Bár néha zavaró tud lenni, ha egy üzletbe belépve három eladó veti ránk magát a pult vagy a kiakasztott holmik mögül, de vannak helyzetek, amikor kifejezetten jól jön némi szakavatott segítség. Húsz üzletbe mentünk be és figyeltük az ott dolgozók reakcióját. Még teljes közöny sem ült ki senkire, mert leggyakrabban nem is volt ember – a biztonsági őrön kívül – az eladótérben. Ha mégis, köszönni nem luxus, de mosolyogni nem szokás. Ha csak nézelődni megyünk, jól fogjuk érezni magunkat, mert nem fog zavarni senki, ha azonban valamit konkrétan keresünk, vagy nem igazodunk el a kínálaton, sokáig kell majd tétlenül ácsorognunk, míg valaki megszán és hajlandó segíteni. Igaz, a nyári nagy leárazások időszaka meglehetősen hektikusnak tűnik, hiszen szinte mindenhol tolongtak az akciós holmikra hajtó vásárlók, és az új kollekciók is mostanában érkeznek meg. Persze ez nem mentség mindenre, amit tapasztaltunk a kissé hosszúra nyúlt shopizás kommandózás alatt.
Volt, aki megsajnált
A Calzedoniára már csak angelday sztorija miatt is kíváncsiak voltunk. Miután pár perce nézelődtünk, az egyik eladó – a kettő vagy három közül – megkérdezte, van-e valami kívánságunk, de akkor még nem volt. Kis idő múlva persze lett, akkor meg már nem volt olyan nagy a lány lelkesedése: azt készségesen elmagyarázta, hogy a reklámban szereplő fehér, hímzett fürdőruha limitált szériás darab volt, és már hónapok óta elfogyott, ám amikor ezek után volt pofánk megkérdezni, tud-e ajánlani valami hasonlót, azt mondta, nem. Nagyon hülyén nézhettünk, és megsajnálhatott, mert végül egy sima fehér bikinit csak elő tudott túrni, de azt persze nem vettük meg.
Hajtogatásban bajnok
Egy másik Calzedonia üzletbe is bementünk, hogy valamivel reprezentatívabb legyen a felmérés. Itt két eladó volt, és a kasszást kérdeztük meg arról, hogy vajon van-e még esélyünk beszerezni Bündchen bikinijét. Nos, itt sem jártunk sikerrel, viszont az eladó felajánlotta, hogy az akciós holmikon kívül tekintsük meg az új kollekció darabjait is, amik a kassza mellett lógtak. Bár nem vásároltunk semmit, amikor távoztunk, mindketten köszöntek. Ha már fürdőruha, bementünk a Tezenisbe is, ahol egy eladó egykedvűen hajtogatott az egyik pulton, ami mellett álldogáltunk egy kicsit, és hosszan tanakodtunk, le vannak-e árazva a bikinik, de a hajtogató ránk se hederített. Talán egy nemzetközi hajtogató versenyre készült.
Osztályharc
Két H&M-ben is bepróbálkoztunk, és mindkettőben kísértetiesen ugyanaz történt. Ennél az üzletláncnál valószínűleg nincsenek is eladók, csak próbafülkés hajtogatók és kasszások. Ez akkor zavaró, ha nagyon szeretnénk megtudni, hogy van-e olyan szandál a hatalmas boltban, amiért jöttünk, vagy nincs. A gyerekosztályon találtunk egy névtáblás hölgyet, neki viszont a női árukészletről fogalma sem volt. A női osztályon egy eladó pakolt épp, miután utolértük a kiakasztott holmik közt szaladgálva, mosolyogva mondta, hogy fogalma sincs, mit keresünk, de egy másik üzletükben próbálkozzunk inkább.
Dübörög a ház
Benéztünk a Terranovába is, ahol a dübörgő technón kívül csak egy biztonsági őr volt, vele nem beszélgettünk, inkább kimenekültünk. A New Yorkerben ugyanígy jártunk, azzal a különbséggel, hogy ez utóbbi sokkal zsúfoltabban van berendezve, alig fértünk el a ruhákkal megpakolt állványok közt, és a tömeg is hatalmas volt. Ha valamit konkrétan kerestünk vona, esélyünk se lett volna megtalálni. A Jeans Clubról ugyanez mondható el.
A Zarába is ellátogattunk, és mivel ott nem szólt olyan hangosan a technó, megpróbáltunk eladót találni: egy barátunk esküvőjén lenne jelenésünk, erre az alkalomra kerestünk ruhát. Legalább öt percet tébláboltunk az üzletben, mire kiszúrtuk, hogy egy alkalmazottnak tűnő lány mutogat cipőket két lánynak. Miután velük végzett, végre mi is szóhoz jutottunk: az előző rossz tapasztalatainkhoz képest ekkor nagyon kellemes meglepetés ért minket. Sorra mutatta az eladó a ruhákat, templomba, polgárira, tanúnak, barátnőnek, keresett méretet, és amikor azt hittük, hogy már felhagyott győzködésünkkel – nem tetszett se a rózsaszín, se a virágos, se semmi –, akkor újabb és újabb darabokat hozott. A kínálatot és az árat most hagyjuk figyelmen kívül, önmagában kiszolgálásból csillagos ötöst érdemel a Zara.
2+1
A Promodtól hasonló bánásmódot vártunk, de az első üzletükben hosszas keresés után se találtunk senkit a vásárlók tömegén kívül, akik vagy az akciós holmik között kutattak, vagy a kasszánál álló hosszú sorban várakoztak. Egy másik pláza másik Promodjában is megpróbálkoztunk, sőt egy harmadik üzletbe is elmentünk. Ezekben segített rajtunk egy-egy eladólány. Valószínűleg felkészítették őket az esküvőre alkalmas ruhákból, mert ugyanazokat a darabokat mutatták. Ők rögtön meg is tippelték a méretünket, és már rakták is be a próbafülkébe a ruhákat, melyekre rábólintottunk. Emellett készségesen biztosítottak minket arról, hogy a próbafülkékhez beosztott kolléganő azonnal hoz egy másik méretet, ha valami oknál fogva az első darab nem passzolna ránk.
A nem létező cipő
A Bershkában, Stradivariusban és a Pull & Bearben nem esküvői ruhát kerestünk, hanem nem létező cipőt, amit valahogy így jellemeztünk: bézs színű, bőr, magas sarkú, és nyolc fűzőlyuk van rajta, de azok inkább nem is lyukak, hanem olyan kampók, mint a bakancsokon szokott lenni, de a cipő elegáns... na ezen igazodjon el, aki tud. A Stradivariusban a kasszással beszélgető eladót tudtuk megkérdezni. Kicsit meglepődött, de széles mosollyal azonnal elénk tett 3-4, a leírtakhoz hasonló pár cipőt, természetesen a jó méretben. A pozitív élmény után átmentünk a Bershkába, ahol egymás szavát sem hallottuk a hangos zenétől, tömeg volt, rendetlenség és néhány nagyon elfoglalt kasszás. A Pull&Bearben kisebb volt a pörgés, ott egy álmatagon kószáló, pakolgató eladólánynak próbáltuk elmondani, mit szeretnénk, ő meg azt próbálta velünk megértetni, hogy nem látott még ilyen cipőt. Másmilyet meg nem tudott/akart mutatni.
Már itt sem vagyok...
A Mangóban sem jártunk nagyobb sikerrel, igaz ott csak ketten dolgoztak (plusz a biztonsági őr). Viszont rajtunk kívül egy ember volt az üzletben, mi pedig feltűnően elindultunk az eladó felé. Ám ő gyorsabb volt nálunk és leszegett fejjel – nehogy észrevegyen – átszaladt az üzlet másik felébe: sürgős pakolnivalója akadt neki is. Ezután nem volt semmi kedvünk tovább időzni az üzletben, úgyhogy továbbálltunk. A spanyol márka másik üzletében pedig a kasszásokon, a biztonsági őrön kívül senkit nem láttunk, aki vélhetően a Mango alkalmazottja, és esetleg segíteni tudna.
