Egy brit tanulmány szerint a fiatalok inkább alkoholra fordítják azt a pénzt, ami rendelkezésükre áll a szabadidős tevékenységeikhez. A filmeket letölthetik, ráadásul olcsóbban is kijönnek, ha a műanyag flakonos borokat választják.

Az igazán nem újdonság, hogy a fiatalok egyik kedvenc elfoglaltsága a piálás, de egy friss brit tanulmány szerint jelenleg ez a legköltséghatékonyabb elfoglaltság is egyben - írja a Daily Mail. Az ország 16-24 évesei a boltok egyre népszerűbb, egyet fizet, kettőt kap akcióinak köszönhetően simán vehetnek például három liter cidert annyi pénzből, amennyiből moziba is mehetnének.
A kutatás szerint a szigetországban jelenleg sokkal jobban belefér az emberek büdzséjébe a szesz, mint az 1980-as években, és bár a pubok árai még mindig magasak, a boltokban vásárolható italok könnyű hozzáférhetősége miatt az utcán ivásért rajongók száma is nagyon megnőtt. A tanulmány arra a problémára is rámutat, hogy a szórakozásnak ezt a formáját választó fiatalok közt egyre többen vallják be, hogy tényleg csak azért piálnak, hogy berúgjanak tőle. A jelenség megállítását a helyi szervezetek természetesen az alkoholtartalmú italok árainak emelésében látnák.

Magyarországon is olcsóbb

Az utcán ivás egyébként nem csak ott elterjedt, Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend. Különösen azóta választják sokan a piálás ezen módját jó időben, amióta hivatalosan sem lehet egy vendéglátóhelyen sem dohányozni, ami ugyebár szintén a 16-24 éves korosztály egyik kedvenc elfoglaltsága, elég csak megnézni egy átlagos hétvégi napot a Deák téren. Nekik ha vannak minimális italozási igényeik, a multiplexek felnőtt jegyeihez hasonló áron 1500 forintért juthatnak hozzá egy fél literes Kalinka vodkához, és mivel a diákjegyekről már nagyrészt leszokott a magyar moziipar, a Puskinhoz és Művészhez hasonló artmozik is hasonló árakról indulnak.

Hat liter bor, 15 sör, négy deci tömény

Ital vagy mozi?

Mivel az utcán piálás alapból feltételezi az igények leadását, ezért számolhatunk boltok legalsó polcain lévő, többségében saját márkás italokkal, ezt a kategóriát pedig kiütéssel nyeri az alkohol. A Sparban 500 forintért már hozzájuthatunk két liter minőséginek nem nevezhető, műanyag flakonos vörösborhoz. Nem kell hozzá sokat számolni, hogy ez hat liter nedűt jelent, tehát egy ember szórakozásának árából akár többen is le tudnak ittasodni. A leginkább aromákból és vízből álló töményekből megúszhatjuk olcsóbban, ezer forintért a félliteres kiszereléssel, hatszáz forintért pedig a kétdecissel kedveskedhetnek a májuknak az erre fogékony fiatalok. Sörökért sem kell nagyon megizzadni, a legszélsőségesebb esetben 15 doboz is bezsákolható a bűvös 1500 forintból.

A mozizást nem csak emiatt hanyagolják a magyarok: „Abból a pénzből, amit rászánnék egy filmre, álátalában másfél-két órás szórakozást kapok, aztán mehetek haza. Helyette megveszek a barátaimmal egy csomó bort, és egész este jól érezzük magunkat, ahogy egyre hülyülünk. A filmet meg letöltöm, és és bárkinél meg lehet nézni, ha annyira érdekel” - mondta a Velvetnek a 18 éves Ági, aki még azt is kiemelte, hogy az italozás még a másnapi elfoglaltságát is megoldja, hiszen úgyis egész nap csak hemperegni bír majd.

A magyarok nagyivók

Magyrországon közel sem csak a fiatalok kedvenc elfoglaltsága az alkoholfogyasztás, sajnos összességében is az elitbe tartozunk világszinten. A Wikipedia 2004-es adatai szerint százezer főre nagyjából 1200 alkoholbeteg jut, amivel egyedül Norvégia tud velünk versenyezni Európában. A kategória csúcsa Oroszország, nekik több, mint 1250 fő jut százezer emberenként.