Vasárnapra virradó hajnalban megölték a 60 éves divattervezőt, Király Tamást. A saját lakásában verték agyon, de állítólag nem betörés történt. A szomszédai szerint nagyon sokan jártak hozzá, talán az egyik ilyen betérő vendég volt a gyilkosa. Az utóbbi években kissé háttérbe szorult, de korábban nagyon ismert magyar divattervezőt rengetegen gyászolják.

A Blikk úgy tudja, Királyt egy selyemsállal fojtották meg, a gyilkosság estéjén pedig vacsoravendégek jártak a tervezőnél.

Vasárnapra virradó hajnalban megölték Király Tamás divattervezőt VIII. kerületi otthonában. A rendőrség ismeretlen tettes ellen indított nyomozást emberölés miatt. A HVG azt írja, a rendőrök nem találtak betörésre utaló jeleket a tervező lakásán, valamint, hogy a divattervező Facebook-oldalán egy időre emlékező bejegyzés jelent meg, de gyorsan törölték. Azóta viszont rajongói posztolnak a tervező oldalára búcsúüzeneteket. A tervező rajongói estefele már megjelentek a tervező lakhelyén is, hogy ott búcsúzzanak el tőle egy-egy szál virággal.

Vendég ölhette meg

Király Tamás lakhelyén a szomszédai azt mondták, a rendőrök valamikor hajnali négy körül érkeztek ki a házba. A tervező egy régi szomszédja azt mondta a Velvetnek, hogy Király egy régi ismerőse találta meg a tervező holttestét hajnalban, a rendőröket is ő értesítette. A szomszéd elmondta, hogy nem volt egyszerű egy házban lakni a tervezővel, nagyon sokat bulizott, rendszeresen hangoskodott és piált a lakásába érkező nagyon vegyes társasággal. A szomszédok szerint a kopasz kigyúrt férfiaktól kezdve, a kicsi törékeny nőkig mindenféle emberek látogatták Király lakását. A Velvetnek nyilatkozó szomszéd szerint nagyon könnyen elképzelhető, hogy az egyik, a lakására felugró vendég végzett a tervezővel.

Az utóbbi pár napban egyébként nem voltak nagy bulik a tervezőnél. A közvetlen szomszédai azt mondták, a gyilkosság éjszakáján sokáig ébren voltak, akkor is, amikor elvileg a gyilkossághoz vezető bántalmazásnak kellett történnie. Nem hangoskodtak, halkan hallgattak zenét, de így sem hallottak semmit abból, ami a szomszédban történt. A bántalmazás nem járt tehát nagy zajjal, nem törtek bútorok, nem voltak kiabálások.

Megosztó zseni

Király Tamás az egyik legismertebb, egyben legmegosztóbb magyar divattervező volt, azt mondták róla, nem is ruhákat tervez, hanem ruhaszobrokat készít. Az aktuális divatirányzatokkal homlokegyenest szembemenő tervező a nyolcvanas évek elején tűnt fel szoborszerű ruháival, melyeket a kifutókon megszokott anyagok helyett gyakran fából, fémből vagy más nem odaillő anyagból készített el. Király az első olyan hazai divattervező, akit nemzetközileg elismert a divatszakma, látványos munkái és provokatív performanszai megjelentek a Vogue-ban, a Der Spiegelben,a Stern magazin pedig egyenesen a divat pápájának kiáltotta ki a designert.

A New Yorktól Londonig ismert excentrikus Király elsősorban zenekarok fellépőruháiért és színdarabok jelmezeiért felelt, de vonultatta már fel kollekcióit Vivienne Westwoodal és Jean Paul Gaultier-vel egy bemutatón is.

A hatvan évesen elhunyt tervező tehetségét mi sem bizonyítja jobban, hogy különös és eredeti munkásságáról az elmúlt évtizedekben készített portréfilmet az amerikai, a francia, a spanyol és a japán televízió is. A nyolcvanas évek magyar underground világának egyik közismert figurájaként feltűnt egykori fotós barátjának, Rodolf Hervének több, a rendszerváltás utáni pesti undergroundról lőtt képén is. A ruha eladásban nem hívő Király Tamás utolsó, önmagához hű kollekcióját utoljára az Elle Fashion Shown láthatta a hazai közönség néhány héttel ezelőtt.

A harsány tervező bemutatóin általában olyan ruhákat láthattak az emberek, amiket igen furcsa lett volna az utcán hordani, amivel Király viszont nem értett teljesen egyet. "Az átlagos ruhaviselet megőrjít. Ha egy ruha rád megy, tudsz benne járni, meg utazni, meg táncolni akkor hordható. Ha esetleg túl nagy a ruha, akkor olyan helyre kell menni, ahol nagy a bejárat. Többször elmondtam már, hogy a ruháimat a villamosra is nagyon ajánlom. Egy nagy ruhában nem tudnak lökdösni, a lábadra lépni, nem tudják megsérteni az aurádat, tehát megvéd az erőszaktól és a szagoktól. A ruháimat egyébként tetszés szerint variálhatod és alakíthatod át kevésbé harsány darabokká" – mondta egy interjúban. Az utóbbi években némileg kiszorult a divatéletből, halálhíre viszont nagyon felkavarta az embereket. A facebookos rajongói oldalára özönlenek a döbbent üzenetek, a hitetlenkedő, "Ugye nem?" kérdések, valamint a részvétnyilvánítások.