Volt, aki túl szorgos volt
Ami az eladókat illeti, a C&A-ban nagyobb volt a létszám, de ez önmagában nem jelentett semmit. A beláthatatlan üzlettérben 3-4 lila vagy türkiz pólós hölgy szorgoskodott, ők is épp árut pakoltak, így tőlük nem tudtuk meg, mit vegyünk egy esküvőre. Az egyetlen működő pénztárnál viszont ketten is dolgoztak, hogy minél gyorsabban haladjon a C&A üzletekre jellemző tekintélyes sor. Egy számlás vásárló kicsit megakasztotta a menetet, de a pénztárosok mellett szól, hogy azonnal kaptunk tőlük ollót, amikor azzal a kéréssel fordulunk hozzájuk, hogy egy másik helyen vett cuccról vágják le a címkét.
Némán járt a nyomunkban
A Reserved egyik üzletét is megnéztük. Itt az előző boltok pakolgató vagy köddé vált alkalmazottai helyett tétlenül ácsorgó és beszélgető boltosokkal találtuk szembe magunkat, de legalább nem volt tömeg, dübörgő technó és az állványok közt is elfértünk. Az eladók ugyan nem köszöntek, nem kérdeztek semmit, de egyikük mindig a nyomunkban járt. Hogy barátkozni akart-e, vagy az zavarta, hogy magunkra aggattunk egy kalapot és abban mászkáltunk az üzletben, nem tudtuk meg.
Még több a velveten
- Ördög Nóra átlátszó szoknyát, Szirota Jennifer pikkelyes mellet vett felSpoiler jön, óvatosan: férfi esett ki a Csillag születikből, amima is számtalan látványelemmel szórakoztatott.
- Michelle Rodriguez hülye szemüvegben bulizott Cannes-banOlyan ez a színésznőnek, mint az egyszeri hippinek Ozora. Csak éppen többet fürdik.
- Fehérneműs fotókkal bukott le egy brit rendőrnőBár eljárás is indulhatott volna 29 éves Rebecca Morris ellen a másodállása miatt, de úgy tűnik, megúszta büntetés nélkül.

Kommentek
2010.08.04 15:17:24blackiii
brand_boy: van ahol kötelező megkérdezni, különben repül...
2010.08.04 15:17:42nina.hu
Tudom, hogy drága üzlet, de a Jackpotban is nagyon kedvesek az eladók.
Én diákmunkában dolgoztam eladóként, és szerettem a kulturált üzletekben ezt a munkát. Mindig igyekeztem, és a vevők voltak az elsők. A hajtogatásról annyit, hogy ha az üzletvezető kijön a kis zugából, és azt látja, hogy nem állnak katonás sorban (NEM TÚLZOK!) a ruhák, rögtön lecsesz.
Van egy-két üzlet, ahol próbavásárlókkal tesztelik havonta az eladókat, azok általában vevőbarát üzletek. Ilyen a Jackpot is.
Szerettem eladni, ez az igazság. Kell hozzá egy kis kereskedői beállítottság. :)
2010.08.04 15:18:40MGM009
Férfi vagyok, de az exemmel sokat jártam női butikba. Eddigi tapasztalataim alapján, szinte minden üzletben, bankban, postán van egy személy, aki mindig ráér segíteni, mindig naprakész a trendet illetően, mindig tudja, mit és hol találsz, nagyon jó tanácsokat ad, megértő, türelmes, jó szakember, őszinte, nem nyomul, emberséges, mindig kedves: a biztonsági őr.
Szegény áll naphosszat egy női butik ajtajában, a kutya sem hederít rá, és más dolga sincs, mint nézelődni. Pontosan látja, ki mit vesz, mi az új divat, mi áll jól, mi hol van, és örül, ha valakinek segíthet.
Legutóbb a bajai CIB bankban volt egy nagyon normális biztonsági. Ahogy beléptem elirányított, segített, nyomtatványt szerzett nekem, megmutatta mit hova írjak, míg a pultos buksza a homloka közepéig húzta a szemöldökeit, amikor meglátott, és majd szétrobbant, amikor egy rossz nyomtatvánnyal mentem oda, nem is volt türelme, átirányított a másik beképzelt ügyintézőhöz.
Pesten a Őrsön a New Yorkerben volt egy biztonsági, aki mutatott nekem pulóvereket, míg az eladó kis csaj beszélgetett a barátnőjével. Nem vicc.
2010.08.04 15:19:33b0c1k4
Izlesek es pofonok. En szemelyszerint utalom ha egy elado odajon es kerdezget. Mert en tudom mit akarok, ha meg kerdesem van majd odamegyek es megkerdem. (Elnezest peddig nemkerek tole, ellenben kulturaltan koszonok)
2010.08.04 15:20:00maki123
Én egy márkaboltban dolgozom, de nem a fővárosunkban! Lassan két éve van meg a bolt én a kezdetek óta itt vagyok! Ez idő alatt volt szerencsém találkozni mindenféle embertípussal, az emberségestől kezdve a legutolsó taplóig!
Mindig mosolygok, mindig felállok a helyemről ha bejön valaki, nem tapadok és mindig elmondom az őszinte véleménym a próbált ruháról!
Az eredménye mindennek, hogy a vásárlók könyve tele pozitív bejegyzésekkel!
És nem áll mögöttem nagy rutin, mert mindössze 25 vagyok, csak vannak napjaim mikor nem dolgozom, és akkor én válok vásárlóvá mikor én is ezt várnám el!
2010.08.04 15:22:091lány
a Promodban valóban mindig kedvesek az eladók
2010.08.04 15:22:48calvin&hobbes
Egyetértek Cuclival. Én is dolgoztam eladóként, és nagyon szerettem de vannak menthetetlen emberek, hasonló mentalitással mint Silent Bob hogy azért kapja az eladó a fizetését, hogy összeszedje az általa földre szórt ruhákat - és itt most nem arról van szó, hogy vissza kell pakolnia a helyére, hanem mikor úgy nézi az ember végig vállfás kínálatot, a keze nyomán potyognak a földre a ruhák... - tolerálja a bunkó beszólásokat és akkor is mosolyogjon amikor a vevő szarik a szabályokra, meg fogadja el, hogy a vevő úgyis jobban tudja.
A kedvenc esetem volt pl mikor egy kedves hölgy aki 42es mérete helyett ennek töredékét a 36osat ismerte be, és mikor felerőltette magára a hófehér selyem,cipzáros nyári ruhát - az udvarias tiltakozásunk ellenére - fel volt háborodva hogy milyen jogon szakad szét a varrás, milyen selejt a ruha meg ótvar a minőség... azt már meg sem említettük neki hogy az okker make up fele is a ruhán maradt...
Egyébként elismerem, egyes boltokba én is utálok bemenni... a vállvonogatás, a közömbösség és a "nem tudom" mellett az alap udvariasság hiánya kiakasztó...
Mindkét oldalra ráférne a változás.
2010.08.04 15:22:50shitgun
Egyszerű a megoldás, minimális alapfizu mellé jutalékos rendszerben kell dolgoztatni a kiscsajokat. Egyből átváltanának kedvesbe, az első havi 25 rongyus jussuk után. Így megkapja a nettó nyolcvanát, persze, hogy nem erőlteti meg magát, igyekszik túllenni a napon, a lehető legkevesebb energiabefektetéssel. Nem védeni akarom őket, mert úgy gondolom, hogy senki se tart pisztolyt a fejükhöz, hogy ott kell dolgozni. Viszont a tulajok, a vezetők a legsárosabbak ezekben a gáz helyzetekben, mert az lenne a feladatuk, hogy a beosztottakat motiválják, fegyelmezzék, neveljék. Ha üzletről van szó, még mindig a vevő az első, aki ezt nem ismeri fel, az elméletileg becsukhatja a kaput, az a baj itthon, hogy tudják a boltosok, hogy a birka magyar a bunkó viselkedés ellenére is visszamegy. nyugatabbra behalnának ezek a tapló üzletek.
2010.08.04 15:24:24A_nick_már_létezik
Az én csillagos ötös eladóm a Duna Plaza Reserved-ben dolgozik.
Egy vékony, kicsit fiús lányka. Mindíg mosolyog (nem kényszerű a mosolya), segítőkész, kedves.
