Az egyiptomi Luxorban lezuhant áldozatok közt egy Londonban élő magyar nő is volt. A különös képeket készítő Gy. Zsuzsannát kedvelték kollégái, igazi melegszívű teremtésnek ismerték, aki élt-halt barátjáért.

Még mindig nem lehet tudni, pontosan mi okoztaazt a tragédiát, melyben 19 ember, köztük egy magyar nő halt meg. A 34 éves Gy.Zsuzsanna évek óta Londonban élt, és egy chelseai-i galériában dolgozott értékbecslőként. A Gy. Zsi Chimera néven alkotott is, Angliában számos csoportos és egyéni kiállítása volt az elmúlt években. Egyiptomba a párjával, Joe Bamptonnal utazott, akivel együtt is dolgoztak. Bampton a Slade képzőművészeti iskolában tanult, és Londonban, Párizsban és Berlinben is kiállították a műveit.

Nick Carter mindkettejük kollégája volt. A Lots Road aukciós ház munkatársát és kollégáit mélyen lesújtotta a két fiatal halála. "Csodálatos pár voltak, akik nagyon szerették egymást. Igazi társai voltak egymásnak. Különbözőek voltak, de nagyon nagy volt a szerelem. Ez az egész nemcsak azt jelenti, hogy elvesztettük két kollégánkat hanem sokkal többről. Az ügyvezető úgy jellemezte Joe-t, mintha a saját fia lett volna."  Aztán hozzátette: " Együtt éltek, és volt egy Ollie nevű whippetjük. Mindannyian küzdünk a gyásszal, néhányunkat pedig mélyen érintett a haláluk. Ez nem egy olyan halál, mintha valaki szívrohamot kapott volna. Ez szörnyű."

"Zsuzsanna három éve dolgozott velünk. Csodálatos lány volt. Nagyon szerették a kollégák, és szinte a családunk része volt."

A túrát a Thomas Cook utazási iroda szervezte, amely megerősítette, hogy együtt dolgoznak az egyiptomi hatóságokkal és a külügyminisztériummal is. A túra nem volt olcsó, 70-100 fontba (24.000-34.000 Ft) került fejenként.

Annyi biztosnak látszik, hogy a hőlégballon kötelékben repült, amikor egy kábel egy héliumtartálynak csapódott, amitől kigyulladt a hőlégballon és egy cukornád-ültetvényre zuhant.

„Láttam, hogy kigyulladnak a turisták és kiugrálnak a ballonból. Megpróbáltak elmenekülni a tűz elől, de meggyulladtak” – mondta egy helyi földműves, Hassan Abdel-Rasoul az AP-nek. A ballont üzemeltető Sky Cruise nevű cég szóvivője, Cherry Tohamy elmondta, a gázrobbanás után mintegy hét emelet magasból kezdtek az utasok kiugrálni a ballonból. Elmondása szerint a mentők negyedórán belül a helyszínen voltak.

Az egyetlen turista, aki túlélte a balesetet, szintén kiugrott a kosárból. A 49 éves Michael Rennie számos égési sérülést szenvedett, ám még ebben az állapotában is segítségért rohant, a közeli házak felé.

A Kuoni utazási iroda azt közölte, hogy a brit és magyar áldozaton kívül, három kínai család kilenc tagja is elhunyt a balesetben. A francia külügyminisztérium közlése szerint két francia állampolgár is az áldozatok közt volt.

A kairói japán nagykövetség közlése szerint négy japán állampolgár is van az áldozatok között.

Ezzat Szaad döntése alapján az egyiptomi hatóságok további intézkedésig megtiltották a hőlégballonok felszállását a kormányzóságban. A tiltás miatt az iparágban dolgozók most a munkájukat féltik, a térségben körülbelül 1000 ember foglalkozik rendszeresen a turisták reptetésével. Mohammed Sherif, a polgári repülésügyi hatóság vezetője az AP hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta, hogy a pilóta engedélyét januárban hosszabbították meg, és mindent rendben találtak az ellenőrzés során. Ugyanakkor egy neve elhallgatását kérő repülésügyi szakértő arról beszélt, hogy a jelek szerint a pilóta kiugrott a ballonból, mikor az még 15-20 méterre volt a földtől, ahelyett, hogy elzárta volna a tartályokat, és ezzel megakadályozhatta volna a gáz berobbanását.

Mohammed Osman, a luxori turisztikai szervezet elnöke viszont a hatóságokat tette felelőssé a tragédiáért, akik szerinte nem végzik jól a munkájukat.

Ugyanakkor nem ez az első tragikus hőlégballon baleset, 2009-ben 16-an sérültek meg, amikor az egyik ballon egy toronynak ütközött.

A Mail Online megkereste az akkori baleset egyik áldozatát, a 67 éves Linda Leát, hogy mit gondol a történtekről.

"Nem hiszem el, hogy újra megtörtént a tragédia. Azt ígérték, hogy szoros biztonsági szabályokat léptetnek életbe. A hőlégballonozást le is állították egy időre. Egyszerűen túl sok ballon van a levegőben, és a személyzet nem kap elengedő kiképzést. Szerintem túl sokan voltunk akkor is a ballonon, és most is sokan voltak rajta."

A 2009-es baleset után valóban nem lehetett fél évig felszállni a hőlégballonokkal, és megszigorították a biztonsági feltételeket. A kényszerű pihenő alatt nyolc cég 42 pilótája kapott extra kiképzést.

A biztonság növelése céljából megszigorították, hogy egyszerre hány ballon tartózkodhat a magasban, jelenleg 8 engedélyezett, míg korábban akár 50 is keringett a levegőben.