A Várbazár átépítésével erősen megváltozna a környék közlekedése, a BKK tervei szerint új villamosok közlekednének ezen a szakaszon, és csak biciklivel és busszal lehetne behajtani a bazár előtti területre. Vagyis a Clark Ádám téri körforgalom fölöslegessé válhat, felmerült, hogy az egészet egy hagyományos, lámpás kereszteződésre cserélik. A tér kinézete 1949 óta gyakorlatilag változatlan, a körforgalom Budapest ikonikus pontja, hagyná veszni?

Csak egy félmondat volt egy tervezett budapesti közlekedési átalakításról szóló anyagban, hogy a Clark Ádám téri körforgalom eltűnhet. A BKK ugyanis új villamosokat vásárol a budai rakpartra, viszont ezek nem férnek be a Lánchíd alatti alagútba, ezért azt át kell alakítani, és egyúttal akkor a tervek szerint átalakítják a Clark Ádám teret is.

Azért is, mert a közeli Várbazár felújításához az tartozik még hozzá, hogy megváltozik előtte a közlekedés, autóval nem, csak busszal és biciklivel lehet majd itt közlekedni, ezért a körforgalom, ahonnan a bazár előtti részre lehet jutni, feleslegessé válik. A tervek szerint a körforgalmat sima lámpás kereszteződésre cserélnék ezért, megválva Budapest egyik több mint hatvanéves jelképétől, a Clark Ádám téri körforgalomtól.

Ezt a kérdésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is megerősítette, bár hangsúlyozták, egyelőre tervek vannak, döntés még nem született. “A BKK megbízásából a Közlekedés Kft. 2013. márciusa óta dolgozik egy döntés-előkészítő tanulmány összeállításán, amelynek tárgya a  „Pesti és budai rakpartok jövőbeli közlekedési szerepének vizsgálata”. A munka része a Clark Ádám téri csomópont forgalomtechnikai kialakításának felülvizsgálata is. [...] Egy csomóponti kialakítás megváltoztatása során a Budapesti Közlekedési Központ, mint közlekedésszervező elsősorban közlekedésszakmai szempontok szerint mérlegel, figyelembe véve természetesen az egyéb szakági szempontokat, véleményeket" – írta a BKK válaszában.

Miért menjen?

A központ több érvet is felsorol amellett, hogy a közlekedés átalakítása miért indokolt a környéken, valamint azt is, hogy miért kell megszüntetni a körgeometriájú kereszteződést a téren.

Elsőre furcsán hangozhat, de a körforgalom nem mindig ideális, van, amikor egy jelzőlámpás kereszteződés kevésbé fogja meg a forgalmat, mint egy körforgalom. Ez a BKK talán legerősebb érve. “A korábban elvégzett forgalmi vizsgálatok alapján a jelenleg működő körforgalom ki- és belépő ágainak forgalmi terhelése nem egyforma nagyságú, az egyenetlen terhelés miatt pedig a körforgalom környezetében a becsatlakozó ágak felől torlódások tapasztalhatóak. A körforgalmú kialakítás olyan esetekben ideális, és biztosít megfelelő forgalomlefolyást a becsatlakozó közúti ágak számára, ha azok forgalmi terhelése nagyjából megegyező. A Clark Ádám téren csatlakozó közúti ágak minden irányban jelzőlámpás szabályozású csomópontba vezetnek, így egy esetleges jelzőlámpás, négyágú csomópont kialakítása esetén – a szomszédos jelzőlámpák megfelelő hangolásával – biztosítható a megfelelő közúti forgalomlefolyás” – érvel az átalakítás mellett a BKK.

Az is fontos érv, ahogy azt már fent is írtuk, hogy gyalogos-, turista- és biciklisbaráttá akarják alakítani a környéket, aminek nem felel meg a mostani megoldás. Jelenleg elég körülményes gyalogosként és biciklistaként megközelíteni a tér egy-egy pontját, nagyokat kell kerülni. Ezt is szeretnék megszüntetni.

Miért maradjon?

“A Clark Ádám tér kiemelt turisztikai célpontok – Lánchíd, Sikló, Várkert-bazár – találkozásánál fekszik, ugyanakkor a jelenlegi körforgalmi kialakítás kedvezőtlen a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, hiszen a Lánchíd hídfőiben nem lehetséges szintben az észak-dél irányú gyalogos átkelés, és a többi ágnál is jelentős kerülőt kell tenni. A körgeometria miatt a csomópontban jelenleg a gyalogos térfelületek rovására túlméretezett a közlekedési felület” – írja a BKK.