Negatív tapasztalat:H&M.
Fülkére várok, közben hallgatom az eladó csajt, h mennyire unja a napot, mikor lesz már 21:00. Oké, ha nincs tennivaló nehezen telik a melóidő, elismerem.
Végre bejutok. A gatya, amit bevittem nagy volt. Megkérdeztem az eladót, h hozna e nekem egy számmal kissebbet..Válasz: "Bocs, most sok ruhát hoztak vissza, hajtogatok."
Bementem a fülkébe, felöltöztem. Aztán úgy megköszöntem a csaj segítségét, h abban nem volt köszönet. :( Pedig én szemethunyok sok f@szság felett, de ettől a mondattól kinyilt a bicska a zsebemben.
2010.08.04 15:25:27pillangópark
a promodban a múltkor én is azt tapasztaltam, hogy nagyon kedvesek és segítőkészek a lányok, főleg a próbafülkéknél.
2010.08.04 15:29:52Ane
A jutalékos rendszerben az lenne a nagyszerű, hogy a legtöbb eladó azonnal rádtapadna, hogy megpróbáljon eladni valamit, és ha tanácsot kérnél, minden tökéletesen állna, amit kár lenne a polcon hagynod. :-P Szóval a jutalékos rendszer nem megoldás, inkább tényleg a hozzáálláson kéne változtatni mind a vevők, mind az eladók részéről.
2010.08.04 15:30:23Cucli
a másik oldalról egyébként,ami fel tud bosszantani,amikor kinéznek valahonnan...
elég fiatal vagyok, mégis dolgozom egy ideje, megteremtettem valamiféle egsziztenciát, hogy néha betévedjek egy drágább boltba...
nos, aza nézés,amit ott kapok...
én érzem magam szarul, hogy vásárolni szeretnék...
persze az ötvenes fukszos, mázolt nőket meg körülugrálják...pedig ugyanolyan vásárló,mint én...
2010.08.04 15:30:36sargamegane
én meg 20 éves kereskedelmi háttérrel nem kapok munkát egerben mert elhajtanak hogy bocsi de fiatalabb kell... erre kellenek a 20 éves gyerekek akik még kereskedelmet sem tanultak nem hogy kereskedelmi etikát
2010.08.04 15:30:57horkinca
MGM009
én tök ugyanígy jártam a győri Raiffeisen bankban. A biztonsági őrrel lepapíroztuk a tranzakciót, a pulthoz már csak oda kellett sétálnom a kitöltött nyomtatványokkal, hogy befizessem a pénzt, és még le is szidtak, hogy egy helyen nem írtam alá a nyomtatványt... no comment
Egyébként én is megjegyezném, hogy a Promod eladói határozottan kedvesebbek, és segítőkészebbek, a többi üzlet eladóinál. Bár nekem negatív tapasztalatom eddig sem nagyon volt.
2010.08.04 15:32:34bagaela
Még egy aprógág: ne vagyük egy kalap alá a westendes minibutikokat, ahol a 'tipikus' körömreszelös lányok előfordulnak - az más ketegoria. Oda márcsak azért se mennék be, mert ugyanazt a kinai sz*rt árulják, mint a westend aluljároban.
A nagy alapterületü, általában külfödi, saját árut árulo boltokra gondolok, amiknek saját belsö 'kulturájuk' is van - értem ez alatt, hogy megvan az elvárt viselkedés.
A Signora outlet sem ilyen, gondolom bemegy 150ember egy nap, a vásárlás szándékával. Nemmellesleg budán van, ahol nagyobb eséllyel megy be fizetöképes vevő, akinek nemcsak hiába mutogat az ember végig 50 dolgot.
Nemhiába 'jobb' az allées eladok stilusa - érezhetö, hogy nyugisabb, gazdaságilag jobb helyzetben lévő vásárlók járnak oda, ez sajnos viselkedésben is meglátszik - nem hasonlithato össze egy árkáddal vagy arénával, vagy duna plázával.
Szintén ugyanezen az alapon ne emlegesse senki külföldöt - ugyanezt a munkát minimum 3-4szeres fizetésért végzik az eladok, és olyan vevök mennek be, akik nagy %ban vesznek is valamit, és nem mellesleg van vásárlási kulturájuk. Nekünk sajnos nincs.
Végezetül pedig csak annyit tanácsolnék, hogy ne ugy menjen be egy üzletbe, mint aki embert akar ölni, a stresszes napját ne az eladokon vezesse le, és ne ugy nézzen az összes eladora, mint aki potenciális hülyegyerek, mert ezt érzik (hoppá!) és egy olyan emberrel, akik a velejéig ellenséges, nem olyan egyszerü jopofizni. Egy mosoly és a normális modor sohasem árt.
Amelyik elado meg még erre se reagál, az menthetetlen, valoszinüleg ugyse lesz sokáig ilyen pályán, ugyhogy felesleges minden idegeskedés.
2010.08.04 15:36:45MGM009
Az biztos, hogy a vevők egy igen nagy része primitív barom. De a felháborodott eladóknak azt kell megértenie, hogy azért, mert a köcsög, sznob nő flegma, a fiatal rüfke nem köszön, a patkány fejű srác hülyeségeket kérdez, akkor nem biztos, hogy a negyedik vevőn kéne levezetni a haragot.
Arról nembeszélve, hogy lássuk be, képtelenség lenne a vevőket megnevelni, mert a világon mindenki potenciálisan vásárló, míg csak egy igen kis százalék eladó. 6-7 milliárd embert megnevelni? Ezt nem gondolja komolyan szerintem egy eladó sem. (Cucli)
A helyzet az, hogyha nem tudsz felülemelkedni a bunkóságon, nincs türelmed, nem szeretsz köszönni, akár előre is, nincs benned egy kis alázatosság, vagy legalábbis szinlelt, mindezt kevés pénzért, akkor nem vagy alkalmas eladónak.
Amúgy ezek a tulajdonságok mindnehol segítségedre lehetnek. Igazából a Japánok lennének jók eladónak. Ők mindig mosolyognak, függetlenül attól, mit gondolnak, mindig türelmesek, és tisztelettudóak. Habár sokan öngyilkosak lesznek, de az más tészta.
2010.08.04 15:37:16Krikri
H&M próbafülkében engem is küldtek már ki h hozzak magamnak nagyobb méretet...
EGyébként meg, kedves eladók, bőven elég lenne ha a tuskó vásárlókkal lennétek tuskók.
A fizetésetek a bolt forgalmából van, azaz abból, amit ELADTOK. mégha kevés is, ezt elhiszem, de akkor keresni kell egy másik munkahelyet.
Egyébként sok jó tapasztalatom is van, Jackpot (tény, h nagyon drága és lehet h ezért) és Promod!
2010.08.04 15:44:21Cucli
MGM009,
ahogy írtam, véleményem szerint mindkét oldalnak van mit tanulnia... én is belefutottam vásárlóként gyökerekbe, viszont mindkét esetben mosolyogva válaszoltam...
nem gondolom, hogy aza gondolkodásmód, hogy "azért kapja a fizetését, kussoljon" megfelelő lenne...
2010.08.04 15:44:46pannah
És még egy, az üzlet előtt telefonáló/körmöt reszelő/beszélgető eladókról: ISZONYATOSAN UNALMAS, mikor olykor több órán keresztül nem jön vevő. Ha rögtön abbahagyja ezeket a tevékenységeket a szerencsétlen, mikor egy vásárló megérkezik, ugyan, nézzük már el neki!
Empátia!!!
2010.08.04 15:45:31brand_boy
blackiii: Ha ez igaz,akkor megint sikerült úgy átvenni valamit valahonnan, hogy az totál értelmetlen.
Ugyan mi értelme ennek,amikor még jóformán azt se tudod hol vagy ?
A jó eladó szerintem olyan, mint a jó focibíró:
Senki ne vegye észre,hogy ott van, de amikor szükség van rá, mindent tudjon az árukról,szabályokról,stb.
