A párizsi bemutatósorozat utolsó napja elÅ‘tt, vagyis július hetedikén elkezdÅ‘dött egy másik európai fÅ‘város hasonló rendezvénye, a berlini divathét, ami egyébként vasárnap ért véget. Az ötnapos eseményen - ami a New Yorkban és Miamiban is megrendezett Mercedes-Benz Fashion Week német testvére - a legnagyobb feltűnést talán Patrick Mohr bemutatója okozta. A német tervezÅ‘ ugyanis kopaszra és szakállasra maszkÃrozott modelleket küldött a kifutóra, és volt egy olyan - csontsovány - lány, aki felsÅ‘rész nélkül vonult végig a vendégek elÅ‘tt. Ráadásul a kellÅ‘en bizarr összhatás érdekében a mellbimbóját és köldökét is bevonták valamilyen testszÃnű anyaggal.  A férfimodellek sem úszták meg teljesen az átalakÃtást, kolléganÅ‘ikhez hasonlóan az Å‘ arcukra is ragasztottak némi szÅ‘rzetet, és hajukat, valamint fülüket is eltüntették gumisapka és némi festék segÃtségével.
ProvokatÃv geometria
Persze nem ez az elsÅ‘ eset, hogy Mohr meghökkentÅ‘ módszerekhez folyamodik azért, hogy felfigyeljenek kreációira. Egy évvel ezelÅ‘tt például a hivatásos modellek mellett hajléktalanokat kért fel arra, hogy öltsék magukra és mutassák be 2010-es tavaszi/nyári kollekciójának darabjait. A geometrikus formákért rajongó tervezÅ‘ januárban pedig kellÅ‘en barna bÅ‘rrel rendelkezÅ‘ testépÃtÅ‘k és műmellű, tangát viselÅ‘ transzvesztiták segÃtségét vette igénybe egy hasonló feladathoz. Patrick Mohr, aki egy müncheni divatiskolában végzett, 2008-ban alapÃtotta meg saját márkáját. Honlapja szerint a hordható ruhák és a művészet között egyensúlyozik, kreációit pedig mindkét nem számára készÃti. Az általa használt geometriai alakzatok – háromszögek és négyszögek – pedig egy komoly koncepció részét képezik.
Bimbók rengetege
Akik véletlenül lemaradtak Mohr műsoráról, azoknak sem kellett lemondaniuk a – viszonylag – fedetlen nÅ‘i keblek okozta vizuális élményekrÅ‘l. Számos tervezÅ‘ ugyanis villantásbiztosnak egyáltalán nem mondható holmikban küldte fel a modelleket a kifutóra. A Lala Berlin márka tervezÅ‘je, az iráni származású Leyla Piedayesh több olyan kreációt is készÃtett, ami áttetszÅ‘ anyagból készült, Ãgy például az egyik, palesztin kendÅ‘t idézÅ‘ kreáció alól nemcsak a modell mellbimbója, hanem köldöke is elÅ‘sejlett. De Thomas Behrens tervezÅ‘, valamint a Schumacher márka designerei is hasonlóan kihÃvó darabokat alkottak.
Persze volt olyan villantás is, ami nem volt szándékos, hanem kifejezetten a ruházati baleset kategóriába tartozik. Perret Schaad egyik fekete szÃnű kreációja például kissé félrecsúszott, és Ãgy láthatóvá vált a manöken egyik melle. Lena Hoschek osztrák tervezÅ‘ retrósÃtott modellje sem volt könnyű helyzetben, ugyanis neki is melltartó nélkül kellett bemutatnia egy ruhát, amibe oldalról viszonylag jól be lehetett látni. Egy fehér felsÅ‘t viszont egy szögecses, pántos alkalmatossággal szorÃtott az egyik lány keblére.
Malkovich mosolyogva népszerűsÃt
A berlini divathéten persze több hÃresség is tiszteletét tette. John Malkovichnak szinte kötelezÅ‘ volt a megjelenés, hiszen az egyik helyi luxusbutikban, a Cornerben bemutatták a férfiaknak készült kollekcióját. A szÃnész még 2003-ban vágott bele a divattervezésbe, majd négy évvel késÅ‘bb – valószÃnűleg a mérsékelt siker miatt – fontolóra vette, hogy búcsút int saját márkája népszerűsÃtésének. A döntés persze nem volt végleges, és Ãgy egy nappal az idei berlini divathét kezdete elÅ‘tt már mosolyogva pózolt a bemutatóján, ahol Volker Schlöndorff német filmrendezÅ‘vel jelent meg. A fotósok egyébként lencsevégre kapták Mila Jovovichot, aki a Schumacher márka bemutatóját tekintette meg, Ewan McGregort és Jessica Albát, akik a Hugo Boss eseményére voltak hivatalosak, Boris Beckert, aki egyik fia, Noah kÃséretében tekintette meg a tervezÅ‘k munkáit, Vitalij Klicskó bokszoló pedig Lena Hoschek bemutatóján az elsÅ‘ sorból vizslatta a modelleket. Kattintson a képre, a galériában Å‘k is benne vannak!
Foci kontra divat
Az elsÅ‘ celebekben gazdagabb bemutató egyébként a nagyszabású Calvin Klein show volt a divathét elsÅ‘ napján. Ott volt például Lara Stone, akit nemrég szerzÅ‘dtetett a cég, Kellan Lutz, akirÅ‘l már decemberben tudni lehetett, hogy alsógatyákat népszerűsÃt majd és Diane Kruger, aki a cég Beauty nevű illatának lett a reklámarca. Az eseményt egyébként egy olyan épületben tartották meg, ami egykoron pénzverdeként funkcionált. A helyszÃn mellett maga a bemutató koncepciója is igen különleges volt, ugyanis a legújabb kreációkat a világ hatvan országából érkezett modellek nem egy kifutón prezentálták, hanem egy olyan installáción, amit egy német épÃtész, Jürgen Mayer H. álmodott meg. A nyilvánvalóan alapos elÅ‘készületek ellenére számos vendéget nem igazán kötöttek le a fehérneműs modellek, mivel éppen ekkor zajlott a Spanyolország és Németország közötti meccs, és Ãgy inkább a kivetÃtÅ‘kön zajló vb-elÅ‘döntÅ‘t kÃsérték figyelemmel.
Földalatti trend
Persze az egykori pénzverdénél sokkal érdekesebb helyszÃnen is rendeztek bemutatót. Július nyolcadikán ugyanis egy mozgásban lévÅ‘ metrószerelvényen mutattak be különbözÅ‘ viseleteket. A divathét kezdetét megelÅ‘zÅ‘ napon egy csapatnyi ember az esemény helyszÃne elÅ‘tt a divatiparban foglalkoztatott munkásokért tüntetett, akik meglehetÅ‘sen sanyarú körülmények között végzik a dolgukat. Az egyik transzparens szerint a munkáltatók amennyire lehet, kihasználják alkalmazottaikat, akiknek például 16 órát kell dolgozniuk szünet nélkül pár garasért, és arra sincs lehetÅ‘ségük, hogy szakszervezet segÃtségével szerezzenek érvényt a jogaiknak.