Az utóbbi hetek egyik legjobban előkészített kamuakciójával próbál magának népszerűséget szerezni egy alapvetően kamuhírekkel és kamunézettségeket generáló marketingcég, a Rantic, más néven Fox Weekly. Az elképesztően bonyolult, de sajnos bebukott akcióban az internet segglyuka, a 4chan a jó fiú, és az egészet Emma Watson állítólagos pucér képei köré szervezték, és még az USA elnökét, Barack Obamát is megpróbálták megszívatni.

Egyértelműen 2014 legnagyobb celebügyi történése a Fappening néven elhíresült hekkerakció, amiben számtalan híresség pucér képe szivárgott ki az internetre. Az egész ügyben sok a bizonytalanság, nem tudni, hogy hányan érintettek, és mivel az egész jogsértő akció értelemszerűen az internet szürke zónájában, mindenféle sötét fórumokon, de leginkább az internet segglyukaként becézett 4chan /b/ (random) topikjában jelenik meg, ezért nagyon keveset tudni róla.

Leginkább csak annyit, hogy időről időre, az átlaginternetező számára teljesen váratlanul itt-ott megjelennek pucér képek hírességekről, amik néhány óra alatt bejárják az internetet. Ezért mostanában a szokásosnál is többen hallották a 4chan fórum nevét, és a szokásosnál is több ember gyűlöli a meglehetősen laza erkölcsökkel rendelkező fórumozókat, akik előszeretettel hekkelnek meg oldalakat, törnek fel email fiókokat, rendelnek pizzákat idegesítő idegeneknek.

Felkérni táncra az internet segglyukát

Néhány nappal ezelőtt ebben a képlékeny masszában – amiben tényleg csak egy biztos pont volt: a valahol megjelenő kép – feltűnt egy oldal egy visszaszámlálóval, ami szerint a Fappening következő áldozata nem más lesz, mint az internet egyik kedvence, Emma Watson. És az egész mögé a 4chant állították be, mintha a fórum hozta volna létre az oldalt. Az emmayouranext.com-on elhelyezett 4chan-logó a fórumot ismerőknek már gyanús lehetett, nem szokása a fórum hekkereinek az ilyesmi, nem szoktak ilyen módon kérkedni, de amiatt, hogy a legtöbb kép valóban a 4chanon jelent meg, beleillett a dolog a Fappening eddigi menetébe.

Aztán a 4chan /pol/ nevű topikjában elkezdtek esküdözni arra, hogy az Emma Watson-os akció mögött tényleg nem a hírhedt fórum áll, Emma Watson még számukra is szent. Ez lehetett volna még bőven sima 4chan-os trollkodás is, de aztán a visszaszámláló-oldal néhány órával a számláló lejárta előtt megváltozott, pontosabban, aki meglátogatta az oldalt, automatikusan átirányítódott egy másikra, a Rantic.com-ra. Az oldalon azt írták, hogy a céljuk a 4chan bezáratása, és hogy a Rantic egy reklámcég, amit több híresség ügynöke közösen bérelt fel, hogy segítsen nekik egy figyelemfelhívó akció keretében bezáratni az oldalt.

Még egy Barack Obamának címzett levelet is írtak, amiben arra kérték az USA elnökét, hogy fontolja meg az internet bizonyos mértékű cenzúrázását az ilyen esetek miatt.

Aki szerint ez az egész egy kicsit kamuszagú, az jól sejti. A Rantic mögött legalább akkora trollok állnak, mint a 4chan felhasználói. Ha megnézzük, hogy a Rantic.com hogy nézett ki az elmúlt néhány évben, akkor jól látszik, hogy ez bizony nem egy reklámcég oldala. Viszont feltűnik, hogy egészen a közelmúltig az volt az oldalon a szöveg, hogy meghekkelte őket a 4chan, amelynek a tagjai követelik a GTA V nevű autós, gengszteres játék megjelentetését a játékkonzolokón túl számítógépre is.

Reméljük még tudják követni a dolgot, mert még csak most kezd bonyolódni az egész. A fenti hekkelés egy álhekkelés volt, amit a Rantic azért csinált néhány hónappal ezelőtt, hogy így hívja fel magára a figyelmet. Mármint úgy, hogy úgy csináltak, mintha egyrészt ők lennének a roppant népszerű autós, gengszteres játékot hivatalosan reklámozó cég, másrészt úgy, mintha meghekkelte volna őket a 4chan, valójában pedig egyik sem volt igaz.

