Hivatalosan a brit Kiniki cég tulajdonosa találta fel a fényáteresztő fürdőruhát, amelyik a napfény 80%-át is átengedi, így töretlen barnaságot kínál. Az új anyagból létrehozott strandruha a nem túl kreatív Tan Through nevet kapta, és állítólag már most annyira kelendő, hogy épp nincs is belőle a cég raktárán. Az orvosok és rákkutatók persze már lázadnak az új termék ellen, szerintük ugyanis megnöveli a bőrrák kialakulásának esélyeit.
Mikroszkopikus lyukakkal a barnaságért
Az új típusú - állítólag nagyon veszélyes - fürdőruhán több ezer mikroszkopikus lyuk található, ezeken keresztül jut át a napfény a testre. A csirkedróthálóként jellemzett Transol nevű anyag a műanyagkészítéshez szükséges PBT-ből, elasztikus anyagokból és fonalból áll, amik sokkal ellenállóbbá teszi a naptejjel, a klórral és a tengervízzel szemben, és állítólag a bőr is jobban lélegzik, mint egy átlagos fürdőruha esetében, valamint az ára sem túl vészes. A fürdőruha 34,30 font, a férfi tanga, vagy a női bikini felső csak 17,43 fontba kerül.
A fürdőruhák szabása egyébként talán vonzóbb, mint a mintájuk: a divatból már évekkel ezelőtt joggal kiszorított párducmintára vagy a páva tollazatának színvilágára vélhetően kevesen vágynak manapság. Szerencsére azonban van egyrészes fürdőruha, ami idén sokkal menőbb a kétrészesnél. A Kiniki tulajdonosa, John Walker az elavult mintákra is magyarázattal szolgált, amikor a PR-osokat is megszégyenítő mondatokkal védte termékét a Daily Mail hasábjain.
Walker, akinek egy halászháló adta az ötletet, állítja, azért választotta a vásárlócsalogatónak semmiképp sem nevezhető mintákat, mert ezek megtévesztik a szemet, amely egyéb alakzatok esetén kiszúrná a mikroszkopikus lyukakat. Állítólag a nézelődőnek szemfülesnek sem kellene lennie, simán rálátna az egyébként intim pillanatokra rejtegetett nemi jegyekre.
Szép, de káros az egészségre
A terméket kritizáló orvosok és kutatók a minták elavultsága helyett inkább az egészségkárosító hatásra hívják fel a figyelmet, szerintük ugyanis komoly veszélyeket rejt magában az új anyag. „Akik ezt választják, azoknak sokkal nehezebb naptejet kenniük magukra, hiszen az anyag eltakarja a bőrüket. Azt gondolom, hogy ez egy nagyon veszélyes ötlet, és csak a hiúság kielégítése a cél. Mi inkább UV-védővel ellátott ruhákat ajánlunk, ez pedig épp az ellentéte. Naponta öt embernél találnak rosszindulatú sejteket. Ez egy gyilkos betegség, itt pedig sokkal több ember van veszélyben, mint például Ausztráliában" – fejtette ki véleményét a Telegraph-nak Richard Clifford, a Karan Clifford Bőrrák Elleni Alapítvány titkára.
Nem Clifford az egyetlen, aki ellenzi az esztétikai szépséget támogató terméket, bár a British Skin Foundation szóvivője szerint a vásárlóknak is felelősségteljesen kell viselkedniük, ha épp ezt akarják hordani. „Bár ez nagyon vonzó azoknak, akik a tökéletes barnaságra áhítoznak, nagyon aggasztó, hogy ez az anyag a napfény 80 százalékát átengedi. Tulajdonképpen azt jelenti, hogy a testüket semmi sem védi, kiteszik magukat az UV sugaraknak, és ebben az esetben a fürdőruha sem enyhít ezen semmit. Vannak különféle, biztonságosabb megoldások, ha valaki barna szeretne lenni, például megvárhatja, amíg már nem tűz a nap."
A brit rákkutató intézet kampányfőnöke, Katy Scammell is azt ajánlja, inkább rondítsunk bele a tökéletes barnaságba, és ne tegyük kockára az egészségünket némi színért. Javaslata egyébként jelenleg még a trendnek is megfelel, most ugyanis épp divatos a bikivonal. Ezt bizonyítják Bar Rafaeli bikinis fotói is, amik a Sports Illustrated különkiadásában jelentek meg, így téve címlaplánnyá Leonardo DiCaprio barátnőjét. A Rafaeli által viselt bikinik egyébként többet mutatnak, mint takarnak, és a fotók láttán nemcsak arra következtethetünk, hogy divat-e bikiniben napozni, de arra is, hogy Rafaeli gyantáztat-e.
Már raktáron sincs belőle
A Tan Through fürdőruhavonalat kifejlesztett cég, a Kiniki tulajdonosa, John Walker úgy véli, ők mindent megtesznek az emberek egészségéért, leszámítva persze, hogy feltalálták ezt a terméket. Rendes, felelősségteljes gyártókhoz méltón hűen tájékoztatják vásárlóikat a kockázatokról és mellékhatásokról. „Alig néhány héttel ezelőtt kezdtük reklámozni, de ez olyan, mint a friss sütemény – alig lesz kész, máris elfogyott. Természetesen szólunk a vásárlóinknak, hogy magas faktorú naptejjel védekezzenek, és kenjék be magukat a fürdőruha alatt is" – mondta az 58 éves Walker, aki 35 éve foglalkozik fehérneműk és fürdőruhák tervezésével és gyártásával.
Walker az anyag keletkezésének a történetét is megosztotta a Daily Mail olvasóival. „A varrószobában volt egy kis halászháló, a fény épp beszűrődött a tetőablakon" – vezette be költőien. „Rájöttem, hogy ha lyukas anyagot használnék, az remekül átengedné a fényt – persze, ha nem alkalmatlan rá. Később beugrottak a minták, amik összezavarják a szemet. Az elmúlt hat évet azzal töltöttem, hogy tökéletesítettem a terveket. Ha odateszed az ablakhoz, simán átlátsz rajta, de ha felveszed, úgy néz ki, mint egy átlagos fürdőruha" – zárta a monológot.