Megvolt a második csalódás az egyébként kifejezetten kellemes DJ-iskolában. Elmaradt a buli, ahol Császár Előddel gyakorolnom kellett volna nem létező tudásomat. Elnézéskérések után megismerkedtem a remixelés és a zeneszerzés alapjaival, valamint azzal, hogy a Fatboy Slim majdnem minden száma létezett már korábban is. A lényeg viszont, hogy a tanulási folyamatban elértem egy fontos lépcsőfokot: sikerült szabályosan összemixelnem két számot. És már azt is tudom, mi kell ahhoz, hogy sztár-DJ legyek: egy hatalmas karóra.

Nem kedvezett a DJ-iskolán kívüli világ a lemezlovasi bemutatkozásomnak. Sajnos halott volt az a buli, ahol Császár Elődnek italodiscot kellett volna játszania, így a Shane 54 néven futó DJ nem jelent meg a helyszínen. Másnap a DJ-iskolában az osztálytársaim lelkendező beszámolóit hallgatva sem voltam igazából csalódott, de ez nem volt elmondható azokról, akik hozzám hasonlóan szintén Császár Előd mellett gyakoroltak volna. A szervezők elnézést kértek mindenkitől, de az ilyesmi tényleg előfordul, így legalább már a tanulási fázisban megismertük, milyen az, ha az ember hoppon marad egy buliban.

Az utolsó értékelés, klikk!

A szervezők felajánlották a kimaradt hallgatóknak, hogy egy héttel később elmehetnek Kecskemétre fellépni DJ Newllal. Ezzel a lehetőséggel végül nem éltem. Az egyik tehetséges hallgató Spigiboy bulijában egész sok játszhatott, mások Bárány Attilánál a csodálás lehetőségét kapták meg leginkább, de összességében mindenki elégedett volt.

Teljesen megváltozik a zenei látásmód

Az élménybeszámolók után Mózsi Tamás, vagyis Spy The Ghost, Spigiboy szerzőtársa mutatta be a samplerezés történetét (a sampler egy leginkább a szintetizátorra hasonlító eszköz, itt viszont nem egy-egy hang paramétereit tudjuk változtatgatni, hanem a felhasználó által betáplált egész hangmintákat).

Az első ilyen szerkezetet, a Mellotront 1965-ben mutatták be. Ebben még a szalagos magnókból ismert szalagokon tárolták a hangmintákat, és alapvetően változtatta meg a hetvenes évekre "a zenei látásmódot" - ahogyan Mózsi Tamás mondta.

Megjelentek az olyan kísérletezők, mint Jean Michel Jarre, a Kraftwerk és a Tangerine Dream. Megszületett a New Age (Új Kor) zenei stílus, amiben a különféle samplerekkel, elektronikus hangszerekkel a korábban létező hangzásoktól egészen különböző világot hoztak létre. A korszak olyannyira a kísérletezésről szólt, hogy az elektronikus zeneszerzők inkább hangtechnikával foglalkozó kutatók, hangmérnökök, matematikusok voltak, mint klasszikus értelemben vett zenészek. Tulajdonképpen szerencsés egybeeseés, hogy a közönség élvezhető zenének értékelte ezeket a hangkollázsokat.

Aztán 1979-ben megjelent a Fairlight, a legszebb modernkori hangszernek kikiáltott szerkezet. Érintőképernyője volt, monitora, billentyűzete. A szerkezet dizájnja erős hatást gyakorolt az első PC-k tervezőire. Végül mára mindent uralnak a számítógépes samplerprogramok, bárki vehet fel, vehet meg, torzíthat, csűrhet-csavarhat hangokat, hogy aztán zenét készítsen belőlük.

Miközben szép lassan elértünk a modern mintavételezési eljárásokig, Náksi Attila is befutott Ramones pólójában, hogy a klasszikus remixelés és már létező számok zenei mintáinak átvétele közötti különbségről beszéljen. Szerencsére Náksi pólója annyira elterelte a figyelmem, hogy végre észrevettem, a frizurán kívül még min kéne mindenképp változtatnom ahhoz, hogy sikeres lemezlovas legyek. Elengedhetetlen a hatalmas karóra. Ahogy néztem, a márka annyira nem számít, a króm és a méretek a fontosak.

Fatboy Slim a samplerfejedelem

Ha egy zenének én vagyok az előállítója, akkor, miután a számot levédettem az Artisjusnál, a szám utáni minden honorárium és jogdíj engem illet - foglalhatjuk össze Náksi beveztőjét. Amennyiben egy létező számot remixelünk, akkor engedélyt kell kérni az eredeti kiadótól. Általában megadják a remixekre az engedélyeket, de Náksi tapasztalatai szerint az esetek 99 százalékában azzal a kikötéssel, hogy a remix utáni jogdíjak az eredeti előadót illetik meg.

