A katasztrófa több részlete is megegyezik a száz évvel ezelőtti tragédiával, ráadásul a múlt pénteki hajótörés egyik túlélőjének rokonai is utaztak a Titanicon. Az egyik, már azonosított magyar áldozat, a hajó zenekarában hegedülő Fehér Sándor pedig hősies viselkedésével írta be magát a külföldi médiába.

Yannic Sgaga és testvére Kevin egy svájci újságnak elárulták, hogy a hajó éttermében játszó La Tribune de Geneve zenekar épp Celine Dion dalát, a My Heart Will Go Ont játszotta, ami az 1997-es Titanic-film betétdala volt, amikor pénteken a toszkán tengerparton megtörtént a baleset. „A Titanicban látható jelenetek valóságosabbak, mint azt sokan gondolnák. Nem tudom kiverni a fejemből a történteket” – mondta Yannic Sgaga.

Ez csak egy a számos párhuzam közül, ami a Titanic katasztrófája és a Costa Concordia esete között vélnek felfedezni. Az is kiderült, hogy a pétenki tragédia egyik túlélőjének, a harmincéves Valentina Capuanónak a nagyanyja és egy nagybátyja utazott anno a Titanic fedélzetén, amely 1912-be süllyedt el az első útja során. A nagyanyja szerencsésen megmenekült, míg pincérként dolgozó nagybátyja nem élte túl a katasztrófát.

„Olyan volt, mintha a történelem elevenedett volna meg, borzalmas volt, és teljesen sokkoltak a történtek.” – nyilatkozta Valentina egy olasz napilapnak.„Még mindig megráz és idegessé tesz, ha eszembe jut, majd kiugrik a szívem a helyéről.”

Hősiesen viselkedett a magyar áldozat

Fehér Sándort, a hajótörés egyik, már azonosított magyar áldozatát hősként emlegeti a külföldi média. A többek közt a CNN honlapján is olvasható hírek szerint szemtanúk vannak arra, hogy a hajó zenekarában hegedűsként játszó, harmincnyolc éves Fehér a pánik kitörésekor először a környezetében lévő, síró gyerekeket nyugtatta meg néhány kedves szóval, miközben segített nekik felölteni a mentőmellényüket. Ezután a kabinjába indult, hogy megkeresse a hegedűjét, majd utoljára akkor látták élve, amikor az egyik mentőcsónak felé tartott.

Az emberek harca a mentőmellényekért és az oldalára dőlt hajóról a vízbe ugrók szintén olyan események, amik a balszerencsés Titanicnál is megtörténtek, 1912-ben azonban a férfiak sokkal lovagiasabban viselkedtek. Egyes utasok a mentőcsónakokkal kapcsolatban is hasonlóságokat emlegetnek. Ezek úgy voltak elhelyezve a Concordián, hogy az oldalra dőlt hajó ferde fedélzetéről nem lehetett eljutni hozzájuk, míg a Titanicon 1178 utas részére volt mentőcsónak, annak ellenére, hogy 2223 utast szállított, így az a katasztrófa 1517 halálos áldozatot követelt. Amikor 1911-ben útjára bocsátották a Titanicot, az volt a legnagyobb óceánjáró a világon, míg a 2006-ban épített Costa Concordia a legnagyobb Olaszországban épített hajó volt.

A magyar zongorista soha többé nem megy hajóra dolgozni

"Először csak elektronikus hibáról beszéltek, majd ezt követően jött a figyelmeztetés, mindenki foglalja el a kijelölt menekülési helyét" - idézte fel a múlt pénteken történteket a kazincbarcikai születésű, Miskolcon élő Balogh József, aki zongoristaként dolgozott a hajón. Szerinte is a Titanic katasztrófáját idézte a baleset. A bárban játszottak, majd hetvenperces szünetük volt, így kollégáival a kabinokba mentek pihenni egy kicsit. Épp bekapcsolta a televíziót, amikor minden elkezdett zuhanni, aztán elment az áram. Átrohant a kollégáihoz, felkapták a mentőmellényt, és ekkor már érezték, hogy valami rendkívüli történt, hiszen a hajó dőlni kezdett. Először a hivatalos figyelmeztetések még csak elektromos hibáról szóltak, ezt követően jött a tényleges felhívás, hogy mindenkinek el kell hagynia a hajót, ekkor pedig bekövetkezett a pánik.
Balogh a vészhelyzet esetére kijelölt tartózkodási helyén, a hajó negyedik emeletén majdnem két órát várakozott, de ahhoz, hogy a mentőcsónakhoz eljusson, az erősen megdőlt fedélzeten kellett lemennie a harmadikra. Emlékei szerint ekkor már a hajópadlón állt a víz. Elmondása szerint először az utasokat mentették, a személyzet felfújható gumicsónakja viszont nem működött, így meg kellett várniuk a visszatérő mentőcsónakokat, amelyek viszont a vákuum miatt nem merték megközelíteni a süllyedő Costa Concordiát. A végül szerencsésen megmenekült Balogh kijelentette, hogy soha többé nem fog hajón munkát vállalni.