Századik évfordulóját ünnepelte a L'Oréal Professionnel vasárnap este a Magyar Telekom Székházban, ahol egy őszi/tavaszi hajtrend-bemutatóval egybekötött termékismertetőnek is szemtanúi lehettünk. Arról már 2008 augusztusában beszámoltunk, hogy a Schwarzkopf Professional két évvel korábban tudja, mi lesz a trend, így arra már tavaly is számíthattunk, hogy a sokat hangoztatott bioéletmód a hajápolásban is megjelenik valahogy. Úgy is lett.
Zöld életstílus
A L'Oréal Professionnel termékbemutatóján tisztes távolságból, de főleg a projektor segítségével megismerhettük a forradalmian újnak kikiáltott Inoa (Innovation No Ammonia) festékcsaládot, ami azért bio, mert nincs benne ammónia. A bemutató jelszava a „zöld” volt, amihez különféle szavakat kapcsoltak. Úgymint szépség, divat, életstílus. Még fel sem dolgoztuk a civilizált dzsungelélményt, máris kisfilmek dübörögtek az idei hajtrendről, a rock'n'folkról. Az orwelli regényekből ismert kampányfilmekhez hasonlóan váltogatták előttünk Elvis képét Kurt Cobainre és Pete Dohertyre, akiket később a stílusjegyeket magán hordozó Kate Moss, Bono és Billy Idol követett, csak, hogy a rockos stílus néhány alakját felsoroljuk.
Ők azok, akikből jól élnek a fodrászok, a hosszú hajúak ugyanis ritkán járnak, mert számukra drága a sok ápoló – mondta később Szabados Iréne mesterfodrász, a L'Oréal Professionnel magyar nagyköveteinek – Hajas László, Zsidró Tamás, Binder Géza, Kucsera Zsolt, Zsiga Renáta - egyike. „Többször is újraéled ez a rockos műfaj, nagyjából 30 évenként pezsdíti fel a divatszakmát. Nemcsak öltözködésben, a hajviseletben is” – mondta a Velvetnek Szabados, akinek színpadra ültetett modelljének haját Brian Setzer frizurája alapján kreálta. Ez már azért is ritkaságszámba megy, mert a férfi és női hajtrendek között nincs átjárás.
Rock'n'folk
Szabados szerint az sem feltétlen igaz, hogy a trendek nemzetköziek, ugyanis ami jól áll egy mokányabb, alacsonyabb típusú népnek – például a magyarnak – mondja –, az nem biztos, hogy ugyanolyan jól mutat egy angolnak vagy egy franciának. Bár az este folyamán több mesterfodrász épp az ellenkező stílust kapta, mint ami a lelkületükre jellemző, Szabadosnak szerencséje volt, hajmodelljének rockos frizurát kellett kreálnia. „A rockos fazonhoz szélesebb arckarakter kell. A nagyon hosszúkás, hegyesen végződő fejformájú embereknek ezt nem lehet megcsinálni, mert nem áll meg” – utalt Szabados a fejtetőre kreált pom-pom-szerű képződményre, illetve a beszárítva hátrafésült tincsekre.
Míg a rockos stílust a vadság, az erő, a már 2009 tavaszi/nyári trendben is megjelenő aszimetrikus formák, és a színben erős kontrasztok adják, addig a folk a népies hagyományokra épít, amit a magyar nők hajában leginkább a fonással lehet ábrázolni, miután valószínűleg senki sem szeretne egy ostort vagy egy pártát a hajába. A mesterfodrász egyébként úgy véli, a folk megfoghatatlan, de azért egy-két jellemzőjét csak felsorolta.
„A fonás, a kreppelt göndörségek is a folkhoz tartoznak most” – részletezte Szabados a díszítőelemeket. A Rihanna-követő Tóth Gabi haját is kezelő Zsidró Tamás Janis Joplint és a Charlie angyalaiból ismert Farrah Fawcettet emlegette fel, akinek haját akkoriban sorra másolták a nők. A hosszú hajat vágásokkal szabadítják föl, hogy a fejtetőn se tapadjon le, így kap egy lazaságot, amitől a szabad életérzést közvetíti. A stílus persze a szőke árnyalatokat kedvelőknek ajánlott, a szabadságot ugyanis állítólag jobban közvetíti ez a hajszín. Legalábbis a L'Oréal Professional divatszakemberi szerint.
A mostani trend sokáig marad
Bár a hajtrendek évente kétszer változnak, Zsidró Tamás szerint a jelenlegi stílusok tovább életben fognak maradni. „Úgy gondolom, hogy a mostani trend egy kicsit tovább marad, mint ahogyan ez általában lenni szokott, ugyanis nagyon karakteres, nagyon meghatározó elemei vannak, amit akár a harminc év fölöttiek is beépíttetnek a frizurájukba.” Kucsera Zsolt mesterfodrász egyébként valószínűleg nem bánná, ha a mostani divat maradna, állítása szerint ugyanis a gyorsan váltakozó stílusok miatt nem tudnak kibontakozni a fodrászok. „A kollekciók egymásba mosódnak, mivel túl gyakran váltják egymást, ezért nem igazán tudunk kibontakozni.”
Szabados Iréne a haj és az anyagiak kapcsolatáról is beszámolt, amikor szóba került, Kucsera Zsolt szerint mennyire trendkövetők a mai nők. „Úgy látom, hogy ősszel nagyon sok fiatal lány kezdett divatozni, talán azért, mert épp most jöttek haza külföldről, ahol ráéreztek a trendre, vagy elvégezték az egyetemet, és kell egy új imidzs a munkakereséshez. Sajnos ez a fodrászatban nem mutatkozik meg, mert mindegyiküknek hosszú haja van” – mondta Szabados, aki szerint a hosszú haj csak aznap szép, ha ki van húzva, be van sütve vagy épp kiegyenesítve.”Hosszú hajjal nem járnak fodrászhoz, mert nagy összegekkel jár, mivel rá kell rakni egy csomó ápolót és sampont.”
A mesterfodrásztól azt is megtudtuk, haragszik a hosszú hajúakra – így mi sem éreztük éppen komfortosan magunknak az interjú közben –, sőt arra is képes lenne, hogy mozgalmat indítson a hosszú haj ellen. „A hosszú haj olyan, mint egy fejkendő. Valaki divatosan felöltözik, és közben fejkendőt köt a fejére. A hosszú hajnak ráadásul nincs fazonja, nem úgy, mint a rövidnek. Mi, fodrászok a rövid hajat szeretjük, mert azt rendszeresen kell vágni, a hosszú hajjal nem tudunk mit kezdeni. Ráadásul akinek hosszú a haja, az nem jön hozzánk, hanem copfba köti.”
Dubajba viszik a show-t
A L'Oréal Professionnel magyar nagyköveteit felkérték, lépjenek fel hajshow-jukkal Dubajban, ahol a szlovák és cseh nagykövetek számára képzést tart a cég. A vasárnapi esemény a dubaji főpróbája volt, így a színpadon elkészített hajakon túl épített kreálmányokkal is találkozhattunk. A kulisszák mögött kiderült, a toronymagas hajmonstrumot viselő modell egy perc híján összeesett a színpadon, miután legalább 3-5 percig viselte a fejére operált szerkezetet. Kucsera Zsolt szerint a show jól sikerült, és bár rengeteg munkájuk van benne, a siker mellett az is cél, hogy jól érezzék magukat. Ez vasárnap este sikerült.