Jeszenszky Zsolt szerint a DJ Szövetség nem akarja szektába tömöríteni a lemezlovasokat, csak szakmai szabályozáshoz kötné a működésüket. Abban sajnos viszont nem tudtunk megegyezni, hogy részben művészeti tevékenységet lehet-e, szabad-e klubtagságokhoz kötni. A harmadik napot a jogi kulisszák mögül kezdtük, de egy videodiszkó-bemutató után sikerült tovább csiszolnom a tudásom a keverőpult mögött. Már tudom, hogy fogjam a mikrofont, hogy ne gerjedjen.

A harmadik alkalommal – már tényleg – kis késéssel érkeztem az Aréna Plázához, ahol az osztálytársaim már néhány perce hallgatták a tűző napon bőrkanapékon aszalódva, amint Jeszenszky Zsolt, a DJ Szövetség elnöke a DJ szakma jogi alapjairól tartott előadást.

Nézzen gyakorló diákokat! Klikk!

A DJ Szövetség az a szervezet, ami alapvetően megosztja a magyar DJ-közösséget. Nagyon röviden és tömören a tagok a szakma megtisztítását, egyfajta szakszervezetet látnak benne. A szövetségen kívüliek meg egy, a fellépési díjakat szabályozni próbáló kartellt, a művészeti tevékenységet jogosítványhoz kötő kirekesztőklubot.

Elbeszélnek egymás mellett

Jeszenszky Zsolt, a jogvédő szervezetek és a DJ Szövetség képviselője azt mondja, be kell tartani a hatályos szerzői jogi törvényeket, és a lemezlovasoknak a közönségnek lejátszott számok után ki kell fizetniük a jogosítási díjakat. A jogkezelőkhöz befolyt összegeket az alapján osztják szét, hogy az ország legismertebb lemezlovasai milyen játszási listákat adnak le, kik szerepelnek rajtuk. A jogosítási átalánydíj a MAHASZ-nál évi 90 ezer plusz ÁFA, de a DJ Szövetség tagjai ezt 56 ezer forint plusz ÁFA-ért megkapják. A szövetséget ellenzők általában az underground műfajok lemezlovasai, ezt azért nem szeretnék befizetni, mert a mostani elosztási rendszerben nem biztos, hogy azok az előadók kapnák meg a befizetett pénzt, akiknek a számait ők leadják, a szövetségbe pedig azért nem szeretnének belépni, mert nem értik, miért kéne jogosítványhoz kötni a művészeti tevékenységeket, hiszen ez semmilyen művészeti ágnál sincs így. Nagyjából ezen a ponton szakad ketté a magyarországi DJ-k közössége.

A két fél már a legelején elbeszél egymás mellett. Az egyik tábor a művészi szabadságot, a másik meg a be nem fizetett jogdíjakat kéri számon.

Szakadatlan türelemmel, klikk!

A szerzői jogi törvények betartatására egy megoldás lehetne, egy olyan közös jogkezelő létrehozása, amelyik más típusú előadóknak juttatja el a pénzt, mint a most létezők, így egy DJ választhatna, hogy az ő tagdíjából inkább ezek, vagy inkább azok kapjanak. A kartellezés vádját meg úgy tudná a legjobban elhárítani a DJ Szövetség, ha nem az lenne az egyik célja, hogy ellehetetlenítse a szövetségen kívüliek működését. Az érdekvédő szervezetekhez nem szokás kötelezővé tenni a csatlakozást.

A lemezlovas valahol népnevelő

DJ Szövetség ide, DJ Szövetség oda, a DJ képzés még mindig egészen jó dolog, meglepően felkészült tanárokkal, meglepően gondosan összeállított tananyaggal. Jeszenszky Zsolt órája után elérkezik a második mikrofonos óra ideje DJ 5vössel és DJ Hangyával. Először megtanultuk a különbséget a dinamikus mikrofon és a kondenzátor mikrofon között, hogy mi az a vese és a szupervese karakterisztika. A lényeg, hogy a mikrofont nem a fején fogjuk, mert akkor begerjed. Aztán jött egy újabb erkölcsi oktatás: a mikrofon nem lehet fegyver, a mikrofonba nem káromkodunk, a DJ valahol népnevelő, ezért alázattal kell dolgozni.

