Hétfőn első ízben volt látható abortusz a tévéképernyőn, mégpedig az angol Channel 4 tévé műsorán. Az adásban az orvosi beavatkozás mellett elvetetett magzatokról (illetve maradványaikról) készült felvételeket is leadtak, már sugárzás előtt minden idők egyik legvitatottabb televíziós programjává avatva a műsort.
A Magzatom című adást, amelyben bemutatták egy négyhetes terhesség vákuum-szívós eljárással történő megszakítását és az eltávolított magzat maradványait, vasárnap tűzte műsorra a csatorna. A filmben mind az élethez való jog hirdetői, mind a szabad választáshoz való jog szószólói kifejtik nézeteiket a témával kapcsolatosan. Emellett 10 és 21 hetes korukban elhajtott magzatokról készült felvételeket is bemutattak, melyeken tisztán kivehetőek a végtagok és az arcvonások.

Ilyet még nem láttunk

Hasonló képeket már tiltottak le egyszer a műsorszolgáltatók, amikor a 2001-es választási kampány során a Pro Life Alliance magzatvédő szervezet képsorait a bíróság túl felkavarónak találta.

A Channel 4 csatorna szerint a mostani adás képei nem öncélúak, hanem szélesebb kontextusba helyezve elősegíthetik a közeledést az abortuszellenes és az abortuszt támogató szervezetek közti vitákban.

Az annakidején nem engedélyezett abortuszellenes film 23 felvételt tartalmazott, ezek közül párat külön is megismételve egy négyperces filmben." - ismertette Prash Naik, a csatorna jogi képviselője. "Ebben a 30 perces filmben viszont csak 4 ilyen képet használnak, és emellett a film alaposan körüljárja és bemutatja ezt a témát. Ez teljesen más, mint az volt."

A téma kényes volta miatt - az abortusz az utolsó tabuk egyike, amelyet még nem mutattak be a tévéképernyőn - a film csak a csatorna főműsoridején kívül, éjjel 11 óra után kerülhetett adásba, és előtte figyelmeztető feliratban kellett felhívniuk nézőik figyelmét a felkavaró tartalomra. Emellett a műsor után egy ingyenesen hívható telefonszámon panaszkodhatták ki magukat azok a nézők, akik úgy érezték, túl mélyen felzaklatták őket a látott képsorok.

A rendezőnő személyesen is érintett

Az Observerben írott levelében Julia Black, a műsort készítő független filmes így indokolta a provokatív képek szerepeltetését: "Azért akartam 10, 11 és 21 hetes embriók maradványait megmutatni a filmben, mert bármennyire is sokkoló, szörnyű és sokakból ellenkezést kiváltó látvány, mégiscsak így néz ki a valóság. A 10 hetes koruk után elhajtott magzatok már teljesen úgy néznek ki, mint picike babák. Vajon miért van az, hogy bár tisztában vagyunk vele, hogy az abortusz egy lehetséges emberi lény életének kioltása, mégis, amikor látjuk, hogyan is néznek ki valójában, olyan nagyon megrendülünk?"

Black, aki 21 évesen maga is átesett egy abortuszon, azt állítja, szeretné, ha a témát általában jellemző lagymatag párbeszédből végre valódi társadalmi vita bontakozhatna ki. "Az abortusz választásának szabadságáért harcoló mozgalom pontosan tisztában van azzal, mennyire nehéz egy olyan dolog ellen harcolni, ami egy pici, halott baba képével kapcsolódik össze. Ők ezért nem is alkalmaznak ilyen sokkoló taktikát."

A filmrendezőnő ezzel a filmjével szerette volna önnön választáspárti nézeteit is megkérdőjelezni. 34 éves korában adott életet kislányának, és ez csak megerősítette az elhatározását: "Miután a lányom megszületett, méginkább átéreztem, milyen fontos elkészíteni ezt a filmet. Nem akartam, hogy évekkel később ő vagy a barátai még mindig úgy érezzék, hogy erről a témáról nem lehet szabadon beszélni. Ezzel akartam beindítani a vitát, és rábírni a társadalmat arra, hogy felülvizsgálja az abortusszal kapcsolatos közvélekedést.

Annak ellenére, hogy haldokló embereket, boncolást, vagy orvosi eljárások sokkoló felvételeit is láthattuk már televízióban (és 10 éve még ezek is elképzelhetetlenek lettek volna), mára a terhességmegszakítás maradt az egyik utolsó tabu, amit eddig nem mertek megmutatni.