Pamela Andersom sem dögös vámtisztként, sem hentesáruként nem felel meg a cenzoroknak, míg Beyoncé Knowlesnek már a dekoltázsa is káros lehet a fiatalkorú tévénézők számára. Gillian Anderson is hiába robbant fel, celebcafatokkal nem szabad környezettudatos életmódra nevelni. Az utóbbi pár hónapban bőven találtak magunknak munkát a cenzorok. Ön szerint mikor döntöttek jól az illetékesek?

1. Pamela Anderson először

Jól döntöttek a cenzorok?

A nagy állatbarát hírében álló színésznő hiába képvisel jó ügyet a PETÁ-val közös kampányaival, a cenzorokat ez nem igazán hatja meg, legutóbb Hongkongban tiltották be azt a kisfilmet, amiben szexi vámtisztként próbálja felhívni a figyelmet arra, hogy szőrmét, bőrből készült holmit viselni ciki. Távol-Keleten kicsit későn reagáltak, ugyanis New Yorkban már tavaly ősszel bejelentették, hogy számukra fontos az utazóközönség lelki épsége, ezért nem vetítik le a kisfilmet a reptereken várakozóknak. Igaz, Bostonban is csak múlt hónapban döntöttek úgy, hogy nem kérnek a kampányfilmből, amiben a korábban szexuális zaklatással megvádolt Andy Dick, valamint az elvonót is megjárt Steve-O is szerepelt.

2. Pamela Anderson másodszor

Botrányos a darabolt Pamela?

Nyáron szülőhazája, Kanada is beintett. Nekik az a plakát nem tetszett, amin Anderson szaggatott vonalakkal bejelölt testtájakkal pózol. A montreali városatyákat a plakát szexizmusa zavarja. A hirdetés szerintük ugyan nem is annyira botrányos, de szembeszáll minden olyan értékkel, amelyekért különféle, a nők egyenlőségét fontosnak tartó szervezetek harcolnak. Anderson kijelentette, örül, hogy betiltották a plakátot, hiszen így nagyobb hírverést kapott az ügy, de azért kicsit mégis bánatos a döntés miatt:. „Szomorú, hogy egy olyan városban, ami a sztriptízbárjairól, haladó szelleméről és szélsőségeiről ismert, egy nőt eltilthatnak attól, hogy a saját testét politikai állásfoglalásként használja. A világ más részein meg arra kényszerítik az asszonyokat, hogy az egész testüket burkával fedjék be – ez lesz a következő? Nem gondoltam volna, hogy Kanada ennyire puritán lenne”.

3. Két nő, egy autó

Betiltaná a melegeket az autóreklámokban?

A Daily Mail tavaly decemberben közölte, hogy az olasz tévék nem sugározhatják azt az autóreklámot, melyben két nő leszbikus jelenete látható. A Renault Twingo reklámja egy házibuliban játszódik, ahol az egyik hölgyvendég flörtölni kezd egy barna hajú lánnyal, majd elvonulnak a hálószobába. És itt jön a csattanó: ahelyett, hogy a két nő lefeküdne egymással, a főhős inkább lelép a másik nő blúzában. Az állami RAI TV és a Mediaset abszolút elzárkózott a reklám vetítésétől. Ja, mindkét csatorna a szoknyavadászként ismert olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconihoz tartozik. A készítők persze nem értik a nagy felháborodást: „Eredeti, élvezhető reklámot akartunk készíteni, ami ugyanakkor nem vulgáris, és szerintem sikerült” – mondta Daniele Tranchini, a milánói Publicis ügynökség munkatársa.

4. Beyoncé Knowles csak este nyolc után vetkőzhet

Mikor vetkőzzön Beyoncé?

