Ha filmnézésről van szó, a férfiak szinte ugyanannyira hajlamosak elérzékenyülni, mint a nők. Ezt azóta tudjuk, mióta nem reprezentatív felmérést készítettünk szerkesztőségünk férfitagjai között. Olyan hímet is találtunk, aki azért fakadt sírva, mert nem került adásba, pedig tudta a megoldását egy betelefonálós műsornak. Keressük azokat a filmeket, amin férfiolvasóink is nagyon meghatódtak.

A Fel! című Pixar-filmet egy férfihordával sikerült megnéznem 3D-ben. Miután véget ért, a társaság hosszasan méltatta a produkciót, majd egyikük megemlítette - ahogy korábban már más is -: az eleje igen nagy hatást gyakorol az érzelmekre. Erre Dani rögtön megjegyezte, hogy ő legutoljára a Hét élet című Will Smith filmen sírta el magát.

Ez a coming out a többieket is őszinteségre késztette, így azt is megtudhattam, hogy egy másik kollégám az Angyalok a pályán 2 után törölte a szemét, gyerekkori barátja pedig a Lecsót könnyezi meg minden alkalommal. Először nevettem, de a végén beláttam, hogy a férfiak is éreznek. Vagy pedig tévedtem, és csak az Index foglalkoztat sírós embereket.

Csak két férfi nem zokog

A méregtelenítés egyik legnépszerűbb formája a sírás, ami eddig inkább a nők privilégiuma volt, legalábbis én ezt hittem. Az apám nem sírt előttem, a barátaim sem, de amikor közvéleményt kutattam a szerkesztőségben, csak két férfi mondta azt, hogy nem szokott elérzékenyülni, főleg nem amerikai filmeken. Pedig minden hollywoodi produkción tud zokogni a nők többsége. Valószínű sosem fogom megtudni, a filmesek számolnak-e a férfiakkal, amikor könnyfakasztó történetet gyártanak, ahogy azt sem, hogy a nők hogyan tudnak sírni mindenen, amin lehet.

pub orange rewind
by niksinik

Sírnivaló reklámok

Reklámot vásznon eddig csak terhes férfi könnyezett meg, bár Kalifornia kormányzójának sem magától nőtt meg a hormonszintje a Junior című filmjében. Dani barátunkat viszont azért nevették ki a többiek, mert bár maga sem tudja, melyiken - ahogy a végén kiderült, az sem biztos, hogy ő tette, de valaki biztosan -, sírt egy reklámfilmen.

Végül a szerkesztőségben találtam egy férfit, akit a Vodafone kérészről szóló kisfilmje hatott meg. A szöveg nem túl érdekes: "az apró kérész mindössze egyetlen napig él. Egyetlen napig. Mégsem sajnáljuk érte, hiszen ezen a napon csak annak él, amit szeret. Szárnyra kap, a szélre bízza magát, játszik, élvezi röpke élete minden pillanatát. Úgy él, mintha nem lenne más nap, hiszen számára valóban nincs más nap. Talán tanulhatnánk tőle. Képzeld csak el, ha úgy élnénk minden nap, ahogy ő éli egyetlen napját! Micsoda élet lenne!”. De aláírjuk, a zenével és a képpel együtt tényleg üthet, ha jókor találja meg az embert.

A sport is képes erre

Nem meglepő módon a sport is alkalmas arra, hogy segítsen az érzelemkifejezésben. Nő létemre a 11-esek hatnak meg, főleg, ha Németh Krisztiánnak kell lőnie, mert ő csak akkor talál be, ha éppen két lábon áll, és nem érzi magát a fellegekben. A Marian Cozma halála utáni első MKB Veszprém kézilabdameccset többen végigsírták, ami szintén nem meglepő, hiszen a meccs elején egyperces néma csenddel tisztelegtek a játékos előtt, az edző pedig erről beszélt közvetlen előtte: „a munkába, a játékba menekülés lehet az egyetlen út. A borzalmak után tovább kell lépni, innentől kezdve mindig Marianért játszunk.”

Kis robot és Nagy hal a könnyzacskók ellen

Egy-egy jól megkomponált kisfilm, videó is hasonló hatást érhet el, egyik programozónk ugyanis Matt világkörüli táncát jelölte meg, amikor azt kérdeztem tőle, mi hatotta meg utoljára. A dizájncsoport egyik tagját a Wall-e és a Nagy hal késztette kiválasztásra. A Totalcar dolgozóinál a District 9 és a Julie&Julia című produkció – gyerekes szóhasználattal élve – törte el a mécsest, míg a kultrovat egyik újságíróját Paul Potts Britain's Got Talentes szereplése ríkatta meg. A gazdaságrovat azért teljesített meglepően ebben a felmérésben, mert csak egy nagyon beteg újságíró volt hajlandó érdemben válaszolni a kérdésemre. „Nagyon beteg vagyok, annyira, hogy képzeld, felhívtam az egyik betelefonálós műsort, mert tudtam a megoldást, de nem válogattak be azok közé, akiket visszahívnak. Ezen sírva fakadtam.”

Az Armageddon és a Holt költők társasága az öt legmeghatóbb között

A politika, sport és a tech rovat között több közös szál is lehet, hiszen minden megkérdezett hollywoodi produkciókat említett, bár lehet, hogy a hirtelen letámadás nem a legjobb módszer egy ilyen kérdés felmérésre. A befutók közt volt az Édesek és mostohák, az Armageddon, a Holt költők társasága és a Grace Klinika, ezeken ők garantáltan le tudják vezetni a feszültséget. Az Elah Völgye már csak hab volt a tortán. Hogy elkészíthessük férfi olvasóink top 5-ös sírós listáját, írják meg nekünk, mi az, amin a férfiak is sírnak, azaz mi az a vizuális inger, amely nemcsak egy szűk kör számára elérhető - tehát mondjuk nem családi történet -, hanem a nagyközönséget célozta meg. Erre a címre.