Na a másik kedvencem, amikor potenciális tolvajként tekintenek az emberre, és nem vásárlóként. Vagy egy másik arhetípus,amikor egyszerűen megpróbálják előre "ránézésre"eldönteni, hogy te biztos nem fogsz ott semmit venni, és ezért le se szarnak, és unott fejjel nézik a boltban való létezésed. :O
2010.08.04 15:46:32bagaela
2010.08.04 15:36:45MGM009
azért aztis vedd bele a történetbe, hogy a primitiv vevökböl is lehet eladó, egy primitiv eladó. Sajnos nem lehet minidg mindneki teljesen toppon. Az, hogy az ember akkoris mosolyogni tudjon, ha szarnak nézik, és ugy kezelik, mint egy ovodást, vagy mintha ö tehetne a világvégéröl (vagy arrol hogy nagy a bolt, hideg a bolt -amikor kurvára fázik az elado is - hangos a zene -amikor az elado is beleörül- vagyhogy a barátnöjének/nöjének vásárolhatnékja van, na erre mind mosolyogni, az nem egyszerü. Ugyaakkor nem is lehetetlen, ilyenkor a nomrális vevökre kell gondolni, ennyi. Néha még sikerül megpuhitani, söt, láthatoan lelkiismeretfurdalást ébreszteni egyesekben. Megéri :)
Jutalékkal érvelöknek: a legtöbb helyen az van, de nálunk, amikor 'tul nagy' lett a forgalom, a jutalékszorzót, ami alapján a jutalékunkat kapjuk a forgalombol, csökkentették...igy nem kaptunk annyi fizetést, merthát "tul jol megy a bolt, és nem igy kalkuláltak." Ja bocs.
2010.08.04 15:50:14horkinca
Úgy látszik, hogy a kommentelésből kikerekedett egy jó kis pozitív kampány a Promodnak és a Jackpotnak.
Valaki írta feljebb, hogy Londonban hogy körülrajongták egy boltban. Azért az nem jellemző ott. A bolti eladók a legtöbb helyen minimál bérért dolgoznak, és az angol vevők előszeretettel dobálják szét a ruhákat, úgyhogy állandóan pakolni kell utánuk. Kiárusítások idején a padlón állnak kupacokban a ruhák a kedves vevők miatt.
Sajnos ez kezd már itthon is jellemző lenni...
Ha otthon nem tűröd a rendetlenséget, akkor egy boltban mért hagysz magad után szétdobált ruhákat?
2010.08.04 15:51:40Imeon
Én dolgoztam Amerikában egy áruházban eladóként. Ott alapszabály, hogy a vevő az isten. Nem mondhatsz nemet a vevőnek. Kedvesnek kell lenned, mosolyognod kell. A menedzser megy körbe és nézi, ki, hogy dolgozik.
Szó nélkül visszaveszik a ruhát, nem kell magyarázkodni semmit. Mindig a vevőnek van igaza. Őszintén, három hónap alatt egy vevő élt ezzel vissza.
A vevő hozza a profitot, a profitból van a fizetésünk, ezért a vevőnek elégedettnek kell lennie.
2010.08.04 15:54:10horkinca
mért=miért
2010.08.04 15:57:51nina.hu
Azért az az igazság, hogy csak az tudja megérteni az eladókat vevőként, aki már volt eladó. Persze nem a bunkóságról beszélek, hanem egyszerűen:
azt a hozzáállást várom el az eladóktól, amit én is nyújtottam eladóként. Utálom, amikor megkérdezem, hogy van-e esetleg más méret is valamiből, és egy pillanatnyi "illem"szünet másodperc után bambul egy kicsit, és közli, hogy nincs, pedig látszik, hogy fogalma sincs róla, és nem is szándékozik megnézni a raktárban.
2010.08.04 16:00:30jbc4wa
Én is beállok a Promodot védők sorába. Én ott eddig még mindig pillanatok alatt találtam eladót, bár a letöbbször keresni se kell őket, szépen megkérdezik, hogy segíthetnek-e, de nem erőszakoskodnak. Soha nem voltak még bunkók, viszont velem is előfordult, hogy a korábban vásárolt zacskókat egy kedves kérdés után betették a pult mögé, hogy tudjak rendesen válogatni. Ezenkívül a már kiválasztott és szintén hurcolt, így a válogatásban akadályozó ruhákat is mindig kedvesen kiveszik a kezedből és elviszik a próbafülkébe. Szóval én csak jókat tudok róluk mondani. Ja, azért hozzáteszem, hogy nem fűződik érdekem a Promod dicsérgetéséhez, mielőtt valaki ezzel gyanúsítana.:)
2010.08.04 16:01:08epres négercsók
Akkor egy nagyon pozitív példa. Az Aranypókkal úgy voltam, hogy oda a lábam be nem teszem, mert pofátlanul drága. Aztán, végső kétségbeesésemben bementem, mert a vékony testalkat& viszonylag nagy cici kombóra egyszerűen sehol nem tudtam melltartót venni. Az eladónő kb. 5 másodpercig tűrte, hogy bámulom a készletet, mint a birka, majd felajánlotta a segítségét. Mondom, magamnak, melltartó, csak hát izé... rám néz, majd konstatálja: igen, ez nagy cici. Majd döbbenetemre a hátamhoz nyúlt, és közölte, hogy a mostani melltartó egy tragédia, nah, irány a próbafülke, először belőjük a méretet, aztán lehet válogatni, hogy mi tetszik. 20 percet foglalkozott csak velem, odahordta a fél boltot, a végén 2 melltartóval és egy bikinivel jöttem ki halál elégedetten. Most már értem, miért olyan drága. Mert 1. nagyon jó cuccokat árulnak (az életben nem volt még ilyen kényelmes melltartóm) 2. az eladónő profi. És ezt meg kell fizetni.
Máskor is visszamegyek, és mindenkinek csak ajánlani tudom. EuroPark, Aranypók.
2010.08.04 16:05:01lillush
2010.08.04 14:38:47Kivancsi
kurva jól látod. osztom a véleményt
mitvárjunk akkor csak egy eladótól ha ilyen a kormány?
Ők milliókért csinálják ugyanazt amit más 70-80.000ért szarba se veszik az embert itt Mo-on és még földön futóvá is teszenek!itthon?!Itthon megvagy fizetve?jól élsz?szeretsz dolgozni???
2010.08.04 16:06:23MGM009
Igazatok van természetesen, de egyet nem szabad elfelejteni: az eladók nem tehetnek panaszt a vásárlóra, mígnem a vevő tehet. A panaszkönyv pedig nagyúr.
Én tökéletesen megértem az eladói sors keserűségét, magam is voltam eladó egy műszaki-ipparcikben, márpedig az tudva levő, hogy a magyarnál nincs nagyobb barkács a világon, így jót nem mondhattam még véletlenül sem a vásárlóknak.
Sajnos az nagy igazság, hogy alá vagy rendelve egy csomó ember kedvének, nem véletlenül van mindig igaza a tanárnak, vevőnek, vendégnek...
Azzal egyetértek, hogy széles mosollyal kell belépni az üzletbe, és akár színlelve is, de kedvesnek lenni az eladókkal, ha ezt várod viszont. A gond akkor van, ha te hiába igyekszel...
2010.08.04 16:06:29wave!
A legkellemesebb tapasztalatunk a Peek & Cloppenburg üzletben volt az Arénában. A páromnak kabátot néztünk és egy igazi régi vágású, a szabászathoz, méretekhez értő öreg úr volt az eladó, aki készségesen és lelkesen segített. Ránézésre megmondta a méretet és különféle jó tanácsokkal látott el minket. Egyszóval látszott, h érti a dolgát. Olyan eladó volt, akitől szívesen kér az ember tanácsot, segítséget.
2010.08.04 16:07:26epres négercsók
Másik példa: Orsay. Kisestélyi-szerűséget szerettem volna venni, találtam egy szimpit, de nem volt jó a méret. Az eladó csajszi végigtelefonálta a többi Orsay-t, hol van ilyen méret, majd átirányított a Mammutba. Ahol volt is, félretették nekem, de közben találtam egy olcsóbb darabot. Az eladó csajszi pedig odajött hozzám, és mondta, hogy ne azt a drágábbat vegyem meg, mert az unalmas, szerinte ez a második tök jó választás. Maradtam hát ennél, és nem is bántam meg.