Ezzel szemben, ha egy számból csak egy nem meghatározó hangmintát emelünk ki, és építünk be egy új műbe, akkor azért nem kell engedélyt kérni, sőt teljesen bevett szokás.

Ezt a tételt közérhető módon szemléltették: meghallgattuk néhány igazán ismert szám eredetijét. Tudták, hogy a Deee-Lite Groove is in the heart számát Herbie Hancock írta és Bring Down the birds a címe? Vagy, hogy a Nirvana – Come as you are legendás kezdetét a Killing Joke megcsinálta évekkel korábban az Eighties című számnál? De mondhatnánk még a Daft Punk – Harder, Better, Faster, Stronger című számát is, amiben Edwin Birdsong és a Cola Bottle Baby köszön vissza.

A samplertechnika – vagyis amikor egyik számból átveszünk egy hangmintát egy másik számhoz – igazi császára Fatboy Slim, akinek mintha szuperérzéke lenne ahhoz, hogyan lehet egy nem túl ismert nagyon jó számból a saját neve alatt egy ugyanolyan jó, viszont világslágert előállítani.

Ha szeretnének egy párszor úgy járni, mint amikor megtudták, hogy a Télapó igazából Mikulás, akkor nézegesség a Second Hand Songsot.

Eljutok az első mixig

A hamis, nem hamis kérdéskör után folytatódott a gyakorlati oktatás. Kezdődött a szokásos mantra, a számolgatás, a figyelés, az indítás, a tempóállítás. A negyedik alkalomra eljutottam odáig, hogy tudtam, mi nem jó, ha valami nem jó, így aztán kijavítani is könnyebb volt a pontatlanságokat.

Egy tanfolyam képei, klikk!

Miután párszor sikerült a tempóigazítás, következett a DJ-tudomány következő lépcsője: a mixelés. Elindítottam az egyik számot (A), megfelelő időben a következőt (B), jött a tempóigazítás, és mire ezt befejeztem az először indított számban le is ment egy énektéma. Itt felgyorsultak az események. A következőt kellett csinálni: most nem a B szám kicsit elcsúszó tempóját kellet az A-hoz igazítani, hanem fordítva. Miután ez megvolt, már jött is a B számban az énekrész. Amikor ez lement, akkor jöhetett az eddig csak menőzésnek hitt tekergetés a keverőn. Gyorsan lecsavarni az A szám basszusát, és kicsit fel a B számét, majd lehúzni az A szám hangerejét.

Leírva kicsit követhetetlen, de a lényeg, hogy így lesz igazán szép, és feltűnésmentes az átmenet a két szám között. A lenti videón, nagyjából 3:30-nál látják a mozdulatot, ami a tapasztalatok alapján akkor jó, ha minél kevésbé töri meg a zenét, sőt csak akkor vesszük észre, ha pont látjuk.

Az első sikeres mix után úgy éreztem, elértem azt, amit ez a szakma számomra tartogatott. Kezet fogtam DJ Newllal, megköszöntem az oktatást, és boldogan vártam a tanfolyam lezárását.

Már csak egy dolog maradt hátra: következzenek azok, akik lehet, hogy néhány év múlva átveszik a most uralkodó house DJ-ktől az irányítást.

Búvár zsebkönyvek: Lemezlovasok - az osztálytársak

Bökönyi Zsolt - DJ White Tie (Mert mindig elegáns)

Boldizsár András - DJ Boldi

Tugyi Orsolya (Ő még nem választott nevet magának)

Morvai Tiziano - DJ Tiziano

Csanaki László - DJ Lacek (Beloccától kapta a nevet)

Juhász Ferenc - DJ Feejay (Dj Tonic adta a nevet, amikor tanította, később Belocca és Workidz is megerősítették, hogy jó választás volt)

Henez Dávid - DJ Divi (Német lányoktól kapta a nevet)

Hunyadi Ádám - DJ Adamo

Zsámbéki Ádám - DJ Cash (Az a beceneve, hogy Zsééé és ebből lett a Cash)

Szabó Károly - DJ Snowy (Szőke a haja, fehér a bőre, ami nagyon feltűnővé tette egy szoláriumbarna fekete hajú lány mellett)

Pometkó Norbert - DJ Pometkó

Mednyánszky László - DJ Mednyánszky