Az angol hatóságok némi fáziskéséssel úgy döntöttek, hogy az énekesnő parfümreklámja túlzottan szexis, ezért semmi keresnivalója nincs a képernyőn az esti órákat megelőzően, és fél nyolc előtt nem kerülhet adásba. A Brit Reklámfelügyeletet természetesen a gyermekükért aggódó szülők értesítették, és az illetékesek helyt adtak a kérelmüknek, szerintük is egy szexuálisan túlfűtött reklámról van, amivel bizonyos kor alatt jobb ha nem találkoznak a fiatalok. A Heat parfümöt forgalmazó Coty cég megvédte a reklámfilmet, amiben szerintük semmi kifogásolnivaló nincs, csupán az énekesnő szexis eleganciáját szerették volna valahogy visszaadni. Hozzátették, a reklámot a fiatal vásárlóközönségnek szánták, és természetesen figyelembe vették a célközönség igényeit.

5. Gillian Anderson túl morbid

Önt zavarják a robbanó celebek?

Bár a szexszel sok mindent el lehet adni, nem feltétlenül azért tiltanak be egy celebbel készült reklámot, hirdetést, kampányfilmet, mert túl erotikus. A horrorisztikus elemek szintén okot adhatnak arra, hogy elmeszeljenek egy kisfilmet. Ez történt annak a környezetvédelmi témájú kampányfilmnek az esetében is, amiben az X-akták női főszereplője, Gillian Anderson is feltűnik. A No Pressure (Nem kötelező) című kisfilmben bizony csúnya halált halnak azok, akik nem elég környezettudatosak, és mivel szerepe szerint a színésznő is ez utóbbi csoportba tartozik, egy rózsaszín gomb lenyomása után társaihoz hasonlóan ő is felrobban véres cafatokat hagyva maga után. "Megöltünk öt embert a filmben, ami elenyésző ahhoz képest, hogy a valóságban évente háromszázezer ember hal meg a klímaváltozás hatásainak következtében. Sok ember viccesnek találta a filmet, de nem mindenki. Akit megbántottunk vele, azoktól őszintén szeretnénk elnézést kérni”  – mondta el a kampány szervezője.

6. Bűnbe esett apáca

Enne terhes apácás jégkrémet?

Az Antonio Federici cég terhes apácával próbálta eladni jégkrémét, amit a cenzorok természetesen nem hagyhattak szó nélkül. A brit reklámelőírásokat ellenőrző hatóságnál, az Advertising Standards Authority-nál (ASA) csak két ember tett bejelentést, mégis azonnal betiltották a hirdetést, ami valószínűleg annak volt köszönhető, hogy akkortájt látogatott el az országba XVI. Benedek pápa. „Nem hisszük, hogy a sértés súlyosabb lenne, mint a szabad véleménynyilvánításhoz való jogunk. Egyelőre nagyon kevesen látták a hirdetést, és még kevesebben tettek panaszt. Úgy tűnik, egy bigott kisebbség érdekeit helyezik előtérbe. A reklám, mint művészet és önkifejezési eszköz, szükségszerűen kihívó és tekintélyromboló” – nyilatkozták a reklám készítői, akik jogi útra terelik az ügyet. A gyártónak nem ez volt az első ilyen húzása, korábban meleg papokkal népszerűsítették terméküket.

+1:  Szex és erőszak

Ön szerint melyik esetben döntöttek jól az illetékesek?

Jared Leto a többiektől eltérően nem egy kampány miatt került be a felsorolásunkba, hanem zenekara, a 30 Seconds to Mars egyik videóklipje miatt. Mivel a Hurricane című számhoz készült kisfilmben több televíziós csatorna által túl realisztikusnak vélt verekedések és erőszakos szexjelenetek is vannak, úgy döntöttek, hogy a rendezői változat csak késő este mehet adásba. Az MTV nézői nem rettentek el a tiltástól, és a kisfilmet 2010 legemlékezetesebb videóklipjének választották meg, a szavazók 53 százaléka a Hurricane-re voksolt. Jared Leto blogjában felsorolta, hogy a televíziós csatornák pontosan miket is kifogásoltak. A zenekar honlapján egyébként a cenzúrázott és polgárpukkasztó verzió is megtekinthető. Az énekes/színész az MTV-nek elmondta, nem állt szándékában botrányos klipet készíteni, csupán az ösztöneit követte.

30 Seconds to Mars "HURRICANE" (Uncensored) from Rui Delgado on Vimeo.