2010.08.04 16:11:14Pandi Atya
A szakmában dolgozóként sajnos nap mint nap szembesülök ezzel a problémával, illetve több probléma van:
1, Sokszor hiányzik a szakértelem, ez elsősorban a gyenge támogatásnak köszönhető (Az anyacég / tulaj nem oktatja a bolti eladókat, vagy nem megfelelően). Lásd: customer styling
2, a bolti eladó presztízse hazánkban alacsony, az eladók sokszor nyűgnek, szükséges de ideiglenes állapotnak tartják a munkát. Nagyrészt nem igazi kereskedők és nem is tisztelik a szakmát. Tisztelet a kivételnek, természetesen.
3, Az üzemeltető számára a munkaerő sokszor az egyetlen változó költség az üzletben. Mivel a divat kétségtelenül az egyik leginkább válság-sújtotta ágazat, a tulaj legtöbbször igyekszik megtalálni a legalacsonyabb létszámot amivel még ki lehet nyitni és a legalacsonyabb bért amire még van jelentkező. Ez lineárisan hat a minőségre.
Most pedig szegény eladók védelmében: baromi sok ám kilenc-tíz órát állni fél óra ebédidővel. Rengeteg idő megy el a pakolással, szétcincálni sokkal könnyebb mint újra összerakni / felakasztani úgy, ahogy azt a (esetleg franchise) tulajdonos elvárja, nem ritkán a próbafülke padlójáról felkaparva az oda lehányt ruhát. Közben még el is kell adni, akár olyan vevőnek aki konstans figyelmet igényel és a végén nem vesz semmit, hetente akár többször kompletten átrendezni az üzletet, raktárba rohangálni feltöltésért. Mindezt fillérekért, mondjuk ketten háromszáz négyzetméteren. Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki mondjuk egy napra.
Az újságíróktól meg talán egy kicsit több utánajárást várnék. Elmenni délután shoppingolni, utána írni egy gyalázó cikket a kiskerről, az magas labda.
2010.08.04 16:11:20nina.hu
Igen, az Orsay-t is szeretem, ott mondjuk nem voltam eladó.
Ahova be nem tenném a lábam: Paris Boutique, Springfield. Mondjuk, az utóbbiban azért igyekeznek az eladók, de én tudom, hogy csak azért, mert rohadtul meg vannak félemlítve az üzletvezetők által.
2010.08.04 16:13:55Ane
A Paris Boutique még létezik...?
2010.08.04 16:14:42kalandfereg
Biztos mar irta valaki, en azt utalom, amikor megnezek egy ruhat, es meg szinte le se tettem, megjelenik egy elado es egesz lenyebol helytelenitest sugarozva osszehajtogatja. Akkor is, ha en mar osszehajtogattam. Lenyeg, hogy a szemem lattara tortenjen es lassam, hogy mekkora szemetdombot kell utanam elpakolni.
Most 40 evesen mar eljutottam odaig, hogy szarok bele, de ifjabb koromban kepes voltam kimenni az ilyen boltokbol, illetve nem megnezni mindent, amit szivem szerint megneztem volna.
Mindezzel a tulaj jart rosszul, mert igy esetleg nem vettem meg valamit, amit amugy megvettem volna.
Ugyanez igaz a tizezressel-huszezressel fizetes eseten ciccego, fejcsovalo, pofakat vago penztarosokra. A tulajok helyeben az ilyeneket ugy rugnam ki egy pillanat alatt, hogy eszre se lehetne venni, hogy valaha is ott voltak.
2010.08.04 16:15:06nina.hu
Csak feltételeztem, hogy létezik még.
2010.08.04 16:19:03Cucli
a másik,ami eszembe jutott, és felrónám a tisztelt kizsákmányoló tulajoknak, hogy nincs előrelépési lehetőség...
nálunk az számított előléptetésnek, ha valakit beültettek a kasszába.
amikor pedig a szabadnapomon elmentem az egyik kurva nagy üzlet raktárába 50 kilósan kurva nagy műanyag dobozos ruhahalmokat pakolni, nem akarták kifizetni a túlórámat...hónapokig vissza kellett járnom a nyakukra...
2010.08.04 16:24:30macmonk
Hat annyi penzert en sem biztos, hogy mosolyognek egesz nap...
De szerintem a legnagyobb problema, hogy ezek az eladok azt sem tudjak mi az, hogy kereskedelem. Regen csak olyanok dolgoztak az uzletekben, akiknek volt szakiranyu vegzettsege.
Viszont ha peldaul Angliaban ezt meg mernek csinalni a vasarloval ugy repulnenek, hogy labuk sem erne a foldet. Meg akkor is, ha a kedves vasarlo volt a kocsog.
2010.08.04 16:27:07gratulálok
A MAGYAR utalja a sajat nemzetet..
Az eladok utaljak a vevoket, a velvet utalja az eladokat...
2010.08.04 16:29:50drlucifer
A debreceni promodról jó tapasztalataim vannak. Farmert kerestem, velem voltak az ikreim is. Nagyon kedvesek, segítőkészek voltak, amíg próbáltam, még a gyerekeimet is szórakoztatták (bár ezen célból ott volt egy barátnőm is). Képben voltak méretből, fazonból, nem éreztették velem, hogy nyűg a kisgyerekes vásárló.
2010.08.04 16:31:18bárkiakitakarsz
nekem nincsenek rossz tapasztalataim, pedig ezekben a boltokban vásárolok. az eladók, ha problémám/kérdésem van, segítenek, türelmesek - jó, nem is élek ezzel vissza. kupit sem csinálok. vagy visszahajtogatm, ami nem kell, vagy leteszem nekik, ha úgy gondolják, ők jobban tudják, hogy mit hova kell.
de mentem már ki boltból azért, mert a kedves "vevőtárs" olyan hangnemben beszélt az egyébként kedves és tisztelettudó eladólánnyal, hogy nekem volt kellemetlen. és ott, abban a szituációban is az volt, amit gondolom belenyomtak a szegény lány fejébe, hogy "nem pofázunk vissza, a vevőnek van igaza". pedig kurvásul nem volt...
2010.08.04 16:32:55bárkiakitakarsz
egyet utálok, de azt nagyon: ha hangosan szól az elviselhetetlenül mocsok, ocsmány zene. hogy az eladók jól szórakozzanak, mert a vevők többnyire láthatóan nem.
2010.08.04 16:36:55Cucli
bárkiakitakarsz,
azt nem az eladóknak nyomják...
nálunk előírás volt, hogy milyen zene mennyen, és milyen hangosan...
nem egyszer volt fejfájásom miatta...
2010.08.04 16:45:37nolina
Eladó vagyok,igaz nem ruhaüzletben,hanem virágboltban.Amikor ballagás van,csütörtök reggel bemegyek a boltba és péntek este megyek haza.Közben végig dolgozom,éjjel és nappal is,tehát nem kicsit vagyok fáradt.Pár éve ezt a ballagásos időszakot még megfejelte az is,hogy csütörtök este halt meg a nagyapám.Nekem péntek estig sem volt egyetlen emberhez sem egy rossz szavam és sosem fordul elő,hogy nem mosolygok a vásárlóra.Ugyanis nem zúdíthatom a bajaimat a vásárlóra még akkor sem,ha fordítva ez igen gyakran előfordul.Többnyire ugyanis az eladók azok,akiken ki lehet tölteni a feszültséget.A jó kereskedőnek ez azonban nem lehet gond,egy perc és két mondat alapján is fel lehet mérni hogy az adott vevő milyen típus:körül kell ugrálni,hagyni kell,stb...és mosolyogni,köszönni,kedvesnek lenni kötelező!!!!Persze így is belefuthatunk olyan vevőbe aki direkt bunkó akar lenni,de ha nem úgy reagálunk rá ahogy ő azt várja,ha nem hagyjuk magunkat provokálni,akkor vagy elmegy,vagy abbahagyja a bunkóskodást.Sok esetben a vevő félve jön be,mert máshol rossz tapasztalata volt.Sajnos sokszor még a kedvességtől is zavarba jönnek.Főleg a pesti vásárlók,ugyanis ott azért jellemzőbb az eladók zombi,nihilista arckifejezése és kelletlen magatartása.