"Mikrofonnal a kezedben nem tudod használni a metakommunikációs eszközöket, e-zért fon-tosa zar-ti-ku-lá-ció" – mondta DJ Hangya, majd elmentünk egy keverőhöz, hogy megtanuljuk a saját hangszínünknek megfelelően beállítani a mikrofonsávot. Ezután beszélni kellett egy darabig, szórakoztatni a közönséget, de sajnos nem is beszéltem elég hangosan, nem tartottam pont jó helyen a mikrofont és semmi szórakoztató nem jutott eszembe azon kívül, hogy Vécsi Tibor egy valamikori márciusi Korai Öröm koncert előtt mérhetetlen hosszú ideig azt mondogatta a mikrofonba, hogy tavasz van, ami annyira megtetszett neki, hogy végül a koncert alatt is rendszeresen bemondta, hátha valaki elfelejtette volna.

Ezután Andy Sole tartott előadást a videódiszkózásról, amit annyira bonyolult lenne összefoglalni, hogy inkább nézzék meg az alábbi videón egy fellépését. Nagyjából ugyanazt csinálja, mint egy DJ, csak klipeket használ.

A videódiszkó után ismét DJ Newlt hallgattam, mit, hogyan kéne csinálnom ahhoz, hogy a két különböző tempójú szám végre együtt szóljon. Hallgattam az egyik számot, hallgattam a másikat, toltam, húztam, tekertem. Mantráztam: ha a tárcsán lassítok, felfelé tolom a tempószabályzót, ha gyorsítok, lefelé húzom. "Ha még egyszer lefelé húzod a tempót, és ezen gyorsítasz, letöröm a kezed" – kiáltotta DJ Newl egy másik hallgatónak, aki nálam komolyabb problémával küszködött a tekerem-tolom-húzom témakörben. Végül némi gyakorlás után sikerült az összeillesztés. Aztán másodszorra nem, harmadikra viszont igen, és végül egyre gyakrabban összejött a dolog.

A tanítás után este terepgyakorlatot tartottak. Voltak, akik Szlovákiába mentek, valtak, akik Bárány Attilához a Dokk Caféba, DJ Newl valahova Magyarországra vitte a tanoncokat, én meg maradtam az Aréna Plázában, hogy italodisco bulira menjek Császár Előddel.

Következő, befejező részünkben megtudják, mi lett a terepgyakorlat eredménye, mik a producerkedés alapjai és megismerünk néhány nagy lenyúlást a popzene történetéből.

Búvár zsebkönyvek: Lemezlovasok - akik tanítottak

Jeszenszky Zsolt: A DJ Szövetség elnöke, Jeszi néven a Zöld Pardonban rockzenét szokott keverni.

Bárány Attila: DJ Bárány a magyar house-élet egyik meghatározó alakja, a '90-es években az alsóörsi Dexion rezidens dj-je, mostanában a Dokk Caféban játszik.

Spiegelhalter László: Spigiboy az iskola egyik koordinátora, a Carpe Diemből ismert Erős Attilával alkotta az Erős vs. Spigiboy duót, az E-Klub állandó fellépője volt.

Nyújtó Sándor: DJ Newl punkzenekarok dobjai mögül váltott a siófoki Flört Diszkóra. A szintén siófoki Palace péntek esti rezidense volt.

Ötvös László: DJ 5vös 1983 óta lemezlovas Magyarországon, a legtöbb nagynevű diszkóban játszott már: Fortuna , High-Life, Hully Gully, Dexion, Citadella, Club Heaven, Buddha Beach. A house-t nem kedveli, a funky áll hozzá közel.

Tóth István: DJ Hangya a fiatalabb generáció tagja, a budapesti B7 látogatói valószínűleg ismerik, house-t disco house-t játszik.

Mózsi Tamás: Spy The Ghost Spigiboy szerzőtársa, barátságuk az E-Klubban mélyült el.

Náksi Attila: DJ Náksi leginkább a Náksi vs Brunner duóból lehet ismerős, amit Brunner Zsolttal közösen visznek évek óta, legismertebb számuk a Budapest Parádé Himnusz.

Rozmann András: Andy Sole igazi látványmániás, amit más DJ számokkal csinál, azt videóklipekkel játssza kütyühegyek mögött.