Kérdés, hogy probléma-e, hogy van egy olyan pont a városban, ahol sok a turista és a forgalom is nagy. Valószínűleg ez az a pontja a városnak, ahol a legkevesebb városlakó áll meg ahhoz képest, hogy mennyi turista ácsorog viszont itt rendszeresen, akár a körforgalom közepén. Ez a tér valószínűleg Budapest Piccadillyje, amin a városlakók a dugókban araszolva átgyűlölködik magukat, a turisták pedig nem győznek itt fotózkodni, hiszen elég szép a környezet, egyik irányba a Duna és a Lánchíd, a másik irányba a Vár meg a Budavári Sikló.


Nagyobb térképre váltás

Ezeket eddig is meg tudták közelíteni azok, akiket érdekeltek a látványosságok, a későbbiekben pedig, mivel folyamatosan kopik a belvárosból az autóforgalom, valószínűleg még kisebb problémát okoz majd néhány zebrán átkelni. A BKK tervei szerint viszont talán jobb lenne egy olyan megoldás, amiben elbontanák a tér közepéről a zöldfelületet, és a tér szélei felé adnának teret a gyalogosoknak.

“A tér közepén lévő zöldfelület elbontásának kérdése összefügg a csomópont szabályozási módjának átalakításával. Amennyiben a vizsgálatok indokolják, a jelenlegi körgeometriát négyágú, jelzőlámpás kialakításúra cseréljük – ebben az esetben a középszigetet értelemszerűen el kell bontani. Megjegyezzük, hogy e kialakítás esetén a csomóponti ágak térségében megnőnek a gyalogos- és zöldfelületek, hiszen a geometria változása miatt csökken a közúti közlekedés számára szükséges terület” – íjra a BKK a válaszában.

Jelkép lett?

A kérdéses középsziget viszont nem más, mint Budapest talán legrégebbi körforgalmának középszigete. Egész pontosan körgeometriájú kereszteződésének középszigete. Több mint hatvan éve nagyjából változatlanul van jelen a városban, olyan jelképe lett a budapesti közlekedésnek, amit nem biztos, hogy pusztán racionális érvek miatt el kellene bontani.

Párizs egyik legfontosabb látványossága, a Diadalív egy többsávos körforgalom közepén fekszik, amiben rendszeresen áll a dugó. Mégsem merül fel, hogy elbontsák a kereszteződést, hogy valami racionálisabbra cseréljék, hiszen gyakorlatilag Párizs egyik jelképe lett ez a körforgalom.

A Clark Ádám téri körforgalmat 1949-ben alakították ki, a kommunizmus évei alatt az ötvenes évek első felétől egy virágokból kirakott vöröscsillag díszítette a tér közepét, amit mára leváltott a szintén szép virágos minipark, viszont már a diktatúrára emlékeztető csillag nélkül.

Ez a körforgalom Budapest egyik legmeghatározóbb közlekedési pontja lett, ha Magyarországon valaki azt mondja, körforgalom, a legtöbben erre a körforgalomra gondolnak, pontos számokat nem találtunk, de ha nem is ez a legrégebbi, biztosan a legelsők között van.

Menjen vagy maradjon a körforgalom?

Érdekesség, hogy nagyon sokáig ez csak egy sima kereszteződés volt a KRESZ szempontjából, nem a körforgalom szabályai voltak itt érvényben. A magyar KRESZ ugyan 1949-ben ismerte a körforgalom fogalmát, viszont nem igazán voltak még akkor körforgalmak Magyarországon.

A Clark Ádám téren is egészen 2007-ig úgy alakult a forgalmi rend, hogy a Dunára merőleges forgalomnak volt elsőbbsége a Dunával párhuzamos forgalommal szemben, amit egy különleges főútvonalat jelző tábla jelölt az autósoknak. Aztán 2007-ben beállították itt is a körforgalmi forgalmi rendet.

Többek között azért nem volt hivatalosan körforgalom ez a kereszteződés, amit korábban a BKK is írt, hogy kelet-nyugati irányban sokkal nagyobb a kereszteződés terhelése, mint észak-déli irányban, ezért hiába volt köralakú a kereszteződés, a kelet-nyugati iránynak elsőbbsége volt az észak-délivel szemben.