2010.08.04 17:15:37velvethorn
Nem kell az eladókat szapulni. Ez mind igaz, de ugyanúgy igaz az irodistákra, hivatalnokokra, vendéglátói alkalmazottakra, póstásra, ápolónőkre, vasutasra, ügyintézőkre, és mindenkire. Egyszerűen ez a magyar mentalitás. És azok sem különbek, akik itt kommentelgetnek.
2010.08.04 17:19:04nothing.at.all
én kifejezetten utálom, ha megkérdezik segíthetnek-e. tudom, mizantróp dolog, de én legszívesebben csak olyan üzletekbe járnék, ahol nincsenek is eladók. ezért nem is járok olyan boltokba, ami kicsi, és kettesben vagyok az eladóval. utálom, ha néznek meg ajánlatnak, miközben csak nézelődök.
amúgy promodban mindig feltűnően kedvesek, előre köszönnek hangosan a bejáratnál, és ha mész ki, akkor is. meg közben is odajönnek, hogy szólj, ha kell valamiből méret. nekem még nem volt rossz tapasztalatom plázás eladóval, csak sparos meg papírboltos pénztárossal.
sparban egyszer két pénztáros hangosan beszélgetett a vevők feje fölött magánügyekről, egy néni megjegyezte, hogy talán nem kéne. az meg elkezdte osztani, hogy mindennap ide jár, és mindennap beszól neki. a főnökük meg ráhagyta, hogy amíg jár a keze, addig hagy beszélgessen. pff.
2010.08.04 17:19:49Rékuc
nagyon jó cikk, végre :)
2010.08.04 14:53:33Cucli
ne haragudj, nem bántásból mondom, de lehet nem volt megfelelő számodra az a munkahely és a szerep. A kommentedből ítélve nem küldted ugyan el a vásárlókat, de jellemzően az ilyen hozzáállású eladók állnak sértődött fejjel, segítő szándék nélkül, és látszik rajtuk, hogy a pokolba kívánják az egészet.
Sokkal nehezebb az eladó munkája, mint sokan gondolnák, és az egyik nagy baj az, hogy a munkáltató nem válogat elég gondosan, hanem olyanokat is felvesz, akik nem alkalmasak a stressz, a háklis vevők, az intenzív munka elviselésére, a nyugalmuk és jókedvük megőrzése mellett.
2010.08.04 17:20:05Flaggx
Én speciel - férfi vagyok :) - számtech üzletben kezdtem 20 évesen a dolgozói karrierem.
Két üzletünk volt a fővárosban, ahol én voltam, az inkább a raktár funkciót töltötte be, elhelyezkedése és méretei miatt. A bevétel is ennek megfelelő volt. Viszont kollegámmal fél év alatt ledolgoztuk a hátrányunkat, és a mi üzletünk lett a nyereségesebb. 6 hónap alatt lényegében egy igen kemény vevőkört építettünk ki, akik még a város másik feléből is inkább hozzánk jöttek.
Mi segítettünk a tapasztalatlanabb vevőknek, nem átbaszásra mentünk, mindig probáltuk a legideálisabbat ajánlani nekik, ha garanciális gond volt, a vevő előtt megnéztük, ér e a panasz, ha igen és 3 napon belüli vásárlás volt, rögtön cseréltük. (Persze próbáltak minket jópárszor átvágni, de még akkor se zavartuk ki a vevőt a boltból üvöltve).
Egyébként meg a becsületesség, segítőkészség, empátia, némi alázat és tisztelet a másik iránt nem kereskedelmi végzettség kérdése!
2010.08.04 17:31:13ÉSZLÉNY
hmmm, nem volt se alpári, se.......mégsincs itt
2010.08.04 17:34:08ÉSZLÉNY
Tehát sztem 1-1
Vannak bunkó és kedves eladók és vásárlók is!
Nem, nem sajnálom az eladókat (és egyéb kereskedelemben, szolgáltatásban, dolgozót)
Mindenki tudja mikor elvállal egy állást, h az mivel jár, fizetés, tevékenység! Ha nem tetszik, ne csinálja!
2010.08.04 17:34:47Flaggx
Egyébként ruhaüzletek terén az a kedvenc eladóm, aki köszön amikor belépek, nem támad meg rögtön, hanem figyel, és amikor segélykérően a szemébe nézek, már jön is hogy segítsen.
2010.08.04 17:36:16ÉSZLÉNY
Én voltam eladó, 12 órában, álldogálva. Mindig kedves voltam, mert ez a munka része!!!
A vásárlóknak meg annyit: ha a butikos csaj nem frankó szóvá kell tenni, neki v. ha nem elég felettest hívni, vásárlók könyvébe írni!
2010.08.04 17:37:17ÉSZLÉNY
Ha csak megfelelő személyzet lenne, nem lenne mit szóvá tenni, de ha senki nem mozdul mitől várjuk, h jobb legyen???
2010.08.04 17:40:03woof woof
még mielőtt kapom a köveket magamra, leszögezem, h nem vagyok eladó, viszont a ker.ben dolgoztam 13 évet. Nem volt egyszerű.
elég undorító, ami az üzletek eladólányai ellen folyik a Velveten. Hát, fikázni azt tudtok. miért nem próbáltok ki egyszer egy ilyen tesztet a Tescoban vagy egy magazin szerkesztőségben, vagy épp egy nagy fodrász szalonban?
Nem volt épp leányálom 11 órát állni magassarkúban, minden pakolás, kassza, próbafülke, akárni szart egyedül csinálni. és a 11. órában is a 86. bolondra is mosolyogni. Tényleg droidok szegények nem is emberek. A nagyobb fr.-ban működő üzletekben meg nincsenek "miben segíthetek" típusú eladók. Ott posztok vannak, kasszás, fülkés stb. Felesleges olyan eladót keresni itt, aki odamegy hozzátok.
2010.08.04 17:41:15Mannah
Promod promó :)
2010.08.04 17:42:38pándyné
nekem nagyon rossz élményeim vannak az eladókkal kapcsolatban.én általában egyszerü farmer sportcipöben,poloban szaladgálok,s emiatt 2 kellemetlen esetem is vt
1.mikor nyáron tesom szülinapjára kerestem felsöt,és meg is találtam ...a kirakatban.a kiscsajnak mondom h légyszives,megtennéd h le veszed .erre ő:dehát az 7000 ft,biztos?mert ö feleslegesen le nem veszi
2.westend,szökökút utáni bizsus,válogatom a fülbevalokat,majd megjelenik az eladócsaj,végignéz,és elkéri,mondván el ne tünjön.ugy felment bennem a pumpa,azt hittem helyszinen szivinfarktust kapok.ez csak 2 eset,de ne haragudjatok eladó leányzók akik ezt olvasátok,de én még nem találkoztam normális eladóval....
2010.08.04 17:42:53Lámpa Lajos
ha egy eladó nem foglalkozik velem, elkezdem bámulni a csöcseit meredten. pár pillanaton belül meg szokták kérdezni mit szeretnék.
2010.08.04 17:45:51woof woof
és mit mondasz? 1 liter tejet?:DD
2010.08.04 17:48:22dub spencer
hála istennek lecsengett az a divat hogy rád ugranak öten, ha belépsz. talán ők is felismerték hogy ez elriasztja a vásárlókat. aki még egy krva ruhaneműt se tud kiválasztani magától az tényleg zombi és vessen magára.
érdemes nem azonnal kérdezősködni, hanem a szemünket használni, hátha magadtól is meglátod amit keresel. nem csoda hogy idiótáknak nézték a tesztereket mindenhol. bénák.
2010.08.04 18:00:33Lámpa Lajos
ha a csöcsbámulás nem jön be, keresni kell valami ruhahalmos placcot az üzletben, és abba határozottan bele kell furódni fejjel. Csak az a baj hogy néha ez sem érdekli az eladókat, és könnyen elszunyokál az ember, a puha illatos gatyókákban.