Akik a segglyuknál is mocskosabbak

Az egészből annyi igaz, hogy van ez a ma már Ranticnek nevezett cég, társaság, ami pont olyan mocskos dolgokkal foglalkozik, mint a 4chan, néha talán még mocskosabbakkal. A Ranticet korábban Swenzynek hívták, még korábban pedig SocialVEVO-nak és alapvetően egy meglehetősen gusztustalan dologgal foglalkozott.

A megrendelőiknek kamukövetőket, kamufelhasználókat gyártottak, hogy a szintén megkérdőjelezhető morális értékrendű megrendelőik nagyobb intézményeknek tűnjenek. A SocialVEVO-tól lehetett szerezni mindent, Youtube-nézettséget, Facebook-lájkolókat, Twitter-követőket, bármit, amitől egy cég úgy nézett ki, mintha fontos, ismert és elismert cég lenne. Aztán nevet váltottak, lett belőle Swenzy.

A Swenzy az egyik legismertebb cég lett, ami kamunézettséget generált, ráadásul nem is dolgoztak drágán. A gépezet olyan jól működött, hogy egész birodalmat próbálnak építeni a kamu köré. Ma már Swenzy néven talán nem is érdemes őket keresni, az új, legelterjedtebb neve a társaságnak a Fox Weekly.

Mindent beterít a mocsok

A Fox Weekly egy néhány hónapja indult híroldal, ami két dolgot csinál alapvetően. Szórol szóra ellopja létező oldalak anyagait, valamint saját kamucikkeivel tölti meg az újságot, hogy a lehető legjobban összezavarja az olvasóit, hogy azok ne tudják eldönteni, hogy éppen egy kamucikket olvasnak, vagy egy valódit.

Íratlan szabály, hogy a kamuoldalak, mint a The Onion vagy a The Daily Currant úgy működnek, hogy az oldalakon megjelenő minden hír kamu, szatíra, átverés. Így is sokszor bedőlnek az emberek a híreiknek, de az oldalak készítői legalább nem akarják az olvasókat külön átverni azzal, hogy valódi híreket kevernek a kamuik közé. Különösen nem úgy, hogy létező híreket lopnak el szóról szóra, ami miatt már eljárások is indultak a Fox Weekly ellen.

A Fox Weekly továbbment még ennél is, nem elég, hogy kamuhírekkel próbálják meg elárasztani az internetet, próbálnak valódi reklámcégként funkcionálni, és az érdekeltségi körükbe tartozó dolgokat reklámozni a Fox Weeklyn keresztül.

Például úgy, hogy a Fox Weeklyn megjelenik mondjuk egy cikk arról, hogy ki az a tíz előadó, akit mostanában mindenképpen érdemes hallgatni, és természetesen olyan, kevéssé ismert előadók szerepelnek az első helyeken, akiket a reklámcég egyébként valóban próbál népszerűsíteni. Ha néhány blog átveszi ezeket a cikkeket, eljutna néhány tízezer emberhez, akkor már jól jártak, ha pedig valamilyen nagyobb újság eszi meg a csalijukat, akkor tökéletesen elérték, amit akartak.

Kérdés, hogy megrázzák-e a pofonfát

Nos, ez az erősen övön aluli módszerekkel operáló banda áll most szemben az internet segglyukával. Azt sajnos nem tudni, hogy pontosan miért estek egymásnak, vagyis hát inkább, hogy a Fox Weekly/Swenzy/Rantic/SocialVEVO készítői miért estek a 4channak azon túl, hogy esetleg így próbálják egy kis népszerűséget kovácsolni maguknak, mindenesetre érdekes lesz a csatározásuk, az biztos.

Érdemes lesz odafigyelni a háborúra, hekkelések, kamuhírek áraszthatják el az internetet, és a két bagázst kívülről nézve a leggusztustalanabb eszközöktől sem riadnak majd vissza, ha arról van szó.

A 4chan hivatalos álláspontja egyébként egyelőre az, hogy hagyják a Ranticet szórakozni, nem foglalkoznak a provokációikkal, ezt még a legendásan undorító /b/ topik követői is tiszteletben tartják. A kérdés csak az, hogy meddig tudja magát türtőztetni az a banda, aki tényleg jóval kevesebbért keserítette meg már emberek életét hónapokra.

És, ahogy az egyik kommentelő írta nemrég a Rantic oldalán: „Belekötni az internet főellenségébe? Hát, sok sikert srácok".