem tudnak azokból tanulni. Körülbelül 2-3 éves korig a gyerekek szeme megállás nélkül visszatérne a szülők arcára, amikor az lehetséges, gyakran percenként többször is, hogy a szülő arcából és testjeleiből eldöntsék mi veszélyes, biztonságos, érdekes, vicces, vagy fenyegető. Amikor ez nem lehetséges, az nem csak a közérzetüket befolyásolja kedvezőtlenül, de a nyelvi és érzelmi fejlődésüket is.

Az első tanulmány részeként 2722 babakocsit toló szülőt követtek és figyeltek meg Nagy-Britannia utcáin. A babakocsik nagy része a mostanában divatos, a gyereket a menetiránynak pozícionáló típus volt. Különösen az 1-2 éves kor feletti gyerekek nagy része, 82 százaléka utazott így, az utca felé nézve. Az ilyen babakocsikban a gyerekek nagy része csendesebb volt, kevesebbet beszélt, és több próbálta felkelteni a szülő figyelmét. Gyakran hiába, mert a szülők nagy része a mobiltelefonján lógott. Legtöbbször a szülők csak akkor figyeltek egyáltalán a gyerekre, amikor ételt nyomtak annak kezébe. A szülők, akik látták a gyerek arcát menet közben a hátrafele néző kocsikban, több mint kétszer olyan gyakran beszéltek hozzájuk és a gyerekek válaszoltak is nekik. A szüleiket folyamatosan látó kicsik többet és gyakrabban aludtak, ami egy nyugodtabb és kényelmesebb állapotot mutatott.

Dr. Suzanne Zeedyk, akik a kutatást vezette a Dundee Egyetemen, megjegyezte, hogy már sok előző, régebbi szakvélemény is megerősítette annak fontosságát, hogy a gyerekek megfigyelhessék anyjuk arckifejezéseit. „Amikor a gyereknek szüksége lenne az anyja figyelmére és válaszára, de azt nem kapja meg, egy alacsony szintű stressz alakul ki benne. Amikor ez gyakran fordul elő, az káros a kicsi idegi, testi és pszihológiai fejlődésére.”

A második kutatás alatt 20 anya vitte sétálni gyerekét. először egy előre néző, majd egy saját maga felé néző kocsiban. Eközben mérték a gyerekek pulzusát és megfigyelték viselkedésüket. Azokban a babakocsikban, amik az anya felé néztek, a gyerekek pulzusa alacsonyabb volt, sokkal többet mosolyogtak és nevettek, és az anyák több mint kétszer annyit beszéltek hozzájuk.

A kutatások konklúziói között szerepel, hogy ideje átértékelnünk azt a hozzáállásunkat, hogy a gyerek szempontjából teljesen mindegy milyen babakocsit választunk, ha az biztonságos. Mivel az átlaggyerek gyakran akár 2 órát is eltölt a kocsiban naponta, nem elhanyagolható a babakocsi irányának hatása.

Szerencsére ma már szinte minden árszinten kapható a szülő fele néző, vagy állítható irányú babakocsi. A Magyarországon kapható sok ilyen márka között van a Retrus Planet, a Retrus Ruby, a Firstwheels City Elite, a Quinny Buzz, a Peg Perego Skate, a Brevi Ovo 239, a Maxi-Cosi Mura 4, a Joolz Bloom, a Bugaboo összes változata, és a Stokke, ami elsőként nem csak a szülő felé fordítja a kicsiket, hanem sokkal magasabbra is emeli őket, közelebb a az archoz, a folyamatos szülő-gyerek kapcsolatot segítve. Minél többen választunk a magunk felé fordítható márkák közül, idővel annál több ilyen lesz, hiszen a gyártók észre szokták venni a vásárlók igényeit.

Másutt
Oszd meg másokkal is!
Mustra