2010.08.04 18:17:09maim
Sokáig dolgoztam a kereskedelemben.Teszem hozzá elgáns üzletekben,ahol követelmény
volt az udvariasság.Kétoldali emberundorom lett és rettenetesen kiégtem a hosszú évek alatt.A barátaim hülyének néztek,hogy elmentem házvezetőnőnek egy családhoz a drága belvárosi üzletek után.Az indokom az volt,hogy ott nem kell sok emberrel kommunikálnom.A párom ugyan ezen megy most keresztül.Higyjétek el nem leányálom különféle
egocentrikus emberek időnként abszurd elképzeléseit készséggel kielégíteni.
2010.08.04 18:33:14woof woof
nekem is ott lett elegem az emberekből. azt mondtam, és már csak állatokkal vagy gépekkel vagyok hajlandó dolgozni.
2010.08.04 19:01:07Kremyyy
A Promodban nagyon kedvesek,akkor is,ha csak egy ezer forintos leárazott gatyával küzdök. És külön megköszönik,ha visszaviszem a helyére a cuccot. Múltkor a körmeim színét is megdícsérték:D Sajnálom,hogy csak leárazáskor járok oda,nekem alapból drága.
A New Yorkerben a biztonsági őrök már vagy 3szor kipakoltatták a táskámat szal csak a lakóhelyemen megyek már be,itt ismernek és nem cseszegetnek.
2010.08.04 19:05:52ugyan már
Én apámat nagy nehezen rávettem, hogy vegyen egy drága "pipás" edzőcipőt, mert jó. Úgy alakult, hogy egy "menő" üzletbe mentünk, de sajnos zárás előtt 13 perccel értünk oda. Az eladó "cicababák" már mostak fel és közölték, hogy ZÁRVA vannak, erre én felhomályosítottam, még van 13 perc és még hozzátettem meg is vesszük "azt" a cipőt. Ennek ellenére nem engedtek be, apám meg azóta sem vett ilyen cipőt méregből!!!!! Ennyit a korrekt kiszolgálásról............
2010.08.04 19:35:11Brshk
alapvetően igaz az,amit olvashatunk. de én mint"eladó" bele szoktam gondolni,a vásárló helyzetébe...és igen,ez a dolog úgy működik,hogy ha kedvesen mosolygósan odajönnek hozzám,legalább így, "szia ,ne haragudj/bocsi,tudnál segíteni?",akkor bármit is teszek abbahagyom és igyekszem a lehető legkorrektebb módon kiszolgálni,segíteni a vásálónak(méret,raktár babáról ruha). de nem szeretem hogy ha a semmiből vki megszólít kb így" figyejj má,eladó vagy, van ott egy ilyen felső,abbó van?" ilyenkor segítek,de nem szívesen...
de a felsorolt üzletek nagy része ,és ugye a bershkát megvédve úgymond "önkiszolgáló" üzlet,reggel bemegyünk feltöltjük a boltot méret szerint ,ezért mindenki kedvére válogathat. jó esetben a fülkén és a kasszán kívül jut egy ember az eladó térbe... ha viszont többen lennénk akkor sokszor valóban körmötpiszkálva,beszélgetve töltenénk a napot. szoktam esténként úgy hazamenni,hogy belegondolok,megéri-e az a stressz,talpalás valóban néha megalázás(hiszen sokan mennek úgy vásárolni,hogy az ő seggüket ki kell nyalni,bocsánat de ez nem a Gucci). és igen,pénzt kapunk érte,de nap mint nap azzal telik el az életem,ott töltöm az időm nagy részét,szóval szeretnék nem úgy hazamenni esténként mint egy darab szar,pont ezért kellene a vásárlóknak is sokkal rugalmasabbnak,tapintatosabbnak lenniük. persze van rá pl,hogy ugy jönnek oda,hogy szinte bocsnatot kér amiért megzavar(én létrán baba a kezemben),de ilyenkor mondom hogy ne vicceljen ez a dolgom. szóval tényleg helyzet,üzlet,hangulat és megszólítás kérdése a dolog.
2010.08.04 20:29:34Véleményem szerint
Meséltem a kocsiban ülő páromnak a helyzetet, majd kértem hogy teljesen komolyan mondja meg, csövesnek néztem-e ki? A párom szerint egyáltalán nem, bár az a kék szabadidő, nem túl előnyös, de nem egyáltalán nem látszott rajtam hogy szakadt lennék. Mondta, hogy menjek, kérjem el a vásárlók könyvét, de nem érdekelt már sietnünk kellett.
-Volt hogy egy nagyon jó fizikumú pasival (modell volt) mentem be az üzletbe, és az összes eladónő (3) rástartolt, de olyan szinten hogy meg sem hallották, hogy kérdezek, vagy kérek tőlük valamit. A pasimnak kellett rájuk szólni, hogy engem kell kiszolgálni nem őt…
Szóval vannak érdekességek. Leginkább kultúra és tisztelet hiányzik az eladókból, vagy potenciális bűnözőként tekintenek a vevőre…
2010.08.04 20:32:13FrancescaJohnson
sztm..kicsit mélyebbre kell nézni. tegyük fel hogy mi vevők keresünk havi 80.000 ftot.. napi kilenc vagy 10 órában..diplomával, esetleg ,gyerekkel albérlettel..a hátunk megett. kinek lenne kedve így a nap 10 órájában mosolyogva megkérdezni: miben segíthetek? és zárójelben jegyezném meg azt, hogy mondjuk nem emelték a fizetésünket két éve..esetleg három..és se bérletet nem fizetnek, se semmit.. nem háborút szeretnék színtani, és jöhetnek a negatív kommentek..csak azért nem árt ha a másik oldalt is megismerik a kedves reklamáló vevők.
2010.08.04 20:39:13woof woof
én pl. sose értettem miből fakadt a vevők felsőbbrendűségi érzése. Mitől kis pondró alattvalók az eladók, és mitől hercegnők a vevők.
2010.08.04 20:39:47FrancescaJohnson
köszönöm woofwoof :)
2010.08.04 20:42:44excenter
Engem epres négercsók érdekelne.
2010.08.04 20:44:28ugyan már
Szó se róla, DE! Szerintem más is dolgozik annyit, mit ők, (hanem többet)hasonlóan sz@r bérért mégis megtesz mindent.(vagy nem) Őket abból fizetik, amennyi a bevétel, ha nincs bevétel nincs fizetés és nem lesz munka! Gondoljunk bele pl. a pékek helyzetébe! Hajnali kelés, izzasztó munka több órán át...............ha nem lennének, nem lenne kenyér........... és még sorolhatnám a vacak, embertelen állásokat éhbérért.
Ők választották, ha nem megy, nem kell erőltetni! De egy biztos, meg nem szakadnak...................
2010.08.04 20:45:56FrancescaJohnson
vagy..csak mert nem volt mást választani. gondolod h diplomával...magától megy eladónak az ember?:)
2010.08.04 20:49:54ugyan már
Felsőbbrendűség? Érdekes, erről lehetne vitatkozni. Sajnos egy bizonyos réteg annak képzeli magát az élet minden területén. Az emberekből elszállt a tolerancia, a türelem, az udvariasság és még sorolhatnám.........sajnos........
2010.08.04 20:50:11nyuszihusi
oké, London más kategória, és ott is minimálbérért dolgoznak, de ott a minimálbér óránként 6 font (=2100) szóval havi 320e-ért, és tényleg körülrajonganak.
2010.08.04 20:52:27ugyan már
vagy biztonsági őrnek.............egy biztos, én nap, mint nap szembesülök a felsőbbrendűséggel (nem diploma kérdése)
2010.08.04 20:54:36ugyan már
viszont azt ne mondd, hogy a sok 18-20 éves eladó hölgy diplomás!
