A McDonald's hivatalos Twitter-oldalán még január 18-án kezdett egy népszerűsítési akcióba. A cél az volt, hogy az étteremlánc fogyasztói, beszállítói, dolgozói megosszák a nagyvilággal a McDonald's-hoz köthető jó élményeiket.
Először a #MeetTheFarmers hashtaget, vagyis gyűjtőtaget használták, amire rákeresve a rendszer kidobja az összes olyan posztot, amit az adott hashtaggel ellátva jegyeztek be. A cég egy videót posztolt így, amiben egy a McDonald's-nak beszállító boldog farmer nyilatkozott – írja a Telegraph.
Aztán áttértek az #McDStories tagre, és a bajok itt kezdődtek. Azt várták, hogy a fogyasztók osszák meg a kedvenc McDonald's-os élményeiket, hogy aztán ezeket egy helyen összegyűjtve reklámozhassák magukat.
Itt szabadult el a pokol, a felhasználók mind arra használták a hivatalos taget, hogy az étteremláncot szidják, felemlegetve a legkínosabb sztorikat. Kezdve a rasszista backdoor üzenetektől odáig, hogy ki mit talált a szendvicseiben, és hogy a cég állítólag hogyan csökkenti a minőséget.
“Imádok ráharapni a kis csontszilánkokra a Big Macemben. A csontevés biztos meggátolja a csontritkulást” – írta az egyik felhasználó. “Egy korábbi McDonald's-alkalmazott mesélte, hogy a cég csökkenti a frissen bevezetett termékek minőségét azután, hogy lement a bevezetőkampány” – vádolta meg a céget egy másik.
“A bátyám egyszer egy darab műkörmöt talált a szendvicsében” – írta egy harmadik. “Hogy lehetnek ilyen népszerűek, ha patkányok szaladgálnak a zsömlés zacskóikban?” – tette fel a kérdést egy negyedik.
Ilyen és ehhez hasonló üzenetek záporoznak még most is, percenként legalább egy tucat, szerte a világból. A cég a kampány elindítása után nem sokkal hivatalosan be is ismerte, hogy elbukott a nagy ötlet.
“Egy óra elteltével már láttuk, hogy nem úgy mennek a dolgok, ahogy terveztük. Elég negatív irányban ment minden ahhoz, hogy megváltoztassuk a tervünket” – mondta a Paidcontentnek Rick Wion, a McDonald's social media igazgatója.
Öröm az ürömben, hogy a kampány végülis elérte a célját, a McDonald's pozitív üzenete, a “Ha valamit büszkén csinálsz, akkor az emberek megízlelhetik”, ami az eredeti farmeres videóhoz kapcsolódott, nagyon népszerű lett. Csak nem úgy, ahogy a cég akarta, viszont uralta a Twittert egy darabig.
“Ez egy úgynevezett Top Tweet, egy üzenet, amit nagyon sokan fontos találatnak tartanak, ha rákeresnek valamire. Ezeket a Top Tweeteket egy algoritmus válogatja ki” – mondta a Paidcontentnek a Twitter szóvivője, Matt Graves.
A közelmúltban nem ez az egyetlen súlyos fiaskó hasonló témakörben. Legutóbb a Tv2 törölte a Facebook-faláról azokat az üzeneteket, amikben diákok tomboltak, mert a csatorna nem megfelelően tudósított az Educatio kiállításról.
Igaz, a Tv2 nem vállalta fel a hibáját, mint a McDonald's, megpróbálták az egyszerű törlés/tiltás kombinációval elérni, hogy a helyzet normalizálódjon.
Korábban a Nescafé futott bele egy hasonló késbe, amikor egy leleményes pályázó nem jutott tovább a játékukon, pedig nagyon sok szavazatot szerzett magának. Csak a Nescafé játékában nem a lájkok száma, hanem egy zsűri döntötte el, hogy ki juthat tovább. Később viszont meghajolt a cég az internet ereje előtt, és megegyezett a játékból kiesett pályázóval.
A Spar még tavaly tavasszal indítótt zacskótervező játékot, amiben szinte csak és kizárólag obszcén pályaművekkel indultak a versenyzők, de a cég szimpatikus hozzáállással, és a szórakozásnak teret engedve végül rendben le tudta vezényelni a kampányát.
De nemcsak a cégek nem tudják sokszor felmérni az internet erejét. Az utóbbi idők egyik legnagyobb port kavart amerikai törvénytervezetét, a SOPA-t, ami erősen korlátozta volna az internet szabadságát, sikerült azzal elkaszálni, hogy több mint száz honlap és rengeteg internetező aktívan tiltakozott ellene elsőtétítéssel és karikatúrákkal.