Előre látta a divatot

„Le vagyok döbbenve, hatalmas veszteség, ennek az országnak ő volt a legfényesebb csillaga, de ezt persze nem tudta itt senki, de külföldön tudta mindenki. Fényévekkel előttünk járt, ha az összes divattervezőt összeadom, még akkor se vagyunk ott, ahol ő. Sokkal nagyobb veszteség, mint bárki gondolná, lett volna még 20 aktív éve!” – mondta a Velvetnek Herczeg Zoltán divattervező idősebb kollégájáról. Majd nem sokkal a nyilatkozata után teljesen feketére állította a Facebook-adatlapját a gyász jeléül.

A hazai divatszakma legkülönfélébb képviselői fejezték ki megdöbbenésüket, részvétüket a halálhír hallatán. "Először a Szigeten láttam egy divatbemutatóját, teljesen a hatása alá kerültem a formabontó ötleteinek. Teljesen más volt, mint akkoriban a divat, és pár év múlva arra figyeltem fel, hogy néhány ötlete megjelent a nemzetközi divatban is. Hihetetlenül tudatosan tervezett, igazából sosem érdekelte, hogy éppen mi a divat, hiszen a divat Ő maga volt. Hatalmas veszteség a magyar és a nemzetközi divat világának is!" – mondta Mannheim Patrícia, a Plus Size modellügynökség tulajdonosa a tervezőről, és arról, hogy miért volt olyan híres.

A Stern és a Der Spiegel is méltatta a munkásságát

Király a rendszerváltás előtt befutott avantgarde magyar divattervezők közé tartozott. A rendszerváltás előtt olyan zenekarokkal volt közös divatbemutatója, mint a Sziámi vagy az Ági és fiúk. Viszont talán a kapitalizmus kihívásaira nem volt annyira felkészülve, ezzel is magyarázható, hogy az utóbbi néhány évben miért szorulhatott ki valamelyest a magyarországi divatéletből. Ettől függetlenül viszont az egészen biztos, hogy az utóbbi húsz év egyik legfontosabb magyar tervezője, akinek jelentős szerepe van számos magyar tervező pályájának elindulásában is.

A 60 éves tervező a szakma mostani meghatározó alakjaival is együtt dolgozott, de a fiatalokkal is volt kapcsolata, például SP-vel is. "Pár héttel ezelőtt találkoztam és dolgoztam először együtt Tamással. A pár órás beszélgetés alatt azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy egy rendkívül tudatos, ambiciózus, életvidám és kreatív ember ül a fénykepezőm előtt. Talán az eddigi legjobb portréim róla készültek. Döbbenten állok a hír előtt... Egy nagyon értékes embert vesztettünk el, nyugodjon békében" – mondta a tervezőről SP.

"Király Tamás a 80-as évek magyar underground világának egyik közismert alakja volt, munkásságát akkoriban még a német Stern magazin is méltatta. Én akkor kerültem vele kapcsolatba, amikor a The Room magazin kilencedik lapszámát szerkesztettük, ami a magyar underground mozgalomról szólt. Tamás járt bent néhányszor az irodánkban, rettentő boldog volt, hogy ezzel a korszakkal foglalkozunk, hiszen számára ez volt az igazi aranykor" – mondta a tervezőről Tóth Ali, a The Room magazin főszerkesztője.

"Felmenten a Facebookra, és nem akarom elhinni, amikor azt olvasom, hogy meggyilkolták Király Tamást! Egyszerűen ezt a fajta halált senki nem érdemli meg. Tamással nem volt annyira szoros a viszonyunk, de jó kapcsolatban voltunk. Nemrégen az Elle magazin bemutatóján találkoztunk és váltottunk néhany szót! Mint mindig egy nagyon érdekes es eredeti kollekciót mutatott be! Érdemes megnézni a kollekciót, mert minden darab amit bemutatott vér vörös volt. Egy igazi egyéniseg volt, egy igazi különc! Rendkívül tehetséges, és különleges látásmódja volt a divat világában. Számomra Tamás nem igazán divattervező volt, sokkal inkább egy művesze a nemzetközi divatvilágnak! Nagyon nagy veszteség ez mindenki számára, és az, aki ezt tette Vele, el sem tudja képzelni, micsoda veszteséget okozott nekünk!" – emlékezett vissza Kajdi Csaba modellmenedzser a tervezőre.

Annak ellenére, hogy divattervező volt, klasszikus értelemben nem nagyon adott el ruhákat. Korábban a Magyar Narancsnak egy interjúban arról mesélt, hogy távol áll tőle az a butikos szemlélet, amit a plázákban lát, hogy a tervezők csak gyorsan túladnak a ruháikon. Király Tamás vágya egy olyan hely volt, ahol mindenféle események, fellépések között csak egy mellékes program lenne, hogy például a tervező ruháját is meg lehet venni.