2010.08.04 20:56:32FrancescaJohnson
nem persze.. de minden éremnek két oldala van. elismerem hogy az eladók sem 100% osak, de nem csak bennük kell keresni a hibát. mindkét oldalnak igaza lehet, csak gondoltam megosztom a véleményem. semmi több :)
2010.08.04 21:05:36epres négercsók
Excenter, sorry, elkéstél, valaki gyorsabb volt ;) A megjelölt üzletekben néha-néha azért felbukkanok :D
2010.08.04 21:07:03ugyan már
ez így igaz! Viszont egy példa velem! (csak érdekesség) Hetente többször mindig u.o. vásárolok! 10-ből 7X annál a pénztárosnál fizetek akinél utoljára is.Kérdeztem, hogy abból a zárt pultból, ami a másik pénztárnál van, hogy lehet kivenni valamit,(mert a nála lévő nyitott pultban nem volt) válaszképpen semmit nem kaptam, de láttam, hogy pofát vág és közben a kulcsot kereste. Erre én közöltem, hogy -"Köszönöm, azért nem kell felállni és kinyitni"- persze kinyitotta, de qrvára nem tetszett neki..........gondolhatod.......többet nála nem fogok fizetni, ha nyűg a felállás, akkor töltsék fel mindet és nyissák is ki.......pofavágás helyett.
2010.08.04 21:12:11FrancescaJohnson
ez érthető.. de meg van a párja amikor pl amikor az eladók "tettre készen" állnak az üzletben..és a vevő mégis a polc vagy az akasztók alá hajítja be azt a holmit ami neki nem kell, vagy egyszerűen benn hagyja a fülkében mikor direkt ki van írva h legyen szíves vissza adni az eladónak ha nem kell.vagy felpróbálja a bugyit tangát..és "koszosan" akasztja a helyére..( ki van írva h nem lehet próbálni) gondold el hány bugyit szedünk össze? nem mondom meg mi van rajtuk.. :/
2010.08.04 21:14:52ugyan már
eltudom képzelni! (sajnos) Én pasiként is összehajtva teszem vissza a pultra, fogasra! Egyébként nem újdonság eme formában, amit írtál...tapasztaltam!
2010.08.04 21:16:05FrancescaJohnson
akkor te és én láttuk mindkét oldalt :)
2010.08.04 21:18:17ugyan már
így van! Viszont én nem panaszkodom, mert 99%-ban kedvesek voltak velem............
2010.08.04 21:23:26meg.mondo.ember
Lámpa Lajos :D
Egyik barátnőm mesélte, hogy a miskolci Arany Corvin üzletházban keresett parfümériát, bement érdeklődni valami fodrászkellékeshez, aki épp traccspartit tartott kolleginájával. Alig hangzott el a kérdése, a nő el kezdett vele ordítani, hogy "Van-e magának anyja?????Nincs mi? Takarodjon!"
Elég csendes lány, nem tudom mi hozhatta ki az örömöt a nőből.
2010.08.04 21:29:43Repülő Majom
Persze, mert nem hozzánk (Kütyüshop) jöttetek el tesztvásárolni :). Javaslom, hogy nézzetek be hozzánk bármikor, megmutatjuk, mi a nyugati kiszolgálási kultúra :P.
2010.08.04 21:31:57excenter
Majd figyelek;-).
2010.08.04 21:37:07excenter
Ejnye, hát mi van azokon a bugyikon?
Plusz egy vonalkód?
2010.08.04 22:05:20sargamegane
1.miért választottam ezt a szakmát??..nert 25 évvel ezelött még nem ez a fajta kereskedelem volt
2.kedves vásárlók! de jo nektek mikor karácsony szent napján herevere vásárolgattok mi meg majd haza érünk a vacsorára amit még el is kell készitenünk a családunknak mondjuk délután 3-4 kor hozzáfogva, vagy épp szilveszterkor is de jo nekünk este 6 ig dolgozni hogy meg tudjátok venni az utolso pillanatban az alkoholotokat.. de jo nekünk reggel fél5kor felkelni hogy fél6ra beérjünk munkába..mindezt jo esetben 70-80 ezer ft ért-- és a fizetés is attol függ az ország melyik részén laksz.. mert ugye keleten nehogy már annyit keressünk mint nyugaton(országon belül)..
2010.08.04 22:26:04FrancescaJohnson
excenter mond neked valamit az h a nőkből kifolyik ez az, ami néha piros vagy fehér vagy sárga?
2010.08.04 22:26:55FrancescaJohnson
sargamegane igazat adok, úgy tűnik h akkor mégsem én látom rosszul a témát.
2010.08.04 22:40:55sargamegane
még valami...ajánlom terápiának 1-2 vevönek hogy álljon be egy honapra csak 1-re mondjuk decemberben a kereskedelem bármelyik szakába, és azután lehet véleményezni az eladokat, és kiváncsian várom az Ő pofáját vajon mit mutat, ezzel nem azt mondom hogy nem kivágnék én is 1-2 libát a kereskedelemböl mert igen tudom énis hogy milyenek de már annyira általánositva vannak az eladok hogy kénytelen voltam ezt igy leirni...
2010.08.04 22:54:14woof woof
néha írásjeleket is használhatnál.
2010.08.04 23:00:00sargamegane
Fekve irok, ahoz már nem vagyok elég fitt.bocs hogy ez ekkora galibát okoz Neked
2010.08.04 23:17:18excenter
FrancescaJohnson, valami rémlik.
És van, aki ezt új bugyikkal szereti felitatni?
Király.
2010.08.05 10:06:03kicsizse
Barátnőm egy jónevű cipőboltban dolgozott. 4 vagy 5 üzlete van a tulajoknak városon belül, elég drága is, tehát a lényeg, nem megy rosszul nekik. Viszont pont annyi eladó volt, h senki ne legyen beteg, ne legyen semmi baja. Mindezt heti 6 nap reggeltől estig plusz havi minimum 1 vasárnap is. Igaz, h 100e fölötti fizuért, de a lényeg....
Barátnőm akkor még ismeretlen eredetű betegség miatt naponta többször hányt, heteken keresztül. Orvos kiírta 3 hétre, további vizsgálatok stb. stb. Válasz: Ide se add a papírt, kellesz, nincs aki dolgozzon. Ok.
Egy idő után a leányzó néha elájult. Többek szerint vicces volt. A főnök közölte a többiekkel, h ha esetleg a lány elájulna, akkor nehogy mentőt vagy orvost hívjanak hozzá, mert akkor ha beviszik, akkor nem lesz meg a létszám.
Már nem dolgozik ott...
Azt sajnos nem tudom megmondani, h mosolygott-e a vásárlókra, de azt biztos tudom, h volt olyan, h ott kellett hagyjon egy hölgyet, mivel nem akarta leokádni a felpróbált cipőt.
Szerintem el kellene rajta gondolkozni kedves nekem mindent szabad vásárlók, h vajon hány fiatal kis fruska dolgozik pl. 39fokos lázzal vagy hasmenéssel?
Addig amíg normál esetben-nem mondom, h minden vásárló, mert nyilván nem- ha beteg az ember, akkor nem kell talpon lennie 12órát vagy annál többet. Viszont a kereskedelemben és pl. a vendéglátásban is, a kutyát nem érdekli, ha ott esel össze, az sem.
2010.08.05 10:45:20sargamegane
Ez igy igaz.Én lehuztam 6 évet tescoban és bizony volt olyan hogy elvágtam a kezem.. jelzem nem kicsit és annyit tettek hogy bevittek a balesetire , elláttak és mentem vissza melozni, husosztályra...
2010.08.05 11:50:41change86
Bagaela, igazad van! Először is meg kéne fizetni az eladókat, és utána pampogni, ha nem úgy dolgoznak, ahogy kellene. Bár ez is egyéniség-függő, mert van, aki azt várja, hogy a popóját is kinyalják, és van, aki azt, hogy hagyják békén, majd szól, ha kell valami. Szóval először tisztességes megélhetést biztosító fizetést, és csak utána a nagy elvárásokat. Mondom ezt úgy, hogy sosem voltam eladó.
2010.08.05 14:23:14FrancescaJohnson
ide még annyit a betegszabikhoz hogy nálunk ugyan ez van. betegszabira eddig senki nem ment el öt évem alatt, mert "nem lesztek elegen a boltban" című mondta hangzott le, vagy oldjátok meg de legyetek hárman.. a nyaralás..az külön probléma. míg egyikünk nyaral a másik háromnak nemhogy szabija SZABADNAPJA sincs.