Finn és észt tudósok kábé 17 ezer embert vizsgáltak öt éven keresztül, és rájöttek, hogy négy biológiai jellemző vizsgálatával jó eséllyel kideríthető, hogy egy látszólag egészséges ember meghal-e öt éven belül. Vajon szeretné-e bárki is tudni, hogy mekkora a kockázata a halálának, ha nem tehetnek ellene semmit?

Az orvosokat is megdöbbentette, hogy 4 úgynevezett biomarker (biológiai jelzőanyagnak lehetne leginkább nevezni) segítségével jó eséllyel meg tudják jósolni, hogy egy látszólag egészséges ember mekkora valószínűséggel fog meghalni 5 éven belül — írja a Telegraph. Ehhez pedig egy egyszerű vérteszten kívül állítólag semmire nincs szükség.

Biomarker egyébként bármilyen olyan anyag lehet, amit kívülről visznek be a szervezetbe, hogy valamilyen szervi működést elemezzenek vele. Így lehet akár molekulák, enzimek, hormonok, gének által előállított termék, akár valamilyen speciális sejttípus. Általában két dolgot szoktak vizsgálni: a betegségek előrehaladottságát és egy-egy kezelés hatásosságát.

A vizsgálathoz 17 ezer egészségesnek tűnő embert vizsgáltak meg, öt éven keresztül több mint 100 biomarkert figyeltek az esetükben. Ezalatt az öt év alatt 684 ember halt meg a legkülönfélébb betegségekben, például rákban vagy valamilyen szív- és érrendszeri megbetegedésben. A tudósok arra jutottak, hogy mindannyiuk esetében ugyanolyan volt 4 bizonyos biomarker szintje.

A kutatást a Telegraph cikke szerint észt tudósok kezdték, akik 9842 embert vizsgáltak meg, de olyan szkeptikusak voltak a saját eredményeiket látva, hogy bevontak finn tudósokat is, akik további 7503 embert figyeltek meg. Markus Perola, az Egészségügyi és Népjóléti Intézet professzora azt mondta, hogy nem számítottak arra, hasonló eredményre jutnának ők is.

Végül tökéletesen megegyeztek az eredményeik. „Nem nagyon hittünk benne. Lenyűgöző, hogy ezek a biomarkerek képesnek tűnnek, hogy megjósolják a halandóságot függetlenül a betegségektől. Látszólag egészséges embereket vizsgáltunk, de meglepetésünkre, ezek a biomarkerek kimutatják a felfedezetlen betegségeiket" — magyarázta Perola.

Ezek a biomarkerek az albumin (a fehérjék egyik osztálya), az alfa-1 savas glikoprotein, a citrát és a nagyon alacsony sűrűségű lipoprotein (röviden a lényeg, a koleszterinnel függ össze) voltak. Azoknak, akiknek ezek az értékeit kiugrókat, a PLOS Medicine folyóiratban közölt tanulmány szerint ötször valószínűbb, hogy meghalnak.

A tudósok természetesen lelkesek, hogy több mint száz biomarkerből sikerült négyre csökkentei a megfigyelésre érdemes markerek számát, de mint mondták, a kutatás komoly etikai kérdéseket is felvet. „Vajon szeretné-e bárki is tudni, hogy mekkora a kockázata annak, hogy öt éven belül meghal, ha egyelőre tehetetlenek vagyunk ellene" — idézte az angol lap Perolát.