horoszkóp

A bicikli nem azt jelenti, hogy tapinaci és mész negyvennel

mm
2009.09.23. 19:14 Módosítva: 2009-09-24 11:59:09
A Critical Mass után két divatbemutatót is megnézhettek a divatérzékeny biciklisták, bár ilyen halmaz állítólag nincs. A bemutatók szervezői szerint az ember alapvetően stílusos, a stílusát meg olyan ruhák képviselik, amelyekben kényelmes biciklizni is. Egy év alatt egészen népszerűvé váltak a magyar tervezésű ruhadarabok biciklizéshez, cél lett a mainstream és a szakítás a biciklis mezekkel.

Szubkulturális gyökér

Két biciklis divatbemutatót is megnézhettünk kedden a Critical Mass után. Az egyiken hagyományos márkák darabjait válogatták össze biciklizéshez, a másikon meg bicikliseknek készült ruhákat a praktikum és a szépség jegyében.

"Az első bemutatóban Linda, a cyclechic stylistja, direkt populáris márkákból állította össze ezt a divatbemutatót, hogy bebizonyítsuk, ezek is kompatibilisek a biciklivel. Még akkor is persze, ha direkt nem nagyon átlagos cuccokat válogatott ki. A második volt a biciklis tervezők bemutatója, persze az kicsit elborultabb volt. Ők jobban rámennek a funkcionalitásra, annak van egy szubkulturális gyökere, ezért nagyon vágják a szabásokat, az anyagokat, a varrásokat, hogy hova érdemes zsebet rakni, meg a lányoknak magasítani a derékrészt" – mesélte a bemutatók után Halász Áron, a biciklis divattal foglalkozó Cycle Chic blog egyik szerkesztője.

Követő üzemmód és fagylaltszín

A két bemutató összességében nagyjából az elképesztő szóval írható le, annak ellenére, hogy az első pár modellt megnézve nem így gondoltam. Az első, hagyományos márkákból összeállított ruháknál azt éreztem, amit eddig is: a biciklis divat alapvetően követő üzemmódban van az utcán bicikliző divatos emberekhez képest. Legalábbis az első bemutatón szereplő modellek akár a közeli Gödörből is érkezhettek volna minden előzetes szervezés nélkül.

A második bemutatón, amikor kifejezetten bicikisek számára készült egyedi tervezésű ruhákat láthattunk, viszont megint és még mindig leesett az állam. Szerencsére az eleinte kicsit feszengős, inkább árverésre vagy vásárra emlékeztető bemutatón a második részre feloldódott a hangulat. Úgy tűnt, mindenki erre a részre várt. Nagyjából egy éve mutatták be először a szuperötletes egyedi ruhákat, akkor még csak egy szűk underground rétegnek, mostanra viszont az lett a cél, hogy a divatos öltözködés és a bicikli a mainstream részei legyenek. Jelenleg hat kifejezetten biciklizőknek szóló tervezőcsoport létezik Magyarországon, akik a Bicycle Art and Design fedőnevű csapatba tömörültek, és szinte mindenki megtalálhatja náluk a számításait: az öltönyös elegáns vonaltól kezdve a fagylaltszínű tarka ruhákig mindent gyártanak.

A stílus nem akadály

"Az első divatbemutatójuk tavaly volt a Moszkvicsban. Az egy nagyon kicsi futárbuli volt, nagyjából azok az arcok is voltak lent, mint akik a futárbulikon. Most szombaton a lezárt Andrássyn lévő Merlin színpadon volt egy bemutatójuk, de felléptek a Szigeten is. Nagyon felfutott az egész, ami látszik az eladásaikon, meg látszik az érdeklődésen is. Ahogy a bringára egyre jobban szoknak rá az emberek, egyre jobban megismerik ezt az egészet, az ő márkáikat is, és elkezdenek képben lenni, hogy a bicikli nem azt jelenti, hogy tapinaci, és előrehajolva mész negyvennel keresztül a Tour de France-on, hanem egy mindennapos közlekedés. Az, hogy van egy stílusod, az nem szab gátat annak, hogy biciklizz" – érvelt a biciklis divat mellett a szerkesztő, kiemelve, hogy nem biciklis divat van, hanem vannak divatos emberek, akik bicikliznek is.

Mainstream, nem sportszer

A bemutatón egy dolgot nem láttunk: archetipikus, terepnadrágos, versenymezes modelleket. A szakítás a futárokra jellemző öltözékkel tudatos, mert a szervezők nem akarnak leragadni egy-egy szubkultúránál. "Ez nem egy szubkulturális esemény. Abszolút a mainstream a célja. A bicikli nem egy sportszer. Nyilván van, akinek ez a munkája, de egy mindenki számára elérhető eszköz, amivel eljutsz A-ból B-be. Pont ezért volt ez egy tudatos döntés, a blogunk, a Cyclechic is erről szól. Mindenki a saját stílusában öltözködik, az hogy biciklizik, az csak egy dolog" – mondta Halász.

A hihetetlen praktikummal készülő és a különféle biciklialkatrészeket a ruhákon megmutató darabokon kívül a bemutató egyértelműen legötletesebb darabja a táskapulcsi volt. A cipzártáska ötletességével vetekedő magyar tervezésű darab lényege, hogy ha sokan úgyis a vállukon átdobva hordják a pulóverüket, miért ne tehetnék úgy, hogy közben a pulóver rendes táskaként funkcionál. A feltalálóval, Magony Zsuzsannával készült tavalyi interjúnkat itt olvashatják.